Spring naar bijdragen

Multiple Religious Belonging


Aanbevolen berichten

Volgens bepaalde mensen van 'NieuwWij (verbindt de verschillen)' wordt 'Multiple Religious Belonging', je laten inspireren door meerdere religieuze tradities, steeds normaler in Nederland.

Mensen blijken dingen te combineren, ook in hun spirituele beoefening en zetten zich open naar andere godsdienstvormen en weigeren nog langer te erkennen dat er maar "één juiste godsdienstvorm" is.

https://www.nieuwwij.nl/achtergrond/theologie-tussen-verschil-en-verbondenheid-2/

https://www.nieuwwij.nl/nieuw-wij/multiple-religious-belonging/

Nou lijk ik tamelijk "geobsedeerd" door de leringen of het onderwijs van de historische Jezus, waarbij ik weinig op heb met de christelijke afslagen die vanuit die prachtige oerteksten gemaakt zijn in die drie synoptische evangelieverhalen. In die zin lijk ik op het eerste gezicht wel een soort van fundamentalist. Maar die schijn bedriegt.

Ik ben zeker juist niet een religieuze fundamentalist, want de leringen van Jezus zijn bewerkt door wat uiteindelijk de christelijke religie werd en daar val ik dus juist niet op terug.

Ik vind dit nieuwe verschijnsel van Multiple Religious Belonging heel bevrijdend. Het lijkt wel iets op (het mij te vrijblijvende en vaak te zweverige) New Age. Je doorbreekt de xenofobie, de angst voor andere tradities en de angst om af te wijken van wat anderen vóór jou ooit meenden te mogen bepalen. Je doorbreekt de angst en de starheid, die helaas ook het Christendom is binnengeslopen nadat Jezus zelf niets meer kon bijdragen of corrigeren. Zodra de aanvallen op Marcion begonnen en waarschijnlijk al eerder, is het Christendom beheerst geraakt door xenofobe dwingelanden die Jezus al helemaal niet meer begrepen en meenden te moeten schermen met allerlei kromme redeneringen over waarom iets waar zou zijn en een andere manier van denken juist niet.

En waarom ben ik dan zelf niet echt iemand van die MRB? Mijn traditie is zeer basaal, eigenlijk niet religieus te noemen, al heeft ze wel qua karakter hoofdkenmerken uit een handvol grote religies. Mijn traditie lijkt meer op die van de Historische Jezus zelf, diepe meditatietechnieken, de lijdende mensheid (en de planeet) op een mystieke (onzelfzuchtige) manier dienen en wat dingen daaromheen, enkel om die twee makkelijker te maken, niet veel meer dan dat.

Dat kun je niet echt onder een bepaalde religie indelen. En toch ben ik juist daardoor volkomen begripvol naar alle religieuze vormen die er bestaan en zou ik nooit stellen dat er een traditie beter of belangrijker is dan een andere. Het gaat erom hoe je het zelf invult, al zijn er natuurlijk wel onderscheiden in de effectiviteit van de methoden die gebruikt worden. In alle religieuze teksten zitten wel hier en daar bruikbare pareltjes en sommige teksten zijn zelfs helemaal vrij van zand ertussen. Maar dan spreek ik liever van spirituele filosofie dan nog van een religieuze tekst. Want bij filosofie denk ik eerder aan zaken die bewezen en werkzaam zijn en niet aan theoretische schijnwaarheden omdat deze of gene kaft eromheen is gevouwen en het traditie is om dat als een geopenbaarde waarheid aan te nemen.

Ik denk voor mijzelf in stilte niet dat het echt verstandig is om je eigen traditie bij elkaar te klussen, zonder een gemeenschap van mede-beoefenaars. Vandaar toch ook mijn bedenkingen tegen dit verschijnsel. En dat zeg ik niet uit angst of bekrompenheid.

Wat vinden jullie van dit toenemende verschijnsel in Nederland?

 

image.thumb.jpeg.02287cb05a2b7b4cad419c4df2d634e1.jpeg 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei neohumanist:

Volgens bepaalde mensen van 'NieuwWij (verbindt de verschillen)' wordt 'Multiple Religious Belonging', je laten inspireren door meerdere religieuze tradities, steeds normaler in Nederland.

Mensen blijken dingen te combineren, ook in hun spirituele beoefening en zetten zich open naar andere godsdienstvormen en weigeren nog langer te erkennen dat er maar "één juiste godsdienstvorm" is.

https://www.nieuwwij.nl/achtergrond/theologie-tussen-verschil-en-verbondenheid-2/

https://www.nieuwwij.nl/nieuw-wij/multiple-religious-belonging/

Nou lijk ik tamelijk "geobsedeerd" door de leringen of het onderwijs van de historische Jezus, waarbij ik weinig op heb met de christelijke afslagen die vanuit die prachtige oerteksten gemaakt zijn in die drie synoptische evangelieverhalen. In die zin lijk ik op het eerste gezicht wel een soort van fundamentalist. Maar die schijn bedriegt.

Ik ben zeker juist niet een religieuze fundamentalist, want de leringen van Jezus zijn bewerkt door wat uiteindelijk de christelijke religie werd en daar val ik dus juist niet op terug.

Ik vind dit nieuwe verschijnsel van Multiple Religious Belonging heel bevrijdend. Het lijkt wel iets op (het mij te vrijblijvende en vaak te zweverige) New Age. Je doorbreekt de xenofobie, de angst voor andere tradities en de angst om af te wijken van wat anderen vóór jou ooit meenden te mogen bepalen. Je doorbreekt de angst en de starheid, die helaas ook het Christendom is binnengeslopen nadat Jezus zelf niets meer kon bijdragen of corrigeren. Zodra de aanvallen op Marcion begonnen en waarschijnlijk al eerder, is het Christendom beheerst geraakt door xenofobe dwingelanden die Jezus al helemaal niet meer begrepen en meenden te moeten schermen met allerlei kromme redeneringen over waarom iets waar zou zijn en een andere manier van denken juist niet.

En waarom ben ik dan zelf niet echt iemand van die MRB? Mijn traditie is zeer basaal, eigenlijk niet religieus te noemen, al heeft ze wel qua karakter hoofdkenmerken uit een handvol grote religies. Mijn traditie lijkt meer op die van de Historische Jezus zelf, diepe meditatietechnieken, de lijdende mensheid (en de planeet) op een mystieke (onzelfzuchtige) manier dienen en wat dingen daaromheen, enkel om die twee makkelijker te maken, niet veel meer dan dat.

Dat kun je niet echt onder een bepaalde religie indelen. En toch ben ik juist daardoor volkomen begripvol naar alle religieuze vormen die er bestaan en zou ik nooit stellen dat er een traditie beter of belangrijker is dan een andere. Het gaat erom hoe je het zelf invult, al zijn er natuurlijk wel onderscheiden in de effectiviteit van de methoden die gebruikt worden. In alle religieuze teksten zitten wel hier en daar bruikbare pareltjes en sommige teksten zijn zelfs helemaal vrij van zand ertussen. Maar dan spreek ik liever van spirituele filosofie dan nog van een religieuze tekst. Want bij filosofie denk ik eerder aan zaken die bewezen en werkzaam zijn en niet aan theoretische schijnwaarheden omdat deze of gene kaft eromheen is gevouwen en het traditie is om dat als een geopenbaarde waarheid aan te nemen.

Ik denk voor mijzelf in stilte niet dat het echt verstandig is om je eigen traditie bij elkaar te klussen, zonder een gemeenschap van mede-beoefenaars. Vandaar toch ook mijn bedenkingen tegen dit verschijnsel. En dat zeg ik niet uit angst of bekrompenheid.

Wat vinden jullie van dit toenemende verschijnsel in Nederland?

 

image.thumb.jpeg.02287cb05a2b7b4cad419c4df2d634e1.jpeg 

Tof, Jezus zal er wel stevig van balen. Voor niets geleden en gekruisigd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei neohumanist:

 

Wat vinden jullie van dit toenemende verschijnsel in Nederland?

 

Op zich vind ik het een heel groot goed dat mensen zich in alle vrijheid kunnen laten inspireren door (elementen in) verschillende religies en filosofieën. Jezus laat Zich op de meest vreemde manieren vinden.  Waar ik persoonlijk wel op tegen ben is als kerken zich teveel inlaten met het wokeisme. Dat lijkt namelijk ook een soort religie te worden.

Mattheüs 5:13 (Mark. 9:50 Luk. 14:34)
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.

Onderstaand een voorbeeld van een nieuwe belijdenis in een Lutherse kerk. Daar draait mijn maag van om.

 

https://youtu.be/8OH29Wloylo 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Flawless victory:

Op zich vind ik het een heel groot goed dat mensen zich in alle vrijheid kunnen laten inspireren door (elementen in) verschillende religies en filosofieën. Jezus laat Zich op de meest vreemde manieren vinden.  Waar ik persoonlijk wel op tegen ben is als kerken zich teveel inlaten met het wokeisme. Dat lijkt namelijk ook een soort religie te worden.

Mattheüs 5:13 (Mark. 9:50 Luk. 14:34)
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.

Onderstaand een voorbeeld van een nieuwe belijdenis in een Lutherse kerk. Daar draait mijn maag van om.

https://youtu.be/8OH29Wloylo 

Kun je voor jezelf helder krijgen wat die maagomdraaiing bij je prikkelt? Is het te bizar, te anders, te heftig?

Is dit niet misschien een speciale belijdenis aangepast aan mensen die een bepaald trauma hebben opgelopen door heteronormativiteit? Helaas is er geen enkele context te zien behalve die man die het in het belachelijke lijkt te willen trekken.

 

Ik ken dit soort kerkelijke rituelen helemaal niet, omdat ik nooit kerkelijk ben geweest.

Hoe ziet zo'n ritueel er doorgaans uit? Of zit daar juist veel variatie in per stroming of zelfs binnen een kerkstroming?

Is een belijdenis normaal gesproken alleen bestaande uit teksten die uit de Bijbel afkomstig mogen zijn? Die "toekijkende" man lijkt dat te willen suggereren. Maar misschien zit ik er helemaal naast als mega-leek op dit gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Flawless victory:

 

Onderstaand een voorbeeld van een nieuwe belijdenis in een Lutherse kerk. Daar draait mijn maag van om.

 

https://youtu.be/8OH29Wloylo 

 

 

Oei, inderdaad shockerend. Past perfect in bijbelse eindtijd profetieën. 

4 minuten geleden zei neohumanist:

Helaas is er geen enkele context te zien behalve die man die het in het belachelijke lijkt te willen trekken.

 

Iedere basis christen heeft bij deze video geen context nodig. De reactie van de persoon in de video spreekt (bijbel)boekdelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei neohumanist:

Kun je voor jezelf helder krijgen wat die maagomdraaiing bij je prikkelt? Is het te bizar, te anders, te heftig?

 

Het is pure verloochening van Jezus Christus en de bijbel.  Beter gezegd het is geestdodend. Een dode, lege, zouteloze, toestand.  Maar het is precies wat er in de laatste dagen zou gebeuren, de grote afval. Dus we hoeven niet verbaasd te zijn. 

Als het nou een nieuwe kerk was, opgericht door een LHBTenzovoort-groep, dan had ik er niet zoveel problemen mee, want je mag bij Jezus Christus komen zoals je bent en daarna word je van binnenuit veranderd.  Dan kan zo’n regenboogkerk een begin zijn.  Maar dit is of beter gezegd was een gewone Lutherse kerk in Minnesota.   De kerk heeft een ideaalbeeld uit te dragen.  Deze kerk in Minnesota is zouteloos geworden. De grote afval, precies zoals in de bijbel is voorzegd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe interessant ik dit ook vindt om te zien (zoiets is onmogelijk in mijn traditie), zie ik dit toch niet als multi-religieus of hoe je dat ook zou willen noemen.

Derhalve is dit niet wat ik bedoel met dit topic. En het lokt meteen de zoveelste fundamentalistische rant uit.

Is dit een hoofdkenmerk van dit forum?

Was daarom Trajecto dat andere, opener, liefdevollere forum begonnen?

Wat een tragiek, het past wel bij de extreme polarisatie in de samenleving momenteel. Iets waar NieuwWij juist tegenin lijkt te willen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Het is 1 minuut voor 12 op de eindtijdklok. Hopelijk komen er nog velen tot bezinning. Wat mij betreft iedereen. 

Ik denk dat het 5 over 12 is op de eindtijdklok.  Gisteren zag ik een video van Jonathan Cahn, over hoe 9/11 een “harbinger” (= voorbode) is van de komende oordelen over de wereld. Hij praat heel erg snel en slikt sommige zinnen half in, maar ik vond het zeer de moeite waard. Allemaal “toevalligheden” rondom 9/11, zoals bijbelteksten die die dag werden gelezen.  Misschien vind je het ook interessant, het is deze video:

 

Maar goed, het is hier off-topic, dus @neohumanist sorry voor dit intermezzo en nu weer back on topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei neohumanist:

Hoe interessant ik dit ook vindt om te zien (zoiets is onmogelijk in mijn traditie), zie ik dit toch niet als multi-religieus of hoe je dat ook zou willen noemen.

Derhalve is dit niet wat ik bedoel met dit topic. En het lokt meteen de zoveelste fundamentalistische rant uit.

Is dit een hoofdkenmerk van dit forum?

Was daarom Trajecto dat andere, opener, liefdevollere forum begonnen?

Wat een tragiek, het past wel bij de extreme polarisatie in de samenleving momenteel. Iets waar NieuwWij juist tegenin lijkt te willen gaan.

Vertrek gerust. Ik hou je niet tegen. En probeer vooral uit hoe liefdevol dat andere forum is... :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is eigenlijk ook helemaal niet zo raar dat het Christendom in Nederland helemaal ineenzeigt en er enkel nog extreem-rechtse fundamentalistische oude mensen overblijven.

Feitelijk is er wel een soort Eindtijd voor ze aangebroken, de Eindtijd voor de dogmatische religies, wereldwijd.

Het is pijnlijk voor ze en ik heb ergens wel met ze te doen. Alleen de Historische Jezus zelf zal hier redelijk ongeschaafd uit tevoorschijn komen. Hem valt het allemaal niet aan te rekenen, Hij heeft ze gewaarschuwd, maar ze snapten het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei neohumanist:

Het is eigenlijk ook helemaal niet zo raar dat het Christendom in Nederland helemaal ineenzeigt en er enkel nog extreem-rechtse fundamentalistische oude mensen overblijven.

Feitelijk is er wel een soort Eindtijd voor ze aangebroken, de Eindtijd voor de dogmatische religies, wereldwijd.

Het is pijnlijk voor ze en ik heb ergens wel met ze te doen. Alleen de Historische Jezus zelf zal hier redelijk ongeschaafd uit tevoorschijn komen. Hem valt het allemaal niet aan te rekenen, Hij heeft ze gewaarschuwd, maar ze snapten het niet.

Nederland/ West Europa is niet maatgevend voor de hele wereld.  Wel zijn we een voorbeeld voor de wereld.  De 'waarheid-religie' gedijt het beste in een seculiere samenleving.   In een onvrije samenleving was ik mss sociaal gedwongen om bij de RKK te blijven en iedere zondag met gepaste tegenzin naar de kerk te gaan.

Waarheid (Ik ben de weg, de waarheid en het leven) gedijt alleen in vrijheid.  Je licht opsteken bij andere religies en filosofieën kan geen kwaad.   Het enige wat er toe doet is dat het zaadje (in den beginne) kan ontkiemen en tot wasdom kan komen.   In kerkelijke dwang valt het zaad al snel in het droge zand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Nederland/ West Europa is niet maatgevend voor de hele wereld.

In Noord-Amerika gaat het ook hard nu, kijk maar naar al die YouTube kanalen met jongeren die "deconstructed" zijn uit hun fundamentalistische geloof. De alles hatende Trump-aanhangers in hun stinkende monster-SUV's blijven over. Het heeft helemaal niets met Jezus van doen. Nog even en ze marcheren daar met hakenkruizen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei neohumanist:

Het is eigenlijk ook helemaal niet zo raar dat het Christendom in Nederland helemaal ineenzeigt en er enkel nog extreem-rechtse fundamentalistische oude mensen overblijven.

Feitelijk is er wel een soort Eindtijd voor ze aangebroken, de Eindtijd voor de dogmatische religies, wereldwijd.

Het is pijnlijk voor ze en ik heb ergens wel met ze te doen. Alleen de Historische Jezus zelf zal hier redelijk ongeschaafd uit tevoorschijn komen. Hem valt het allemaal niet aan te rekenen, Hij heeft ze gewaarschuwd, maar ze snapten het niet.

Waarom blijf je volharden in je onbegrip? Je kunt niet verwachten welkom te zijn op een christelijk forum en voorts alles wat christelijk is te ontkennen en zelfs omlaag te halen. Je ben hier net zo gewenst als vlooien op een hond. Ik hoop dat ook jij Jezus leert kennen zoals Hij zich werkelijk heeft laten kennen en dat blijft doen. Iedere dag opnieuw. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eindtijd is een tijd die moeilijk is door te komen. Het is niet iets om naar uit te zien. Christenen roeien iedere dag opnieuw tegen de stroom van deze wereld in. Dat is niet vol te houden zonder Gods geest als 'motor'. We zien uit naar de herschepping. Waar de aarde als groene planeet hersteld wordt. En God weer bij de mens is. De scheiding tussen hemel en aarde is dan verdwenen. Heeft zijn functie gehad. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ieder topic op dit forum lijkt uit te lopen op niet inhoudelijk onderbouwde rants van gefrustreerde fundamentalistische christenen. Ze staan denk ik onder toenemende hoogspanning omdat onze samenleving op allerlei manieren aan het wakker worden is en dat schudt de fundamentalistische zienswijze op haar dogmatische ingeslapen grondvesten.

Dat alles veroorzaakt toenemende polarisaties.

Enerzijds gaan steeds meer mensen de kant kiezen die Jezus onderwees, eenvoudig denken en leven (duurzaam) en op een geestelijke manier (geen kwaad aanrichten, ook niet aan dieren) en universeel (geen religieus fundamentalisme maar juist spiritueel humanisme of neohumanisme).

Anderzijds kiezen de fundamentalistisch religieuzen juist steeds meer voor het extreme egoisme en voor het kwaad. In Amerika, maar ook steeds meer hier. Ze vervolgen en onderdrukken schaamteloos minderheden en minder bedeelden, discrimineren afwijkenden en ze consumeren en vervuilen er op los.

Hoe gaat dit eindigen? Het lijkt idd wel een soort Eindtijd. Een kenmerk van de fundamentalist (van Isis of andere soorten fundi's) is dat ze een grote hekel hebben aan MRB, alleen de eigen groep is heilig voor ze, de rest zijn "enge ketters" die volgens hen samenspannen met de duivel.

Maar wie vertegenwoordigt hier werkelijk Satan? En wat zou Jezus daar op gezegd hebben?

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei neohumanist:

In Noord-Amerika gaat het ook hard nu, kijk maar naar al die YouTube kanalen met jongeren die "deconstructed" zijn uit hun fundamentalistische geloof. De alles hatende Trump-aanhangers in hun stinkende monster-SUV's blijven over. Het heeft helemaal niets met Jezus van doen. Nog even en ze marcheren daar met hakenkruizen.

Geïnstitutionaliseerde godsdienst werkt niet.   De weg naar de Vader is een individuele weg waarvan de uitkomst onzeker is voor de natuurlijke mens.  In de praktijk zie ik geïnstitutionaliseerde godsdienst zelfs averecht werken, het stimuleert juist het ego.  Het is het ego wat naar een bedacht hiernamaals wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Hermanos2:

De eindtijd is een tijd die moeilijk is door te komen. Het is niet iets om naar uit te zien. Christenen roeien iedere dag opnieuw tegen de stroom van deze wereld in. Dat is niet vol te houden zonder Gods geest als 'motor'. We zien uit naar de herschepping. Waar de aarde als groene planeet hersteld wordt. En God weer bij de mens is. De scheiding tussen hemel en aarde is dan verdwenen. Heeft zijn functie gehad. 

Je hoort of leest er bijna niets over in het nieuws,maar in Frankrijk is de toestand zo erg dat het wel een burgeroorlog lijkt.  Trams, gemeentehuizen, politiebureaus, bibilotheken,  auto’s en vrachtwagens werden en worden in brand gestoken, er wordt met mortiergranaten gegooid naar agenten, dieren uit de dierentuin losgelaten en die lopen nu over straten en snelwegen, winkels worden geplunderd.   Allemaal door “vredelievende mensen”…… Als je de kaart ziet waarop de “rellen” staan aangegeven zie je dat het door heel Frankrijk heen gebeurt.

Wie Telegram heeft op zijn telefoon kan dit vinden op onder andere het kanaal “WW3INFO” en op het kanaal van Amir Tsarfati. Ook een heel informatief kanaal is “Benjamin Rapture Ready”. Wat ook een mooi kanaal is is “The Church of Christ Group”, met dagelijkse bemoediging.  Het enige echte kanaal van Amir Tsarfati heeft ruim 331.000 abonnees. Er zijn ook andere kanalen die zijn naam misbruiken en zich uitgeven voor Amir, maar die hebben allemaal veel minder abonnees. Daaraan kun je het echte kanaal herkennen.

Lang leve de multikul. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Flawless victory:

Je hoort of leest er bijna niets over in het nieuws,maar in Frankrijk is de toestand zo erg dat het wel een burgeroorlog lijkt.  Trams, gemeentehuizen, politiebureaus, bibilotheken,  auto’s en vrachtwagens werden en worden in brand gestoken, er wordt met mortiergranaten gegooid naar agenten, dieren uit de dierentuin losgelaten en die lopen nu over straten en snelwegen, winkels worden geplunderd.   Allemaal door “vredelievende mensen”…… Als je de kaart ziet waarop de “rellen” staan aangegeven zie je dat het door heel Frankrijk heen gebeurt.

Wie Telegram heeft op zijn telefoon kan dit vinden op onder andere het kanaal “WW3INFO” en op het kanaal van Amir Tsarfati. Ook een heel informatief kanaal is “Benjamin Rapture Ready”. Wat ook een mooi kanaal is is “The Church of Christ Group”, met dagelijkse bemoediging.  Het enige echte kanaal van Amir Tsarfati heeft ruim 331.000 abonnees. Er zijn ook andere kanalen die zijn naam misbruiken en zich uitgeven voor Amir, maar die hebben allemaal veel minder abonnees. Daaraan kun je het echte kanaal herkennen.

Lang leve de multikul. 

Macron heeft zijn Duitsland uitstapje ervoor uitgesteld. Geen bratwurst. 

Ik volg Amir ook. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei neohumanist:

Hoe interessant ik dit ook vindt om te zien (zoiets is onmogelijk in mijn traditie), zie ik dit toch niet als multi-religieus of hoe je dat ook zou willen noemen.

Derhalve is dit niet wat ik bedoel met dit topic. En het lokt meteen de zoveelste fundamentalistische rant uit.

Je geeft zelf in je openingspost echter ook een beste rant uit over onze christelijke voorouders, aan de hand van allerlei stereotyperende stropoppen. Wat je geeft is wat je ontvangt en wat je wilt ontvangen, moet je zelf geven. En als je het dan nog niet krijgt, dan ligt het in elk geval niet aan jou. Aan jou de keuze dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Robert Frans:

Je geeft zelf in je openingspost echter ook een beste rant uit over onze christelijke voorouders, aan de hand van allerlei stereotyperende stropoppen. Wat je geeft is wat je ontvangt en wat je wilt ontvangen, moet je zelf geven. En als je het dan nog niet krijgt, dan ligt het in elk geval niet aan jou. Aan jou de keuze dus.

Ik probeer steeds, ook in die openingspost, met een eerlijke blik naar de vroege geschiedenis van het Christendom te kijken. De betiteling "stereotyperende stropoppen" laat ik voor jou rekening. Ik geef wat ik ervan weet, kennis moet eerlijk gedeeld worden, zeker ook christenen hebben recht op die kennis. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om weg te kijken en je op de boodschappers af te reageren als het je niet aanstaat. Latere christenen zijn niet mede-verantwoordelijk voor de keuzes die hun verre mede-gelovigen hebben gemaakt. Er is dan ook geen sprake van "beschuldingende vingerwijzingen". Je kunt de echte, de diepere Jezus echter niet leren kennen zonder naar de geschiedenis van het vroege Christendom te durven kijken en de latere wendingen onder ogen te komen om zo met een frissere en eerlijker blik naar Jezus en zijn leringen te kunnen kijken. Jezus verdient dat en is het meer dan waard.

Ik zie geen oorzakelijk verband tussen mijn openingspost met de rants van conservatieve christenen tegen moderne ontwikkelingen in bepaalde kerken en de samenleving als geheel. Maar er is wel een oorzakelijk verband binnen het Christendom zelf, het is de erfenis van de mentaliteit van vroege christenen die het verketteren en starre dogmatiek belangrijker waren gaan vinden dan de echte waarheidsvinding waar Jezus zich nog zelf op had gericht. Dat is de voornaamste oorzaak waarom zoveel mensen dat geloof nu verlaten, ze missen de eerlijke basis. Bij dat verlaten laten ze ook de Historische Jezus achter zich en stranden ze meestal in atheisme.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei neohumanist:

Ik probeer steeds, ook in die openingspost, met een eerlijke blik naar de vroege geschiedenis van het Christendom te kijken. De betiteling "stereotyperende stropoppen" laat ik voor jou rekening. Ik geef wat ik ervan weet, kennis moet eerlijk gedeeld worden, zeker ook christenen hebben recht op die kennis. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om weg te kijken en je op de boodschappers af te reageren als het je niet aanstaat.

Dat je schrijft over de zwarte bladzijden uit de christelijke geschiedenis, kan me niet zoveel schelen. Ik ken die bladzijden prima en voel ook niet de behoefte die te bagatelliseren. Maar ook als je daarover schrijft, kun je niet zomaar generaliserende motieven erop loslaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid