Figulus 151 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden Zojuist zei TTC: Sorry, vergeet altijd dat het jouw topic is. Geeft niks. Eigenlijk kom jij aanzetten met de ruimte, niet ik. Je bent een interessant persoon, maar hebt de neiging te functioneren als een langspeelplaat die blijft hangen. In dit geval leidt de “als” naar een vals gevolg, omdat de echte kracht die lucht op aarde houdt zwaartekracht is, niet het vacuüm van de ruimte, dat helemaal geen kracht is maar gewoon een toestand. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 18 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 1 minuut geleden zei Figulus: Geeft niks. Eigenlijk kom jij aanzetten met de ruimte, niet ik. Je bent een interessant persoon, maar hebt de neiging te functioneren als een langspeelplaat die blijft hangen. In dit geval leidt de “als” naar een vals gevolg, omdat de echte kracht die lucht op aarde houdt zwaartekracht is, niet het vacuüm van de ruimte, dat helemaal geen kracht is maar gewoon een toestand. Dat was voor Hopper, want ik denk dat hij gaan vliegen is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 1 minuut geleden zei TTC: Dat was voor Hopper, want ik denk dat hij gaan vliegen is. Over vliegen gesproken, ik heb vandaag een holbewoner gezien. In tegenstelling tot wat ik verwacht van iets dergelijks, bleek het heel klein en actief te zijn. Het gedrag vergelijkbaar met een ADHD'er. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 18 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 4 minuten geleden zei Figulus: In dit geval leidt de “als” naar een vals gevolg, omdat de echte kracht die lucht op aarde houdt zwaartekracht is, niet het vacuüm van de ruimte, dat helemaal geen kracht is maar gewoon een toestand. Of het nu kwantumvacuüm of -plenum is, is al veel over geschreven. Dat is als volledig, dubbelzinnig. Zojuist zei Figulus: Over vliegen gesproken, ik heb vandaag een holbewoner gezien. In tegenstelling tot wat ik verwacht van iets dergelijks, bleek het heel klein en actief te zijn. Het gedrag vergelijkbaar met een ADHD'er. Had zonet nog een gesprek met mevrouw Holle, maar van die gouden regen heb ik nog niets gezien. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 5 minuten geleden zei TTC: Had zonet nog een gesprek met mevrouw Holle, maar van die gouden regen heb ik nog niets gezien. Das Rotkehlchen wacht op zijn beloning. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 18 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 3 minuten geleden zei Figulus: Das Rotkehlchen wacht op zijn beloning. Ja, en in de sessie verbindende communicatie hebben we het gehad over de pekelkreeftjes, dat zijn de bekende sea-monkeys. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden Zojuist zei TTC: Ja, en in de sessie verbindende communicatie hebben we het gehad over de pekelkreeftjes, dat zijn de bekende sea-monkeys. Dat zou best kunnen, ben ik vast vergeten. Maar laten we de aandacht bij het Winterkoninkje houden. We mogen dan denken dat we met een strenge winter te maken hebben, maar dit vogeltje zegt mij toch iets anders. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 18 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden Zojuist zei Figulus: Dat zou best kunnen, ben ik vast vergeten. Maar laten we de aandacht bij het Winterkoninkje houden. We mogen dan denken dat we met een strenge winter te maken hebben, maar dit vogeltje zegt mij toch iets anders. Het ging al verkeerd bij dat schaakbord, ik neem aan des levens. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden Zojuist zei TTC: Het ging al verkeerd bij dat schaakbord, ik neem aan des levens. Dat past niet op een schaakbord. Althans niet de mijne. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 18 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 2 minuten geleden zei Figulus: Dat past niet op een schaakbord. Althans niet de mijne. Zijn en Tijd is nog iets, als ik me niet vergis, van Heidegger. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 6 minuten geleden zei TTC: Zijn en Tijd is nog iets, als ik me niet vergis, van Heidegger. Mijn tijdelijkheid komt aan het licht door de rimpels en gebreken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 321 Geplaatst 17 uur geleden Rapport Share Geplaatst 17 uur geleden (bewerkt) Op 9-1-2026 om 12:03 zei TTC: Combinatorische speltheorie is een tak van de wiskunde en theoretische informatica die zich doorgaans bezighoudt met de studie van sequentiële spellen met perfecte informatie. In tegenstelling tot de economische speltheorie vermijdt de combinatorische speltheorie over het algemeen de studie van kansspellen of spellen met onvolledige informatie. Ik stond laatst voor een poppenkraam, daar zag ik mooie poppen staan. Wat die poppen daar deden dat vond ik maar zo zo Waren die poppen dan zo onvolledig, of was misschien mijn verbeelding zo onvolledig dat ik er niets in zag? Of kunnen we zo zo lezen als zo!? Elk spel behoeft spelregels. Hoofdregels en afgeleide regels. Een constitutie en logisch verbonden lijnen. Verbeelding vult, maar constitueert niet en waar het dat wel doet, ontstaat een nieuw combinatorisch speelveld. De informatie en de verbeelding mag chaotisch zijn. Dat is zelfs kern van bepaalde spelvormen. Maar, de opbouw en ontwikkeling en ontplooiing moet naar de regels van het spel. Een poppenspel gaat niet over knikkers, tenzij we de poppen laten knikkeren. Maar dat geeft dan een speltakverbredend perspectief, dat heel erg complex wordt; of juist heel simpel. De verbeelding ziet bewegende poppen of een poppenspeler of knikkers, maar de regels zien alleen de poppenman en dat de poppen van de wijs raken. Logisch ook, want de poppenman gaat rijden met zijn vol poppen hangende poppenkraam. Iets gaat net zo diep, en eenvoud is net zo dichtbij, als je jezelf toestaat. Niemand zoekt de vlucht in de eenvoud. Tenzij iets wordt gezocht. Meer eenvoud biedt meer diepte. 16 uur geleden bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 17 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 17 uur geleden 38 minuten geleden zei Tomega: Ik stond laatst voor een poppenkraam, daar zag ik mooie poppen staan. Wat die poppen daar deden daar vond ik maar zo zo. Waren die poppen dan zo onvolledig, of was misschien mijn verbeelding zo onvolledig dat ik er niets in zag? Of kunnen we zo zo lezen als zo!? Elk spel behoeft spelregels. Hoofdregels en afgeleide regels. Een constitutie en logisch verbonden lijnen. Verbeelding vult, maar constitueert niet en waar het dat wel doet, ontstaat een nieuw combinatorisch speelveld. De informatie en de verbeelding mag chaotisch zijn. Dat is zelfs kern van bepaalde spelvormen. Maar, de opbouw en ontwikkeling en ontplooiing moet naar de regels van het spel. Een poppenspel gaat niet over knikkers, tenzij we de poppen laten knikkeren. Maar dat geeft dan een speltakverbredend perspectief, dat heel erg complex wordt; of juist heel simpel. De verbeelding ziet bewegende poppen of een poppenspeler of knikkers, maar de regels zien alleen de poppenman en dat de poppen van de wijs raken. Logisch ook, want de poppenman gaat rijden met zijn vol poppen hangende poppenkraam. Iets gaat net zo diep, en eenvoud is net zo dichtbij, als je jezelf toestaat. Niemand zoekt de vlucht in de eenvoud. Tenzij iets wordt gezocht. Meer eenvoud biedt meer diepte. Het lijkt op zo'n glinsterende algemeenheid, niemand die er iets concreet aan heeft. 52 minuten geleden zei Figulus: Mijn tijdelijkheid komt aan het licht door de rimpels en gebreken. De gelaagdheid der dingen is voor een andere aflevering. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 16 uur geleden Rapport Share Geplaatst 16 uur geleden 24 minuten geleden zei TTC: De gelaagdheid der dingen is voor een andere aflevering. Toch ben ik niet radicaal eindig. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 16 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 16 uur geleden Zojuist zei Figulus: Toch ben ik niet radicaal eindig. Je kan zoveel zeggen, beetje als Harry Mullisch. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 16 uur geleden Rapport Share Geplaatst 16 uur geleden 6 minuten geleden zei TTC: Je kan zoveel zeggen, beetje als Harry Mullisch. Ja, de mens kan bijzonder creatief zijn, maar dat maakt hem geen God. Wat hij wel kan claimen is dat hij eeuwig zal bestaan, dat wil zeggen zonder einde. Heidegger zou zeggen dat ik bang ben voor de eindigheid der dingen. Daar heeft hij het mis, ik kan het echter niet wetenschappelijk bewijzen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 15 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 15 uur geleden 38 minuten geleden zei Figulus: Ja, de mens kan bijzonder creatief zijn, maar dat maakt hem geen God. Wat hij wel kan claimen is dat hij eeuwig zal bestaan, dat wil zeggen zonder einde. Heidegger zou zeggen dat ik bang ben voor de eindigheid der dingen. Daar heeft hij het mis, ik kan het echter niet wetenschappelijk bewijzen. Waarom zou je iets willen bewijzen, er is nog oorlog genoeg. 2 uur geleden zei Tomega: Maar, de opbouw en ontwikkeling en ontplooiing moet naar de regels van het spel. Een poppenspel gaat niet over knikkers, tenzij we de poppen laten knikkeren. Misschien dat de wet van de uitgesloten derde wel veel vaker voorkomt dan we denken. Dit behoeft niet zozeer een negatieve connotatie, want alle uitgesloten derden die doorheen de tijd ingesloten werden, zijn vandaag misschien de normaal. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 1 uur geleden zei TTC: Waarom zou je iets willen bewijzen, er is nog oorlog genoeg. Oorlog is een onderwerp dat men kan bestuderen uit intellectuele interesse of uit pure noodzaak, zonder dat dit oorlogszuchtigheid impliceert. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 32 minuten geleden zei Figulus: Oorlog is een onderwerp dat men kan bestuderen uit intellectuele interesse of uit pure noodzaak, zonder dat dit oorlogszuchtigheid impliceert. Rozentuinen aan flarden, netjes beschreven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden 2 minuten geleden zei TTC: Rozentuinen aan flarden, netjes beschreven. Een soldaat is niet de oorzaak van oorlog; hij is slechts de uitvoerder van een strijd die door omstandigheden en beslissingen van anderen is ontketend. Helaas is oorlog soms noodzakelijk — niet uit verlangen naar geweld, maar uit de bittere noodzaak om te overleven en te beschermen wat wezenlijk is. Toch kan oorlog ook ophitsend werken; verhalen over strijd, heldendom en strategie wekken emoties op die de menselijke geest meeslepen, zelfs wanneer men geen echte oorlogszucht koestert. Als neveneffect kan hij echter schoonheid en orde vernietigen, rozentuinen aan flarden scheuren en alles wat fragiel is meesleuren. Gelukkig is de natuur veerkrachtig, en kan zelfs na de verwoesting iets nieuws en bloeiends ontstaan. Kennis van oorlog, strategie en conflict blijft daarom zowel een intellectuele oefening als een voorbereiding op een realiteit die men liever vermijdt, maar niet kan negeren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden Zojuist zei Figulus: Een soldaat is niet de oorzaak van oorlog; hij is slechts de uitvoerder van een strijd die door omstandigheden en beslissingen van anderen is ontketend. Helaas is oorlog soms noodzakelijk — niet uit verlangen naar geweld, maar uit de bittere noodzaak om te overleven en te beschermen wat wezenlijk is. Toch kan oorlog ook ophitsend werken; verhalen over strijd, heldendom en strategie wekken emoties op die de menselijke geest meeslepen, zelfs wanneer men geen echte oorlogszucht koestert. Als neveneffect kan hij echter schoonheid en orde vernietigen, rozentuinen aan flarden scheuren en alles wat fragiel is meesleuren. Gelukkig is de natuur veerkrachtig, en kan zelfs na de verwoesting iets nieuws en bloeiends ontstaan. Kennis van oorlog, strategie en conflict blijft daarom zowel een intellectuele oefening als een voorbereiding op een realiteit die men liever vermijdt, maar niet kan negeren. Zo af en toe komt er wel eens een schaakbord voorbij, net zoals een veelvoud aan speltheoretische abstracties. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden 1 minuut geleden zei TTC: Zo af en toe komt er wel eens een schaakbord voorbij, net zoals een veelvoud aan speltheoretische abstracties. Soms ligt de kracht niet in snelle acties, maar in langzame, doordachte zetten. Net zoals ik in schaken liever elke dag een zet neem om volledig te overzien wat mogelijk is, werkt strategisch denken in oorlog en speltheorie het best wanneer men tijd neemt om consequenties, tegenzetten en complexe interacties te analyseren. Het vermogen om geduldig te anticiperen kan beslissingen aanzienlijk verdiepen, en geeft inzicht dat impulsieve acties vaak missen. Tempo is dus relatief: voor sommigen betekent snelheid effectiviteit, voor anderen betekent geduld het verschil tussen overleven en falen. Zelfs de meest analytische denker kan falen als temperament en geduld niet samengaan met inzicht. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden 1 minuut geleden zei Figulus: Soms ligt de kracht niet in snelle acties, maar in langzame, doordachte zetten. Net zoals ik in schaken liever elke dag een zet neem om volledig te overzien wat mogelijk is, werkt strategisch denken in oorlog en speltheorie het best wanneer men tijd neemt om consequenties, tegenzetten en complexe interacties te analyseren. Het vermogen om geduldig te anticiperen kan beslissingen aanzienlijk verdiepen, en geeft inzicht dat impulsieve acties vaak missen. Tempo is dus relatief: voor sommigen betekent snelheid effectiviteit, voor anderen betekent geduld het verschil tussen overleven en falen. Zelfs de meest analytische denker kan falen als temperament en geduld niet samengaan met inzicht. De vertraging versnellen, we zien wel wat het wordt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden 1 minuut geleden zei TTC: De vertraging versnellen, we zien wel wat het wordt. Ik kan mijn vertraging versnellen, maar dat vermindert de diepgang en doordachtheid van mijn zetten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden Zojuist zei Figulus: Ik kan mijn vertraging versnellen, maar dat vermindert de diepgang en doordachtheid van mijn zetten. Ja, zo kom je sneller tot de tweedeling van Marcuse, en trappen die cirkels worden. Het staat allemaal netjes beschreven, hoeven we niet te verzinnen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten