Spring naar bijdragen

Voorstellen en vraag


Aanbevolen berichten

Dag allen, ik ben Jesper, een 40-jarige gehuwde man. Van huis uit ben ik niet erg gelovig opgevoed. Op mijn 27e ben ik gediagnosticeerd met autisme. Ik ben een rationeel mens, wat te maken heeft met mijn autisme; gevoel is voor mij zeer moeilijk. Toch ben ik altijd geïnteresseerd geweest in spiritualiteit. De afgelopen periode heb ik een zware tijd doorstaan met persoonlijk verlies. Op een emotioneel moment voelde ik me ontzettend verdrietig, maar ik dacht/hoopte op dat moment dat er ‘iemand’ was. Ik voelde me emotioneel en ik wil geloven dat ik een ervaring met God had. Nu voel ik me schuldig; ik ben nooit gelovig geweest, maar ik wil heel graag de rust en ontspanning ervaren zoals toen ik me ‘overgaf’. Maar wie ben ik om dat te verdienen?

Ik ben op zoek naar iemand/iets waar ik het over geloof kan hebben. Ik zou me graag willen verdiepen in geloof, omdat het mijn leven kan verrijken en mij een doel en rust kan geven.

Maar goed, hoe nu verder? Hopelijk kan ik hier het gesprek aangaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Jesper, welkom op dit forum.  Ik lees dat je erg twijfelt over jezelf en dat is helemaal okay.   Twijfel is het begin van het beleven van 'het hart'.  Het mensenhart is vol van allerlei emoties, hetgeen naar voren komt bij persoonlijk verlies.    Je autisme is hierbij een hindernis naar ik begrijp en dan kan kloppen.  De ratio drukt het 'hartsgevoel' namelijk weg.  Vandaar dat twijfel juist zo goed is.   Je eigen hart weet het namelijk veel beter dan de ratio.   Als je je hart volgt dan is de rust en ontspanning die je omschrijft je natuurlijke staat.

Zelf volg ik de mystiek (het verborgene) , dus wellicht ben ik niet degene die je zoekt.     Wie mystiek zegt, zegt automatisch 'de weg van het hart'.  De paradox is dat 'de weg van het hart' naar de geest zelf leidt. (Niet te verwarren met de ratio)

Enfin, ik zou zeggen: stap gewoon in het diepe en schrijf wat je op je lever hebt.  Uiteraard zul je geoordeeld worden op wat je schrijft.  Dat mag weliswaar niet van Jezus, maar we zijn hier nu eenmaal zondaars.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Jesperp:

Ik ben op zoek naar iemand/iets waar ik het over geloof kan hebben. Ik zou me graag willen verdiepen in geloof, omdat het mijn leven kan verrijken en mij een doel en rust kan geven.

Hallo Jesper. Op dit forum zijn mensen met dezelfde soort “verlichtingservaring” als dat jij zegt gehad te hebben. Er zijn ook mensen op dit forum die bijvoorbeeld alleen cognitief de Bijbel benaderen op inhoud, en geen geloofservaringen kennen. Je kunt dus verschillende reacties krijgen

Het belangrijke, wat Hopper soms wel benadrukt, is dat er een eeuwig “nu” is, waar de zorgen en angsten er niet zijn. Als je dat zoekt moet je je dus niet richten op verleden of toekomst, maar juist op een zekere leegte. Dat is de theorie.

Verder helpt het om een kerk te bezoeken, maar dat zou ik wel afstemmen met jouw partner.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn dat jullie reageren leuk om kennis te maken. Ik waardeer jullie reactie zeer. Het zal voor mij even een zoektocht zijn. Ik ga even kijken of ik een paar goede wellicht ebooks kan vinden. Ook hoor ik graag over er tips zijn om dat stuk mystiek te verkennen, ik ben.benieuwd wat dat inhoudt, wellicht kan mij dat ook helpen of voor meerwaarde zijn.  Alles zal langzaam een plekje krijgen . Daarna ga even rond kijken of ik een kerk of iets dergelijks kan vinden waar ze een introductie hebben. Ik ga het langzaam ontdekken. Ik zal de komende tijd hier terug komen met reacties, ik kijk erna uit om hier verder te praten met jullie

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jesperp:

Dag allen, ik ben Jesper, een 40-jarige gehuwde man. Van huis uit ben ik niet erg gelovig opgevoed. Op mijn 27e ben ik gediagnosticeerd met autisme. Ik ben een rationeel mens, wat te maken heeft met mijn autisme; gevoel is voor mij zeer moeilijk. Toch ben ik altijd geïnteresseerd geweest in spiritualiteit. De afgelopen periode heb ik een zware tijd doorstaan met persoonlijk verlies. Op een emotioneel moment voelde ik me ontzettend verdrietig, maar ik dacht/hoopte op dat moment dat er ‘iemand’ was. Ik voelde me emotioneel en ik wil geloven dat ik een ervaring met God had. Nu voel ik me schuldig; ik ben nooit gelovig geweest, maar ik wil heel graag de rust en ontspanning ervaren zoals toen ik me ‘overgaf’. Maar wie ben ik om dat te verdienen?

Ik ben op zoek naar iemand/iets waar ik het over geloof kan hebben. Ik zou me graag willen verdiepen in geloof, omdat het mijn leven kan verrijken en mij een doel en rust kan geven.

Maar goed, hoe nu verder? Hopelijk kan ik hier het gesprek aangaan.

Hallo Jesper, ik ben een wat meer traditionele christen die b.v. ook nog naar een kerk (geloofsgemeenschap) gaat.  
Ik ben zeer geïnteresseerd in de bijbelse verhalen hoewel ik ze niet altijd letterlijk neem.  
Nooit hier geschreven, maar ik heb ooit ook een hele bijzondere ervaring gehad.  
Het is wel bijzonder, maar later ook wel begrepen dat je daar niet je hele leven op kan teren,  
maar wel op de grond (vertrouwen) die vanuit het christendom aan Jezus wordt gekoppeld.   
Geloof is vaak een ander woord voor vertrouwen hebben in iets.  

Ik lees graag meer van of over je.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom! Hopelijk voel je u snel beter.

 

53 minuten geleden zei Breuk:

ik ben een wat meer traditionele christen

Lol :D En ik ben een progressief christen!

(Sorry)

58 minuten geleden zei Jesperp:

Wat fijn dat jullie reageren leuk om kennis te maken. Ik waardeer jullie reactie zeer. Het zal voor mij even een zoektocht zijn. Ik ga even kijken of ik een paar goede wellicht ebooks kan vinden. Ook hoor ik graag over er tips zijn om dat stuk mystiek te verkennen, ik ben.benieuwd wat dat inhoudt, wellicht kan mij dat ook helpen of voor meerwaarde zijn.  Alles zal langzaam een plekje krijgen . Daarna ga even rond kijken of ik een kerk of iets dergelijks kan vinden waar ze een introductie hebben. Ik ga het langzaam ontdekken. Ik zal de komende tijd hier terug komen met reacties, ik kijk erna uit om hier verder te praten met jullie

Begin met de Bijbel, ik raad u aan het Evangelie van Johannes te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Jesperp:

Dag allen, ik ben Jesper, een 40-jarige gehuwde man. Van huis uit ben ik niet erg gelovig opgevoed. Op mijn 27e ben ik gediagnosticeerd met autisme. Ik ben een rationeel mens, wat te maken heeft met mijn autisme; gevoel is voor mij zeer moeilijk. Toch ben ik altijd geïnteresseerd geweest in spiritualiteit. De afgelopen periode heb ik een zware tijd doorstaan met persoonlijk verlies. Op een emotioneel moment voelde ik me ontzettend verdrietig, maar ik dacht/hoopte op dat moment dat er ‘iemand’ was. Ik voelde me emotioneel en ik wil geloven dat ik een ervaring met God had. Nu voel ik me schuldig; ik ben nooit gelovig geweest, maar ik wil heel graag de rust en ontspanning ervaren zoals toen ik me ‘overgaf’. Maar wie ben ik om dat te verdienen?

Ik ben op zoek naar iemand/iets waar ik het over geloof kan hebben. Ik zou me graag willen verdiepen in geloof, omdat het mijn leven kan verrijken en mij een doel en rust kan geven.

Maar goed, hoe nu verder? Hopelijk kan ik hier het gesprek aangaan.

Waarom denk je dat je een 'ervaring met God' had, terwijl je nooit gelovig bent geweest.
En dat bedoel ik als eerlijke vraag: Je ervaarde rust. Maar waarom denk je nu aan God, en niet Allah of een ander religieus persoon? 


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarom denk je dat je een 'ervaring met God' had, terwijl je nooit gelovig bent geweest.
En dat bedoel ik als eerlijke vraag: Je ervaarde rust. Maar waarom denk je nu aan God, en niet Allah of een ander religieus persoon? 


 

De reden is lastig te benoemen, ik ben niet christelijk opgevoed maar ik heb wel op een christelijke middelbare school gezeten en mijn moeder zijn kant daar is vrijwel iedereen katholiek. De verhalen integreerde me altijd maar ik ben dus thuis niet christelijk opgevoed.

De reden waarom ik aan god denk is omdat ik iets ervaarde bij een persoonlijk verlies wat ik nooit eerder heb meegemaakt. Verdriet was heel erg aanwezig, op dat moment ervaarde ik rust toen ik dacht aan god die ik mee heb gekregen in mijn jeugd.

 Dat is ook de reden waarom ik twijfel, is het niet iets waar ik aan dacht puur en alleen omdat het slecht met mij ging? Het is makkelijker om je over te geven als het minder gaat, maar is dat niet egoïstisch? Lastig allemaal, de wens om ergens aan vast te houden is heel erg aanwezig. Dan denk ik was dat niet de reden waarom ik me op dat moment zo voelde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Jesperp:

 

De reden waarom ik aan god denk is omdat ik iets ervaarde bij een persoonlijk verlies wat ik nooit eerder heb meegemaakt. Verdriet was heel erg aanwezig, op dat moment ervaarde ik rust toen ik dacht aan god die ik mee heb gekregen in mijn jeugd.

 

Ter overweging. Bij een persoonlijk verlies treden er allerlei zaken naar voren in ons gevoel.   We kunnen daar attent op zijn.  Als we een niet-oordelende houding hebben naar de buitenwereld, dan zullen we onze eigen gevoelens ook niet oordelen.  Bij een  persoonlijk verlies kan er naast verdriet en rouw zich ook geheel andere gevoelens voordoen.   In het onbevooroordeeld aanschouwen van deze gevoelens treedt er tevens een 'stilte' (rust) naar voren.   I.m.o. is deze 'stilte' de dragende grond van God.  God hoeft niet verder benoemd te worden.    God, Allah, Boeddha of Jezus zijn maar namen.  Deze stilte is onuitspreekbaar.  Stilte is de poort naar mystiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Jesperp:

Dank Hopper, heb jij iets wat ik kan lezen over mystiek of tips? Zou daar graag wat meer over willen lezen en leren kennen. Boeken, ebooks, video's op YouTube. Voor tips hou ik me aanbevolen 

 

 

Mystiek werkt niet op cognitieve wijze.   Hier is een link die het e.e.a. uitlegt:

https://www.theologie.nl/de-mystieke-weg-ongewoon-alledaags/

Citaat

De term ‘mystiek’ wordt gebruikt voor van alles en nog wat, zolang het maar raadselachtig, schemerig, kortom: onwerkelijk is. Maar mystici verlangen juist naar de werkelijkheid. ‘God is de enige werkelijkheid en wij zijn alleen werkelijk voor zover wij in hem opgenomen zijn, en hij in ons,’ zegt Augustinus. En de Bijbel heeft het over mensen die uit de duisternis geroepen zijn tot zijn wonderlijk licht.

Dat moet wel het licht van de liefde zijn, want alleen wie liefheeft kan helder zien. Het alternatief is dat we opgesloten blijven in onszelf, levend in het donker, in illusies. Dan vlamt in ons het vonkje van de ziel niet, maar smeult, zegt mystiekkenner Evelyn Underhill.

Mystiek is jezelf ontvankelijk maken voor God.   Hier in dit aardse leven , leven we in de duisternis, we leven in het veld van goed en kwaad.

Citaat

Het woord ‘mystiek’ komt van het Griekse muo. Dat duidt op iets wat juist onder de oppervlakte is verborgen, zoals een spier onder de huid (het Engelse muscle komt hier ook vandaan). Mystici zien de mens als dubbel gelaagd: bovenin is het gewone praktische bewustzijn waarmee je werkt, een wasje draait en deze column leest. Daaronder is het spirituele besef, of vonkje van de ziel (dit is geloofstaal, we zullen het nooit in een MRI-scan vinden).

Het vonkje van de ziel is God in ons en verlangt naar God, het grote vuur, buiten ons. Dit is de oorzaak van de vreemde ervaring dat we niet helemaal tevreden kunnen zijn met een materieel bestaan. 

Ontvankelijk zijn voor God en verlangen naar God gaan samen.  Je moet dat niet zien als een eindbestemming, dat je bij God uitkomt.   Het is een soort van eeuwigdurend verlangen, waarin de mens alles wat van zichzelf is opgeeft.  In feite is het Jezus zelf die de brug is naar iets wat geen woorden heeft.

In je eerste bericht schrijf je dat je je schuldig voelt.  De mysticus betaald zijn schulden af, zo kun je dat wel zien.  Het feit dat je je schuldig voelt, geeft aan dat je eigen gevoel jou vraagt om die schulden af te betalen. Het is geen gemakkelijke weg, zoals dit citaat aangeeft:

Citaat

Vaak wordt gedacht dat met de fase van verlichting het eindpunt van de spirituele weg is bereikt. Maar voor onverschrokken mystici wacht nog de donkere nacht van de ziel, een soort louteringsfase 2.0. In de loutering werd wat onvolmaakt in ons was weggenomen; maar nu raak je wat volmaakt is (God) kwijt. Het geloof zegt je niks meer, er is nergens meer iets van God te bekennen, je voelt je levend dood.

Dit is de ‘hogeschool van de liefde’ waarin de laatste restjes van het egocentrische ‘Ik, mij en mijn’ worden opgeruimd, zoals bijvoorbeeld het plezier en de steun die het geloof ons gaven. Dag Hammarskjöld, voormalig secretaris-generaal van de VN, schreef: “Moe en eenzaam. Schrei, als je kunt, schrei maar klaag niet. De weg koos jou – en je moet dankbaar zijn.”

Voor de mysticus is er uiteindelijk alleen nog maar overgave aan God en dan verlaat God de mens ook nog eens.  Het is geen gemakkelijke weg.  Het 'zelf' verbrand in een alles verterend vuur van liefde, zoals mystici dat plachten te omschrijven.  Zelfverloochening , zelflediging, zelfonthechting.   Jezus blijkt een verlosser en waar verlost Jezus je van?  Van jezelf.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 16-1-2024 om 19:58 zei Jesperp:

Het zal voor mij even een zoektocht zijn. Ik ga even kijken of ik een paar goede wellicht ebooks kan vinden. Ook hoor ik graag over er tips zijn om dat stuk mystiek te verkennen,

Goedemiddag @Jesperp. Fijn dat je hier bent. Ik hoop dat we je een beetje kunnen helpen met je zoektocht. Ik herken jou zoektocht wel. Toen mijn moeder was overleden op vrij jonge leeftijd ging ik ook vragen stellen. Soms moet er wat schokkends in je leven gebeuren voordat je echt vragen gaat stellen en zoeken. Het is in het begin best wel verwarrend want ‘de’ Christelijke is heel erg moeilijk te vinden. Je leest hier ook veel verschillende gedachten. Ik raad je aan om met een open mind na te denken, veel te bidden en je verleden los te laten omdat vaak je zoektocht in de weg zit. Wees kritisch, denk logisch na en bestudeer eerst de essentiële onderwerpen van het Christelijke geloof. Wie is God, wie is Jezus, waarom moest Jezus sterven en wat houdt het loskoopoffer in. Wat is de hoop voor de mensheid? En dat zijn maar enkele belangrijke onderwerpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Goedemiddag @Jesperp. Fijn dat je hier bent. Ik hoop dat we je een beetje kunnen helpen met je zoektocht. Ik herken jou zoektocht wel. Toen mijn moeder was overleden op vrij jonge leeftijd ging ik ook vragen stellen. Soms moet er wat schokkends in je leven gebeuren voordat je echt vragen gaat stellen en zoeken. Het is in het begin best wel verwarrend want ‘de’ Christelijke is heel erg moeilijk te vinden. Je leest hier ook veel verschillende gedachten. Ik raad je aan om met een open mind na te denken, veel te bidden en je verleden los te laten omdat vaak je zoektocht in de weg zit. Wees kritisch, denk logisch na en bestudeer eerst de essentiële onderwerpen van het Christelijke geloof. Wie is God, wie is Jezus, waarom moest Jezus sterven en wat houdt het loskoopoffer in. Wat is de hoop voor de mensheid? En dat zijn maar enkele belangrijke onderwerpen. 

Hoi Sjako,

Ik zie dit staan bij Jesperp:

Laatst bezocht: 22 januari

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid