Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?

Aanbevolen berichten

Op 6-11-2024 om 17:08 zei Monachos:

Yep; de meerderheid van de Amerikanen heeft liever een narcistische, leugenachtige crimineel als president dan een integere intelligente vrouw. Maar wel fijn dat Credible daar totaal geen last van heeft. Wij gaan gewoon lekker door met de zinloze vraag of de weg nu smal, lang, breed en/of kort is!

Verder dan Hermes benoemen als de schoonzoon van Atlas, reikt m'n kennis over Griekse mythologieën niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 5,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

Op 9-11-2024 om 09:15 zei Hopper:

Ingewijd zijn is niet verheven, alleen naakte apen zien dat zo.

Sterke punten die vaak in verband worden gebracht met autisme zijn onder andere oog voor detail, analytisch denken, eerlijkheid, loyaliteit en technisch inzicht. Steeds vaker wordt dan ook de vraag gesteld of autisme per definitie altijd een ‘stoornis’ of ‘beperking’ is. Volgens de zogeheten neurodiversiteitsbeweging gaat het in essentie om een andere manier van zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei TTC:

Sterke punten die vaak in verband worden gebracht met autisme zijn onder andere oog voor detail, analytisch denken, eerlijkheid, loyaliteit en technisch inzicht. Steeds vaker wordt dan ook de vraag gesteld of autisme per definitie altijd een ‘stoornis’ of ‘beperking’ is. Volgens de zogeheten neurodiversiteitsbeweging gaat het in essentie om een andere manier van zijn.

Een autist is net zo mens als ieder ander; de informatieverwerking verloopt echter anders. Daarom is een autist niet per definitie eerlijker of loyaler dan enig ander mens. Het beeld dat autisten "per definitie" eerlijker of loyaler zijn, komt waarschijnlijk voort uit hun neiging tot directere communicatie. Ook lijken ze minder vatbaar te zijn voor sociale manipulatie. Toch spelen bij hen, net als bij ieder ander, context en persoonlijke keuze een grote rol. Het is daarom belangrijk om voorbij stereotypen te kijken en hen als individu te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei TTC:

Volgens mij hebben de meeste mensen een 'stoornis' of 'beperking' genaamd het ego.   Een autist kan dan weer moeilijk met zijn eigen gevoelsleven omgaan, hetgeen ook kenmerkend is voor het ego.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Volgens mij hebben de meeste mensen een 'stoornis' of 'beperking' genaamd het ego.   Een autist kan dan weer moeilijk met zijn eigen gevoelsleven omgaan, hetgeen ook kenmerkend is voor het ego.

In ieder geval mogen we wel blij zijn met zoveel verrijkende inzichten die hier gedeeld worden, dat schept hoop.

1 uur geleden zei Figulus:

Een autist is net zo mens als ieder ander; de informatieverwerking verloopt echter anders. Daarom is een autist niet per definitie eerlijker of loyaler dan enig ander mens. Het beeld dat autisten "per definitie" eerlijker of loyaler zijn, komt waarschijnlijk voort uit hun neiging tot directere communicatie. Ook lijken ze minder vatbaar te zijn voor sociale manipulatie. Toch spelen bij hen, net als bij ieder ander, context en persoonlijke keuze een grote rol. Het is daarom belangrijk om voorbij stereotypen te kijken en hen als individu te zien.

Ook binnen die groep zijn er weer veel variaties, vandaag samengevoegd met andere begrippen onder de term neurodivers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Figulus:

Ik ben niet het resultaat van mijn zenuwen, maar ik ben bovenal een geest!

De wereld als een levend, ademend sociogram met talloze logica’s en gevoelswerelden roept zowel ontzag als verantwoordelijkheid op. Het herinnert eraan hoe diep verbonden we zijn, en hoe elk mens, in zijn nietigheid, toch een essentieel deel uitmaakt van een groter geheel. Dit inzicht is zowel filosofisch als praktisch, het nodigt uit tot reflectie, compassie, en een streven naar evenwicht binnen het grotere netwerk waarin we leven.

7 minuten geleden zei Hopper:

Zolang het geen hopen sneeuw zijn vind ik het helemaal prima de luxe.

Koffiedik kijken zou niet hetzelfde zijn dan zwarte sneeuw zien, verder begrijp ik er ook niets van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

De wereld als een levend, ademend sociogram met talloze logica’s en gevoelswerelden roept zowel ontzag als verantwoordelijkheid op. Het herinnert eraan hoe diep verbonden we zijn, en hoe elk mens, in zijn nietigheid, toch een essentieel deel uitmaakt van een groter geheel. Dit inzicht is zowel filosofisch als praktisch, het nodigt uit tot reflectie, compassie, en een streven naar evenwicht binnen het grotere netwerk waarin we leven.

Hoewel ik de schoonheid en complexiteit van menselijke verbindingen en onderlinge afhankelijkheid waardeer, verwerp ik de implicatie dat dit "grotere geheel" iets goddelijks vertegenwoordigt. Ik maak deel uit van Gods koninkrijk, maar dat betekent niet dat iedereen vanzelfsprekend daarbij hoort. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel ik de schoonheid en complexiteit van menselijke verbindingen en onderlinge afhankelijkheid waardeer, verwerp ik de implicatie dat dit "grotere geheel" iets goddelijks vertegenwoordigt. Ik maak deel uit van Gods koninkrijk, maar dat betekent niet dat iedereen vanzelfsprekend daarbij hoort. 

Dat kan, niet iedereen behoort tot jouw wereld, dat grotere geheel is dan ook relatief en subjectief zoals blijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Dat kan, niet iedereen behoort tot jouw wereld, dat grotere geheel is dan ook relatief en subjectief zoals blijkt.

Inderdaad, niet iedereen behoort tot mijn wereld. Maar het koninkrijk van God is geen relatief of subjectief begrip; het is een realiteit gebaseerd op specifieke universele principes en waarheden die niet afhangen van persoonlijke interpretatie, maar van Gods wil en bepalingen.

bewerkt door Figulus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, niet iedereen behoort tot mijn wereld. Maar het koninkrijk van God is geen relatief of subjectief begrip; het is een realiteit gebaseerd op specifieke universele principes en waarheden die niet afhangen van persoonlijke interpretatie, maar van Gods wil en bepalingen.

Gods Koninkrijk is waar we onze hiel zetten, niemand kan dat voor jou invullen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Figulus:

Het is een realiteit gebaseerd op specifieke universele principes en waarheden die niet afhangen van persoonlijke interpretatie, maar van Gods wil en bepalingen.

Dat is wat een universele stimulus ook impliceert, blijft gegeven een context an sich onveranderlijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Dat is wat een universele stimulus ook impliceert, blijft gegeven een context an sich onveranderlijk. 

God is niet te reduceren tot een abstracte "universele stimulus." God is een persoonlijke, levende realiteit met een wil en bepalingen die ver uitstijgen boven filosofische constructen of algemene principes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-12-2024 om 10:17 zei Figulus:

De paradox van de vrije wil en voorbestemming. Als alles al is bepaald, hoe kunnen keuzes dan vrij zijn? En als keuzes volledig vrij zijn, hoe kan voorbestemming dan bestaan?

Ik meen hierin ook op een redelijk doordachte manier voeding te vinden voor het waarom een aantal pleit voor meer bedachtzaamheid en het idee van een fluweelzachte paradigmashift. Niet het ontbreken aan informatie is immers een probleem, misschien wel het ontbreken aan aandacht en de bereidheid tot introspectie. En zo komen we, alsof het allemaal naadloos aan elkaar 'gesponnen' kan worden, terug tot de nobele taak van zorg- en hulpverleners die ons, klant en leek, tot onze goede verbeelding trachten te brengen, met gegeven een veelvoud aan sociogrammen per 'puntje' wisselend succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Ik meen hierin ook op een redelijk doordachte manier voeding te vinden voor het waarom een aantal pleit voor meer bedachtzaamheid en het idee van een fluweelzachte paradigmashift. Niet het ontbreken aan informatie is immers een probleem, misschien wel het ontbreken aan aandacht en de bereidheid tot introspectie. En zo komen we, alsof het allemaal naadloos aan elkaar 'gesponnen' kan worden, terug tot de nobele taak van zorg- en hulpverleners die ons, klant en leek, tot onze goede verbeelding trachten te brengen, met gegeven een veelvoud aan sociogrammen per 'puntje' wisselend succes.

Een 'fluweelzachte paradigmashift' klinkt mooi, maar wat betekent het concreet? Als we praten over paradoxen zoals vrije wil en voorbestemming, zijn zulke diepe vragen vaak verre van zacht en brengen ze fundamentele conflicten aan het licht. Is dit niet eerder een poging om de zogenaamde complexiteit van echte verandering te verhullen met een wollige term? Een fluweelzachte paradigmashift doet me denken aan fluweelzacht toiletpapier om het afvegen van de kont wat te vergemakkelijken: het lijkt comfortabel, maar het biedt niet per se de substantie die nodig is voor echte verandering, welke meestal bestaat uit simpelweg letten op wat je eet.

Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen complexiteit en worsteling. Echte verandering gaat gepaard met worsteling, want de mens is van nature een bijzonder rigide wezen. Bij veel veranderingen draait het om eenvoudige waarheden: iets werkt niet (meer), en er is een betere weg. De worsteling ontstaat doordat je eraan gewend bent geraakt, niet omdat de verandering op zichzelf ingewikkeld is.

bewerkt door Figulus
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Figulus:

Een 'fluweelzachte paradigmashift' klinkt mooi, maar wat betekent het concreet? Als we praten over paradoxen zoals vrije wil en voorbestemming, zijn zulke diepe vragen vaak verre van zacht en brengen ze fundamentele conflicten aan het licht. Is dit niet eerder een poging om de zogenaamde complexiteit van echte verandering te verhullen met een wollige term? Een fluweelzachte paradigmashift doet me denken aan fluweelzacht toiletpapier om het afvegen van de kont wat te vergemakkelijken: het lijkt comfortabel, maar het biedt niet per se de substantie die nodig is voor echte verandering, welke meestal bestaat uit simpelweg letten op wat je eet. Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen complexiteit en worsteling. Echte verandering gaat gepaard met worsteling, want de mens is van nature een bijzonder rigide wezen. Bij veel veranderingen draait het om eenvoudige waarheden: iets werkt niet (meer), en er is een betere weg. De worsteling ontstaat doordat je eraan gewend bent geraakt, niet omdat de verandering op zichzelf ingewikkeld is.

Dat potentieel vinden we terug in een universele stimulus, is nooit anders geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Handig, van wat precies heb je schrik?

Waarom zou ik van jou moeten schrikken? Je bent gewoon een prutser met je vage gezeik en om de hete brei draaierij. Altijd hetzelfde hier: zodra het de diepte ingaat, verzandt men in oppervlakkige oneliners, en jouw opmerking is daar een uitstekend voorbeeld van.

Link naar bericht
Deel via andere websites