Spring naar bijdragen

De vrucht van christendom is zorg


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Doet u dat dan ook bij de democratie? Of acht u ze geslaagd?

De democratie is een grote mislukking.  Rechts (VVD en het christelijke CDA) doen er van alles aan om de zorg binnen het marktdenken te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zo kun je alles goedpraten.  De rotte vrucht (een grote appel) van het christendom is de schuld van de 'toproofdieren daar bovenaan de top' en het kleine besje (de dingen die goed zijn gegaan) schrijv

Amai. U geraakt nu zelfs de draad van uw eigen topic kwijt. Allez dan: het gaat over de katholieke kerk in België. Daar was U over begonnen en daar heb ik het ook over. Wel opletten he!

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Wie trekt hier extreme conclusies door het misbruik van enkele  over een hele cultuur te polariseren? Christendom zet niet aan toe kindermishandeling, maar toe zorgzaamheid.

Uw extremen staan daar los van. Je hebt uw gal gespuwd, je hebt je tunnelvisie weer bekend gemaakt. Nu verder opdringen zou extreem zijn dbi. 😛

Amai. U geraakt nu zelfs de draad van uw eigen topic kwijt. Allez dan: het gaat over de katholieke kerk in België. Daar was U over begonnen en daar heb ik het ook over. Wel opletten he!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Doet u dat dan ook bij de democratie? Of acht u ze geslaagd?

We hebben het hier over de Katholieke kerk. Niet over democratie.

 

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Iemand die mij wappie noemde rond Epstein, hoeft nu ook niet verontwaardigd te doen bij ander kindermisbruik he.
Ik praat niets van die misdaden goed, ik zie ze gewoon niet als vrucht van christendom. Het is wat er gebeurt als de verkeerde aan de macht komen.
Democratie, communisme zijn woorden die in de praktijk in diverse richtingen kunnen gaan. Het bestuur bepaalt he.
Wat erg is dat mensen het falend bestuur dan aan dat hele systeem toedichten. Dat zijn de mensen met een bekrompen wereldvisie imho.

Maar als dan blijkt dat misbruik door het hele land plaats vond, in elk internaat. Dat de bisschoppen er van wisten maar zwegen. En dat het Vaticaan ze complimenteert als ze niet meewerken aan onderzoeken.... Dan IS dat het hele systeem, en niet slechts een falend bestuur.
Maar jij vind dat het bestuur faalt. Kun je dan aangeven WIE in het bestuur er dan faalt volgens jou ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Amai. U geraakt nu zelfs de draad van uw eigen topic kwijt. Allez dan: het gaat over de katholieke kerk in België. Daar was U over begonnen en daar heb ik het ook over. Wel opletten he!

Christendom is meer dan het katholicisme, maar ze zijn wel koploper.

Vergeet niet dat de wetenschap ook christelijk erfgoed is eh. :)

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

We hebben het hier over de Katholieke kerk. Niet over democratie.

 

Maar als dan blijkt dat misbruik door het hele land plaats vond, in elk internaat. Dat de bisschoppen er van wisten maar zwegen. En dat het Vaticaan ze complimenteert als ze niet meewerken aan onderzoeken.... Dan IS dat het hele systeem, en niet slechts een falend bestuur.
Maar jij vind dat het bestuur faalt. Kun je dan aangeven WIE in het bestuur er dan faalt volgens jou ? 

Dan heeft het Vaticaan gefaald, niet het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Vergeet niet dat de wetenschap ook christelijk erfgoed is eh. :)

Dat is het niet. Het heeft er aan bijgedragen, zeker. Net zoals de Islam en het Jodendom dat hebben. En seculieren. Aangezien Nobelprijswinnaars nogal indruk op je schijnen te maken: 1 op de 3 is Jood.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is het niet. Het heeft er aan bijgedragen, zeker. Net zoals de Islam en het Jodendom dat hebben. En seculieren. Aangezien Nobelprijswinnaars nogal indruk op je schijnen te maken: 1 op de 3 is Jood.

Het is door die bijdrages dat er universiteiten edm kwamen he. Waardoor de wetenschap kon floreren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is het niet. Het heeft er aan bijgedragen, zeker. Net zoals de Islam en het Jodendom dat hebben. En seculieren. Aangezien Nobelprijswinnaars nogal indruk op je schijnen te maken: 1 op de 3 is Jood.

Het is door die bijdrages dat er universiteiten edm kwamen he. Waardoor de wetenschap kon floreren.

Zeker, door katholieke inspanningen kwamen er katholieke universiteiten. Maar je gaat volledig voorbij aan wat ik uitlegde.
Je vergeet de andere religies met 'de wetenschap is christelijk erfgoed'.
Toen in de 11e eeuw hier de bevolking werd opgelicht met aflaten door de RK-kerk (jaja, toen ook al) bouwde men in het Midden Oosten al ziekenhuizen en had Avicenna al zijn Canon der Geneeskunde geschreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zeker, door katholieke inspanningen kwamen er katholieke universiteiten. Maar je gaat volledig voorbij aan wat ik uitlegde.
Je vergeet de andere religies met 'de wetenschap is christelijk erfgoed'.
Toen in de 11e eeuw hier de bevolking werd opgelicht met aflaten door de RK-kerk (jaja, toen ook al) bouwde men in het Midden Oosten al ziekenhuizen en had Avicenna al zijn Canon der Geneeskunde geschreven. 

En in het westen waren het de christenen die de zorg maakte tot wat ze was. Natuurlijk leerden ze ook van anderen, zoals chirurgie in Bagdad, wat ooit het centrum van wetenschappelijke kennis was.

De kloosters hadden hele medicinale tuinen voor de geneeskunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-1-2024 om 09:38 zei Fundamenteel:

Afgelopen maanden in observatie modus gegaan. Ik keek naar diverse landen, hun geschiedenis en heden. En het viel me op, dat waar christelijke landen zijn, alles centraal rond zorg stond. De beste ziekenhuizen, de beste ouderen zorg, de beste palliatieve zorg en ga maar door.

Onderwijs en zorg werden zeer serieus genomen aan de piek van onze samenleving. Nu is dit wat anders. Maar dat de zorg zo ver ontwikkeld is, is grotendeels te danken aan de katholieken vermoed ik. Althans in België is dat zeer waarneembaar.

Ik had het wel mooi gevonden als ik dit had gevonden: "Wat een Liefde; je lijkt wel christelijk"

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-1-2024 om 19:25 zei Petra.:

Ik had het wel mooi gevonden als ik dit had gevonden: "Wat een Liefde; je lijkt wel christelijk"

 

 

Ik vind zulke verhalen nogal dubieus?

Waarom zou iemand te koop lopen met hoe liefdevol ze naartoe zwakkeren is?

Dat zijn werken die ge voor uzelf moet houden om in den hemel te oogsten, denk ik dan?

Als de Bijbel duidelijk is en ze voelt een accute schrik (of hoe omschrijft ze het) door haar lijf gieren als iemand de Bijbel aanhaalt, is dat gevoel dan meer waard dan wat de Schrift leert?

Als we de Bijbel niet meer zouden hebben als moreel kompas, wat gaan we dan nemen? De politiek? Mensgemaakte ethiek? Zoals seks tussen dieren vergelijken met  seks tussen mensen om iets "normaal" te noemen?

Het enige abstracte hierin IS de Bijbel.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het al moeilijk om voor een poes te zorgen. Dan mag ik niet verwachten dat de ziel wel eindeloos geduld met mij heeft. 

Op zich is het met zorg zo dat je het van minuut tot minuut kunt nemen. Maar zoiets in het vooruitzicht om een poes te “helpen” vind ik onoverkomelijk.

Ik faal als zorgverlenend voor de poes. Hoe moet God mij nu aanzien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Noel2:

Ik vind het al moeilijk om voor een poes te zorgen. Dan mag ik niet verwachten dat de ziel wel eindeloos geduld met mij heeft. 

Op zich is het met zorg zo dat je het van minuut tot minuut kunt nemen. Maar zoiets in het vooruitzicht om een poes te “helpen” vind ik onoverkomelijk.

Ik faal als zorgverlenend voor de poes. Hoe moet God mij nu aanzien?

Het gaat meer over ziekenzorg.

Nu de vrouwen op het niveau van mannen moeten presteren, en soms andersom; is die zorg beginnen afnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2024 om 00:23 zei Fundamenteel:

Als we de Bijbel niet meer zouden hebben als moreel kompas, wat gaan we dan nemen? De politiek? Mensgemaakte ethiek? Zoals seks tussen dieren vergelijken met  seks tussen mensen om iets "normaal" te noemen?

Het enige abstracte hierin IS de Bijbel

Wat zie je dan als kompas? De tien geboden met hun flankerende regels neem ik aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2024 om 13:53 zei Fundamenteel:
Op 13-1-2024 om 08:22 zei Noel2:

Ik vind het al moeilijk om voor een poes te zorgen. Dan mag ik niet verwachten dat de ziel wel eindeloos geduld met mij heeft. 

Op zich is het met zorg zo dat je het van minuut tot minuut kunt nemen. Maar zoiets in het vooruitzicht om een poes te “helpen” vind ik onoverkomelijk.

Ik faal als zorgverlenend voor de poes. Hoe moet God mij nu aanzien?

Het gaat meer over ziekenzorg.

Dierenwelzijn is toch ook belangrijk.  Zou je dat met de Bijbel als moreel kompas beter doen, is dan waar je topic om gaat. 

 

Op 13-1-2024 om 00:23 zei Fundamenteel:

Als we de Bijbel niet meer zouden hebben als moreel kompas, wat gaan we dan nemen? De politiek? Mensgemaakte ethiek? Zoals seks tussen dieren vergelijken met  seks tussen mensen om iets "normaal" te noemen?

We hebben een maatschappij met een moreel kompas. Dierenzorg, ouderenzorg, ziekenzorg, zorg voor armen, zorg voor kinderen, onderwijs etc.. 

Denk jij dat je daar de Bijbel voor nodig hebt? Dat als je niet je Bijbel zou hebben dat je je kinderen niet meer zou verzorgen of niet meer naar school stuurt? 

Of dat je zonder de Bijbel op dievenpad zou gaan omdat je geen moreel kompas hebt? 

 

 

Op 13-1-2024 om 00:23 zei Fundamenteel:

Nu de vrouwen op het niveau van mannen moeten presteren, en soms andersom; is die zorg beginnen afnemen.

Wablief???  Wat bedoel je met "op het niveau van" ??? Hebben mannen of vrouwen volgens jou een aangeboren niveau dan ofzo?  Denk je dan aan vroeger, dat alleen mannen mochten studeren en dus arts worden? 

Denk je nou echt dat als je de helft van de wereldbevolking uitsluit, (omdat ze geen piemel hebben of zwart haar hebben, of blauwe ogen of roep maar).. dat je dan betere zorg kunt verlenen, dan als je iedereen naar aanleg/kennis/kunde een vak laat uitoefenen ??? 

Dus als we alle vrouwelijke artsen gaan verbieden om als arts te werken  ..knapt de zorg weer enorm op.  Soms vraag ik me af of je zelf nog wel weet wat voor gekke dingen je beweert. 😄

Een logischer en feitelijker bewering is: Sinds we vrouwelijke medici hebben gaan mensen niet meer massaal dood aan de pest, de pokken etc.  En is de gemiddelde levensverwachting enorm gestegen. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat zie je dan als kompas? De tien geboden met hun flankerende regels neem ik aan?

Oa de tien geboden ja.

  we mogen de wereld niet als maatstaf daarvoor nemen. Het is door dagelijks met de Bijbel bezig te zijn, je daarin groeit.

 

 

3 uur geleden zei Petra.:

Dierenwelzijn is toch ook belangrijk.  Zou je dat met de Bijbel als moreel kompas beter doen, is dan waar je topic om gaat. 

 

We hebben een maatschappij met een moreel kompas. Dierenzorg, ouderenzorg, ziekenzorg, zorg voor armen, zorg voor kinderen, onderwijs etc.. 

Denk jij dat je daar de Bijbel voor nodig hebt? Dat als je niet je Bijbel zou hebben dat je je kinderen niet meer zou verzorgen of niet meer naar school stuurt? 

Of dat je zonder de Bijbel op dievenpad zou gaan omdat je geen moreel kompas hebt? 

 

 

Wablief???  Wat bedoel je met "op het niveau van" ??? Hebben mannen of vrouwen volgens jou een aangeboren niveau dan ofzo?  Denk je dan aan vroeger, dat alleen mannen mochten studeren en dus arts worden? 

Denk je nou echt dat als je de helft van de wereldbevolking uitsluit, (omdat ze geen piemel hebben of zwart haar hebben, of blauwe ogen of roep maar).. dat je dan betere zorg kunt verlenen, dan als je iedereen naar aanleg/kennis/kunde een vak laat uitoefenen ??? 

Dus als we alle vrouwelijke artsen gaan verbieden om als arts te werken  ..knapt de zorg weer enorm op.  Soms vraag ik me af of je zelf nog wel weet wat voor gekke dingen je beweert. 😄

Een logischer en feitelijker bewering is: Sinds we vrouwelijke medici hebben gaan mensen niet meer massaal dood aan de pest, de pokken etc.  En is de gemiddelde levensverwachting enorm gestegen. 

 

Sorry Petra, maar de zorg is opgebouwd door het christendom. Medicinale tuinen voor geneesmiddelen, universiteiten die chirurgie edm aanleerden, nonnen die soldaten, bejaarden en ziekenzorg op zich namen. 6 tot 10 handen per patiënt vrij.

We zien de zorg nu in handen van anderen en de kwaliteit neemt langs de ene kant toe, maar langs de andere kant is er niet voor iedereen dezelfde en evenveel zorg. Handen, geld en middelen tekort. Het gaat ook puur om winst. En zie hoe diabeten zonder medicijnen zaten omdat het ook helpt bij obesitates. Als het maar verkocht geraakt.

Het is wel zo dat vrouwen een andere rol hadden op de wereld, maar vandaag is dat niet zo. En ik denk ook niet dat ons probleem daar huist, maar het eerder economisch is.  Verdienmodellen, lobbyen, fraude, corruptie is ons grootste probleem in alle takken van onze samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Petra.:

Dierenwelzijn is toch ook belangrijk.  Zou je dat met de Bijbel als moreel kompas beter doen, is dan waar je topic om gaat. 

 

We hebben een maatschappij met een moreel kompas. Dierenzorg, ouderenzorg, ziekenzorg, zorg voor armen, zorg voor kinderen, onderwijs etc.. 

Denk jij dat je daar de Bijbel voor nodig hebt? Dat als je niet je Bijbel zou hebben dat je je kinderen niet meer zou verzorgen of niet meer naar school stuurt? 

Of dat je zonder de Bijbel op dievenpad zou gaan omdat je geen moreel kompas hebt? 

 

 

Wablief???  Wat bedoel je met "op het niveau van" ??? Hebben mannen of vrouwen volgens jou een aangeboren niveau dan ofzo?  Denk je dan aan vroeger, dat alleen mannen mochten studeren en dus arts worden? 

Denk je nou echt dat als je de helft van de wereldbevolking uitsluit, (omdat ze geen piemel hebben of zwart haar hebben, of blauwe ogen of roep maar).. dat je dan betere zorg kunt verlenen, dan als je iedereen naar aanleg/kennis/kunde een vak laat uitoefenen ??? 

Dus als we alle vrouwelijke artsen gaan verbieden om als arts te werken  ..knapt de zorg weer enorm op.  Soms vraag ik me af of je zelf nog wel weet wat voor gekke dingen je beweert. 😄

Een logischer en feitelijker bewering is: Sinds we vrouwelijke medici hebben gaan mensen niet meer massaal dood aan de pest, de pokken etc.  En is de gemiddelde levensverwachting enorm gestegen. 

 

Ik vraag me af of een 'moreel kompas' gevormd zou moeten zijn uit cognitieve inhoud, uit psychologische of biologische kennis. Of heb je juist een zacht hart nodig, of zachtgemaakt hart, en is het niet echt te leren met kennis.

Ik heb op zich veel bewondering voor het analytisch verstand van Immanuel Kant en zijn categorisch imperatief, maar je moet het wel voelen en niet beredeneren.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige wat een moreel kompas heeft is het 'hart' zonder 'zacht'.  De gevoeligheid des harten kan alleen ontstaan als deze leeg gemaakt wordt van beelden, verwachtingen, wensen.   Denk maar eens aan een uitdrukking: "alles hebben wat je hartje begeert".  Als het hart leeg is gemaakt van alles wat 'eigen' is, dan kan Jezus als het Woord 'spreken' in een taal die de mens kan verstaan.  In dat 'spreken' openbaart op den duur zich de (kennende) ziel.

Maar moraliteit dient uiteraard in de praktijk vorm te krijgen, theoretische moraliteit daar heeft de mens niks aan.  Dat is bedachte moraliteit.  Daarom moet al die cognitieve wijsheid plaats maken voor daadwerkelijke kennis.

Het is dan ook niet het christendom wat vrucht draagt, het is Jezus zelf die in het lege hart vrucht draagt.   De mens kan dan ook nooit zichzelf de vrucht toerekenen. Efeziërs 3:19 is het meest zeggende betreffende het lege hart: En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

Je kunt alleen vervuld worden van de volheid Gods als je hart leeg is.  Dit gaat alle (cognitieve) kennis te boven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Fundamenteel:

We zien de zorg nu in handen van anderen en de kwaliteit neemt langs de ene kant toe, maar langs de andere kant is er niet voor iedereen dezelfde en evenveel zorg. Handen, geld en middelen tekort. Het gaat ook puur om winst. En zie hoe diabeten zonder medicijnen zaten omdat het ook helpt bij obesitates. Als het maar verkocht geraakt.

Het is wel zo dat vrouwen een andere rol hadden op de wereld, maar vandaag is dat niet zo. En ik denk ook niet dat ons probleem daar huist, maar het eerder economisch is.  Verdienmodellen, lobbyen, fraude, corruptie is ons grootste probleem in alle takken van onze samenleving.

Ja, dat de hele wereld een follow the money systeem is en dat dat de kern van het probleem is ben ik met je eens. Het zou mooi zijn als het christendom daarvan gevrijwaard was, maar helaas. Corruptie is van alle gelederen en van alle tijden; Jezus ging al tekeer tegen de winstwoekeraars in de tempel. 

 

13 uur geleden zei Noel2:

Ik vraag me af of een 'moreel kompas' gevormd zou moeten zijn uit cognitieve inhoud, uit psychologische of biologische kennis. Of heb je juist een zacht hart nodig, of zachtgemaakt hart, en is het niet echt te leren met kennis.

Ik denk dat een combinatie het beste is; met cognitieve inhoud kun je meer met dat zachte hart aanvangen. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Ik denk dat een combinatie het beste is; met cognitieve inhoud kun je meer met dat zachte hart aanvangen. 

 

Wat bedoel je dan precies met “aanvangen”? onderscheid maken tussen goed en slecht? Ik denk niet dat je bedoelt “matiging in oordeel”.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Noel2:

Ik denk dat je de wil tot handelen altijd onder voorbehoud moet stellen, in verband met alles wat je niet weet.

Ik denk dat het een kwestie van balanceren is.  Als "altijd onder voorbehoud" leidt tot apathie/lethargie kun je net zo goed meteen tussen 6 planken gaan liggen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Als dat voor jou balanceren met cognitie en een warm hart kenmerkt.. heb ik met je te doen. 🌺

Nee voor mij is het “alles altijd onder voorbehoud” maar dat zie je als doods. Jij wil liever actie. Dat gaat niet goed samen. Onder voorbehoud is vaker afzien van handelen. En dan kan je net zo goed tussen 6 planken gaan liggen zeg je. Actie is dan dus altijd beter dan afzien van actie, dat is dus oogkleppen op en gaan. Je draait het om alsof dat mijn mening zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid