TTC 1.564 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst Op 18-2-2026 om 16:28 zei Hopper: Een kind kan de was doen. Dwazernij is denken dat je bronnen zoals Allan Hobson, Mark Solms, Rosalind Cartwright en G. William Domhoff op een avondje zou kunnen doornemen, bedachtzamer lijkt daarentegen bezin eer je begint. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst (bewerkt) Op 1-7-2023 om 18:49 zei Hopper: Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar. Soms denkend dat er met die laddermetafoor op zich niet zoveel mis is, maar, klungelig zoals altijd, met regelmaat van de klok schiet ik met één been tussen die sporten. Ja, toegegeven, in een cartoon kan ik daar ook om lachen, in het echte leven toch net iets minder. bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst Op 20-2-2026 om 19:14 zei Figulus: Nee, de pimpelmees heeft ook recht op melk. Van die zogeheten Generatie Z begrijp ik nog veel minder, die gaan er met een rotvaart vandoor alsof een aantal van die, zoals zo eigen aan het niet-coöperatieve spel met beperktheid aan informatie, epistemologische obstakels niet eens zouden bestaan. Of ik ben daar gewoon veel te oud voor geworden, haast onnavolgbaar en verbindende communicatie allerminst een optie die nog het overwegen waard is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst Op 1-7-2023 om 15:29 zei Hopper: Zonder ver te dwalen kun je ook niet thuis komen. Hoe je honger kan omzetten in een verzoek zodat het niet lijkt op een eis dan wel een levensnoodzakelijkheid, is me nog steeds een raadsel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst Op 1-7-2023 om 17:19 zei Hopper: Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen. De uitdrukking 'tredmolen van het eufemisme' verwijst naar het verschijnsel waarbij woorden die bedoeld zijn om andere woorden iets milder, netter of minder confronterend te maken, na verloop van tijd zelf een negatieve bijklank krijgen. Deze worden dan opnieuw vervangen door zachtere termen, zodat je, als in een tredmolen, in rondjes blijft draaien. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst Op 20-2-2026 om 19:20 zei Figulus: Als ik een pimpelmees was, dan zocht ik de bron op en vloog ik constant rond de tieten van een koe. Met mijn poten zal ik ze melken. Soms denkend dat binnen de memetica voortschrijdend inzicht een uiterst rekbaar begrip is, hiermee zeggend dat je misschien makkelijker kopje onder gaat dan dat je het onder die term zou kunnen of willen schragen. En misschien net daarom, keep it simple, keep it human, keep courage, keep the humor, step by step, highly sensitive. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 04:39 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 04:39 Op 20-2-2026 om 19:40 zei Figulus: Conditionering is een vorm van leren waarbij gedrag verandert door ervaring. Het draait om het leggen van verbanden tussen prikkels en gevolgen. Klassieke conditionering (associatief leren). Een vogel kan leren dat een melkflesdop = kans op room. Dat begint vaak via trial-and-error en kan daarna klassiek geassocieerd raken met voedselverwachting. Maar al zou ik een gigantische pimpelmees zijn met voldoende kracht in de poten, koeien geven melk vrij via de oxytocinereflex, normaal getriggerd door het kalf of door routinematig melken. Zonder die hormonale toeschietreflex komt er vaak maar weinig melk. Niet voldoende voor deze enorme pimpelmees. Laten we het maar houden op dat opportunistisch foerageergedrag het beste is voor een pimpelmees. Het Nederlandse woord triviaal is afgeleid van het Franse trivial of het Latijnse trivialis, en daarmee indirect van trivium. Aanvankelijk betekende het basaal, elementair, waarna de betekenis verschoof naar alledaags, onbeduidend. In letterlijke zin tri = drie en via = weg, of kruispunt van drie wegen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst gisteren om 06:19 Rapport Share Geplaatst gisteren om 06:19 1 uur geleden zei TTC: Het Nederlandse woord triviaal is afgeleid van het Franse trivial of het Latijnse trivialis, en daarmee indirect van trivium. Aanvankelijk betekende het basaal, elementair, waarna de betekenis verschoof naar alledaags, onbeduidend. In letterlijke zin tri = drie en via = weg, of kruispunt van drie wegen. Zoiets als de inhoud van dit topic. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 11:10 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 11:10 4 uur geleden zei Figulus: Zoiets als de inhoud van dit topic. Ja, het elementaire blijft onveranderlijk, de variaties in meer of minder mate doordacht quasi ontelbaar. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 18:07 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:07 Op 20-2-2026 om 19:14 zei Figulus: Nee, de pimpelmees heeft ook recht op melk. Vandaag toch weer een nieuwe ikaan op het spoor gekomen, een kroeskoppelikaan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 34 minuten geleden zei TTC: Vandaag toch weer een nieuwe ikaan op het spoor gekomen, een kroeskoppelikaan. Een verdwaalde vogel, neergestreken op de Nieuwkoopse Plassen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 10 uur geleden zei Figulus: Een verdwaalde vogel, neergestreken op de Nieuwkoopse Plassen. Hoorde gisteren een glacioloog zeggen dat ijskappen op Antartica als baby's zijn. In werkelijkheid, zo ik het begreep, wou hij zeggen dat ijstoppen niet smelten dan wel de basis die door steeds warmer zeewater erodeert. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden (bewerkt) Op 1-7-2023 om 18:49 zei Hopper: Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar. Haast ontelbaar zijn de niches waarin ik gekneld kan komen te zitten, sommigen zelfs zo diep dat niemand je nog lijkt te horen. Tegelijk, en dat is redelijk paradoxaal, kan er in elke niche informatie besloten liggen die nooit eerder m'n aandacht genoot. 12 uur geleden bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst 12 uur geleden Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 54 minuten geleden zei TTC: Hoorde gisteren een glacioloog zeggen dat ijskappen op Antartica als baby's zijn. In werkelijkheid, zo ik het begreep, wou hij zeggen dat ijstoppen niet smelten dan wel de basis die door steeds warmer zeewater erodeert. Die is vast ijskoud geboren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 2 minuten geleden zei Figulus: Die is vast ijskoud geboren. Ja, iets dieper graven kan soms een perceptie wijzigen, soms zelfs om koude rillingen van te krijgen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 10 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 10 uur geleden Op 20-2-2026 om 19:49 zei Figulus: Poëtisch klinkt dat sterk. De reden dat de pimpelmees zo succesvol was met die melkflessen, is juist omdat hij níét in zo’n chaotische zone zat, maar heel effectief patronen leerde en onthield. Aanvankelijk dacht ik dat ik die gaten in m'n cultuur wel snel opgevuld zou krijgen, en nu heb ik grootste moeite om m'n hoofd weer leeg te krijgen. Kortom, radeloos ben ik, geen idee in welke richting ik verder moet of kan, redelijk verwarrend is het. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 8 uur geleden zei TTC: Aanvankelijk dacht ik dat ik die gaten in m'n cultuur wel snel opgevuld zou krijgen, en nu heb ik grootste moeite om m'n hoofd weer leeg te krijgen. Kortom, radeloos ben ik, geen idee in welke richting ik verder moet of kan, redelijk verwarrend is het. Cognitieve overbelasting. Nogal dramatisch beschreven. Ik ken dat gevoel na overprikkeld te zijn. Daarom ben ik ook selectiever geworden in wat ik wil begrijpen. Het is een ieder gegeven om zoveel te kunnen begrijpen als toebedeeld is, meer willen begrijpen geeft een gekke kop. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 39 minuten geleden zei Figulus: Cognitieve overbelasting. Nogal dramatisch beschreven. Ik ken dat gevoel na overprikkeld te zijn. Daarom ben ik ook selectiever geworden in wat ik wil begrijpen. Het is een ieder gegeven om zoveel te kunnen begrijpen als toebedeeld is, meer willen begrijpen geeft een gekke kop. Ja, daarom dat het ook onveranderlijk blijft, het zit goed in elkaar. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Zojuist zei TTC: Ja, daarom dat het ook onveranderlijk blijft, het zit goed in elkaar. Inderdaad. De mens is niet God. De mens is zoveel gegeven om te kunnen begrijpen als door God goed wordt geacht. God is de enige die alles begrijpt en dat is een onveranderlijke zaak. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 1 minuut geleden zei Figulus: Inderdaad. De mens is niet God. De mens is zoveel gegeven om te kunnen begrijpen als door God goed wordt geacht. God is de enige die alles begrijpt en dat is een onveranderlijke zaak. Ja, theodicee, dat hebben we hier al meermaals gehad, niets nieuws onder de zon. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 2 minuten geleden zei TTC: Ja, theodicee, dat hebben we hier al meermaals gehad, niets nieuws onder de zon. Als je “God” definieert als ongeschapen, noodzakelijk en absoluut, dan zit daar meteen een grens ingebouwd: alles wat geschapen wordt, is per definitie niet God. Het heeft een oorzaak, is afhankelijk, en mist daarmee juist dat wezenlijke kenmerk. God is uniek en kent Zijn gelijke niet. Daarmee wordt het idee van “een andere God” niet alleen onmogelijk, maar ook inhoudsloos. Want “gelijk aan God” zou betekenen: ook absoluut, ook ongeschapen, ook ultiem… maar twee zulke wezens kunnen niet naast elkaar bestaan zonder elkaar te begrenzen. Een niet bestaande contradictie. Het idee van “een andere God” is geen echte mogelijkheid, maar een schijnbegrip: een combinatie van woorden die bij nadere analyse elkaar tegenspreken. In die zin is het geen bestaande optie die uitgesloten wordt, maar een contradictie die nooit inhoud heeft gehad. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Zojuist zei Figulus: Als je “God” definieert als ongeschapen, noodzakelijk en absoluut, dan zit daar meteen een grens ingebouwd: alles wat geschapen wordt, is per definitie niet God. Het heeft een oorzaak, is afhankelijk, en mist daarmee juist dat wezenlijke kenmerk .God is uniek en kent Zijn gelijke niet. Daarmee wordt het idee van “een andere God” niet alleen onmogelijk, maar ook inhoudsloos. Want “gelijk aan God” zou betekenen: ook absoluut, ook ongeschapen, ook ultiem… maar twee zulke wezens kunnen niet naast elkaar bestaan zonder elkaar te begrenzen. Een niet bestaande contradictie. Het idee van “een andere God” is geen echte mogelijkheid, maar een schijnbegrip: een combinatie van woorden die bij nadere analyse elkaar tegenspreken. In die zin is het geen bestaande optie die uitgesloten wordt, maar een contradictie die nooit inhoud heeft gehad. Ja, zo kunnen we terug vooraan beginnen, toen was er op aarde nog geen lucht om te ademen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 1 minuut geleden zei TTC: Ja, zo kunnen we terug vooraan beginnen, toen was er op aarde nog geen lucht om te ademen. Genesis. Een hartstikke mooi Bijbelboek waar men mee dient te beginnen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 51 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 51 minuten geleden 21 minuten geleden zei Figulus: Genesis. Een hartstikke mooi Bijbelboek waar men mee dient te beginnen. Ja, komt vandaag terug in de speltheorie, iets actueler, waarin we leven. Maar ik hoop met je mee, dat er een hemel bestaat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 152 Geplaatst 49 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 49 minuten geleden Zojuist zei TTC: Ja, komt vandaag terug in de speltheorie, iets actueler, waarin we leven. Maar ik hoop met je mee, dat er een hemel bestaat. Jij hoopt helemaal niet met mij mee. Jouw definitie van hoop strookt in geen enkel opzicht met de mijne. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten