Spring naar bijdragen

Omzicht: Nieuw Sociaal Contract


Aanbevolen berichten

Wat vinden jullie van Omzicht en zijn nieuwe partij? 

Ik las in de VK een stuk met reacties.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/pieter-omtzigt-het-is-ondemocratisch-en-gevaarlijk-ons-afhankelijk-te-maken-van-een-persoon-met-charisma~b54e93bf/

Twee sprongen imo uit. 

"De mooiste dag in tijden, en dan heb ik het niet eens over het weer. ‘Waar ga jij eigenlijk op stemmen?’ Eindelijk kan je deze vraag weer beantwoorden zonder meteen activist, egoïst, opportunist, communist, heilige boon, populist, idealist, aso, klimaatdrammer, extremist, hypocriet, racist, verrader, of zelfs idioot te zijn. Een Nieuw Sociaal Contract!"

 

"Als Pieter Omtzigt, als beleidsmaker, straks evenveel bedenktijd nodig heeft om tot een politiekbesluit te komen als hij bedenktijd nodig had om een partij op te richten; dan is een kabinetscrisis ook slechts een kwestie van tijd."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-8-2023 om 06:55 zei Petra.:

Wat vinden jullie van Omzicht en zijn nieuwe partij? 

Ik las in de VK een stuk met reacties.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/pieter-omtzigt-het-is-ondemocratisch-en-gevaarlijk-ons-afhankelijk-te-maken-van-een-persoon-met-charisma~b54e93bf/

Twee sprongen imo uit. 

"De mooiste dag in tijden, en dan heb ik het niet eens over het weer. ‘Waar ga jij eigenlijk op stemmen?’ Eindelijk kan je deze vraag weer beantwoorden zonder meteen activist, egoïst, opportunist, communist, heilige boon, populist, idealist, aso, klimaatdrammer, extremist, hypocriet, racist, verrader, of zelfs idioot te zijn. Een Nieuw Sociaal Contract!"

 

"Als Pieter Omtzigt, als beleidsmaker, straks evenveel bedenktijd nodig heeft om tot een politiekbesluit te komen als hij bedenktijd nodig had om een partij op te richten; dan is een kabinetscrisis ook slechts een kwestie van tijd."

Omzicht valt op doordat hij oprecht lijkt te zijn. Dat spreekt mensen aan, vooral omdat de meeste anderen dat niet lijken te zijn. Of hij de capaciteiten heeft om een politiek leider te worden valt te bezien. Ik denk niet dat ik op hem ga stemmen, hoe sympathiek hij ook op mij overkomt. Ik voel dat ik moet gaan stemmen op iemand die zich duidelijk uitspreekt tegen oorlog en de deelname van Nederland daarin. En dat zou dan best iemand kunnen zijn die door sommigen hier juist wordt veracht.   

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Omzicht valt op doordat hij oprecht lijkt te zijn. Dat spreekt mensen aan, vooral omdat de meeste anderen dat niet lijken te zijn. Of hij de capaciteiten heeft om een politiek leider te worden valt te bezien. Ik denk niet dat ik op hem ga stemmen, hoe sympathiek hij ook op mij overkomt. Ik voel dat ik moet gaan stemmen op iemand die zich duidelijk uitspreekt tegen oorlog en de deelname van Nederland daarin. En dat zou dan best iemand kunnen zijn die door sommigen hier juist wordt veracht.   

Omtzigt staat nu alleen en is nog steeds herstellende van een forse burn out. Ik vrees dat hij teveel hooi op zijn vork neemt. Hij zou beter op zijn plek zijn als onderdeel van een partij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Omtzigt staat nu alleen en is nog steeds herstellende van een forse burn out. Ik vrees dat hij teveel hooi op zijn vork neemt. Hij zou beter op zijn plek zijn als onderdeel van een partij. 

Dat lijkt me ook. Hij is kwetsbaar. Het CDA heeft geprobeerd hem weer binnen te halen maar Omzicht vertrouwt dat spulletje niet meer. En terecht. Het is de vraag in welke partij hij zich zou kunnen vinden. De SGP misschien. Maar hij kiest zoor een eigen partij. Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Ik hoop op het beste voor hem.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-8-2023 om 06:55 zei Petra.:

Wat vinden jullie van Omzicht en zijn nieuwe partij? 

Ik las in de VK een stuk met reacties

De verwachtingen zijn zo hoog dat niemand dat waar kan maken. Dat is politiek gezien helemaal niet mogelijk.

Hij staat nu op 31 zetels terwijl op veel punten nog helemaal niet duidelijk is wat zijn plannen zijn. Geeft aan dat redelijk wat mensen blijkbaar niet op basis van inhoud kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Of het geeft aan dat redelijk wat mensen politiek gekonkel en leugens zat zijn en verlangen naar oprechte en gewetensvolle politici. 

Stemmen vind ik erg lastig. Geen enkele partij geniet 100% mijn voorkeur. Forum wordt uitgekotst door velen terwijl ze best een aantal goede standpunten hebben. Maar ook een aantal waar ik niet achter sta. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei GaitJ:

Ze kiezen dus een persoon, niet zozeer een programma.

Ja, zo werkt dat nu eenmaal. Programma's kunnen nog zo prachtig lijken maar het gaat uiteindelijk om de betrouwbaarheid van personen. Waarom denk je dat het vertrouwen in de politiek tot een absoluut dieptepunt is gedaald? Dat komt niet door programma's maar door personen die hun geloofwaardigheid hebben verspeeld.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Ja, zo werkt dat nu eenmaal. Programma's kunnen nog zo prachtig lijken maar het gaat uiteindelijk om de betrouwbaarheid van personen. Waarom denk je dat het vertrouwen in de politiek tot een absoluut dieptepunt is gedaald? Dat komt niet door programma's maar door personen die hun geloofwaardigheid hebben verspeeld.  

Wat mij altijd vreselijk stoort is dat partijen na de verkiezingen standpunten gaan inruilen bij overleg en samenwerking met andere partijen. Vind ik niet kunnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

Stemmen vind ik erg lastig. Geen enkele partij geniet 100% mijn voorkeur. Forum wordt uitgekotst door velen terwijl ze best een aantal goede standpunten hebben. Maar ook een aantal waar ik niet achter sta. 

Ik weet het nog niet. Ik ga er ernstig voor bidden. Het FvD is zeker een mogelijkheid. Ze is verre van volmaakt maar komt in ieder geval op voor kinderen en voor vrede. Dat zijn voor mij wel de belangrijkste punten momenteel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Ja, zo werkt dat nu eenmaal. Programma's kunnen nog zo prachtig lijken maar het gaat uiteindelijk om de betrouwbaarheid van personen. Waarom denk je dat het vertrouwen in de politiek tot een absoluut dieptepunt is gedaald? Dat komt niet door programma's maar door personen die hun geloofwaardigheid hebben verspeeld.  

Persoonlijk kies ik voor inhoud en dus een programma.

Stel dat een persoon mij aanstaat, maar dat die een programma heeft waar ik mij totaal niet in kan vinden, dan zal ik niet op die persoon stemmen. Ik gebruik meestal wel de stemwijzer om te kijken of mijn gedachten over op welke partij ik misschien ga stemmen overeenkomt met de uitkomsten. Er komt eigenlijk altijd wel redelijk hetzelfde uit.

2 minuten geleden zei Hermanos2:

Wat mij altijd vreselijk stoort is dat partijen na de verkiezingen standpunten gaan inruilen bij overleg en samenwerking met andere partijen. Vind ik niet kunnen. 

Zolang je niet de meerderheid hebt, ontkom je daar niet aan.

bewerkt door GaitJ
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Wat mij altijd vreselijk stoort is dat partijen na de verkiezingen standpunten gaan inruilen bij overleg en samenwerking met andere partijen. Vind ik niet kunnen. 

Inderdaad. De Christen Unie heeft voor mij daarom voorgoed afgedaan. Ook de CU bestaat momenteel uit carrière politici. De oprichters hebben dat niet in gedachte gehad.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei GaitJ:

Persoonlijk kies ik voor inhoud en dus een programma.

Stel dat een persoon mij aanstaat, maar dat die een programma heeft waar ik mij totaal niet in kan vinden, dan zal ik niet op die persoon stemmen. Ik gebruik meestal wel de stemwijzer om te kijken of mijn gedachten over op welke partij ik misschien ga stemmen overeenkomt met de uitkomsten. Er komt eigenlijk altijd wel redelijk hetzelfde uit.

Ik begrijp wat je bedoelt. Voor mij geldt dat ook wel. Ik ben zeer gecharmeerd van de leden van de SGP en ook wel van de meeste van hun programmapunten maar kan me dan weer niet verenigen met het streven naar een theocratische staat. 

Zojuist zei Hermanos2:

Ik vraag mijn vrouw waar ik op moet stemmen. 

Dan kan je nooit verkeerd gaan. 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei GaitJ:

Zolang je niet de meerderheid hebt, ontkom je daar niet aan.

De engelen zijn in macht en meerderheid verre te verkiezen boven het getal van de werkers in het vlees. Dat moest ook Elisa's knecht leren, 2Koningen 6:15-16. Daarom zou wenselijk zijn dat er een politieke partij is, die zich laat inspireren door die macht en die kracht en zich vooral richt op de roeping van alle mens: Gods Naam en heerlijkheid prijzen en hooghouden in de concrete voorstellen van zijn en doen. Opdat niet de werken van de mens gezegend worden maar het geloof, en de werken van God.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-8-2023 om 06:55 zei Petra.:

Wat vinden jullie van Omzicht en zijn nieuwe partij? 

Ik las in de VK een stuk met reacties.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/pieter-omtzigt-het-is-ondemocratisch-en-gevaarlijk-ons-afhankelijk-te-maken-van-een-persoon-met-charisma~b54e93bf/

Twee sprongen imo uit. 

"De mooiste dag in tijden, en dan heb ik het niet eens over het weer. ‘Waar ga jij eigenlijk op stemmen?’ Eindelijk kan je deze vraag weer beantwoorden zonder meteen activist, egoïst, opportunist, communist, heilige boon, populist, idealist, aso, klimaatdrammer, extremist, hypocriet, racist, verrader, of zelfs idioot te zijn. Een Nieuw Sociaal Contract!"

 

"Als Pieter Omtzigt, als beleidsmaker, straks evenveel bedenktijd nodig heeft om tot een politiekbesluit te komen als hij bedenktijd nodig had om een partij op te richten; dan is een kabinetscrisis ook slechts een kwestie van tijd."

Hij gaat zeker scoren en dat komt omdat gevestigde partijen de kansen laten liggen waar de moderne partijen mee aan de haal gaan.
FVD, BBB, en nu Omtzigt.
Allemaal partijen die zich druk maken om een beperkt aantal onderwerpen die voor mensen belangrijk zijn, maar die grote partijen laten liggen.
Er is de laatste decennia ook een grote groep zwevende kiezers ontstaat omdat de traditionele confessionele partijen langzamerhand zijn verdwenen.
Het grote CDA is gekrompen tot een partijtje dat nauwelijks groter is dan de SGP en CU.

Dat het ondemocratisch zou zijn om je afhankelijk te maken van een persoon met charisma is niet zo.  We houden gewoon democratische verkiezingen en hebben het jaren met Rutte gedaan, wat met met z'n allen toch niet zo erg vonden dat die werd weg gestemd.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hij gaat zeker scoren en dat komt omdat gevestigde partijen de kansen laten liggen waar de moderne partijen mee aan de haal gaan.
FVD, BBB, en nu Omtzigt.
Allemaal partijen die zich druk maken om een beperkt aantal onderwerpen die voor mensen belangrijk zijn, maar die grote partijen laten liggen.
Er is de laatste decennia ook een grote groep zwevende kiezers ontstaat omdat de traditionele confessionele partijen langzamerhand zijn verdwenen.
Het grote CDA is gekrompen tot een partijtje dat nauwelijks groter is dan de SGP en CU.

Ja, dat ie goed zal scoren denk ik ook. Heb ook wel respect voor hoe ie weer overeind is gekrabbeld. Het is dat ik uit princpie op een vrouw stem 😀

 

10 uur geleden zei Hermanos2:

Wat mij altijd vreselijk stoort is dat partijen na de verkiezingen standpunten gaan inruilen bij overleg en samenwerking met andere partijen. Vind ik niet kunnen. 

Daar ontkom je nou eenmaal niet aan in een democratie met een meerpartijenstelsel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid