Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 6,7k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

Zojuist zei TTC:

Of de avonturen van Teen en Tander, niets wordt aan het toeval overgelaten. 

Het kanaaltje met lokaal nieuws schijnt het belangrijkste te worden gevonden. Want wat interesseert het mij of er iemand in Amsterdam onder de auto komt. In mijn eigen straatje daarentegen staat de wereld op zijn kop. Wie weet ken ik hem wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Figulus:

Het kanaaltje met lokaal nieuws schijnt het belangrijkste te worden gevonden. Want wat interesseert het mij of er iemand in Amsterdam onder de auto komt. In mijn eigen straatje daarentegen staat de wereld op zijn kop. Wie weet ken ik hem wel.

Kleine wasjes, grote wasjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Enjoy.

Een hond leeft vrijwel volledig in het hier en nu. Straf die niet direct (binnen seconden) gekoppeld is aan het gedrag, wordt door de hond niet begrepen als oorzaak-gevolg. “Met de neus door de stront halen op een later moment” leert hem dus niet wat hij fout deed, maar hooguit dat ik onvoorspelbaar ben. Gelukkig kwam ik direct onder de douche gestapt zodra ik geluid hoorde dat mij achter de oren deed krabben. Ik betrapte hem op het moment van overtreding en de consequentie werd direct ingezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Figulus:

Een hond leeft vrijwel volledig in het hier en nu. Straf die niet direct (binnen seconden) gekoppeld is aan het gedrag, wordt door de hond niet begrepen als oorzaak-gevolg. “Met de neus door de stront halen op een later moment” leert hem dus niet wat hij fout deed, maar hooguit dat ik onvoorspelbaar ben. Gelukkig kwam ik direct onder de douche gestapt zodra ik geluid hoorde dat mij achter de oren deed krabben. Ik betrapte hem op het moment van overtreding en de consequentie werd direct ingezet.

In het werk van Foucault staat ook zo'n stukje, toegepast op mensen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

In het werk van Foucault staat ook zo'n stukje, toegepast op mensen. 

Juist daarom vond ik mijn werk als groepsleider met licht verstandelijk gehandicapten met gedragsproblematiek relatief gemakkelijk. Als je consequent bent, timing begrijpt en geen morele lading achteraf toevoegt, ontstaat er rust en duidelijkheid.

En de rest maar vragen hoe het toch kwam dat mijn diensten altijd zo probleemloos verliepen.

bewerkt door Figulus
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Figulus:

Juist daarom vond ik mijn werk als groepsleider met licht verstandelijk gehandicapten met gedragsproblematiek relatief gemakkelijk. Als je consequent bent, timing begrijpt en geen morele lading achteraf toevoegt, ontstaat er rust en duidelijkheid. En de rest maar vragen hoe het toch kwam dat mijn diensten altijd zo probleemloos verliepen.

Zolang het zelfstandig denken aan banden kan gelegd worden, is er structuur in overvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Zolang het zelfstandig denken aan banden kan gelegd worden, is er structuur in overvloed.

Het moment van handelen is cruciaal. Zo herinner ik me een dag dat mijn broertje werd aangevallen door een paar jongens. Ik greep in, en hoewel ik won, kwam ik er zelf niet zonder blauwe ogen en een dikke kaak vanaf. De volgende dag stond ik op het werk met die blauwe ogen en die dikke kaak — probeer dat maar eens uit te leggen. Het laat zien hoe snel het beeld van controle en gemak kan veranderen door onverwachte gebeurtenissen, ondanks ervaring en deskundigheid.

In al deze situaties geldt hetzelfde: duidelijkheid, directe consequenties en voorspelbaarheid zijn de sleutel. Of het nu gaat om het begeleiden van mensen, het opvoeden van een hond of jezelf verdedigen in een onverwachte confrontatie, het resultaat is hetzelfde: rust, begrip en een functionerend systeem van gedrag en reactie. Ik kon zonder verdere problemen naar huis en herstellen van des schade. Niemand heeft me nadien aangevallen omwille van mijn actie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Figulus:

Het moment van handelen is cruciaal. Zo herinner ik me een dag dat mijn broertje werd aangevallen door een paar jongens. Ik greep in, en hoewel ik won, kwam ik er zelf niet zonder blauwe ogen en een dikke kaak vanaf. De volgende dag stond ik op het werk met die blauwe ogen en die dikke kaak — probeer dat maar eens uit te leggen. Het laat zien hoe snel het beeld van controle en gemak kan veranderen door onverwachte gebeurtenissen, ondanks ervaring en deskundigheid. In al deze situaties geldt hetzelfde: duidelijkheid, directe consequenties en voorspelbaarheid zijn de sleutel. Of het nu gaat om het begeleiden van mensen, het opvoeden van een hond of jezelf verdedigen in een onverwachte confrontatie, het resultaat is hetzelfde: rust, begrip en een functionerend systeem van gedrag en reactie. Ik kon zonder verdere problemen naar huis en herstellen van des schade. Niemand heeft me nadien aangevallen omwille van mijn actie.

Kunnen ook vooraan beginnen, toen het nog simpel zou gaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Kunnen ook vooraan beginnen, toen het nog simpel zou gaan worden.

Tja, impulsiviteit kent zijn grenzen maar ook zijn gevolgen. Men respecteerde mijn opreden. Mijn herstel duurde een aantal dagen, maar ik liet me er niet door kisten. Al moet ik dood. Ik had beter niet of wel kunnen verschijnen op mijn werk de volgende dag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

In waterlopen zoals rivieren treden draaikolken op bij watervallen, in stroomversnellingen, in rivierbochten en in het algemeen bij plotselinge hoogteverschillen. Bij dijkdoorbraken zijn draaikolken verantwoordelijk voor het ontstaan van wielen, ronde en betrekkelijk diepe plassen die achter de plaats van een doorbraak gevormd worden.

Contact- en oppervlaktedelen zorgen voor wrijving, die het slokgedeelte niet ondervindt, net zoals de strijkstok voor vertraging en absorptie zorgt, die contactloze overbrenging niet ondervindt. Maar of nu wel of niet een evenwicht optreedt in het proces, het feit blijft staan dat er iets definitiefs onomkeerbaar verloren gaat. En de kunst is om daar, in die definitieve verlorenheid, iets van evenwicht te winnen, dat mee gaat dat definitieve gat in. De diepte biedt daar geen diepgang, maar een voortdurend vervallen tot een hogere staat van verlorenheid. Diepgang is je draai vinden, waarin je heel even iets van winst gespiegeld krijgt, terwijl je toch verder valt. En de aardigheid is, dat wie zich laat gaan als in een glijbaan, niettemin de spiegelingen krijgt te zien. Alleen, overkomt het hem dan als iets van buiten hemzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Tomega:

Contact- en oppervlaktedelen zorgen voor wrijving, die het slokgedeelte niet ondervindt, net zoals de strijkstok voor vertraging en absorptie zorgt, die contactloze overbrenging niet ondervindt. Maar of nu wel of niet een evenwicht optreedt in het proces, het feit blijft staan dat er iets definitiefs onomkeerbaar verloren gaat. En de kunst is om daar, in die definitieve verlorenheid, iets van evenwicht te winnen, dat mee gaat dat definitieve gat in. De diepte biedt daar geen diepgang, maar een voortdurend vervallen tot een hogere staat van verlorenheid. Diepgang is je draai vinden, waarin je heel even iets van winst gespiegeld krijgt, terwijl je toch verder valt. En de aardigheid is, dat wie zich laat gaan als in een glijbaan, niettemin de spiegelingen krijgt te zien. Alleen, overkomt het hem dan als iets van buiten hemzelf.

Wielen en spaken, als taartdiagrammen die in overvloed circuleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valt niet mee he, antwoord geven op concrete vragen... En stel dat er naast mij nog 3 broers op jacht zijn? Wordt het dan spannend of moeilijk?

En wat als de zonen van die broers het ook oneens zijn met de situatie? Nog steeds een grote bek? Of wacht er dan nog steeds een paradijs? Ongeacht de hel die je wat hen betreft te wachten staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat als de zonen en dochters van mijn drie zusters er ook zo over denken? Dan wordt het heel complex, of heel simpel...

Dat wordt erg lastig, maar is een realiteit. Enzovoorts... Heel lastig, of heel simpel. Die confrontatie komt vanzelf. Ik heb de dochters, en dus mijn nichtjes, een tactische BH aangeraden ivm de toekomst. En zolang ik leef kunnen ze op mijn steun rekenen.

Want laten we wel zijn: nageslacht genoeg. En zo hoort dat. Ondanks dat men over het algemeen aan niet meer dan 1.5 kinderen beginnen wil. Zelf geïnduceerde problematiek moet worden opgelost door mensen die er anders over denken.

bewerkt door Figulus
Link naar bericht
Deel via andere websites