TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 17:30 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:30 15 minuten geleden zei Figulus: De paradox van de aandacht is geen kwestie van giraffen, jakhalzen of taalkeuze. Het gaat gewoon over wat je ziet (receptie) en hoe je daarop reageert (perceptie en reactie). In oorlog of geopolitiek gaat het dus niet om exotische verklaringen, maar om de realiteit van de spelers, middelen en posities. Giraffen en jakhalzen mogen wel even meedoen in het gesprek, maar de echte dreiging zit op het bord, in echte acties en keuzes. Ga je dat snel even in je laptop simuleren misschien? Veel moed, dat is sterk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 17:35 Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:35 2 minuten geleden zei TTC: Ga je dat snel even in je laptop simuleren misschien? Veel moed, dat is sterk. Nee, geen laptopsimulaties hier. Enkel een desktop van voor de oorlog en bier. Met de blik op 2026 en realistische keuzes. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 17:38 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:38 1 minuut geleden zei Figulus: Nee, geen laptopsimulaties hier. Enkel een desktop van voor de oorlog en bier. Met de blik op 2026 en realistische keuzes. Je kan ook gebruik maken van simplificaties, defusie zoals we dat leren een optie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 17:42 Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:42 1 minuut geleden zei TTC: Je kan ook gebruik maken van simplificaties, defusie zoals we dat leren een optie. Inderdaad, dat is de manier om complexe conflicten behapbaar te maken. Simplificeer het speelveld: focus op kernspelers en middelen. Laat irrelevantie los: defusie van emoties, geruchten en randzaken. Houd aandacht flexibel: verschuif focus zodra het echte spel verandert. Zo ontloop je de paradox van aandacht en zie je wat werkelijk telt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 17:58 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:58 12 minuten geleden zei Figulus: Inderdaad, dat is de manier om complexe conflicten behapbaar te maken. Simplificeer het speelveld: focus op kernspelers en middelen. Laat irrelevantie los: defusie van emoties, geruchten en randzaken. Houd aandacht flexibel: verschuif focus zodra het echte spel verandert. Zo ontloop je de paradox van aandacht en zie je wat werkelijk telt. Nu zie je het zelf ook, wat die logica's betreft. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 18:00 Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:00 1 minuut geleden zei TTC: Nu zie je het zelf ook, wat die logica's betreft. Het wordt meteen helder als je het zo terugbrengt tot de kern. Het is bijna therapeutisch: je ziet hoe de paradox van aandacht verdwijnt zodra je de spelregels van je eigen denken scherp houdt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 18:01 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:01 Zojuist zei Figulus: Het wordt meteen helder als je het zo terugbrengt tot de kern. Het is bijna therapeutisch: je ziet hoe de paradox van aandacht verdwijnt zodra je de spelregels van je eigen denken scherp houdt. Ja, je kan het ons zo even laten weten, als een kind van zes. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 18:02 Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:02 (bewerkt) 4 minuten geleden zei TTC: Ja, je kan het ons zo even laten weten, als een kind van zes. Oké, laten we het helemaal simpel maken, alsof we het aan een kind van zes uitleggen: Stel je voor dat je een bordspel speelt met drie andere kinderen. Kijk alleen naar de stukken die echt belangrijk zijn (niet naar de giraffen of jakhalzen op de hoek van het bord). Laat de raarste geluidjes en afleidingen los (niet schrikken van chinees blaffende honden of vreemde geluiden). Verander je focus als iets onverwachts gebeurt (als iemand ineens een stuk beweegt, kijk dan daar naartoe). Dan zie je wat echt gebeurt en maak je de slimste zet. Kortom: simpel kijken, ruis loslaten, flexibel blijven, dan win je het spel van aandacht. gisteren om 18:06 bewerkt door Figulus Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 18:07 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:07 3 minuten geleden zei Figulus: Oké, laten we het helemaal simpel maken, alsof we het aan een kind van zes uitleggen: Stel je voor dat je een bordspel speelt met drie andere kinderen. Kijk alleen naar de stukken die echt belangrijk zijn (niet naar de giraffen of jakhalzen op de hoek van het bord). Laat de raarste geluidjes en afleidingen los (niet schrikken van chinees blaffende honden of vreemde geluiden). Verander je focus als iets onverwachts gebeurt (als iemand ineens een stuk beweegt, kijk dan daar naartoe). Dan zie je wat echt gebeurt en maak je de slimste zet. Kortom: simpel kijken, ruis loslaten, flexibel blijven, dan win je het spel van aandacht. En welke economische school ga je volgen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 18:12 Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:12 1 minuut geleden zei TTC: En welke economische school ga je volgen? Aandacht TTC, aandacht. Een kind van 6 zou inmiddels moeten snappen dat aandacht cruciaal is. Laat je niet afleiden door economie. Economie, cijfers en randzaken mogen even wachten, de echte wereld vereist dat je ogen open blijven. Ik wil het e.e.a. ook wel uitleggen op het niveau van een kind van drie, wellicht dat het je dan beter afgaat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 18:41 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:41 26 minuten geleden zei Figulus: Aandacht TTC, aandacht. Een kind van 6 zou inmiddels moeten snappen dat aandacht cruciaal is. Laat je niet afleiden door economie. Economie, cijfers en randzaken mogen even wachten, de echte wereld vereist dat je ogen open blijven. Ik wil het e.e.a. ook wel uitleggen op het niveau van een kind van drie, wellicht dat het je dan beter afgaat. Waar wil je starten, boter-kaas-en-eieren bestaat ook. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 18:43 Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:43 1 minuut geleden zei TTC: Waar wil je starten, boter-kaas-en-eieren bestaat ook. Ik ga nu eerst me bezig houden met volwassen zaken, zoals bier drinken. Ik kom erop terug zodra ik me in heb kunnen leven in de wereld van peuters. Even de volwassenzaken doen, ontspannen, en de wereld van peuters tijdelijk parkeren. Dat geeft het hoofd ruimte, en zodra ik terugkom, kunnen we die simpele, maar cruciale lessen over aandacht en focus weer oppakken, helemaal helder en met frisse blik. Proost! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 18:45 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:45 Zojuist zei Figulus: Ik ga nu eerst me bezig houden met volwassen zaken, zoals bier drinken. Ik kom erop terug zodra ik me in heb kunnen leven in de wereld van peuters. Even de volwassenzaken doen, ontspannen, en de wereld van peuters tijdelijk parkeren. Dat geeft het hoofd ruimte, en zodra ik terugkom, kunnen we die simpele, maar cruciale lessen over aandacht en focus weer oppakken, helemaal helder en met frisse blik. Proost! Heb net Arie nog maar gelezen, voor de allerkleinsten die nu al met de schrik van hun leven zitten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 19:01 Rapport Share Geplaatst gisteren om 19:01 13 minuten geleden zei TTC: Heb net Arie nog maar gelezen, voor de allerkleinsten die nu al met de schrik van hun leven zitten. Arie... dat klinkt alsof je even de wereld van de allerkleinsten induikt, waar alles meteen groot en beangstigend kan voelen. Precies daar sluit het aan bij wat we bespraken: aandacht en focus zijn cruciaal, maar voor peuters is dat vaak letterlijk: ze zien de dreiging van een vallend voorwerp of een vreemd geluid alsof het het einde van de wereld is. Voor volwassenen is het meer abstract, maar de kern is dezelfde: zien wat belangrijk is, loslaten wat ruis is, en rustig reageren. Hehehe. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 19:21 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 19:21 20 minuten geleden zei Figulus: Arie... dat klinkt alsof je even de wereld van de allerkleinsten induikt, waar alles meteen groot en beangstigend kan voelen. Precies daar sluit het aan bij wat we bespraken: aandacht en focus zijn cruciaal, maar voor peuters is dat vaak letterlijk: ze zien de dreiging van een vallend voorwerp of een vreemd geluid alsof het het einde van de wereld is. Voor volwassenen is het meer abstract, maar de kern is dezelfde: zien wat belangrijk is, loslaten wat ruis is, en rustig reageren. Hehehe. Waar is nog de tijd dat een zaadje goed was voor een hele rozentuin? 20 minuten geleden zei Figulus: Precies daar sluit het aan bij wat we bespraken: aandacht en focus zijn cruciaal, maar voor peuters is dat vaak letterlijk. Het ging eigenlijk over de paradox van Mandeville, maar dat is nu te laat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst gisteren om 19:41 Rapport Share Geplaatst gisteren om 19:41 13 minuten geleden zei TTC: Het ging eigenlijk over de paradox van Mandeville, maar dat is nu te laat. Dat is helemaal niet te laat. Soms werkt het beter voor iedereen als mensen eerst aan zichzelf denken, ook al lijkt dat niet netjes. Dus wees maar gewoon dankbaar als de aandacht erbij wordt gehouden. Wie zijn aandacht erbij houdt, ziet wat er echt gebeurt, kan reageren, en hoeft niet verrast te worden. Goed voorbereid is het halve werk, zeker in tijden van oorlog. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 15 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 15 uur geleden 9 uur geleden zei Figulus: Dat is helemaal niet te laat. Soms werkt het beter voor iedereen als mensen eerst aan zichzelf denken, ook al lijkt dat niet netjes. Dus wees maar gewoon dankbaar als de aandacht erbij wordt gehouden. Wie zijn aandacht erbij houdt, ziet wat er echt gebeurt, kan reageren, en hoeft niet verrast te worden. Goed voorbereid is het halve werk, zeker in tijden van oorlog. Het schaakbord dus, dat is een oeroude metafoor. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 10 uur geleden zei Figulus: Goed voorbereid is het halve werk, zeker in tijden van oorlog. In wetenschappelijke kringen betekent buiten het ISS letterlijk aan de buitenkant van het International Space Station. Dus niet in de drukcabines waar astronauten leven, maar blootgesteld aan de ruimte zelf. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden Op 28-6-2023 om 20:08 zei Hopper: Wat is een stimulus? Moest je per toeval iemand tegen het lijf lopen die zegt waterberen te hebben zien vliegen, is dat misschien een bioloog die subsidies zoekt voor z'n wetenschappelijk onderzoek. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 6 uur geleden zei TTC: In wetenschappelijke kringen betekent buiten het ISS letterlijk aan de buitenkant van het International Space Station. Dus niet in de drukcabines waar astronauten leven, maar blootgesteld aan de ruimte zelf. Als de ruimte een vacuüm is, waarom wordt onze atmosfeer dan niet opgezogen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 19 minuten geleden zei Figulus: Als de ruimte een vacuüm is, waarom wordt onze atmosfeer dan niet opgezogen? Is de premisse dan wel correct? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 3 minuten geleden zei TTC: Is de premisse dan wel correct? Daarom ben ik ook maar begonnen met "als". Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 2 minuten geleden zei Figulus: Daarom ben ik ook maar begonnen met "als". Het ging over zwart-witdenken met je schaakbord, we wijken af. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 151 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden Zojuist zei TTC: Het ging over zwart-witdenken met je schaakbord, we wijken af. Dat was gisteren. Vandaag is een nieuwe dag met nieuwe dingen. Ik onderzoek nu de vooronderstelling dat vacuüm een kracht zou zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden Zojuist zei Figulus: Dat was gisteren. Vandaag is een nieuwe dag met nieuwe dingen. Ik onderzoek nu de vooronderstelling dat vacuüm een kracht zou zijn. Sorry, vergeet altijd dat het jouw topic is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten