Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Monachos:
8 uur geleden zei Robert Frans:

Ook gelooft de kerk dat Maria na Jezus' geboorte altijd maagd is gebleven, wat het ontvangen van meerdere kinderen van Jozef uitsluit.

De *katholieke kerk gelooft dat. Het is alleen nergens op gebaseerd, in elk geval niet op de Bijbel.

Ik meen me teksten te herinneren dat Maria 12 was toen ze trouwden en Jozef al behoorlijk op leeftijd (eind 60). Volgens mij staat het niet zo expliciet in de Bijbel maar wel in andere teksten, de Mishnah of Halacha o.i.d.  Dus dan kan het best dat Jozef al een hoop kinderen had toen ze trouwden. Die dan in de Bijbel Jezus' broers of zussen worden genoemd. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

We dienen kerkgeloof en de Schrift te scheiden, want zoals Robert Frans zelf schrijft: Je moet je alleen dus wel realiseren dat we ons niet uitsluitend op de Schrift baseren. 

En naar ik nu begrijp hebben protestanten dat kerkgeloof ook overgenomen.   Of Maria 12 was en Jozef 60, dat lijkt me meer een issue van Mohammed.   Dat is dan weer moskeegeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Hopper:

We dienen kerkgeloof en de Schrift te scheiden, ...

Ik DIEN helemaal niks te scheiden! 

Voor mij is Jozef een held. De beste man trouwde met een zwanger meisje, en kennelijk genoot ie genoeg respect dat zijn woord daarover genoeg was.  Ze had zomaar (net als zovelen in die tijd) een ellendig lot tegemoet gezien als hij niet zo moedig was geweest om toch met haar te trouwen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Petra.:

Ik DIEN helemaal niks te scheiden! 

Voor mij is Jozef een held. De beste man trouwde met een zwanger meisje, en kennelijk genoot ie genoeg respect dat zijn woord daarover genoeg was.  Ze had zomaar (net als zovelen in die tijd) een ellendig lot tegemoet gezien als hij niet zo moedig was geweest om toch met haar te trouwen. 

Je mag van mij in sprookjesland verblijven, ik denk dat er diep in jou een braaf katholiek meisje schuilt.  Je hebt je roeping gemist!

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Monachos:

Dat er een engel aan Jozef verscheen zal er ook misschien iets mee te maken hebben gehad.

[...]

Het laatste vers toont met het woord 'voordat' trouwens ook meteen aan dat Maria en Jozef na de geboorte van Jezus gemeenschap met elkaar hadden. Daar gaat de 'altijd maagd' fabel.

Dat Jozef naar een engel luisterde en zo op God vertrouwde, achten wij alleen maar meer prijzenswaardig en heldhaftig. Ergo: zonder Gods voorzienigheid kunnen wij überhaupt geen enkele moedige daad doen. Dat Jozef Gods aanwijzingen nodig had, zien wij daarom als een vanzelfsprekend gegeven, net zoals we zuurstof nodig hebben om te ademen.

Dat laatste vers is blijkbaar op meerdere manieren te interpreteren, aangezien niet alleen de katholieke kerk Maria's maagdelijkheid belijdt en zij die dat belijden net zo goed de Schrift bestuderen en biddend overwegen. Het is echt niet zo dat als je met dat vers bij de paus komt, hij zal schrikken en roepen dat hij dat vers helemaal niet kende, maar gelukkig dankzij jou nu beter weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Dat Jozef naar een engel luisterde en zo op God vertrouwde, achten wij alleen maar meer prijzenswaardig en heldhaftig. Ergo: zonder Gods voorzienigheid kunnen wij überhaupt geen enkele moedige daad doen. Dat Jozef Gods aanwijzingen nodig had, zien wij daarom als een vanzelfsprekend gegeven, net zoals we zuurstof nodig hebben om te ademen.

Dat laatste vers is blijkbaar op meerdere manieren te interpreteren, aangezien niet alleen de katholieke kerk Maria's maagdelijkheid belijdt en zij die dat belijden net zo goed de Schrift bestuderen en biddend overwegen. Het is echt niet zo dat als je met dat vers bij de paus komt, hij zal schrikken en roepen dat hij dat vers helemaal niet kende, maar gelukkig dankzij jou nu beter weet.

Toch is het vers duidelijk. Het is niet zodanig te interpreteren dat Maria maagd is gebleven, de tekst is duidelijk. Dat de RK kerk een ander standpunt inneemt is het probleem van de kerk, niet van de mensen die dit vers wel kennen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-12-2023 om 09:50 zei Robert Frans:

De katholieke kerk interpreteert 'broers' meer als 'verwanten', er vanuit gaande dat het Hebreeuws niet zulke scherpe definities van familiebanden kent.

Is er een tekst waarin het Griekse woord voor broeders (adelfoi) aantoonbaar gebruikt wordt voor meer dan broers zoals we dat in het Nederlands kennen? Een tekst of tekstverband waarin expliciet vermeld wordt dat de broeders neven oid waren.

In de Hebreeuwse teksten staan uitleggingen waarbij nader vermeld wordt dat bijvoorbeeld Abraham en Sara wel dezelfde vader hebben maar niet dezelfde moeder, dat wordt er expliciet bij vermeld. Abraham noemt Sara zijn zuster, maar de schrift maakt dan ook nader duidelijk hoe dat verband zit. Daar zijn meer voorbeelden van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Barnabas:

Is er een tekst waarin het Griekse woord voor broeders (adelfoi) aantoonbaar gebruikt wordt voor meer dan broers zoals we dat in het Nederlands kennen? Een tekst of tekstverband waarin expliciet vermeld wordt dat de broeders neven oid waren.

Er zijn er zat teksten waarin het breder wordt gebruikt.

In Filippenzen 4:1-2, Spreekt Paulus de gemeente aan met "adelphoi"

Handelingen 3:17 is het Petrus die zegt: Adelphoi, vertaald als Volksgenoten

In Romeinen 7:1-4 gebruikt Paulus het woord om te verwijzen naar medegelovigen in Christus.

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid