Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?

Aanbevolen berichten

Op 30-6-2023 om 13:43 zei Hopper:

Voorlopig zijn de enige wormgaten te vinden in een appel. 

De besluitvormingstheorie van Herbert Simon lijkt me nader beschouwd meer op een generalisatie die binnen elk evolutionair tijdsfragment kan geplaatst worden, in die zin strikt theoretisch of als synthese nooit onwaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 5,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

20 uur geleden zei TTC:

Redelijk absurd wordt het pas echt wanneer je iemand zou willen verwijten een rijstkorrel in het midden van een voetbalstadium niet op te merken

Ook een leeg stadium is zo vol dat alle informatie overal in het lege stadion is. Is er een rijstkorrel, dan is het niet opmerken verwijtbaar als een gebrek van niet kijken, of niet zoeken wat er met zekerheid wel is. Want het fenomeen getuigt van een groter fenomeen, namelijk dat rijstkorrel en waarnemer discreet zijn, met elkaar verbonden door een enkele zwaartelijn van tijd die zich dwars in hun relatieve midden bevindt. Nu is niet alles zichtbaar wat zich als een verdwijnpunt aan de horizon bevindt, maar het staat een ieder vrij om zich in de leegte te begeven naar plaats en perspectief van zelf gekozen aandacht. Verwijtbaar wordt het als je heengaat en op de rijstkorrel gaat zitten, en dan klaagt over falend stuur en zicht. De tijd is overal, je kunt er echter maar één keer iets mee doen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Tomega:

Ook een leeg stadium is zo vol dat alle informatie overal in het lege stadion is. Is er een rijstkorrel, dan is het niet opmerken verwijtbaar als een gebrek van niet kijken, of niet zoeken wat er met zekerheid wel is. Want het fenomeen getuigt van een groter fenomeen, namelijk dat rijstkorrel en waarnemer discreet zijn, met elkaar verbonden door een enkele zwaartelijn van tijd die zich dwars in hun relatieve midden bevindt. Nu is niet alles zichtbaar wat zich als een verdwijnpunt aan de horizon bevindt, maar het staat een ieder vrij om zich in de leegte te begeven naar plaats en perspectief van zelf gekozen aandacht. Verwijtbaar wordt het als je heengaat en op de rijstkorrel gaat zitten, en dan klaagt over falend stuur en zicht. De tijd is overal, je kunt er echter maar één keer iets mee doen.

Ik denk zelfs dat Sir Eddington het daar ook soms over had, wat anders dan hakbijlen pipet en pincet genoodzaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Soms zit het plezier ook net in het mysterie, in het ongemak van het niet-weten, en dat is iets waar de ene persoon zich helemaal in kan vinden, terwijl een ander zich verloren voelt. Maar dat maakt het ook weer menselijk.

Het niet-weten is juist het gemak.   De wel-weters voelen zich maar ongemakkelijk en zijn bang voor dingen die er niet zijn zoals WO3.  Dat is de tragiek van de mens, bang zijn voor van alles. 

https://www.youtube.com/watch?v=30U0PYS89IM

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
28 minuten geleden zei Hopper:

Het niet-weten is juist het gemak.   De wel-weters voelen zich maar ongemakkelijk en zijn bang voor dingen die er niet zijn zoals WO3.  Dat is de tragiek van de mens, bang zijn voor van alles. 

Ja, en het Atlantis van Plato vinden we terug in simulaties in grote kwantumcomputers, aan opties geen schaarste. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Beklemmend is oorlog die algemeen wordt aangekondigd en ervaren als vrede. Beklemmend is vrouwe justitia blind voor het recht maar met scherpe ogen voor detail van maatschappelijke verwarring tot diepe verborgenheden van een psyche. Beklemmend zijn opgeklapte bruggen naar de hemel ten behoeve van bruggenbouw elders. Beklemmend is een parlement dat nietszeggend leiding claimt. Beklemmend is journalistiek die aandacht en lofprijzing zoekt. De beklemmingen zijn overal, maar niet voor de wolven onder ons. Zij genieten vrijheid. Angst als  onderwerp leidt af van het onderwerp, en brengt iets in van een persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Tomega:

Beklemmend is oorlog die algemeen wordt aangekondigd en ervaren als vrede. Beklemmend is vrouwe justitia blind voor het recht maar met scherpe ogen voor detail van maatschappelijke verwarring tot diepe verborgenheden van een psyche. Beklemmend zijn opgeklapte bruggen naar de hemel ten behoeve van bruggenbouw elders. Beklemmend is een parlement dat nietszeggend leiding claimt. Beklemmend is journalistiek die aandacht en lofprijzing zoekt. De beklemmingen zijn overal, maar niet voor de wolven onder ons. Zij genieten vrijheid. Angst als  onderwerp leidt af van het onderwerp, en brengt iets in van een persoon.

In de liefde van de Vader is geen beklemming, geen angst of andere negatieve gevoelens.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Hopper:

In de liefde van de Vader is geen beklemming, geen angst of andere negatieve gevoelens

Was het dan water met ketchup, toen, daar in de olijfhof? Is de mens niet gemaakt naar het beeld van God, met mogelijkheid van emotie, berouw, ijver, naijver, lust, en ga maar door? Is dan niet het deelnemen aan materie een zaak van de geest onderwerpen aan hoedanigheid en wetten die daartoe behoren? Is de geest dan ongevoelig en onbekwaam om te kiezen? Nee, maar de mens en ook God zijn gehouden om gevoel te overheersen. Want het gevoel is geest, en dat volgt naar haar aard geesten van komen en gaan. Maar de ziel wordt uitgenodigd om de geesten die er zijn, los te laten en om deze in te ruilen voor een geest van onderwerping en liefhebben van wat uit de natuur van God is. God leert bepaald geen ongevoeligheid. Maar juist fijngevoeligheid voor wat uit God is en uit de wet en uit de natuur zoals die eens volmaakt geschapen is. Het is de heilige ijver van Noachs offer, van Abrahams offer, van Christus' offer, van Gods offer, dat diepte en inhoud geeft aan gevoelens. En denk daarbij ook maar aan de minder lieflijke voorbeelden zoals de 3000 doden in het kamp van Mozes en de speer van Pinehas, en de tempelreiniging, en zie de moraal: de ijver voor de Heer is communicatie met God, waarop Gods toorn verstild of tot werken van liefde en trouw brengt. Of anders bij mensen die verhard en onwillig zijn, waar zelfs hun offers naar de wet worden verafschuwd. De liefde van God vereenzelvigen met transcendentie, lijkt wijs en diep, maar mist juist het enige dat er toe doet: ook God kan voelen. Met meer diepte dan wij ons kunnen voorstellen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook God kan voelen.   God kan niets liefhebben buiten Zichzelf, anders zou God niet langer Een zijn.    Daarom kent God -en daarmee ook de mens- Zichzelf in de openbaring.   Dan is God Een Liefhebben met de mens.

God vereenzelvigen met de transcendentie zal de kennende mens niet doen.   De transcendentie (de liefde van de Vader)  is slechts een "oplichten" van God: God wordt en ontwordt (vanuit de mens bezien).    Maar God openbaart Zichzelf op meerdere wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Hopper:

Ook God kan voelen.   God kan niets liefhebben buiten Zichzelf, anders zou God niet langer Een zijn.    Daarom kent God -en daarmee ook de mens- Zichzelf in de openbaring.   Dan is God Een Liefhebben met de mens.

God vereenzelvigen met de transcendentie zal de kennende mens niet doen.   De transcendentie (de liefde van de Vader)  is slechts een "oplichten" van God: God wordt en ontwordt (vanuit de mens bezien).    Maar God openbaart Zichzelf op meerdere wijzen.

Waar haal je dat vage gelul allemaal vandaan? Ik zal het je verklappen: uit je eigen brein. En ook jouw brein is net zo beperkt als dat van een willekeurige ander. Natuurlijk kan God wél iets/iemand liefhebben buiten Zichzelf. Of heb je Johannes 3:16 voor het gemak maar overgeslagen? En zie je de wereld als een onderdeel van God? Dat zou je een pantheïst maken.

Een andere vraag: waar haal je alle tijd vandaan om zowel hier als op geloofsgesprek de godganse dag dat gewauwel te herhalen? Hou je nog wel tijd over om jezelf te 'verloochenen'?

Doe toch eens niet zo arrogant man, alsof God elke dag hoogstpersoonlijk bij je op de koffie komt.

Overigens is jouw bewering dat God iets niet zou kunnen 1. positieve theologie en 2. een uitspraak die de omnipotentie van God aantast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God enkel zichzelf kan liefhebben dan is het gewoon een narcist..

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Paulus888:

Ik besefte vandaag ineens dat ik mijn enkels liefheb. Samen zijn ze dubbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Ook God kan voelen.   God kan niets liefhebben buiten Zichzelf, anders zou God niet langer Een zijn. 

God is geest, en is daarom niet gelijk aan mens en materie. Toch is de roeping en het doel dat God alles zal zijn in allen. Dat maakt niet alles geest, maar dat maakt alles wel geestelijk.

Hoe zeg jij dan dat God niets kan liefhebben buiten zichzelf?  Kan iemand zijn maaksel niet liefhebben? Of zijn kind? Op welke gronden en uit welke grondslag spreek je, dat je dit zegt?

Of ben je moslim, dat je de drie-eenheid of de vader-zoon relatie of de rol veranderingen aangrijpt als argument dat dat nooit door dezelfde maker gedaan kan worden, omdat die maker beloofd zou hebben zich slechts op één vastgelegde manier te manifesteren? Dat is als een verbod aan God om zich op het terrein van de mens te willen begeven. De profeten profeteerden dat iets ongerijmds en ongedachts en heerlijks zou voorvallen. Dat is geen uitnodiging tot onverstand, maar tot het waakzaam maken van het verstand.

God zegt dit: Ik Ben die Ik ben. Dat betekent: je zult zien en leren wie Ik ben. En Christus wijst Johannes de Doper er op om zich niet te ergeren aan Gods zijn. Zoals ook de joden zich ergerden. Een steen des aanstoots, verachtelijk door de heiligen verworpen. Dat moet toch iets zeggen, vind je niet?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Paulus888:

Met de vraag of dat zo al was voor tijd en ruimte in het leven geroepen werd, frappant weliswaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Hoe zeg jij dan dat God niets kan liefhebben buiten zichzelf?  Kan iemand zijn maaksel niet liefhebben? Of zijn kind? Op welke gronden en uit welke grondslag spreek je, dat je dit zegt?

De Bijbel leert dat God Een is, God zou Zijn Een-zijn verlaten als Hij iets of iemand lief heeft buiten Zichzelf.   De mens dient dan ook naar God te bewegen, niet andersom.

Citaat

Of ben je moslim, dat je de drie-eenheid of de vader-zoon relatie of de rol veranderingen aangrijpt als argument dat dat nooit door dezelfde maker gedaan kan worden, omdat die maker beloofd zou hebben zich slechts op één vastgelegde manier te manifesteren? Dat is als een verbod aan God om zich op het terrein van de mens te willen begeven. De profeten profeteerden dat iets ongerijmds en ongedachts en heerlijks zou voorvallen. Dat is geen uitnodiging tot onverstand, maar tot het waakzaam maken van het verstand.

Wie het Evangelie leest en verstaat leest daar dat Jezus zegt Dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij.  (Johannes 14:10)  De Vader spreekt door de mond van de Zoon staat in datzelfde vers.    Ik doe niet aan God opdelen, omdat het tegen de leer ingaat.   De begrippen Vader, Zoon en Geest hebben zo ieder zijn betekenis.  Dat maakt de leer van Jezus ook zo uniek, dat vind je niet terug in de islam.   

Citaat

God zegt dit: Ik Ben die Ik ben. Dat betekent: je zult zien en leren wie Ik ben. 

God is het Zijn zelf, maar dat wil niet zeggen dat God alleen maar het Zijn is.  God kan het "Ik ben" met de mens delen, maar dat is mystiek: hoe kan iets wat ondeelbaar is (Ik ben) gedeeld worden en toch ondeelbaar blijven?

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

God zou Zijn Een-zijn verlaten als Hij iets of iemand lief heeft buiten Zichzelf.

Dat stel je, maar je onderbouwt het niet. Denk je dan dat omdat God alleen liefde is, buiten Hem niets is voor hem om lief te kunnen of willen hebben? 

Jezus zegt Dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij

Jezus zegt dat over zichzelf, omdat hij de Geest van de Vader heeft, en als enige ook uit de Geest van de Vader is. Het is dus de Vader die ruimte krijgt en inwoning.

Jezus zegt ook, dat de liefde en geestelijke verbondenheid ook breder doorgetrokken kan worden dan de eenheid van de Vader en Hem. En hij institueert een sacrament, die van het dopen met de heilige Geest. Niet alleen als beeld en gedachtenis, maar als geestelijke realiteit, even reëel of reëler dan de fysieke werkelijkheid. Jezus is de tweede Adam, en dat maakt zijn geestelijke kinderen en nageslacht tot een nieuw ras.

God kan het "Ik ben" met de mens delen, maar dat is mystiek: hoe kan iets wat ondeelbaar is (Ik ben) gedeeld worden en toch ondeelbaar blijven

Ondeelbaar is de ziel met een eigen wil. En deelbaar zijn de zielen die hun wil loslaten om de wil en de aard aan te nemen van hun geestelijke vaders. Merk op dat je wil loslaten niet gaat over willoosheid, maar juist over liefde tot de vader, en denk daarbij aan de gelijkenis over het verschil tussen dienstknechten en zonen. En zo zie je dat het unieke en mystieke reeds in de schepping was ingebakken, en ook in het vleselijk vaderschap van Adam als roeping en taak meegegeven aan alle mensenkinderen. Want ook Adam, de eerste, was een waarachtig kind van God. Maar hij was niet geboren uit God en uit de mens. De tweede Adam was dat wel. Mag je mystiek noemen, maar ik denk dat het vooral iets daadwerkelijks is.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:

Mag je mystiek noemen, maar ik denk dat het vooral iets daadwerkelijks is.

Eddington had ook een poëtische kant, hij filosofeerde graag over de aard van het universum en de relatie tussen wetenschap en bewustzijn. En ja, hij gebruikte mooie metaforen, zoals die van een atoomkern als een rijstkorrel in een voetbalstadion, om de schaal van dingen aanschouwelijk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Eddington had ook een poëtische kant, hij filosofeerde graag over de aard van het universum en de relatie tussen wetenschap en bewustzijn. En ja, hij gebruikte mooie metaforen, zoals die van een atoomkern als een rijstkorrel in een voetbalstadion, om de schaal van dingen aanschouwelijk te maken

Ik weet dat niet zo van Eddington. Vertel maar. Voor mij is hij meer de promotor van Einsteins sceptisch ontvangen theorieën.

3 uur geleden zei TTC:

Op 21-1-2018 om 13:06 zei Robert Frans:

Eigenlijk zou je heel strikt dus moeten erkennen dat de cirkel een verzinsel is, een niet echt bestaand object zoals de theepot in jouw huis. Maar toch, dat verzinsel helpt zacht gezegd de wiskunde nogal vooruit en zij verbeeldt een volmaakte vorm die wij in onvolmaakte vorm vaak in de natuur tegenkomen.
De cirkel bestaat dus helemaal niet, maar eigenlijk ook weer wel. Net zoals die theepot. We hebben haar nodig om de wereld om ons heen nog beter te begrijpen en zelfs ook voor het bouwen van bijvoorbeeld auto's en machines. De cirkel is een complexe, uiteraard strikt wiskundige metafoor, dat echter ook veel betekenissen kent in onze symbolische stelsels. Oneindigheid, volmaaktheid, goud zelfs, noem maar op.

Waarvan akte. Er is altijd een lichte druk en verleiding om het ongedachte of ongeziene een plekje te geven in het metafysische. De kunst is om het onbegrepene te duiden in abstracties die zelf niet meer onbegrepen zijn, en ook niet ondenkbaar, en ook niet onnatuurlijk en ook niet onwettig. De modellen moeten bestaan, en de verbeelding moet logisch samenhangend zijn. Metafysica, is het domein van wat buiten is, maar binnen wordt gelaten omdat het bestaanbaar denkbaar is in het raamwerk dat de natuur ons biedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Tomega:

Dat stel je, maar je onderbouwt het niet. Denk je dan dat omdat God alleen liefde is, buiten Hem niets is voor hem om lief te kunnen of willen hebben? 

Ik denk niet dat God alleen Liefde is, ik volg de Bijbel waarin staat dat God Een is.   Waaruit al blijkt dat we God niet mogen vermenselijken.   (Van de mens zijn er momenteel 8 miljard) God is voor de mens te ervaren als de Liefde van de Vader.   Daarmee weet de mens niet wie of wat God is, maar daarmee kent de mens het wezenlijke van de Vader.   Deze liefde van de Vader neemt de mens in Zich op.   Waarmee de liefde van de Vader verschilt van de liefde die je voelt voor je kinderen, partner enz.    Het verwijst ook naar het hoogste gebod: God liefhebben.

Citaat

Jezus zegt dat over zichzelf, omdat hij de Geest van de Vader heeft, en als enige ook uit de Geest van de Vader is. Het is dus de Vader die ruimte krijgt en inwoning.

Jezus zegt dat over zichzelf, maar hij zegt nog meer.  Joh 14:20 In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u. 

Het kerkelijk dogma over de 3 personen laat ik dan ook bij de kerk.   Jezus zegt iets geheel anders.  Jezus spreekt hier tegen jou als lezer van het Evangelie.   (Anders hoef je het  Evangelie niet te lezen).   Jezus beweert hier dat Hij iets innerlijks is.   Iets wat Paulus trouwens ook schrijft.

Citaat

Want ook Adam, de eerste, was een waarachtig kind van God. Maar hij was niet geboren uit God en uit de mens. De tweede Adam was dat wel. Mag je mystiek noemen, maar ik denk dat het vooral iets daadwerkelijks is.

De eerste Adam (de zondige Adam) is geboren uit een mens , de laatste Adam is geboren uit God, dat schrijft Paulus in 1 Korinthiërs 15.   Een beetje verwarrend is de tekst wel, even later heeft Paulus het over de Tweede Mens.    Maar het verderfelijke (het lichamelijke) dient wel het onverderfelijke (het geestelijke) aan te doen.   De serieus-gelovige dient dus wel enige notie te hebben van het onvergankelijke in dit leven. Anders blijf je maar een beetje hangen in de aannames.   Als het Evangelie niet voor je tot leven komt, wat heeft het dan allemaal voor zin?

Mystiek is ook iets daadwerkelijks.  In 1 Korinthiërs 15:51 staat het zelfs letterlijk (Ziet, ik zeg u een verborgenheid).   Op vele plaatsen in de Bijbel blijkt dat het om verborgen kennis gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Ik denk niet dat God alleen Liefde is, ik volg de Bijbel waarin staat dat God Een is.   Waaruit al blijkt dat we God niet mogen vermenselijken.

Er is nogal een verschil tussen niet vermenselijken, en niets buiten zichzelf kunnen liefhebben of hebben. In abstractie is God het licht en Christus de kandelaar die het licht toebedeelt in en over de mensen. Dat kan in principe ook zonder kandelaar, maar daar is het de mens snel teveel en te machtig. Die abstractie leert ons dat ook de duisternis kan worden verlicht. En dezelfde abstractie leert ons dat als hetgeen wordt verlicht niet ook zelf gaat ontbranden, datgene altijd een koude kant houdt en goeddeels in de duisternis is.

Dus, ergens zie ik vanuit deze abstractie bezien wel een overlap met jouw voorstelling. En ik zou je woorden positief kunnen duiden. Want wat complex is, vraagt nadere beschouwing. Maar bij die beschouwing in dat meer complexe is het niet toegestaan om Gode iets ongerijmds toe te dichten. Dat is namelijk het terrein van de tegenstander en spotter en de brenger van licht en inzicht, die ad ultimo uitsluitend zoekt wat toebehoort aan de duisternis.

De mens moet er daarom voor waken om diepte en complexiteit niet te verwarren met duisternis. Want waar de mens dat doet, wordt hij drager en brenger van doeken en schaduwen afgewisseld met overbelichting en verblindingen.

Dus, kan ik niet anders, je te blijven wijzen op het rare in jouw opvatting dat God niet kan liefhebben wat niet God is. De aarde is niet God, naar zij is wel uit Gods hand. Het is een werk van liefde en heerlijkheid. Ook de duisternis is tot verheerlijking van de hemelse heerlijkheden. De duisternis zal eens verdwijnen, en niemand zal daar verdriet over hebben. Dus is de gedachte correct dat liefde behoort bij iets wezenlijks. Hoe ver dat gaat en hoe breed dat is, is nog een open boek, maar de les is dat God alles zal zijn in allen. Dat gaat over heel de schepping en de hemelen, waarin de liefde tot uiting komt in alles. Dus eigenlijk zou jouw visie kunnen impliceren dat, omdat niets buiten Gods liefde is, dat daarom de eenheid van God zich zal uitstorten over alles.

In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.

Een vlucht vogels en een school vissen vertegenwoordigen per vlucht of school dezelfde geest van zijn en doen. Toch kiest elke individuele vis en elke vogel om in die eenheid te zijn en te doen.

De eerste Adam (de zondige Adam) is geboren uit een mens

Onzin.

Maar het verderfelijke (het lichamelijke) dient wel het onverderfelijke (het geestelijke) aan te doen.   De serieus-gelovige dient dus wel enige notie te hebben van het onvergankelijke in dit leven.

Zeker.

Mystiek is ook iets daadwerkelijks.  In 1 Korinthiërs 15:51 staat het zelfs letterlijk (Ziet, ik zeg u een verborgenheid).   Op vele plaatsen in de Bijbel blijkt dat het om verborgen kennis gaat.

En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan.

Opdat hun harten vertroost mogen worden, en zij samengevoegd zijn in de liefde, en dat tot allen rijkdom der volle verzekerdheid des verstands, tot kennis der verborgenheid van God en den Vader, en van Christus; In Denwelken al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen zijn.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Tomega:

Er is nogal een verschil tussen niet vermenselijken, en niets buiten zichzelf kunnen liefhebben of hebben. In abstractie is God het licht en Christus de kandelaar die het licht toebedeelt in en over de mensen. Dat kan in principe ook zonder kandelaar, maar daar is het de mens snel teveel en te machtig. Die abstractie leert ons dat ook de duisternis kan worden verlicht. En dezelfde abstractie leert ons dat als hetgeen wordt verlicht niet ook zelf gaat ontbranden, datgene altijd een koude kant houdt en goeddeels in de duisternis is.

Dus, ergens zie ik vanuit deze abstractie bezien wel een overlap met jouw voorstelling. En ik zou je woorden positief kunnen duiden. Want wat complex is, vraagt nadere beschouwing. Maar bij die beschouwing in dat meer complexe is het niet toegestaan om Gode iets ongerijmds toe te dichten. Dat is namelijk het terrein van de tegenstander en spotter en de brenger van licht en inzicht, die ad ultimo uitsluitend zoekt wat toebehoort aan de duisternis.

De mens moet er daarom voor waken om diepte en complexiteit niet te verwarren met duisternis. Want waar de mens dat doet, wordt hij drager en brenger van doeken en schaduwen afgewisseld met overbelichting en verblindingen.

Dus, kan ik niet anders, je te blijven wijzen op het rare in jouw opvatting dat God niet kan liefhebben wat niet God is. De aarde is niet God, naar zij is wel uit Gods hand. Het is een werk van liefde en heerlijkheid. Ook de duisternis is tot verheerlijking van de hemelse heerlijkheden. De duisternis zal eens verdwijnen, en niemand zal daar verdriet over hebben. Dus is de gedachte correct dat liefde behoort bij iets wezenlijks. Hoe ver dat gaat en hoe breed dat is, is nog een open boek, maar de les is dat God alles zal zijn in allen. Dat gaat over heel de schepping en de hemelen, waarin de liefde tot uiting komt in alles. Dus eigenlijk zou jouw visie kunnen impliceren dat, omdat niets buiten Gods liefde, dat daarom de eenheid van God zich zal uitstorten over alles.

Een vlucht vogels en een school vissen vertegenwoordigen per vlucht of school dezelfde geest van zijn en doen. Toch kiest elke individuele vis en elke vogel om in die eenheid te zijn en te doen.

Alles valt of staat met het verstaan van de Bijbel. Zoals de Bijbel ons verteld kunnen we de heerlijkheid Gods als in een spiegel aanschouwen.    We kunnen niet rechtstreeks de heerlijkheid Gods gewaar worden.   Waaruit we kunnen opmaken dat God Zichzelf niet verlaat.  Of het vers wat vermeldt dat God in een ontoegankelijk Licht woont.   

We dienen te beseffen dat de auteurs van de Bijbel voor de uitdaging stonden om het onmogelijke te beschrijven.  Gekende dingen laten zich eenvoudig omschrijven, ongekende dingen niet. 

Mijn visie is dat Gods liefde in de mens kan ontwaken door middel van de zelf-lediging: leeg van zelf is vol van God.   Dat lees ik in Marcus 8:35 

Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

De mens heeft zich verzelfstandigt door de zondeval en de enige weg terug naar God kan geschieden door die verzelfstandiging ongedaan te maken.   De oude mens dient te sterven om plaats te maken voor de nieuwe mens.   Dit gaat allemaal niet zomaar, daarom heeft God zijn Zoon gezonden.   Christus is de middelaar tussen jou en God en niet God zelf.   Maar ook dat kun je uit het Evangelie opmaken, God bewoont een ontoegankelijk Licht en Jezus is het Licht der wereld.   Jezus heeft het Licht naar buiten gebracht.  Om het aan de mens te kunnen overdragen.  (Wandelen in het Licht)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

Alles valt of staat met het verstaan van de Bijbel. Zoals de Bijbel ons verteld kunnen we de heerlijkheid Gods als in een spiegel aanschouwen.    We kunnen niet rechtstreeks de heerlijkheid Gods gewaar worden.   Waaruit we kunnen opmaken dat God Zichzelf niet verlaat.  Of het vers wat vermeldt dat God in een ontoegankelijk Licht woont.   

We dienen te beseffen dat de auteurs van de Bijbel voor de uitdaging stonden om het onmogelijke te beschrijven.  Gekende dingen laten zich eenvoudig omschrijven. 

Mijn visie is dat Gods liefde in de mens kan ontwaken door middel van de zelf-lediging: leeg van zelf is vol van God.   Dat lees ik in Marcus 8:35

Vergeet je visie, wordt opnieuw geborgd en begin te lezen wat er staat. Wie zijn leven zal verliezen omdat hij dat heeft gezet tot de dienst van Christus, wordt gered.

Maar wie zelf-lediging ondergaat, die heeft zijn huis leeg en versierd en de onreine geesten zijn uitgegaan. Dat wordt opgevuld door geesten die zich daartoe aangetrokken voelen. Mattheüs 12 vers 45. 

Daarom is niet alleen nodig om jezelf te vernieuwen, maar ook is nodig om jezelf als een pasgeboren baby te doen groeien en leiden in de waarheid van de heilige Geest.

Dat is geen mystiek, maar dat is de veronderstelde goede gezindheid te richten op dat wat de heilige Geest de gemeente te zeggen heeft. En dat wat de heilige Geest zegt is al gezegd en dat wat al gezegd is, is in schaduwen gekomen en in spiegels van wet en profeten vastgelegd, door welke de kinderen van God worden aangesproken en onderwezen. Want dat eens gesproken woord door de heilige Geest is een levend woord dat heden verleden en toekomst uit de doeken doet. Wie oren heeft, die hoort wat de Geest tot de gemeente zegt. Wie ogen heeft, ziet wat de Geest doet in het verleden tot lering en leidraad voor de toekomst. Wie gelooft, die heeft zijn eigen hersenspinsels niet meer nodig. Want hij weet, dat dat alles Icarus' ijdelheid is, een dissonant in de school en in de vlucht. Gods liefde wordt niet wakker, maar die is er. Of die is er niet. De liefde brengt het kind tot melkspijs en onderwerping. Maar de geesten die om het kind heen hangen om de nog lege ruimte te vullen, zijn er vele. Daarom, laat niet af je te laven aan de waarheid die wel uit God is. Dat is niet God zelf die wakker wordt in jou, de zelfverheffende eenheid met God, maar dat is de Geest die je doet stotteren Abba, Vader, breng mij terug tot de bronkennis en kom mijn onverstand te hulp!

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Tomega:

Ik weet dat niet zo van Eddington. Vertel maar. Voor mij is hij meer de promotor van Einsteins sceptisch ontvangen theorieën.

Alles is afleidbaar van een stimulus die in het begin staat, zoals altijd zijn dergelijke dingen louter ter kennisgeving. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Доброго времени суток господа[url=https://ukr-life.com.ua/]![/url]
Ищите настоящее украинское СМИ? Хотите читать новую и актуальную информацию? Тогда Вы по адресу!
[url=https://ukr-life.com.ua/][img]https://i114.fastpic.ru/big/2021/0221/9f/2ee8b626960711575c666ec340b1349f.jpg[/img][/url]
Наше интернет СМИ УкрЛайф считается топовой независимой газетой. У нас Вы можете найти свежие новости статей на тему зарплат в Украине, коммунальных коммуналки и тарифов, которые затрагивают практически каждого гражданина. Мы собираем информацию из первоисточников и делемся ею с Вами, дорогие читатели.
Став нашим пользователем Вы будете получать каждый день свежие и животрепещущие новости, а так же мы будем делиться с Вами самыми сокровенными интригами.
Вот ТОП 10 интригующих новостей, которые стоит прочитать уже сейчас:
1)[url=https://ukr-life.com.ua/]ВЪЕЗД В УКРАИНУ ДЛЯ РОССИЯН В 2024 ГОДУ [/url]
2)[url=https://ukr-life.com.ua/]КОГДА НАСТУПИТ ВЕСНА В 2024 ГОДУ? [/url]
3)[url=https://ukr-life.com.ua/]НАСТРОЙКИ СПУТНИКОВЫХ КАНАЛОВ 2024 В УКРАИНЕ[/url]
4)[url=https://ukr-life.com.ua/]ДЕШЕВЫЕ ТАРИФЫ КИЕВСТАР 2024 ГОДА [/url]
5)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПЕНСИИ ПЕРЕСЕЛЕНЦАМ В УКРАИНЕ В 2024 ГОДУ [/url]
6)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПОСОБИЕ МАТЕРИ ОДИНОЧКЕ В УКРАИНЕ 2024 [/url]
7)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПРЕДСКАЗАНИЯ О ДОНБАССЕ НА 2024 ГОД ОТ ЭКСТРАСЕНСОВ [/url]
8)[url=https://ukr-life.com.ua/]ВЪЕЗД В УКРАИНУ ДЛЯ РОССИЯН С 1 ЯНВАРЯ 2024 ГОДА [/url]
9)[url=https://ukr-life.com.ua/]НОВЫЕ ТАРИФЫ 2024 ГОДА ВОДАФОН (VODAFONE) В УКРАИНЕ [/url]
10)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПЕНСІЇ ВІЙСЬКОВИМ ПЕНСІОНЕРАМ УКРАЇНИ В 2024 РОЦІ [/url]
Всегда рады помочь Вам! С уважением, команда Ukr-life
А вот еще подборка новостей:

[url=https://ukr-life.com.ua/]калькулятор индексации 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]каким знакам зодиака повезет в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]1 группа[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]мужские имена современные 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]что будет с курсом евро в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]спутниковый ресивер hd рейтинг[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]зарплата космонавта в украине 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]каникулы в школе 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]зарплата пожарника в украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]календарь огородника на 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]цены на продукты в Украине в 2024 году в гривнах сегодня, таблица[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]не пришли детские деньги 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]алена курилова война 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]маслособорование 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]средняя зарплата в Украине 2024 в долларах[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]освобождение заключенных украина 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]потребительская корзина украина 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]имена для дочки 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]какой бизнес лучше открыть в Украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]дизель шоу купить билеты киев[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]таможенный калькулятор мотоциклов 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]мелодрамы 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]новинки украинских криминальных сериалов в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]когда в январе начисляют детские 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]екстрасенси про украіну[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]стипендия студентам в 2024 году в Украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]льготы на проезд пенсионерам в Украине в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]дородовые выплаты в Украине неработающим (безработным[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]когда сажать перец на рассаду 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]купить пчелопакеты в украине 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]командировочные украина 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]когда закончится война в украине астрологи 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]почему нет детских выплат январь 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]когда потеплеет в украине 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]календарь 2024 украина с праздничными днями[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]украинские фильмы новинки 2024 года русские[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]новинки української музики 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]зарплата национальной гвардии украины 2024 год[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]гороскоп украины на 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]предсказание экстрасенсов для Украины 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]предсказание вольфа мессинга на 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]документы для оформления детских денег в Украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]когда придет осень в Украину в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]як зв'язатися з оператором[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]имена для девочек украина 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]самый прибыльный малый бизнес в украине 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]как стать космонавтом в украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]календарь религиозных праздников 2024 года в Украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]новая пенсионная реформа в Украине для женщин[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]последние новости о растаможке автомобиля в Украине в 2024 году для инвалидов[/url]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Привет товарищи[url=https://ukr-life.com.ua/]![/url]
Ищите независимое украинское СМИ? Хотите получать новую и актуальную информацию? Тогда Вы по адресу!
[url=https://ukr-life.com.ua/][img]https://i114.fastpic.ru/big/2021/0221/9f/2ee8b626960711575c666ec340b1349f.jpg[/img][/url]
Наше СМИ УкрЛайф является топовой независимой газетой. У нас Вы можете найти свежие новости статей на тему окладов в Украине, коммунальных платежей и тарифов, которые касаются практически каждого гражданина. Мы получаем информацию из первоисточников и делемся ею с Вами, дорогие читатели.
Став нашим слушателем Вы будете получать каждый день свежие и интригующие новости, а так же мы будем делиться с Вами самыми сокровенными интригами.
Вот ТОП 10 последних новостей, которые стоит прочитать прямо сейчас:
1)[url=https://ukr-life.com.ua/]ВЪЕЗД В УКРАИНУ ДЛЯ РОССИЯН В 2024 ГОДУ [/url]
2)[url=https://ukr-life.com.ua/]КОГДА НАСТУПИТ ВЕСНА В 2024 ГОДУ? [/url]
3)[url=https://ukr-life.com.ua/]НАСТРОЙКИ СПУТНИКОВЫХ КАНАЛОВ 2024 В УКРАИНЕ[/url]
4)[url=https://ukr-life.com.ua/]ДЕШЕВЫЕ ТАРИФЫ КИЕВСТАР 2024 ГОДА [/url]
5)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПЕНСИИ ПЕРЕСЕЛЕНЦАМ В УКРАИНЕ В 2024 ГОДУ [/url]
6)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПОСОБИЕ МАТЕРИ ОДИНОЧКЕ В УКРАИНЕ 2024 [/url]
7)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПРЕДСКАЗАНИЯ О ДОНБАССЕ НА 2024 ГОД ОТ ЭКСТРАСЕНСОВ [/url]
8)[url=https://ukr-life.com.ua/]ВЪЕЗД В УКРАИНУ ДЛЯ РОССИЯН С 1 ЯНВАРЯ 2024 ГОДА [/url]
9)[url=https://ukr-life.com.ua/]НОВЫЕ ТАРИФЫ 2024 ГОДА ВОДАФОН (VODAFONE) В УКРАИНЕ [/url]
10)[url=https://ukr-life.com.ua/]ПЕНСІЇ ВІЙСЬКОВИМ ПЕНСІОНЕРАМ УКРАЇНИ В 2024 РОЦІ [/url]
Всегда рады помочь Вам! С уважением, команда Ukr-life
А вот еще подборка новостей:

[url=https://ukr-life.com.ua/]пророцтво месінга на 2024 рік[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]смартфон на месяц водафон[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]мінімальна зарплата в казахстані[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]тарифы МТС в Украине для Донецкой области в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]самый точный календарь рыбака 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]имена мальчиков украинские[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]киевстар помощь оператора[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]мессинг о россии в 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]зарплата бойца Нацгвардии Украины[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]пост перед пасхой 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]традиции празднования дня учителя в Украине 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]самый дешёвый тариф киевстар[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]лунный календарь рыболова на 2024 год[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]задержка детских пособий 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]самый дешевый тариф киевстар 2024 без интернета[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]последние новости о осовременивании пенсий в Украине в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]последние новости о безвизовых странах для Украины в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]коли закінчиться війна в україні 2024 прогнози екстрасенсів[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]посадочный календарь на май 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]единый налог с 01.04 2024 года[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]осовременивание пенсий в Украине по бюджету 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]Александр Шепс что нас ждет в ближайшем будущем[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]конец войны в украине будет неожиданным для всех[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]пророцтво про україну на 2024 рік[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]самообновляемый плейлист iptv 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]когда адвокатам повысят зарплату в Украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]кзот украины 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]пророчество ванги щодо україни 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]тарифы Vodafone ua для Донецкой области[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]перевод часов на зимнее время в Украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]Biss ключи 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]начисления детских пособий[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]осовременивание пенсий работающим пенсионерам в украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]пророчество мессинга на 2024 год для украины[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]купить мото без растаможки[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]начисление индексации на зарплату в Украине в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]яка зарплата помічника вихователя[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]размер пенсии по 3 группе инвалидности в 2024 году в Украине[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]повышение зарплаты судей Украины[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]вторая волна гриппа в Украине в 2024 году[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]предсказания для україни на 2024 рік[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]разряд единой тарифной сетки 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]перевод часов на летнее время в Украине 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]налог на землю в Украине для пенсионеров[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]зарплата психолога в школе 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]мессінг про україну 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]тарифы водафон для луганской области 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]зарплата мчс 2024 украина[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]настройка спутниковых каналов вручную 2024[/url]
[url=https://ukr-life.com.ua/]слова ванги на 2024 рік для україни[/url]

Link naar bericht
Deel via andere websites