Spring naar bijdragen

Kan je trouwen als moslima met een christen man?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als beiden streng gelovig zijn dan acht ik dit een onmogelijke en onwaarschijnlijke situatie. 

Volgens mij kun je uit al die overeenkomsten ook gerust de conclusie trekken dat de koran echt leentjebuur heeft gespeeld bij de bijbel. In vergelijking is de koran ook echt piepjong. 

Omdat de Tenach ouder is dan de koran heeft het jodendom een stevig fundament ? Maar dan hebben het boeddhisme en hindoeïsme toch een nog steviger fundament ? Zo denken velen een betere versie

32 minuten geleden zei Petra.:

Vast. Maar dat bevestigt toch juist wat ik schreef.. een gezamenlijke oorsprong.  Zowel in het christendom als de Islam is er sprake van leentjebuur uit het Jodendom. Het Christendom is daarbij vergeleken weer piepjong. 

Nee, gezamenlijke oorsprong gaat mij veel te ver. Koran claimt volgens mij originaliteit en heeft niks met joden op. Het Christendom schrijft verder op het OT maar doet het OT af als obsoleet. Jezus deed dat zelf gelukkig niet. OT bestaat niet. De JG bijbel gebruikt deze bewoording gelukkig niet. 

Het woord christen zegt dus feitelijk heel weinig. Bedroevend weinig. 

43 minuten geleden zei HJW4:

Dan kan de conclusie ook zijn dat de bijbel leentjebuur heeft gespeeld en dat de bijbel in vergelijking met andere geschriften piepjong is. Wat is je punt ?

Dat is niet mijn conclusie. 

Hoe is het mogelijk dat je deze conclusie trekt??? 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Vast. Maar dat bevestigt toch juist wat ik schreef.. een gezamenlijke oorsprong.  Zowel in het christendom als de Islam is er sprake van leentjebuur uit het Jodendom. Het Christendom is daarbij vergeleken weer piepjong. 

Het christendom vindt zich een betere versie van het Jodendom. De islam vindt zich een betere versie van het Jodendom en het christendom.

Het NT verwijst terug naar de TeNaCh. De Koran verwijst naar de TeNaCh en het NT. 
Romantisch en met de beste bedoeling noem je dat een gezamenlijke oorsprong, maar is vooral leentjebuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Nee, gezamenlijke oorsprong gaat mij veel te ver. Koran claimt volgens mij originaliteit en heeft niks met joden op

Zeker wel. 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:87

87. En Wij hebben Mozes voorzeker het Boek gegeven en Wij deden na hem de boodschappers volgen. En Wij gaven Jezus, de zoon van Maria, de duidelijke bewijzen.

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/3

 2. Allāh, er is geen god dan Hij, de Levende, de Eeuwig Bestaande. 3. Hij heeft aan jou het Boek met de waarheid neergezonden, bevestigend wat daaraan voorafgegaan was, en Hij zond de Thora en het Evangelie neer, 4. vooraf, als leiding voor de mensen, en Hij deed de Standaard neerdalen

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:136

136. Zeg (o Mohammed): "Wij geloven in Allāh en wat er aan ons is neergezonden en wat er is neergezonden aan Abraham en Ismaël en Isaak en Jacob en de kinderen van Jacob en wat er is gegeven aan Mozes en Jezus en wat er is gegeven van hun Heer aan de profeten, wij maken geen onderscheid tussen één van hen en wij onderwerpen ons aan Hem."

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Petra.:

Zeker wel. 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:87

87. En Wij hebben Mozes voorzeker het Boek gegeven en Wij deden na hem de boodschappers volgen. En Wij gaven Jezus, de zoon van Maria, de duidelijke bewijzen.

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/3

 2. Allāh, er is geen god dan Hij, de Levende, de Eeuwig Bestaande. 3. Hij heeft aan jou het Boek met de waarheid neergezonden, bevestigend wat daaraan voorafgegaan was, en Hij zond de Thora en het Evangelie neer, 4. vooraf, als leiding voor de mensen, en Hij deed de Standaard neerdalen

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:136

136. Zeg (o Mohammed): "Wij geloven in Allāh en wat er aan ons is neergezonden en wat er is neergezonden aan Abraham en Ismaël en Isaak en Jacob en de kinderen van Jacob en wat er is gegeven aan Mozes en Jezus en wat er is gegeven van hun Heer aan de profeten, wij maken geen onderscheid tussen één van hen en wij onderwerpen ons aan Hem."

Volgens de koran zijn Adam en Abraham de eerste moslims. God heet Allah ipv Jehova. En met christenen en joden moet je niks te maken willen hebben. 

Ook worden de rollen van Isaac en Ismael verwisseld. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Petra.:

Zeker wel. 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:87

87. En Wij hebben Mozes voorzeker het Boek gegeven en Wij deden na hem de boodschappers volgen. En Wij gaven Jezus, de zoon van Maria, de duidelijke bewijzen.

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/3

 2. Allāh, er is geen god dan Hij, de Levende, de Eeuwig Bestaande. 3. Hij heeft aan jou het Boek met de waarheid neergezonden, bevestigend wat daaraan voorafgegaan was, en Hij zond de Thora en het Evangelie neer, 4. vooraf, als leiding voor de mensen, en Hij deed de Standaard neerdalen

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:136

136. Zeg (o Mohammed): "Wij geloven in Allāh en wat er aan ons is neergezonden en wat er is neergezonden aan Abraham en Ismaël en Isaak en Jacob en de kinderen van Jacob en wat er is gegeven aan Mozes en Jezus en wat er is gegeven van hun Heer aan de profeten, wij maken geen onderscheid tussen één van hen en wij onderwerpen ons aan Hem."

Het grappige (nou ja) is dat het in Genesis het gaat om de zoon (de eersteling, de gezegende), met wie het verder gaat.
(Sorry men denkt helaas erg mannelijk in de bijbel.)

Nu gaan Abraham en Sarah God een handje helpen en Ismael wordt geboren.  
Het gaat echter om Izaak, hij is de zoon van de belofte. Met hem gaat het verder.
En na Izaak met Jakob en met Jakob met Israël (en daar is het de schrijvers om te doen. De stammen (zonen) van Israël.

In de Koran gaat het echter met Ismael verder (men begrijpt de literaire strekking van het verhaal niet).  
Lees nu even wat er links staat als tekst onder mijn naam.

Dat men in de Koran karakters uit de TeNaCh overneemt is niet nieuw. 
De belofte van Izaak gaat naar Ismael. Hij wordt ook bijna geofferd ipv Izaak en neemt dus zijn plaats in.

https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-bijbel/kennis-achtergronden/bijbelse-personen/ismael

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

Het grappige (nou ja) is dat het in Genesis het gaat om de zoon (de eersteling, de gezegende), met wie het verder gaat.
(Sorry men denkt helaas erg mannelijk in de bijbel.)

Nu gaan Abraham en Sarah God een handje helpen en Ismael wordt geboren.  
Het gaat echter om Izaak, hij is de zoon van de belofte. Met hem gaat het verder.
En na Izaak met Jakob en met Jakob met Israël (en daar is het de schrijvers om te doen. De stammen (zonen) van Israël.

In de Koran gaat het echter met Ismael verder (men begrijpt de literaire strekking van het verhaal niet).  
Lees nu even wat er links staat als tekst onder mijn naam.

Dat men in de Koran karakters uit de TeNaCh overneemt is niet nieuw. Maar Israël wordt afgeschreven.  
De belofte in Genesis wordt afgepakt van Israël (en projecteer dat nu niet direct op de huidige staat Israël).

En daaraan verbind ik ook het kruislings zegenen van Efraim en Manasse. De jongere ipv de oudere. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Breuk:

Het grappige (nou ja) is dat het in Genesis het gaat om de zoon (de eersteling, de gezegende), met wie het verder gaat.
(Sorry men denkt helaas erg mannelijk in de bijbel.)

Nu gaan Abraham en Sarah God een handje helpen en Ismael wordt geboren.  
Het gaat echter om Izaak, hij is de zoon van de belofte. Met hem gaat het verder.
En na Izaak met Jakob en met Jakob met Israël (en daar is het de schrijvers om te doen. De stammen (zonen) van Israël.

In de Koran gaat het echter met Ismael verder (men begrijpt de literaire strekking van het verhaal niet).  
Lees nu even wat er links staat als tekst onder mijn naam.

Dat men in de Koran karakters uit de TeNaCh overneemt is niet nieuw. 
De belofte van Izaak gaat naar Ismael. Hij wordt ook bijna geofferd ipv Izaak en neemt dus zijn plaats in.

https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-bijbel/kennis-achtergronden/bijbelse-personen/ismael

Ja. Ik weet dat er ook verhalen zijn waarin Izaak echt wordt omgebracht door Jacob. 

Maar goed.. zoals ik al zei..uiteraard zijn er verschillen. Maar waar het mij om ging.. ook veel overeenkomsten en vergelijkbare verhalen. En dezelfde oorsprong; Abraham. 

En in ALLE zijn ze het erover eens dat die eerstgeborene een ding is. En dat het een Zoon moet zijn hè. 

 

Je link ga ik nu lezen! 👍

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

De Bijbel is veel ouder dan de Koran. Maar dat wist je vast wel. 

Dat weet ik. En zo zij de boeddhistische geschriften weer veel ouder dan de bijbel en het Gilgamesj epos ook en de Veda’s ook. In vergelijking met die geloven is de bijbel dan weer piepjong.

Ik probeer te snappen waarom wordt vastgesteld dat de koran leentjebuur speelt en piepjong is. Wat wil daarmee gezegd worden, wat is de achterliggende gedachte ?

2 uur geleden zei Hermanos2:Dat is niet mijn conclusie. 

Hoe is het mogelijk dat je deze conclusie trekt??? 

Omdat de bijbel ook verhalen overgenomen heeft en dan weer piepjong is vergeleken met sommige andere geloven.

Ik probeer te snappen waarom de statements over leentjebuur van de koran en het piepjonge van de islam gemaakt worden. Wat wil je daarmee vaststellen ?

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW4:

Dat weet ik. En zo zij de boeddhistische geschriften weer veel ouder dan de bijbel en het Gilgamesj epos ook en de Veda’s ook. In vergelijking met die geloven is de bijbel dan weer piepjong.

Ik probeer te snappen waarom wordt vastgesteld dat de koran leentjebuur speelt en piepjong is. Wat wil daarmee gezegd worden, wat is de achterliggende gedachte ?

Omdat de bijbel ook verhalen overgenomen heeft en dan weer piepjong is vergeleken met sommige andere geloven.

Ik probeer te snappen waarom de statements over leentjebuur van de koran en het piepjonge van de islam gemaakt worden. Wat wil je daarmee vaststellen ?

De islam beweert een betere versie te zijn van het Jodendom en het christendom.  
De vervangingsleer is ook in het Christendom wijd verbreid geweest (de kerk als het geestelijke nieuwe Israël).      
De JG denken dat nog steeds vermoed ik.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei HJW4:

Dat weet ik. En zo zij de boeddhistische geschriften weer veel ouder dan de bijbel en het Gilgamesj epos ook en de Veda’s ook. In vergelijking met die geloven is de bijbel dan weer piepjong.

Ik probeer te snappen waarom wordt vastgesteld dat de koran leentjebuur speelt en piepjong is. Wat wil daarmee gezegd worden, wat is de achterliggende gedachte ?

Omdat de bijbel ook verhalen overgenomen heeft en dan weer piepjong is vergeleken met sommige andere geloven.

Ik probeer te snappen waarom de statements over leentjebuur van de koran en het piepjonge van de islam gemaakt worden. Wat wil je daarmee vaststellen ?

Daarmee stel ik vast dat het Jodendom een stevig fundament heeft. En die tak van het christendom die de joodse Schrift omarmt ook. 

1 minuut geleden zei Breuk:

De islam beweert een betere versie te zijn van het Jodendom en het christendom.  
De vervangingsleer is ook in het Christendom wijd verbreid geweest (de kerk als het geestelijke nieuwe Israël).      
De JG denken dat nog steeds vermoed ik.

 

 

 

Niet alleen de JG. Geestelijk Israël wordt breed gedragen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Daarmee stel ik vast dat het Jodendom een stevig fundament heeft. En die tak van het christendom die de joodse Schrift omarmt ook. 

Omdat de Tenach ouder is dan de koran heeft het jodendom een stevig fundament ?
Maar dan hebben het boeddhisme en hindoeïsme toch een nog steviger fundament ?

6 minuten geleden zei Breuk:

De islam beweert een betere versie te zijn van het Jodendom en het christendom.  
De vervangingsleer is ook in het Christendom wijd verbreid geweest (de kerk als het geestelijke nieuwe Israël).      
De JG denken dat nog steeds vermoed ik.

Zo denken velen een betere versie te pakken te hebben.

De één beweert steviger te staan omdat het fundament ouder is, de ander denkt beter te staan omdat het jonger is. 
Het kan verkeren. Blijkbaar bestaat hieraan een brede behoefte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Volgens de koran zijn Adam en Abraham de eerste moslims. God heet Allah ipv Jehova. En met christenen en joden moet je niks te maken willen hebben. 

Ik denk dat je extremistische moslims benoemt. Evenals er extremistische christenen zijn die niks met Joden of moslims te maken willen hebben. 

Zelf.. heb ik buren gehad die moslim waren en heel hartelijk waren. Naar een ieder. En moslim collega's die heel prettig omgingen met christelijke collega's. Was heel leuk. Iedereen kreeg lekker hapjes tijdens het suikerfeest van de moslims, die we allemaal supporten tijdens hun vasten. En met kerst allemaal liedjes zingen bij de kerstboom met kerststal. 

9 minuten geleden zei HJW4:

Omdat de Tenach ouder is dan de koran heeft het jodendom een stevig fundament ?
Maar dan hebben het boeddhisme en hindoeïsme toch een nog steviger fundament ?

Zo denken velen een betere versie te pakken te hebben.

De één beweert steviger te staan omdat het fundament ouder is, de ander denkt beter te staan omdat het jonger is. 
Het kan verkeren. Blijkbaar bestaat hieraan een brede behoefte.

Ik ben het met je eens! 

Maar goed... dat je je eigen geloofsovertuiging het beste vindt..snap ik ook. Anders had je wel een andere aangehangen.  Edoch.. houd dan respect voor andere overtuigingen.   Dat gezegd hebbende.. vind ik elke extremist foute boel. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Petra.:

Ik denk dat je extremistische moslims benoemt. Evenals er extremistische christenen zijn die niks met Joden of moslims te maken willen hebben. 

Zelf.. heb ik buren gehad die moslim waren en heel hartelijk waren. Naar een ieder. En moslim collega's die heel prettig omgingen met christelijke collega's. Was heel leuk. Iedereen kreeg lekker hapjes tijdens het suikerfeest van de moslims, die we allemaal supporten tijdens hun vasten. En met kerst allemaal liedjes zingen bij de kerstboom met kerststal. 

 

Ik benoem geen extremistische moslims. Ik benoem de koran waarin het gewoon te lezen valt. 

9 minuten geleden zei Petra.:

 

Ik ben het met je eens! 

Voor mij, allemaal gelijke rechten, gelijke waarden. 

Maar goed... dat je je eigen geloofsovertuiging het beste vindt..snap ik ook. Anders had je wel een andere aangehangen.  Edoch.. houd dan respect voor andere overtuigingen. 

Mijn respect voor andere overtuigingen wordt beperkt op het moment dat desbetreffende andere overtuigingen geen respect tonen voor mijn geloof. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Petra.:

Maar goed... dat je je eigen geloofsovertuiging het beste vindt..snap ik ook. Anders had je wel een andere aangehangen.  Edoch.. houd dan respect voor andere overtuigingen.   Dat gezegd hebbende.. vind ik elke extremist foute boel. 

Mijn geloofsovertuiging is niet de beste. Het is de geloofsovertuiging waar ik mij het meeste bij thuis voel. Dat mij het meest inspireert het beste uit mijzelf te halen. Om kritisch en toch liefdevol naar mijzelf te zijn.

Zo zal een ander zich veel beter op haar/zijn gemak te voelen op een ander pad. 
En de extremisten…..uiteindelijk hebben zij meer compassie nodig dan anderen. Jezus kwam niet voor de rechtvaardigen maar voor de onrechtvaardigen.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Omdat de Tenach ouder is dan de koran heeft het jodendom een stevig fundament ?
Maar dan hebben het boeddhisme en hindoeïsme toch een nog steviger fundament ?

 

Boeddhisme en hindoeïsme staan niet ter discussie. Het gaat over tenach en koran. Waarbij de laatste hoofdpersonen en teksten uit de eerste heeft geleend en aangepast aan eigen leer. 

Stel iemand verspreidt onwaarheden over andermans echtgenote of beste vriend ofzo. Diegene ergert zich daaraan. Ga je dan zeggen dat men zich niet moet ergeren maar respect moet tonen voor andermans uitspraken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW4:

Omdat de Tenach ouder is dan de koran heeft het jodendom een stevig fundament ?
Maar dan hebben het boeddhisme en hindoeïsme toch een nog steviger fundament ?

Zo denken velen een betere versie te pakken te hebben.

De één beweert steviger te staan omdat het fundament ouder is, de ander denkt beter te staan omdat het jonger is. 
Het kan verkeren. Blijkbaar bestaat hieraan een brede behoefte.

Het gaat niet zo zeer of iets ouder is, maar dat het Christendom en de Islam een opvolgende versie beweren te zijn.
Het Jodendom werd daarmee in een kwaad daglicht gezet met de meest vreselijke gevolgen.  

Het boeddhisme en het hindoeïsme hebben geen directe relatie en kun je m.i. niet zo vergelijken.  
De TeNaCh is de basis van het Jodendom en wel geheel overgenomen door het Christendom.    
De TeNaCh en Israël wordt in het NT niet afgeschreven , in tegendeel. Heidenen mogen meedoen met Israël.
De Koran is ook op de bijbel gebaseerd, maar hoe daar over Joden en Christenen wordt geschreven is m.i. wel compleet anders.  
 

Nu geef ik toe dat ik ontzettend bevooroordeeld ben en ik moet proberen het objectief te blijven zien.   
Dus als iemand mij uit kan leggen hoe tegen de TeNach, het NT, Israël, Joden en Christenen wordt aangekeken binnen de Koran en binnen de Islam dan hoor ik daar graag meer over. 

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Breuk:


De TeNaCh en Israël wordt in het NT niet afgeschreven , in tegendeel. Heidenen mogen meedoen met Israël.

 

Dus als iemand mij uit kan leggen hoe tegen de TeNach, het NT, Israël, Joden en Christenen wordt aangekeken binnen de Koran en binnen de Islam dan hoor ik daar graag meer over. 

 

Je eerste bewering klopt. Maar is helaas ten onder gegaan in de vervangingsleer. 

Het NT is gewoon een vervolg, een soort supplement maar sommige christenen zijn zo overtuigd in hun eigen dwaling dat ze het NT als apart boek uitgeven. Volgens mij wordt daarvoor zelfs gewaarschuwd in Openbaring. 

Het internet staat bol van de uitleggingen over je tweede vraag. Compleet met allerlei context en koran teksten. Dus dat is hier overbodig typewerk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-9-2023 om 15:06 zei Hermanos2:

Als beiden streng gelovig zijn dan acht ik dit een onmogelijke en onwaarschijnlijke situatie. 

Als het een wedergeboren christen is dan acht ik uitgesloten dat hij duurzaam verliefd is op een andersgelovige. Maar goed, Gods wegen zijn soms ondoorgrondelijk, misschien trekt de Vader die moslimvrouw via de man wel tot Zich.  Ik kan me niet voorstellen hoe je verliefd kunt zijn op een andersgelovige als je God op de eerste plaats hebt staan. Dat is geen kwestie van “streng gelovig” zijn, maar van een innerlijke transformatie waardoor dat wat niet uit God is Zijn aantrekkingskracht mist. En de islam is bij uitstek iets wat niet uit God is aangezien in die religie ontkend wordt dat God een Zoon heeft.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flawless victory:

Als het een wedergeboren christen is dan acht ik uitgesloten dat hij duurzaam verliefd is op een andersgelovige. Maar goed, Gods wegen zijn soms ondoorgrondelijk, misschien trekt de Vader die moslimvrouw via de man wel tot Zich.  Ik kan me niet voorstellen hoe je verliefd kunt zijn op een andersgelovige als je God op de eerste plaats hebt staan. Dat is geen kwestie van “streng gelovig” zijn, maar van een innerlijke transformatie waardoor dat wat niet uit God is Zijn aantrekkingskracht mist. En de islam is bij uitstek iets wat niet uit God is aangezien in die religie ontkend wordt dat God een Zoon heeft.

Het geschetste voorbeeld van twee streng gelovigen die verliefd worden op elkaar is zeker ontsproten aan iemands fantasie. Om een reactie uit te lokken. Het bestaat gewoonweg niet. Wel kan iemands geloof of de diepte ervan tijdens een bestaande relatie veranderen. Dat is dan een uitdaging. Een gematigd christen en dito moslim(a) kunnen een prima relatie hebben. Omdat beiden wat water bij de wijn doen. 

Op dezelfde manier heb ik kennissen, zelfs vrienden, die gematigd moslim zijn. Dat kan omdat we tegenover elkaar erkennen dat we feilbaar zijn en niet de volledige waarheid kennen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

Boeddhisme en hindoeïsme staan niet ter discussie. Het gaat over tenach en koran. Waarbij de laatste hoofdpersonen en teksten uit de eerste heeft geleend en aangepast aan eigen leer. 

Stel iemand verspreidt onwaarheden over andermans echtgenote of beste vriend ofzo. Diegene ergert zich daaraan. Ga je dan zeggen dat men zich niet moet ergeren maar respect moet tonen voor andermans uitspraken? 

Nee, het gaat over ouderdom en fundament. De bijbel heeft ook leentjebuur gespeeld, waarom dat dan negeren ?

Nee, dat zeg ik in het geheel niet. Als iemand een andere blik heeft over een echtgenote of beste vriend die ook prima kan maar anders is dan jouw blik, dan kun je heel goed respect hebben voor die andere blik en is het minder verstandig je eigen blik als enige ware en enige stevig gefundeerde te zien en de andere per definitie af te kraken.

10 uur geleden zei Breuk:

Het gaat niet zo zeer of iets ouder is, maar dat het Christendom en de Islam een opvolgende versie beweren te zijn.

Het boeddhisme en het hindoeïsme hebben geen directe relatie en kun je m.i. niet zo vergelijken.  
De TeNaCh is de basis van het Jodendom en wel geheel overgenomen door het Christendom.    
De TeNaCh en Israël wordt in het NT niet afgeschreven , in tegendeel. Heidenen mogen meedoen met Israël.
De Koran is ook op de bijbel gebaseerd

Nu geef ik toe dat ik ontzettend bevooroordeeld ben en ik moet proberen het objectief te blijven zien.   

Nee, het gaat over leentjebuur en ouderdom. En dan constateer ik dat andere geloofsrichtingen ouder zijn en dat de bijbel ook leentjebuur heeft gespeeld (Adam/Eva, zondvloed, biezen mandje van Mozes). Ook later heeft het christendom zaken overgenomen van andere geloven (maagdelijke geboorte, duivel).

Ik zie geen reden om de bijbel dan als superieur te beschouwen op dat vlak. 
En als het opeenvolgend is dan heeft het jodendom weer een stevigere basis dan het christendom. Het christendom heeft de boeken wel overgenomen maar leest en interpreteert die op meerdere vlakken geheel anders. Dat mag.

De leer van de Tenach is niet overgenomen, het zijn immers twee verschillende geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei HJW4:

Nee, het gaat over ouderdom en fundament. De bijbel heeft ook leentjebuur gespeeld, waarom dat dan negeren ?

Nee, dat zeg ik in het geheel niet. Als iemand een andere blik heeft over een echtgenote of beste vriend die ook prima kan maar anders is dan jouw blik, dan kun je heel goed respect hebben voor die andere blik en is het minder verstandig je eigen blik als enige ware en enige stevig gefundeerde te zien en de andere per definitie af te kraken.

Nee, het gaat over leentjebuur en ouderdom. En dan constateer ik dat andere geloofsrichtingen ouder zijn en dat de bijbel ook leentjebuur heeft gespeeld (Adam/Eva, zondvloed, biezen mandje van Mozes). Ook later heeft het christendom zaken overgenomen van andere geloven (maagdelijke geboorte, duivel).

Ik zie geen reden om de bijbel dan als superieur te beschouwen op dat vlak. 
En als het opeenvolgend is dan heeft het jodendom weer een stevigere basis dan het christendom. Het christendom heeft de boeken wel overgenomen maar leest en interpreteert die op meerdere vlakken geheel anders. Dat mag.

De leer van de Tenach is niet overgenomen, het zijn immers twee verschillende geloven.

Het gaat erom wat nieuwe religies met oudere bronnen doen. Het NT schrijft de TeNaCh niet af, integendeel.   
Mattheüs 5:17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18. Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19. Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

Nu is er in het NT (zeker bij het jongste evangelie van Johannes) een verwijdering te zien tussen het destijds mainstream Jodendom en de Joodse ‘sekte’ die Jezus als Messias beschouwden. Je ziet dat in teksten waarin het woord ‘Joden’ wordt gebruikt.   
Dit heeft later tot desastreuze gevolgen geleid. Nu als je in de Koran zoekt op dat zelfde woord, dan is dat nog verder doorgezet.  
In de PKN heeft men daarom (mede door de 2de wereldoorlog) een onopgeefbare band met Israël vastgelegd.    
Wat Israël dan precies is, dat is zeker in deze tijd niet zo makkelijk vast te stellen.  Het christendom heeft de TeNaCh nooit verworpen en als onderdeel van de eigen bijbel opgenomen.  Bijbels worden in sommige moslimlanden verboden, toch wel heel vreemd als je denkt dat je eigen boek een betere versie is van de bijbel.

En dat de Joodse schrijvers verhalen hebben overgenomen is bekend, maar ze hebben dat niet 1-op-1 gedaan. Ze gebruiken die verhalen om hun eigen geloofsverhaal te vertellen.   Als jij liever die nog oudere verhalen leest, dan doe je dat toch gewoon. Ouder is bij jou blijkbaar beter.  

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Breuk:

Nu geef ik toe dat ik ontzettend bevooroordeeld ben en ik moet proberen het objectief te blijven zien.   
Dus als iemand mij uit kan leggen hoe tegen de TeNach, het NT, Israël, Joden en Christenen wordt aangekeken binnen de Koran en binnen de Islam dan hoor ik daar graag meer over. 

Dit is de tweede keer dat je in dit topic vraagt naar iets wat ik al met links had geschreven.  Niet gelezen ?

Hier al drie Koran teksten daarover;  lees het eens.  Zoveel tekst is het nou ook weer niet toch. 

14 uur geleden zei Petra.:

Zeker wel. 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:87

87. En Wij hebben Mozes voorzeker het Boek gegeven en Wij deden na hem de boodschappers volgen. En Wij gaven Jezus, de zoon van Maria, de duidelijke bewijzen.

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/3

 2. Allāh, er is geen god dan Hij, de Levende, de Eeuwig Bestaande. 3. Hij heeft aan jou het Boek met de waarheid neergezonden, bevestigend wat daaraan voorafgegaan was, en Hij zond de Thora en het Evangelie neer, 4. vooraf, als leiding voor de mensen, en Hij deed de Standaard neerdalen

 

https://www.bijbelhoek.nl/koran/2:136

136. Zeg (o Mohammed): "Wij geloven in Allāh en wat er aan ons is neergezonden en wat er is neergezonden aan Abraham en Ismaël en Isaak en Jacob en de kinderen van Jacob en wat er is gegeven aan Mozes en Jezus en wat er is gegeven van hun Heer aan de profeten, wij maken geen onderscheid tussen één van hen en wij onderwerpen ons aan Hem."

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Petra.:

Dit is de tweede keer dat je in dit topic vraagt naar iets wat ik al met links had geschreven.  Niet gelezen ?

Hier al drie Koran teksten daarover;

 

En heb je deze ook bekeken:
https://www.bijbelhoek.nl/koran/zoeken?query=Joden

Of

https://www.kuleuven.be/thomas/page/basisonderwijs-lesimpulsen-lager-onderwijs-2-4-1-materiaal/

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Breuk:

Het is maar wat je selecteert hè. Ook in de Bijbel kun je onverdraagzaam klinkende teksten vinden. En de stelling dat iedereen Jezus moet aannemen, als enige Waarheid, redding verlosser e.d.... want anders.. Me dunkt dat dit al eeuwenlang een strijdpunt is van christenen versus Joden, Moslims e.a. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid