Spring naar bijdragen

Hoe moet je wonderverhalen in de bijbel lezen (letterlijk, symbolisch of nog anders)


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Breuk:

Het blijft jammer dat jij alleen bezig bent of iets historisch is of niet (wat je dan een mythe noemt). Mattheus neemt Marcus als uitgangspunt en introduceert al eerder dat Simon Petrus wordt genoemd. Hij kan daarom in Mattheus 8 verder gaan met de naam Petrus. 
Dit mini-verhaal over de schoonmoeder van Petrus heeft iets heel menselijks.  
Het lijkt me juist wel op een gebeurtenis tussen Petrus en zijn schoonmoeder teruggaan.  
Blijkbaar speelden dat soort taferelen zich destijds ook af. Petrus laat natuurlijk zijn zekerheid varen door een volgeling van Jezus te worden.  
 

Maar het blijft jammer, als je niet meer kan genieten van dit soort verhalen of ze nu historisch of niet historisch zijn. Paul Ricoeur noemt het genieten de fase van de tweede naïviteit. Voorbij aan de magische en de latere kritische fase.

Genieten en kritisch lezen kunnen heel goed samen gaan, daar maakt Ricoeur dan een fout.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hangt van het verhaal af. Er is niet een boek 'bijbel'.  De Bijbel is een verzameling boeken (dat betekent notabene het woord bijbel: "boeken"). Symboliek en letterlijk zijn geen tegenpolen. Het

Poeh, jij stelt wel veel vragen zeg.  Dood in de bijbel kan betekenen dat men geen geloof stelt in God. Dan is men geestelijk dood. Het kan ook betekenen dat de levengevende geest van God je verl

Met gelijke munt terugbetalen ? Is dat waar de bijbel toe oproept ? Gij zult geen kwaad met kwaad vergelden, maar overwin het kwade door het goede.  Iedereen heeft een visie. Goed om te weten dat

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Genieten en kritisch lezen kunnen heel goed samen gaan, daar maakt Ricoeur dan een fout.

Volgens Ricœur blijven mensen bij het lezen van de bijbel hangen in de magische fase of de daaropvolgende kritische fase.  Ik val ook vaak terug op die kritische fase, maar neem van mij aan dat de fase van de 2de naïviteit echt leuker is.  Het lezen van de bijbel wordt leuker, interessanter en relevanter en daar doelt Ricoeur op.
Ik heb jou nog niet kunnen betrappen dat je iets positiefs meldt over de bijbel, maar ik kan dat gemist hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Breuk:

Wonderverhaal 3 van Mattheus 8 (en 9):    
14. En Jezus kwam in het huis van Petrus en zag zijn schoonmoeder met koorts op bed liggen.
15. En Hij raakte haar hand aan en de koorts verliet haar; en zij stond op en diende hen.
16. Toen het nu avond geworden was, brachten ze velen die door demonen bezeten waren, bij Hem, en Hij dreef de boze geesten uit met een enkel woord, en Hij genas allen die er slecht aan toe waren,
17. opdat vervuld werd wat gesproken was door de profeet Jesaja toen hij zei: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.
18. Toen Jezus een grote menigte om Zich heen zag, gaf Hij bevel naar de overkant te varen.
19. En er kwam een schriftgeleerde naar Hem toe en zei tegen Hem: Meester, ik zal U volgen, waar U ook heen gaat.
20. En Jezus zei tegen hem: De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.
21. Een ander uit Zijn discipelen zei tegen Hem: Heere, sta mij toe dat ik eerst wegga en mijn vader begraaf.
22. Maar Jezus zei tegen hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.


Genezing van de schoonmoeder van Petrus (zie ook Mc. 1:29-39)
Het gaat hier om de ontmoeting van Jezus met de schoonmoeder, die opstaat! en daarna Jezus ook gaat dienen (na blijkbaar eerst hevige twijfel). Jezus raakt haar hand! aan en terstond (staat ze op en) wordt ze diaken (dienaar).

De beweging van Jezus is dus de berg af, naar Kafarnaum en dan tot in het huis en leidt tot het woord opstaan.
Dan volgt de oproep om Jezus te volgen.    
Het woord dood (in ‘laat de doden’) wordt door Jezus hier niet letterlijk gebruikt.  
Een leesaanwijzing kun je vaak in de tekst zelf vinden.

Het is dus niet toevallig dat Mattheus het volgen van Jezus plaatst bij dit gedeelte dat over de schoonmoeder van Petrus gaat. Zij had blijkbaar hier grote bedenkingen bij maar Jezus raakt ook haar hand aan en ze gaat meedoen in de beweging.  
Zo componeert Mattheus elke tekst heel zorgvuldig.

Welke mensen zijn er nu in deze eerste 3 wonderverhalen op de voeten gezet:
Het is de melaatse man die weer mee mag doen, het is de knecht die weer mee kan doen en het is de schoonmoeder van Petrus die weer mee wil doen.   
Verschillende mensen en verschillende aspecten van een wonder en we hebben er nog zeven te gaan.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Breuk:

Volgens Ricœur blijven mensen bij het lezen van de bijbel hangen in de magische fase of de daaropvolgende kritische fase.  Ik val ook vaak terug op die kritische fase, maar neem van mij aan dat de fase van de 2de naïviteit echt leuker is.  Het lezen van de bijbel wordt leuker, interessanter en relevanter en daar doelt Ricoeur op.
Ik heb jou nog niet kunnen betrappen dat je iets positiefs meldt over de bijbel, maar ik kan dat gemist hebben.

Dan nog maar eens:
Het is het belangrijkste boek in de geschiedenis van de mensheid. De verhalen hebben veel mensen geïnspireerd tot belangrijke daden die bepalend waren voor het wereldbeeld. Het zou verplichte kost moeten zijn in het onderwijs, want met de Bijbel kun je veel zaken uit de geschiedenis beter begrijpen. Er zijn scholen die de Bijbel buiten het onderwijs houden, daarmee onthouden ze hun leerlingen fundamentele kennis over de mensheid.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nico Riemersma heeft de opvatting om Mattheus 4:17-11:24 als een eenheid te beschouwen:    
A 4:17        (oproep tot inkeer)
   B 4:18-22          (roeping van de leerlingen)
       C 4:23-7:29            (Jezus leert)
       C’ 8:1-9:34             (Jezus geneest)
    B’ 9:35-11:1       (uitzending van de leerlingen)
A’ 11:2-24   (verwijt: ze zijn niet tot inkeer gekomen).

Riemersma heeft deze indeling voor Mattheus 8 en 9:    
(1) 8:1-17 (drie wonderen) + 8:18-22 (volgen)
(2) 8:23-9:8 (drie wonderen) + 9:9 (volgen)
(3) 9:10-34 (vier wonderen), die samen een A – B – A’ structuur vormen.    

Deze structuur baseert Riemersma op het feit dat de eerste sectie in Kafarnaüm eindigt en de derde sectie in Kafarnaüm begint, met daartussen de overtocht naar het gebied van de Gadarenen.  

De eerste sectie (8:1-17 + 18-22) begint met (a) het volgen van de vele menigten en eindigt met een poging van Jezus om zich van de menigte los te maken met zijn bevel om naar de overkant te gaan.    
Tussen dat bevel (b) en de uitvoering (b’) daarvan bevindt zich een passage over het volgen van een schriftgeleerde en een leerling (a’).    

De tweede sectie (8:23-9:8 + 9:9) staat helemaal in het kader van de (tocht naar de) overkant. Waar de eerste sectie begon met de vele menigten die volgden, begint de tweede sectie met het volgen van de leerlingen.    

Dat de derde en laatste sectie (9:10-34) in 9:10 begint en in 9:34 eindigt, moge zowel blijken uit Καὶ ἐγένετο als begin, als ook uit het feit dat deze sectie begint en eindigt met farizees commentaar (9:11 en 9:34). 
 

https://www.nicoriemersma.nl/storage/blog/De_tien_en_meer_herstelwonderen_van_Jezus_Matteys_81-934.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid