Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Pleroma heeft betrekking op de niet-levende wereld, die niet door subjectiviteit wordt gedifferentieerd. Creatura geldt voor de levende wereld, onderworpen aan op waarneming gebaseerd verschil, onderscheid en informatie.

De volheid Gods is niet zintuigelijk waarneembaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,6k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

3 uur geleden zei Breuk:

Kritiek dringt niet door.

Holistische concepten zijn vaak abstract en theoretisch, wat ze moeilijk maakt om in simpele termen uit te leggen zonder uitgebreide context of achtergrondinformatie. Daarenboven, het aantal niches is dermate omvangrijk dat het quasi onmogelijk is om alles te bevatten, zelfs arrogant om dat te willen pretenderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Hoe bedoel je precies, het is alsof je zegt dat er over niets niets te vertellen valt. 

Er valt zeker wel iets over te vertellen, anders stond het niet in de Bijbel.   Efeziërs 3;9 vermeldt dat de mens vervuld kan worden met de volheid Gods.   Deze is enkelvoudig van aard, vandaar dat het niet zintuigelijk waarneembaar is.   God is geen persoon die tegenover je staat.  Personen zijn zintuigelijk waarneembaar.

Me dunkt, ik heb er al heel wat over verteld.    Het probleem is natuurlijk dat de dualistische lezer geen kennis draagt van enkelvoudigheid.   De dualistische lezer kan Efeziërs 3;9 lezen, maar hij begrijpt het niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_van_Paulus_aan_de_Efeziërs

De Brief van Paulus aan de Efeziërs (vaak kortweg Efeziërs genoemd) is een boek in het Nieuwe Testament van de christelijke Bijbel. De schrijver van de brief presenteert zich als de apostel Paulus, maar het wordt betwijfeld of hij echt de auteur is. De brief telt zes hoofdstukken en werd geschreven in het Koinè-Grieks.

De brief behoort tot de vier "gevangenisbrieven", samen met de brief aan de Kolossenzen, de brief aan de Filippenzen en de brief aan Filemon, omdat in deze brieven gesteld wordt dat ze vanuit de gevangenis geschreven zijn.

Het maakt mij niet zo uit wie de auteur is, maar de auteur getuigt van de volheid Gods.  En gezien dat het onderwerp 'onderscheidingsvermogen' is, valt nog te vermelden dat de Volheid Gods niet kan worden onderscheiden.  De mens zelf wordt met de volheid Gods vervuld.   Wat wil zeggen dat er geen ruimte is voor nog wat anders.   Met het onderscheidingsvermogen kan de Volheid Gods dus niet onderscheiden worden. Het onderscheidingsvermogen an sich is gescheiden van hetgeen onderscheiden wordt. (Dualiteit)

Rest mij nog op te merken dat de mens zelf God niet kan vragen om de volheid Gods. Van de mens wordt een onmetelijke bescheidenheid gevraagd, we moeten ons terugtrekken tot daar waar het 'zelf' verdwijnt. (De zelfverloochening waar Jezus het over heeft)

Verhip, zit ik er nu nog meer over te vertellen?   Straks komen er natuurlijk weer forumdeelnemers om alles wat ik geschreven heb tegen te spreken.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Er valt zeker wel iets over te vertellen, anders stond het niet in de Bijbel.   Efeziërs 3;9 vermeldt dat de mens vervuld kan worden met de volheid Gods.   Deze is enkelvoudig van aard, vandaar dat het niet zintuigelijk waarneembaar is.   God is geen persoon die tegenover je staat.  Personen zijn zintuigelijk waarneembaar. Me dunkt, ik heb er al heel wat over verteld.    Het probleem is natuurlijk dat de dualistische lezer geen kennis draagt van enkelvoudigheid.   De dualistische lezer kan Efeziërs 3;9 lezen, maar hij begrijpt het niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_van_Paulus_aan_de_Efeziërs

De Brief van Paulus aan de Efeziërs (vaak kortweg Efeziërs genoemd) is een boek in het Nieuwe Testament van de christelijke Bijbel. De schrijver van de brief presenteert zich als de apostel Paulus, maar het wordt betwijfeld of hij echt de auteur is. De brief telt zes hoofdstukken en werd geschreven in het Koinè-Grieks. De brief behoort tot de vier "gevangenisbrieven", samen met de brief aan de Kolossenzen, de brief aan de Filippenzen en de brief aan Filemon, omdat in deze brieven gesteld wordt dat ze vanuit de gevangenis geschreven zijn. Het maakt mij niet zo uit wie de auteur is, maar de auteur getuigt van de volheid Gods.  En gezien dat het onderwerp 'onderscheidingsvermogen' is, valt nog te vermelden dat de Volheid Gods niet kan worden onderscheiden.  De mens zelf wordt met de volheid Gods vervuld.   Wat wil zeggen dat er geen ruimte is voor nog wat anders.   Met het onderscheidingsvermogen kan de Volheid Gods dus niet onderscheiden worden. Het onderscheidingsvermogen an sich is gescheiden van hetgeen onderscheiden wordt. (Dualiteit) Rest mij nog op te merken dat de mens zelf God niet kan vragen om de volheid Gods. Van de mens wordt een onmetelijke bescheidenheid gevraagd, we moeten ons terugtrekken tot daar waar het 'zelf' verdwijnt. (De zelfverloochening waar Jezus het over heeft) Verhip, zit ik er nu nog meer over te vertellen?   Straks komen er natuurlijk weer forumdeelnemers om alles wat ik geschreven heb tegen te spreken.

Hebben we toch al besproken, in die volheid verschijnen miljarden sterrenstelsels plus Hopper die komt beweren dat we allemaal naakte apen zijn. Waarom wil je alles zo moeilijk maken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Hebben we toch al besproken, in die volheid verschijnen miljarden sterrenstelsels plus Hopper die komt beweren dat we allemaal naakte apen zijn. Waarom wil je alles zo moeilijk maken? 

Het is in het geheel niet moeilijk, zijn als de kinderen, meer wordt er niet gevraagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Of ik met m'n obsessie voor een wiskundig oneindig punt morgen m'n huur nog kan betalen, betwijfel ik.

Waar is 'morgen'?   Het onderscheidingsvermogen kan geen 'morgen' onderscheiden.  Ook geen 'gisteren' nu je het er toch over hebt. 

Wat zeg ik?  Het onderscheidingsvermogen  kan niet eens zichzelf onderscheiden van een ander.  (Let op, nu gaat hij het weer over de geestelijke mens hebben.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

Waar is 'morgen'?   Het onderscheidingsvermogen kan geen 'morgen' onderscheiden.  Ook geen 'gisteren' nu je het er toch over hebt. 

Wat zeg ik?  Het onderscheidingsvermogen  kan niet eens zichzelf onderscheiden van een ander.  (Let op, nu gaat hij het weer over de geestelijke mens hebben.)

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.  
Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Let’s be careful out there.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het argument van de atheïst is ook die van de GGZ experten:  Iemand die over water loopt?  Serieus?     En dat vertelt je onzichtbare vriendje?   Opgestaan uit de dood?  En jij gelooft dat allemaal?  Sprookjesboek. 

Het is me allemaal wat.

Maar wat dan weer wel vermakelijk is, is dat als je beweert dat een Bijbel passage waar is, dat een gelovige dan zegt dat je niet goed snik bent.  Waarmee bevestigd wordt wat ik altijd al dacht: de meeste gelovigen zijn gordijn-atheïsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Waar is 'morgen'?   Het onderscheidingsvermogen kan geen 'morgen' onderscheiden.  Ook geen 'gisteren' nu je het er toch over hebt. Wat zeg ik?  Het onderscheidingsvermogen  kan niet eens zichzelf onderscheiden van een ander.  (Let op, nu gaat hij het weer over de geestelijke mens hebben.)

Morgen verschijnt elke dag in het hier en nu, dat is al eeuwen zo. Onderscheidingsvermogen?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Waarmee bevestigd wordt wat ik altijd al dacht: de meeste gelovigen zijn gordijn-atheïsten.

Het gordijn kan ook gezien worden als een beschermingsmechanisme dat ons veilig houdt voor dingen die we (nog) niet aankunnen of begrijpen. Een openbaring vanachter het gordijn kan dan een geleidelijke onthulling zijn van zaken die te confronterend of te intens zijn om in één keer te verwerken. Dit kan verband houden met trauma's of diepe emotionele ervaringen die langzaam naar de oppervlakte komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:

Morgen verschijnt elke dag in het hier en nu, dat is al eeuwen zo. Onderscheidingsvermogen?

In het onderscheidingsvermogen zelf is geen morgen.   Dat is al eeuwen zo.

5 minuten geleden zei TTC:

Het gordijn kan ook gezien worden als een beschermingsmechanisme dat ons veilig houdt voor dingen die we (nog) niet aankunnen of begrijpen. Een openbaring vanachter het gordijn kan dan een geleidelijke onthulling zijn van zaken die te confronterend of te intens zijn om in één keer te verwerken. Dit kan verband houden met trauma's of diepe emotionele ervaringen die langzaam naar de oppervlakte komen.

De bedekking wordt teniet gedaan door Christus, tot dan verschuilt men zich achter een gordijn.   Breuk kan er niet aan doen.   Maar hij doet wel wat.  Niet doen is te ingewikkeld voor de meesten, maar de kinderen kunnen het wel.   Een-voud is een-zaam, een-zaam is een-samen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

In het onderscheidingsvermogen zelf is geen morgen.   Dat is al eeuwen zo.

Nu je het zegt, het klopt dat er vroeger geen zuurstof was op aarde. 

3 uur geleden zei Breuk:

Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Voor zelfreflectie kan het idee van een gordijn helpen bij het identificeren van gebieden in het leven waar iemand misschien blind is voor bepaalde waarheden of emoties. Het proces van het 'openen van het gordijn' kan hen helpen bij het ontwikkelen van een dieper zelfbewustzijn.

14 minuten geleden zei Hopper:

De bedekking wordt teniet gedaan door Christus, tot dan verschuilt men zich achter een gordijn.   Breuk kan er niet aan doen.   Maar hij doet wel wat.  Niet doen is te ingewikkeld voor de meesten, maar de kinderen kunnen het wel.   Een-voud is een-zaam, een-zaam is een-samen.

In de psychologie wordt vaak gesproken over het bewuste en onbewuste deel van de geest. Het gordijn kan symbool staan voor de barrière tussen het bewuste en het onbewuste. Een 'openbaring' zou dan een moment zijn waarop iets dat verborgen was in het onbewuste, naar het bewuste komt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens therapie, meditatie, of een plotseling inzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Het onbewuste komt tot bewustzijn van zichzelf door zich bewust te zijn van iets anders.  Dat gebeurd niet tijdens therapie.  En ook niet tijdens mindfulness. 

Na een afspraak met een garagehouder kan er veel gebeuren, maar laat je daar niet door storen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Het is in het geheel niet moeilijk, zijn als de kinderen, meer wordt er niet gevraagd.

Ja, tegelijk biedt het voeding voor zoveel meer metaforen en aforismen die ons intuïtief misschien dan wel herkenning geven maar niet altijd technisch de vinger op kunnen leggen, wat bijtijds pincet en pipet vergt om een en ander gefundeerd helder te krijgen. En zo komen we terug tot nogal wat 'eeuwige' benchmarks die hier op deze of gene, soms volledig, soms partieel, manier naar verwezen hebben. Alsof we een woelige zee kunnen oversteken, en mindfulness als het levensbeschouwelijke, in dualistische zin, leren surfen op golven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 13:06 zei Hopper:

Zolang we ethiek nog aan iets of iemand toeschrijven is het een bedachte ethiek.

Het bespreekbaar stellen van specifieke nuances binnen een variëteit aan interpersoonlijke circumplexen kan inderdaad uitdagend zijn vanwege de diverse perspectieven, emoties en belangen die erbij betrokken zijn. Psychodrama biedt echter een gestructureerde aanpak om deze nuances te verkennen en te begrijpen door middel van actieve participatie en reflectie. Het kan helpen bij het verhelderen van onderliggende emoties, het bevorderen van empathie en het verbeteren van de communicatie binnen sociale contexten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-6-2024 om 06:50 zei Fundamenteel:

Neen, hij gaat de Vlaming voor de 2e keer hervormen om aan Europa te voldoen. Maar hij zegt dan wel dat hij voor de Vlaming zal opkomen. Hij wilt gewoon de begroting op orde op vraag van de EU. We zijn zijn eerste hervormingen niet vergeten, he?

Inferentie verwijst naar het proces van redeneren vanuit bekende feiten of gegevens naar nieuwe conclusies. Interferentie daarentegen kan verwijzen naar verstoringen, ruis of ongewenste invloeden die het proces van inferentie kunnen verstoren of vertroebelen, wat leidt tot onjuiste of gedeeltelijk correcte conclusies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 17:19 zei Hopper:

Alleen het 'denken' kan hulpvragen bedenken.

Het is zeker een interessant perspectief dat paraconsistente logica ons biedt. Het idee dat twee schijnbaar tegenstrijdige uitspraken tegelijk waar kunnen zijn zonder het hele systeem te laten instorten, kan ons helpen om complexe fenomenen beter te begrijpen zonder te vervallen in eenvoudige binarismen. Wetenschappelijk gezien biedt dit een manier om de complexiteit van real-world scenario's, waarin meerdere variabelen en perspectieven een rol spelen, adequaat te modelleren en te analyseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-6-2024 om 09:42 zei Hopper:

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Een van de bekendste verhalen over Atlas betreft de Twaalf Werken van Herakles. In het elfde werk moest Herakles de gouden appels uit de tuin van de Hesperiden halen. Herakles vroeg Atlas om de appels voor hem te halen, terwijl hij tijdelijk het hemelgewelf van Atlas overnam. Atlas stemde toe en haalde de appels, maar probeerde daarna Herakles te misleiden om de last permanent over te nemen. Herakles slaagde erin om Atlas te overtuigen om het hemelgewelf weer terug te nemen door te vragen of Atlas het kort kon overnemen zodat hij een kussen op zijn schouders kon leggen. Atlas nam het weer over, en Herakles nam de appels en vertrok.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-6-2024 om 19:43 zei Tomega:

Hoe zouden ze daar verder wensen te denken dan zij in hun beperkingen al buitengaats en buitentijds plaatsen???

Ondanks alle inspanningen kunnen sommige aspecten van mythologische verhalen altijd enigszins ongrijpbaar blijven. De rijkdom van mythologie ligt vaak in de ambiguïteit en de openheid voor interpretatie, die verschillende generaties en culturen blijven inspireren.

Link naar bericht
Deel via andere websites