Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

Op 30-6-2023 om 13:43 zei Hopper:

Voorlopig zijn de enige wormgaten te vinden in een appel. 

De besluitvormingstheorie van Herbert Simon lijkt me nader beschouwd meer op een generalisatie die binnen elk evolutionair tijdsfragment kan geplaatst worden, in die zin strikt theoretisch of als synthese nooit onwaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 5,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

20 uur geleden zei TTC:

Redelijk absurd wordt het pas echt wanneer je iemand zou willen verwijten een rijstkorrel in het midden van een voetbalstadium niet op te merken

Ook een leeg stadium is zo vol dat alle informatie overal in het lege stadion is. Is er een rijstkorrel, dan is het niet opmerken verwijtbaar als een gebrek van niet kijken, of niet zoeken wat er met zekerheid wel is. Want het fenomeen getuigt van een groter fenomeen, namelijk dat rijstkorrel en waarnemer discreet zijn, met elkaar verbonden door een enkele zwaartelijn van tijd die zich dwars in hun relatieve midden bevindt. Nu is niet alles zichtbaar wat zich als een verdwijnpunt aan de horizon bevindt, maar het staat een ieder vrij om zich in de leegte te begeven naar plaats en perspectief van zelf gekozen aandacht. Verwijtbaar wordt het als je heengaat en op de rijstkorrel gaat zitten, en dan klaagt over falend stuur en zicht. De tijd is overal, je kunt er echter maar één keer iets mee doen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Tomega:

Ook een leeg stadium is zo vol dat alle informatie overal in het lege stadion is. Is er een rijstkorrel, dan is het niet opmerken verwijtbaar als een gebrek van niet kijken, of niet zoeken wat er met zekerheid wel is. Want het fenomeen getuigt van een groter fenomeen, namelijk dat rijstkorrel en waarnemer discreet zijn, met elkaar verbonden door een enkele zwaartelijn van tijd die zich dwars in hun relatieve midden bevindt. Nu is niet alles zichtbaar wat zich als een verdwijnpunt aan de horizon bevindt, maar het staat een ieder vrij om zich in de leegte te begeven naar plaats en perspectief van zelf gekozen aandacht. Verwijtbaar wordt het als je heengaat en op de rijstkorrel gaat zitten, en dan klaagt over falend stuur en zicht. De tijd is overal, je kunt er echter maar één keer iets mee doen.

Ik denk zelfs dat Sir Eddington het daar ook soms over had, wat anders dan hakbijlen pipet en pincet genoodzaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Soms zit het plezier ook net in het mysterie, in het ongemak van het niet-weten, en dat is iets waar de ene persoon zich helemaal in kan vinden, terwijl een ander zich verloren voelt. Maar dat maakt het ook weer menselijk.

Het niet-weten is juist het gemak.   De wel-weters voelen zich maar ongemakkelijk en zijn bang voor dingen die er niet zijn zoals WO3.  Dat is de tragiek van de mens, bang zijn voor van alles. 

https://www.youtube.com/watch?v=30U0PYS89IM

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

Het niet-weten is juist het gemak.   De wel-weters voelen zich maar ongemakkelijk en zijn bang voor dingen die er niet zijn zoals WO3.  Dat is de tragiek van de mens, bang zijn voor van alles. 

Ja, en het Atlantis van Plato vinden we terug in simulaties in grote kwantumcomputers, aan opties geen schaarste. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het niet-weten is juist het gemak.   De wel-weters voelen zich maar ongemakkelijk en zijn bang voor dingen die er niet zijn zoals WO3.  Dat is de tragiek van de mens, bang zijn voor van alles. 

Beklemmend is oorlog die algemeen wordt aangekondigd en ervaren als vrede. Beklemmend is vrouwe justitia blind voor het recht maar met scherpe ogen voor detail van maatschappelijke verwarring tot diepe verborgenheden van een psyche. Beklemmend zijn opgeklapte bruggen naar de hemel ten behoeve van bruggenbouw elders. Beklemmend is een parlement dat nietszeggend leiding claimt. Beklemmend is journalistiek die aandacht en lofprijzing zoekt. De beklemmingen zijn overal, maar niet voor de wolven onder ons. Zij genieten vrijheid. Angst als  onderwerp leidt af van het onderwerp, en brengt iets in van een persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Tomega:

Beklemmend is oorlog die algemeen wordt aangekondigd en ervaren als vrede. Beklemmend is vrouwe justitia blind voor het recht maar met scherpe ogen voor detail van maatschappelijke verwarring tot diepe verborgenheden van een psyche. Beklemmend zijn opgeklapte bruggen naar de hemel ten behoeve van bruggenbouw elders. Beklemmend is een parlement dat nietszeggend leiding claimt. Beklemmend is journalistiek die aandacht en lofprijzing zoekt. De beklemmingen zijn overal, maar niet voor de wolven onder ons. Zij genieten vrijheid. Angst als  onderwerp leidt af van het onderwerp, en brengt iets in van een persoon.

In de liefde van de Vader is geen beklemming, geen angst of andere negatieve gevoelens.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Hopper:

In de liefde van de Vader is geen beklemming, geen angst of andere negatieve gevoelens

Was het dan water met ketchup, toen, daar in de olijfhof? Is de mens niet gemaakt naar het beeld van God, met mogelijkheid van emotie, berouw, ijver, naijver, lust, en ga maar door? Is dan niet het deelnemen aan materie een zaak van de geest onderwerpen aan hoedanigheid en wetten die daartoe behoren? Is de geest dan ongevoelig en onbekwaam om te kiezen? Nee, maar de mens en ook God zijn gehouden om gevoel te overheersen. Want het gevoel is geest, en dat volgt naar haar aard geesten van komen en gaan. Maar de ziel wordt uitgenodigd om de geesten die er zijn, los te laten en om deze in te ruilen voor een geest van onderwerping en liefhebben van wat uit de natuur van God is. God leert bepaald geen ongevoeligheid. Maar juist fijngevoeligheid voor wat uit God is en uit de wet en uit de natuur zoals die eens volmaakt geschapen is. Het is de heilige ijver van Noachs offer, van Abrahams offer, van Christus' offer, van Gods offer, dat diepte en inhoud geeft aan gevoelens. En denk daarbij ook maar aan de minder lieflijke voorbeelden zoals de 3000 doden in het kamp van Mozes en de speer van Pinehas, en de tempelreiniging, en zie de moraal: de ijver voor de Heer is communicatie met God, waarop Gods toorn verstild of tot werken van liefde en trouw brengt. Of anders bij mensen die verhard en onwillig zijn, waar zelfs hun offers naar de wet worden verafschuwd. De liefde van God vereenzelvigen met transcendentie, lijkt wijs en diep, maar mist juist het enige dat er toe doet: ook God kan voelen. Met meer diepte dan wij ons kunnen voorstellen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid