Spring naar bijdragen

Even voorstellen: hi!


Aanbevolen berichten

Hi, LynMari hier.

Ik ben 45 jaartjes jong, gehuwd maar geen kinderen.

Beetje background info: van huis uit nooit gelovig opgevoed, hoewel de rest van mijn familie van moeders kant (moeder was alleenstaand) katholiek was/is. Wel op een katholieke basisschool gezeten, dat dan weer wel. Dus heb ik toch een, soort van, minimale christelijke basis, hoewel ik het als jonkie allemaal wel moeilijk vond te bevatten omdat er thuis niets mee gedaan werd. Ik ben ook niet gedoopt of verbonden aan een kerk. Toch heb ik altijd een hang (alsof er aan me getrokken werd) naar Jezus/God blijven houden en zo vanaf mijn 25e (toen was al het 'wilde' er wel vanaf😉) ben ik me telkens meer gaan verdiepen in het christelijke geloof. De laatste jaren heeft dat een meer serieuze vorm aangenomen, o.a. door een aantal voorvallen in mijn leven die zo overduidelijk geen toeval waren, ik kon er gewoon niet meer omheen (ik schrijf dit nu met een brede grijns op mijn gezicht).

Momenteel probeer ik mezelf te onderrichten door de Bijbel te lezen/bestuderen, bijvoorbeeld volgens de lectio divina methode. Ik heb gemerkt dat dit voor mij erg goed werkt. En daarbij probeer ik zoveel mogelijk op te steken van online Bijbeluitleg. 

Verder beschouw ik mezelf nog echt een newbie-christen. Ik zal hoogstwaarschijnlijk ook (nog) niet veel posten maar vooral veel meelezen in de topics die gaan over theologie en Bijbelstudie. En misschien soms een vraag stellen. 

Hartelijke groet! 

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Petra.:

HI LynMari, welkom hier! 🌸

Ik ben benieuwd naar je voorvallen.  

En ook naar wat lectio divina is, ik heb er nog nooit van gehoord. 

 

 


Dank voor je warme welkom! Wie weet vertel ik nog wel eens wat over die goddelijke interventies 😉 maar ik vind het nu wat te vroeg. Ik zou dan al veel persoonlijke info over mezelf moeten delen om de situatie te kunnen uitleggen. Maar ik hou 'em in gedachten! 

Oh en over lectio divinia, vergat ik helemaal te antwoorden, hier kun je o.a. lezen hoe dat in zijn werking gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Welkom LynMari

Fijn om iemand te treffen die bezig is met lectio divinia.  Contemplatie en (be)schouwen is helemaal mijn ding.

Dank je, Hopper! 😄 Ik ben overigens op dat vlek ook echt een beginneling hoor. Maar ik heb gemerkt dat het beter bij me past, dan 'gewoon' lezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag LynMari, ook een Hartelijk Welkom van mij.☀️

Mooi dat je door bepaalde gebeurtenissen de bijbel nu op een zo contemplatieve manier bestudeert. 

Zelf ben ik er achter gekomen dat reïncarnatie een belangrijke rol speelt in onze spirituele/geestelijke ontwikkeling. Welke ‘bladzijden’ er door de vroegere Concilies helaas grotendeels uit verwijderd zijn. 

Jezus Christus is voor mij een belangrijke inspiratiebron die vanuit mijn RK-verleden behouden is gebleven; daarbinnen voel ik me een vrij en blij mens.

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei LynMari:

Dank je, Hopper! 😄 Ik ben overigens op dat vlek ook echt een beginneling hoor. Maar ik heb gemerkt dat het beter bij me past, dan 'gewoon' lezen. 

Je geest moet er rijp voor zijn, dan gaat het snel.  Misschien is dit interessant voor je:

https://volzin.nu/van-goddelijk-dictaat-naar-menselijke-oproep/

"" Dat er door andere gelovigen ándere standpunten worden ingenomen, noopt bij degenen die zichzelf als Bijbelgetrouw beschouwen eerder tot veroordeling dan tot bescheidenheid. Want als de Bijbel het onfeilbare Woord van God is, valt daar uiteraard maar één heldere, allesomvattende visie of theologisch ontwerp aan te ontlenen. En het is zonneklaar dat die alleen in de eigen denominatie ondubbelzinnig verkondigd wordt. Maar wat als deemoedige onderwerping aan God gepresenteerd wordt, krijgt gemakkelijk de kleur van hoogmoed en onbarmhartige dwingelandij. ""

----------------------

I.m.o. verstaat ieder mens de Bijbel op een andere wijze.  Het discursieve denken leest een geheel andere Bijbel dan de contemplatieve, beschouwende geest.

 

"" Wat de vrome christen, die zo graag schermt met het Woord van God, over het hoofd ziet, is zijn eigen, dogmatische bril. Hij zegt dan wel zich aan de Bijbel te houden, maar hij wil er niet aan dat daarbij zijn eigen ideeën, voorkeuren, preoccupaties en oordelen een doorslaggevende rol spelen. ""

Het discursieve denken leest dogmatisch, het discursieve denken staat model voor de moderne Farizeeën.  De contemplatieve, beschouwende geest beseft dat hij in ontwikkeling is.

 

""Toen Maarten Luther in 1517 met zijn 95 stellingen de hiërarchische, autoritaire structuur van de kerk hekelde, betekende dat een stap voorwaarts naar gelijkheid en democratie. Met het ‘priesterschap van alle gelovigen’ pleitte hij voor meer zelfstandigheid van de gelovigen die dan ook voortaan zélf de Bijbel zouden moeten kunnen lezen. Maar zijn Sola Scriptura ontaardde algauw in een andere vorm van dogmatische vooringenomenheid en geestelijke dictatuur. Treffend is de Bijbel ‘de papieren paus’ genoemd. En deze paus werd ondersteund door theologen die de leer van de eigen denominatie zo dwingend definieerden dat de Bijbel alleen nog binnen die kaders gelezen kon worden. ""

 

 

Zoals ik lectio divinia begrijp ben je dan als lezer een soort van zelf-paus.   Geen uiterlijke autoriteit meer die jou vertelt hoe je de Bijbel moet lezen, maar in een steeds voortgaande ontwikkeling.  Een innerlijk 'verstaan'.

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Yours:

Dag LynMari, ook een Hartelijk Welkom van mij.☀️

Mooi dat je door bepaalde gebeurtenissen de bijbel nu op een zo contemplatieve manier bestudeert. 

Zelf ben ik er achter gekomen dat reïncarnatie een belangrijke rol speelt in onze spirituele/geestelijke ontwikkeling. Welke ‘bladzijden’ er door de vroegere Concilies helaas grotendeels uit verwijderd zijn. 

Jezus Christus is voor mij een belangrijke inspiratiebron die vanuit mijn RK-verleden behouden is gebleven; daarbinnen voel me een vrij en blij mens.

Hoi Yours, 
Bedankt 😄 En over wat je schrijft over reïncarnatie: ik denk er zelf enigszins ook zo over, ondanks dat dit misschien ingaat tegen de christelijke leer. Toch heeft de Bijbel me hierover ook wel eens doen twijfelen (ik denk daarbij bijv. aan de link tussen de profeet Elia en Johannes de Doper). Wat dat aangaat, denk ik dat wij mensen nog niet het topje van de ijsberg kennen. 

21 minuten geleden zei Hopper:

Je geest moet er rijp voor zijn, dan gaat het snel.  Misschien is dit interessant voor je:

https://volzin.nu/van-goddelijk-dictaat-naar-menselijke-oproep"" Dat er door andere gelovigen ándere standpunten worden ingenomen, noopt bij degenen die zichzelf als Bijbelgetrouw beschouwen eerder tot veroordeling dan tot bescheidenheid. Want als de Bijbel het onfeilbare Woord van God is, valt daar uiteraard maar één heldere, allesomvattende visie of theologisch ontwerp aan te ontlenen. En het is zonneklaar dat die alleen in de eigen denominatie ondubbelzinnig verkondigd wordt. Maar wat als deemoedige onderwerping aan God gepresenteerd wordt, krijgt gemakkelijk de  kleur van hoogmoed en onbarmhartige dwingelandij. ""

----------------------

I.m.o. verstaat ieder mens de Bijbel op een andere wijze.  Het discursieve denken leest een geheel andere Bijbel dan de contemplatieve, beschouwende geest.

 

"" Wat de vrome christen, die zo graag schermt met het Woord van God, over het hoofd ziet, is zijn eigen, dogmatische bril. Hij zegt dan wel zich aan de Bijbel te houden, maar hij wil er niet aan dat daarbij zijn eigen ideeën, voorkeuren, preoccupaties en oordelen een doorslaggevende rol spelen. ""

Het discursieve denken leest dogmatisch, het discursieve denken staat model voor de moderne Farizeeën.  De contemplatieve, beschouwende geest beseft dat hij in ontwikkeling is.

 

""Toen Maarten Luther in 1517 met zijn 95 stellingen de hiërarchische, autoritaire structuur van de kerk hekelde, betekende dat een stap voorwaarts naar gelijkheid en democratie. Met het ‘priesterschap van alle gelovigen’ pleitte hij voor meer zelfstandigheid van de gelovigen die dan ook voortaan zélf de Bijbel zouden moeten kunnen lezen. Maar zijn Sola Scriptura ontaardde algauw in een andere vorm van dogmatische vooringenomenheid en geestelijke dictatuur. Treffend is de Bijbel ‘de papieren paus’ genoemd. En deze paus werd ondersteund door theologen die de leer van de eigen denominatie zo dwingend definieerden dat de Bijbel alleen nog binnen die kaders gelezen kon worden. ""

 

 

Zoals ik lectio divinia begrijp ben je dan als lezer een soort van zelf-paus.   Geen uiterlijke autoriteit meer die jou vertelt hoe je de Bijbel moet lezen, maar in een steeds voortgaande ontwikkeling.  Een innerlijk 'verstaan'.

 

Mooi, bedankt. 🙂 Het is precies ook hoe ik erover denk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei LynMari:

 
Bedankt 😄 En over wat je schrijft over reïncarnatie: ik denk er zelf enigszins ook zo over, ondanks dat dit misschien ingaat tegen de christelijke leer. 

In feite gaat reïncarnatie niet in tegen de christelijke leer.  Jezus zelf was al de Incarnatie van het Woord.  En in de Apostolische geloofsbelijdenis lezen we:

"" Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
de gemeenschap van de heiligen;
de vergeving van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam;
en het eeuwig leven. ""

Verrijzenis van het lichaam is niks anders dan reïncarnatie (Terugkeer in het vlees).    De eeuwigheid an sich behoeft geen geloof, dat is een constatering welke binnen dit leven reeds gedaan kan worden. (optie).  Het 'eeuwig nu' is per definitie zonder zonden omdat zondigheid (het begeren) alleen in de tijd kan plaats hebben.

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

In feite gaat reïncarnatie niet in tegen de christelijke leer.  Jezus zelf was al de Incarnatie van het Woord.  En in de Apostolische geloofsbelijdenis lezen we:

"" Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
de gemeenschap van de heiligen;
de vergeving van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam;
en het eeuwig leven. ""

Verrijzenis van het lichaam is niks anders dan reïncarnatie (Terugkeer in het vlees).    De eeuwigheid an sich behoeft geen geloof, dat is een constatering welke binnen dit leven reeds gedaan kan worden. (optie).  Het 'eeuwig nu' is per definitie zonder zonden omdat zondigheid (het begeren) alleen in de tijd kan plaats hebben.

 

Eens en zo zie ik het dus ook. Maar ik ben net binnen en daarom misschien nog een beetje voorzichtig met mijn uitspraken. Ik heb in het verleden bij een ander forum (waar ik me de naam even niet meer van herinner) ook wel eens zoiets geopperd en ik werd toen direct op mijn vingers getikt. Er was ook geen ruimte voor discussie daarover. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei LynMari:

Eens en zo zie ik het dus ook. Maar ik ben net binnen en daarom misschien nog een beetje voorzichtig met mijn uitspraken. Ik heb in het verleden bij een ander forum (waar ik me de naam even niet meer van herinner) ook wel eens zoiets geopperd en ik werd toen direct op mijn vingers getikt. Er was ook geen ruimte voor discussie daarover. 

De bevolking van dit forum is divers.  Zo veel christenen schrijven hier niet eens.   Je hebt gelijk, voorzichtigheid is de hoeder van de porceleinkast.  (Lambik 1989)

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

De bevolking van dit forum is divers.  Zo veel christenen schrijven hier niet eens.   Je hebt gelijk, voorzichtigheid is de hoeder van de porceleinkast.  (Lambik 1989)

Dat was me ook al opgevallen, ja. Ik vind dat eigenlijk heel prettig. Dat houdt de discussie interessant. Mits men elkaar met respect behandelt uiteraard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo LynMari

 

Om nog even op dat zelf-pausen terug te komen, in wezen zegt Jezus hetzelfde in de Bergrede.  Het zijn slechts weinigen die de nauwe doorgang vinden.  Je kunt alleen zelf de nauwe doorgang vinden en niet op aanwijzing van een ander.  Niemand anders kan het voor je doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Hallo LynMari,

Ook van mij een hartelijk welkom. Dit is al een hele mooie topic geworden. Waarvoor dank.

 

😊 Dank en dat vind ik ook, vooral ook dankzij de input van de andere forumleden. 
 

1 uur geleden zei Hopper:

Hallo LynMari

 

Om nog even op dat zelf-pausen terug te komen, in wezen zegt Jezus hetzelfde in de Bergrede.  Het zijn slechts weinigen die de nauwe doorgang vinden.  Je kunt alleen zelf de nauwe doorgang vinden en niet op aanwijzing van een ander.  Niemand anders kan het voor je doen.

Ja, klopt natuurlijk helemaal. Maar mijn ervaring met sommige christenen (waaronder een aantal leden van mijn familie) is dat zelf-pausen een absolute no go is voor een vroom christen. Je houdt je aan de Schrift, de opvattingen en regels vanuit de gemeenschap, en daarmee uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei LynMari:


 

Ja, klopt natuurlijk helemaal. Maar mijn ervaring met sommige christenen (waaronder een aantal leden van mijn familie) is dat zelf-pausen een absolute no go is voor een vroom christen. Je houdt je aan de Schrift, de opvattingen en regels vanuit de gemeenschap, en daarmee uit.

Ik heb exact dezelfde ervaring.  Bij sommigen kun je maar beter gesprekken over God e.d. vermijden.   Bij anderen zie ik geestelijke groei.  Evangeliseren is altijd zinloos. In de woestijn zaaien we ook geen graan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 4-2-2023 om 06:49 zei LynMari:



Momenteel probeer ik mezelf te onderrichten door de Bijbel te lezen/bestuderen, bijvoorbeeld volgens de lectio divina methode.

Ik moest even aan je denken toen ik de term 'lectio divina' tegenkwam.

https://www.sporenvangod.nl/Mystiek/Klassieke-teksten-1/Eckhart-preek/

Citaat

Onderstaande preek van meester Eckhart  (uit de veertiende eeuw) geeft een goed voorbeeld van een mystagogische lectio divina. 

Mystagogie is de  inwijding in geheimenissen; inleiding in de christelijke geloofsleer.  De preek van Meester Eckhart is sowieso de moeite waard.  In feite staat de Bijbel boordevol met mystagogische teksten.   Bij deze preek staat uitleg, maar nog mooier is het als je zelf de uitleg kan bedenken/schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-2-2023 om 16:26 zei Hopper:

Ik heb exact dezelfde ervaring.  Bij sommigen kun je maar beter gesprekken over God e.d. vermijden.   Bij anderen zie ik geestelijke groei.  Evangeliseren is altijd zinloos. In de woestijn zaaien we ook geen graan.

Wat ben je toch ook een wolf in schaapkleren..

Maar daar zal LynnMari nog wel achterkomen. Dat zij heel wat anders bedoelt dan jij, bijvoorbeeld met de term God.. En dat het daarom heel goed is dat niet iedereen vrij kan associëren over wat de bijbel wel of niet bedoeld maar dat er mensen nodig zijn met kennis van zaken.

O ja, welkom LynnMari :D

Zelf niet gelovig meer, maar als mensen via het geloof hun leven beter in de hand kunnen houden en wat meer tegen tegenslagen kunnen dan is dat enkel goed. Daar is religie immers ook voor "uitgevonden"?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-2-2023 om 06:49 zei LynMari:

 Ik zal hoogstwaarschijnlijk ook (nog) niet veel posten maar vooral veel meelezen in de topics die gaan over theologie en Bijbelstudie. En misschien soms een vraag stellen. 

Hartelijke groet! 

Hi LynMari, 

Je was fijn op dreef met posten, leuk want er zijn al zo weinig vrouwen. Je hebt je toch niet laten afschrikken hè. 😄🌸

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-2-2023 om 05:56 zei Petra.:

Hi LynMari, 

Je was fijn op dreef met posten, leuk want er zijn al zo weinig vrouwen. Je hebt je toch niet laten afschrikken hè. 😄🌸

Ik, me laten afschrikken? Nee hoor. Ik lig momenteel een beetje (heel erg) in de lappenmand vanwege een 'gecompliceerde' (blijkbaar kan dat ook nog) longontsteking en ben daarom niet heel actief, vrees ik. Maar ik lees zo nu en dan de berichten. Ben er dus wel, maar even op de achtergrond. 😉

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei LynMari:

Ik, me laten afschrikken? Nee hoor. Ik lig momenteel een beetje (heel erg) in de lappenmand vanwege een 'gecompliceerde' (blijkbaar kan dat ook nog) longontsteking en ben daarom niet heel actief, vrees ik. Maar ik lees zo nu en dan de berichten. Ben er dus wel, maar even op de achtergrond. 😉

Meid toch, alsof een 'gewone' al die gecompliceerd genoeg is. Beterschap! 💐

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei LynMari:

Ik, me laten afschrikken? Nee hoor. Ik lig momenteel een beetje (heel erg) in de lappenmand vanwege een 'gecompliceerde' (blijkbaar kan dat ook nog) longontsteking en ben daarom niet heel actief, vrees ik. Maar ik lees zo nu en dan de berichten. Ben er dus wel, maar even op de achtergrond. 😉

Wat heftig, LynMari. Van Harte Beterschap toegewenst.💐

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-2-2023 om 06:08 zei LynMari:

Ik, me laten afschrikken? Nee hoor. Ik lig momenteel een beetje (heel erg) in de lappenmand vanwege een 'gecompliceerde' (blijkbaar kan dat ook nog) longontsteking en ben daarom niet heel actief, vrees ik. Maar ik lees zo nu en dan de berichten. Ben er dus wel, maar even op de achtergrond. 😉

Overzadig uw lijf met tijm en honing. Honing van een imker en niet de supermarkt. ;)

Veel beterschap!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid