TTC 1.560 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst 49 minuten geleden zei Figulus: Een galgknoop biedt soms soelaas voor sommigen, hoewel ik betwijfel of het wel echt een oplossing is. Meer dan een tragische illusie van een uitweg zal het niet blijken te zijn. In situaties waarin iemand door traumatische ervaringen sprakeloos wordt, of de woorden simpelweg tekortschieten, onthult taal zowel haar kracht als haar tekortkomingen. Een overvloed aan stijlfiguren of retorische middelen kan in zulke gevallen inderdaad ontoereikend aanvoelen, alsof de rijkdom van onze taal een botsing maakt met de schrijnende stilte die trauma vaak veroorzaakt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst Rapport Share Geplaatst 39 minuten geleden zei TTC: In situaties waarin iemand door traumatische ervaringen sprakeloos wordt, of de woorden simpelweg tekortschieten, onthult taal zowel haar kracht als haar tekortkomingen. Een overvloed aan stijlfiguren of retorische middelen kan in zulke gevallen inderdaad ontoereikend aanvoelen, alsof de rijkdom van onze taal een botsing maakt met de schrijnende stilte die trauma vaak veroorzaakt. We hebben weer een paradox bij de kloten: de kracht van taal kan zowel een hulpmiddel als een beperking zijn. Beter aan elkaar hangen door paradoxen dan hangen aan een galgenknoop. Mijn antithese, tevens het credo van mijn bestaan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden zei Figulus: We hebben weer een paradox bij de kloten: de kracht van taal kan zowel een hulpmiddel als een beperking zijn. Beter aan elkaar hangen door paradoxen dan hangen aan een galgenknoop. Mijn antithese, tevens het credo van mijn bestaan. Door gebruik te maken van epanalepsis en de kop-staartconstructie brengt de auteur structuur in zijn verhaal. Hij kan dit ook gebruiken om terug te verwijzen naar een voorgaand feit om het belang van de rol van dat feit in het verhaal te benadrukken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst Rapport Share Geplaatst 24 minuten geleden zei TTC: Door gebruik te maken van epanalepsis en de kop-staartconstructie brengt de auteur structuur in zijn verhaal. Hij kan dit ook gebruiken om terug te verwijzen naar een voorgaand feit om het belang van de rol van dat feit in het verhaal te benadrukken. Feiten zijn feiten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst gisteren om 05:43 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 05:43 10 uur geleden zei Figulus: Feiten zijn feiten. Epiclasis is een stijlfiguur waarbij een conclusie wordt toegevoegd aan een beschrijving. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst gisteren om 06:12 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 06:12 Op 30-6-2023 om 13:43 zei Hopper: Voorlopig zijn de enige wormgaten te vinden in een appel. In een dualistische wereld zijn tegenstellingen onvermijdelijk, goed en kwaad, licht en donker, orde en chaos. Elk van deze polen bevat een kern van waarheid, maar zolang ze geïsoleerd blijven of als absoluut worden gepresenteerd, ontstaat er een incompleet beeld. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst gisteren om 08:16 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 08:16 Op 2-7-2023 om 01:48 zei Barnabas: Je bewijst steeds dat je geen inzicht hebt. Hoelang moet ik jou nog verdragen? In het alledaagse sociale verkeer wordt radicalisme vaak geassocieerd met extremisme, binnen veilige en vertrouwde omgevingen betekent het echter doorgedreven vereenvoudiging dat leidt tot onderliggend fundamentele mechanismen. Ergo, ofschoon het ijsbergmodel met regelmaat wordt gesuggereerd tot nader introspectief onderzoek, onderschatting lijkt soms ongepast. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden (bewerkt) 3 uur geleden zei TTC: Epiclasis is een stijlfiguur waarbij een conclusie wordt toegevoegd aan een beschrijving. Dat lijkt een misinterpretatie te zijn. Epiclasis heeft namelijk niets te maken met herhaling of een versterking zoals in mijn zin, maar draait om een plechtige aanroep van een hogere macht of abstract begrip. Het lijkt erop dat je de termen door elkaar haalt. Kan gebeuren, overkomt de beste. Wat je waarschijnlijk bedoelde is epifonema. 23 uur geleden bewerkt door Figulus Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 23 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 5 minuten geleden zei Figulus: Dat lijkt een misinterpretatie te zijn. Epiclasis heeft namelijk niets te maken met herhaling of een versterking zoals in mijn zin, maar draait om een plechtige aanroep van een hogere macht of abstract begrip. Het lijkt erop dat je de termen door elkaar haalt. Kan gebeuren, overkomt de beste. Wat je waarschijnlijk bedoelde is epifonema. Zal ik me vergist hebben, nog een tweehonderdtal te gaan. Het doet gelukkig geen afbreuk aan dat waar het naar verwijst. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden (bewerkt) 3 minuten geleden zei TTC: Zal ik me vergist hebben, nog een tweehonderdtal te gaan. Het doet gelukkig geen afbreuk aan dat waar het naar verwijst. Voorbeeld van een epifonema: Hij gaf alles op, verloor alles wat hij liefhad, maar hij hield vast aan zijn eer. Dat is wat hem groot maakt. 23 uur geleden bewerkt door Figulus Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 23 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 3 minuten geleden zei Figulus: Voorbeeld van een epiclasis: Hij gaf alles op, verloor alles wat hij liefhad, maar hij hield vast aan zijn eer. Dat is wat hem groot maakt. Een verhaspeling of malapropisme is het onjuiste gebruik van een woord of uitdrukking, bijvoorbeeld doordat het woord of de uitdrukking wordt verward met een ander woord dat of een andere uitdrukking die er qua vorm sterk op lijkt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden Zojuist zei TTC: Een verhaspeling of malapropisme is het onjuiste gebruik van een woord of uitdrukking, bijvoorbeeld doordat het woord of de uitdrukking wordt verward met een ander woord dat of een andere uitdrukking die er qua vorm sterk op lijkt. Nu vergiste ik me. Reeds gecorrigeerd. Een voorbeeld van een epiclasis: O dood, wees niet trots! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 23 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei Figulus: Nu vergiste ik me. Reeds gecorrigeerd. Een voorbeeld van een epiclasis: O dood, wees niet trots! Een zeer complexe kruisstelling is het Wilhelmus, waarbij de 15 coupletten inhoudelijk gekruist zijn zodat de 1ste met de 15de, de 2de met de 14de etc. gekruist zijn, zodat het 8ste couplet centraal komt te staan, waarin de essentie van het Wilhelmus geopenbaard wordt, de vergelijking tussen Willem van Oranje en de Bijbelse koning David, aan wie beiden een koninkrijk toekomt en die beiden voor een vijand moeten vluchten. 23 uur geleden bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 3 minuten geleden zei TTC: Een zeer complexe kruisstelling is het Wilhelmus, waarbij de 15 coupletten inhoudelijk gekruist zijn zodat de 1ste met de 15de, de 2de met de 14de etc. gekruist zijn, zodat het 8ste couplet centraal komt te staan, waarin de essentie van het Wilhelmus geopenbaard wordt, de vergelijking tussen Willem van Oranje en de Bijbelse koning David, aan wie beiden een koninkrijk toekomt en die beiden voor een vijand moeten vluchten. Volgens mij liepen de makers van dat lied naast hun schoenen: de vergelijking met David is behoorlijk ambitieus. Desalniettemin: Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 23 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 1 minuut geleden zei Figulus: Volgens mij liepen de makers van dat lied naast hun schoenen: de vergelijking met David is behoorlijk ambitieus. Ze zijn daarom wellicht ook moeten gaan vluchten, misschien zijn er zo wel nog wel een aantal voorbeelden doorheen de geschiedenis waar te nemen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 3 minuten geleden zei TTC: Ze zijn daarom wellicht ook moeten gaan vluchten, misschien zijn er zo wel nog wel een aantal voorbeelden doorheen de geschiedenis waar te nemen. Nu klinkt dit lied toch wat summier en overdreven: Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 23 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 13 minuten geleden zei Figulus: Nu klinkt dit lied toch wat summier en overdreven. Ze heten ook niet allemaal Justin Bibber natuurlijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 22 uur geleden Rapport Share Geplaatst 22 uur geleden 12 minuten geleden zei TTC: Ze heten ook niet allemaal Justin Bibber natuurlijk. Wat dat betreft is het significant verbeterd en laat deze ontwikkeling de evolutie van het lied dramatisch doorklinken, wat de betekenis en de impact ervan in de muziekgeschiedenis versterkt. Er moet gewoon veel meer herhaald, gehijgd en sorry gezegd worden: Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 21 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 21 uur geleden 58 minuten geleden zei Figulus: Wat dat betreft is het significant verbeterd en laat deze ontwikkeling de evolutie van het lied dramatisch doorklinken, wat de betekenis en de impact ervan in de muziekgeschiedenis versterkt. De kyklos is een korte vorm van de epanadiplosis, waarbij de afstand tussen de woorden groter is, als bij een couplet, alinea of een heel werk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 21 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 21 uur geleden Op 26-12-2024 om 03:25 zei Paulus888: Vandaar zijn oneliners en vaag gelul..Dit hele topic is overigens omgeven van vaag gelul, zogenaamde spiritualiteit. Ken er eerlijk gezegd allemaal niets van, maar hoe dan ook is 'hoera, hoera, hoera' een palilogie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 20 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 20 uur geleden Op 2-7-2023 om 08:52 zei Hopper: Ik kijk nooit onder de motorkap. Pars pro toto is een stijlfiguur waarbij men een gedeelte van een object noemt wanneer men het hele object bedoelt. Op 3-1-2025 om 20:33 zei Tomega: Beter zou zijn om de klompen stevig in de Hollandse klei te zetten, en geen stap te doen zonder constructieve basis en onderbouwing. Prolepsis, ook vooropstelling of voorafname is een stijlfiguur waarbij het zinsdeel dat de aandacht moet krijgen als eerste wordt genoteerd. Het wetenschappelijk bestuderen van prolepsen wordt proleptologie genoemd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 19 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 19 uur geleden Op 4-1-2025 om 10:19 zei Monachos: Ja, speculaasjes zijn ook lekker op brood. Als je nog niet tureluurs bent geworden van al die stijlfiguren die vlotjes door elkaar heen gebruikt worden, heb dan nog even geduld. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 19 uur geleden Rapport Share Geplaatst 19 uur geleden 14 minuten geleden zei TTC: Als je nog niet tureluurs bent geworden van al die stijlfiguren die vlotjes door elkaar heen gebruikt worden, heb dan nog even geduld. "Ja, speculaasjes zijn ook lekker op brood." Dit is een allusie: een typisch Nederlands gerechtje voor een typische Nederlandse zoetekauw. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 18 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 4 minuten geleden zei Figulus: "Ja, speculaasjes zijn ook lekker op brood." Dit is een allusie: een typisch Nederlands gerechtje voor een typische Nederlandse zoetekauw. Stijlfiguren hebben een soort maïzena-effect, hoe meer je erin roert, hoe dikker de soep wordt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 133 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden Zojuist zei TTC: Stijlfiguren hebben een soort maïzena-effect, hoe meer je erin roert, hoe dikker de soep wordt. Totdat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten