Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei TTC:

Amartya Sen is een beetje als een ezelsbruggetje geworden om naar de Nyaya-school te verwijzen, weer zo een exotisch klinkende naam om te zeggen dat het over niet meer dan logica gaat. Zeg het met Sen, geen garantie dat je niet prompt op de wachtlijst gezet wordt, hou moed.

 

Je klinkt als mijn energieboer die enerzijds met bekende gemeenplaatsen komt en anderzijds met onbegrijpelijke informatie.  Het eindresultaat begrijp ik dan weer wel: u gaat meer betalen.  Laten we Ockhams scheermes maar in de algoritmes zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

1 minuut geleden zei Hopper:

Je klinkt als mijn energieboer die enerzijds met bekende gemeenplaatsen komt en anderzijds met onbegrijpelijke informatie.  Het eindresultaat begrijp ik dan weer wel: u gaat meer betalen.  Laten we Ockhams scheermes maar in de algoritmes zetten.

Algoritmen? Hoe kan dat nu, die non-lineaire katalysator die we daartoe gebruiken bestaat volgens jou niet eens? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Algoritmen? Hoe kan dat nu, die non-lineaire katalysator die we daartoe gebruiken bestaat volgens jou niet eens? 

Die non-lineaire katalysator lijkt verdacht veel op de digitalisering van de mens.   Digitalisering  is een verdere ontmenselijking van de mens.   Voorgeprogrammeerde zombies, je kunt er zo een Netflix serie over maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Die non-lineaire katalysator lijkt verdacht veel op de digitalisering van de mens.   Digitalisering  is een verdere ontmenselijking van de mens.   Voorgeprogrammeerde zombies, je kunt er zo een Netflix serie over maken.

Algoritmen zijn dingen die met die katalysator mogelijk worden gemaakt, in de volksmond verstand gebruiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Verstand gebruiken is een optie, net zoals de beschikbaarheid van algoritmen de beslisbaarheid bepaalt. 

In het veld van goed en kwaad is het verstand gebruiken een optie.  De mysticus vindt God op plaatsen waar niemand zoekt.

1 uur geleden zei TTC:

Ondanks alle aangeleverde informatie blijft dat eerder paradoxale fenomeen angst voor vrijheid toch een moeilijk te overwinnen kaap, maar dat zal wellicht een subjectieve interpretatie zijn.

In het veld van goed en kwaad is geen vrijheid.  Alleen de 'armen van geest' zijn vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Hopper:

In het veld van goed en kwaad is het verstand gebruiken een optie.  De mysticus vindt God op plaatsen waar niemand zoekt. In het veld van goed en kwaad is geen vrijheid.  Alleen de 'armen van geest' zijn vrij.

Planeet 55 Cancri e heeft een verrassende samenstelling, onder een dunne schil van grafiet zit namelijk een dikke laag diamant. Het diamant omringt een gesmolten ijzeren kern. De planeet draait om een ster die vergelijkbaar is met de zon, op een afstand van zo’n 40 lichtjaren van de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Alleen de 'armen van geest' zijn vrij.

Binnen het kader van besluitvorming is het berusten in dat wat Herbert Simon daarover in een aantal axioma’s wist te formuleren, gekoppeld aan een reeks speltheoretische inzichten die door wetenschappers in een waaier aan simulaties kunnen worden omgezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei TTC:

Planeet 55 Cancri e heeft een verrassende samenstelling, onder een dunne schil van grafiet zit namelijk een dikke laag diamant. Het diamant omringt een gesmolten ijzeren kern. De planeet draait om een ster die vergelijkbaar is met de zon, op een afstand van zo’n 40 lichtjaren van de aarde.

Ja, daar keek ik ook van op.   Zo zie je maar dat het goed is dat je bepaalde zaken niet kunt 'hebben' , anders zouden duizenden hebzuchtigen naar Planeet 55 Cancri e trekken om diamanten te halen ten koste van de plaatselijke bevolking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Ja, daar keek ik ook van op.   Zo zie je maar dat het goed is dat je bepaalde zaken niet kunt 'hebben' , anders zouden duizenden hebzuchtigen naar Planeet 55 Cancri e trekken om diamanten te halen ten koste van de plaatselijke bevolking.

Van de aandachtsfocus en/of het denkspoor verleggen kunnen we maar moeilijk zeggen dat het herstel- en/of groeiprocessen niet ten goede zou kunnen komen, aandacht voor hulpvragen die hier spontaan uit volgen net iets minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Van de aandachtsfocus en/of het denkspoor verleggen kunnen we maar moeilijk zeggen dat het herstel- en/of groeiprocessen niet ten goede zou kunnen komen, aandacht voor hulpvragen die hier spontaan uit volgen net iets minder.

Ik heb geen hulpvraag.  Dan zou ik iets buiten mijzelf willen hebben.  Hebben en zijn gaan nooit samen.  Zelfs verdriet 'heb' ik niet, verdriet gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen hulpvraag.  Dan zou ik iets buiten mijzelf willen hebben.  Hebben en zijn gaan nooit samen.  Zelfs verdriet 'heb' ik niet, verdriet gebeurd.

Vreemd, die smalle weg komt precies ook terug in die axioma's van Herbert Simon, sterk afhankelijk van het toepassingsgebied. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Vreemd, die smalle weg komt precies ook terug in die axioma's van Herbert Simon, sterk afhankelijk van het toepassingsgebied. 

Ik ken die Herbert Simon niet.  Is dat de man die een brug heeft gebouwd over het ravijn des doods?

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat is uiteindelijk irrelevant, je kan immers zelf zo een set axioma's wel bedenken.

Ik heb even wat axioma's van hem gelezen , het kan me niet boeien.  Maar wellicht past het in jouw onbegrijpelijke filosofie van wiskunde, geometrie en economie.  Wat dan weer niks met de smalle weg van doen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb even wat axioma's van hem gelezen , het kan me niet boeien.  Maar wellicht past het in jouw onbegrijpelijke filosofie van wiskunde, geometrie en economie.  Wat dan weer niks met de smalle weg van doen heeft.

Het hoeft je niet te boeien, er werd enkel gezegd dat die smalle weg hierin terug te vinden is wanneer je dat wel zou interesseren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei TTC:

Het hoeft je niet te boeien, er werd enkel gezegd dat die smalle weg hierin terug te vinden is wanneer je dat wel zou interesseren. 

Ik lees in die man niks terug waar de smalle weg in te vinden is.   Dat is bij mystici wel andere koek, die tonen de gemeenschappelijke kenmerken van de smalle weg.   Uiteraard alleen te herkennen als je zelf die weg gegaan bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Ik lees in die man niks terug waar de smalle weg in te vinden is.   Dat is bij mystici wel andere koek, die tonen de gemeenschappelijke kenmerken van de smalle weg.   Uiteraard alleen te herkennen als je zelf die weg gegaan bent.

In een potje waarin al een keertje geroerd werd, hoeven we niet nog eens te roeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Het hoeft je niet te boeien, er werd enkel gezegd dat die smalle weg hierin terug te vinden is wanneer je dat wel zou interesseren

De smalle weg in bijbelse zin, gaat niet over de moeizaamheid van de principes, maar over de moeizaamheid om die principes vast te blijven houden, tegen de overwegingen in van vlees en verstand en vermaak.

De smalle weg in jouw voorgesteld perspectief, gaat er van uit dat principes nog niet gevonden zijn, en de heldere toekomst nog niet gezien. En de moeizaamheid van het omgaan daarmee wordt ervaren als smal.

Dat is een beetje het verschil van de wazige spiegel. De een zegt dat alles wazig is, en de weg dus moeizaam zonder rechte lijnen. Terwijl de ander er op wijst dat er niet staat wazig, maar juist een scherpe spiegel met een duistere rede. De spiegel is scherp en helder, en zij is de wet van God. Maar de rede, de samenhang en de diepere wijsheid die ermee gediend wordt, is ons vaak duister.

En Paulus zegt dan dat die duisterheid met hulp van wat de Geest zegt (woord en wet) tot klaarheid en openbaarheid kan komen.

Dus is de vraag niet naar axioma's van menselijk beperkt denken, maar naar de wetten en principes van de volmaakt veronderstelde God.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Daarom laat ik Herbert Simon voor wat hij is.  Samen met de non-lineaire katalysator.

Een hedonist streeft naar zo veel mogelijk genot, wat in scherpe tegenstelling staat met het epicurisme van de oudheid waar men naar de som van geluk keek en men dus soms direct geluk moet opofferen om later er meer geluk uit te halen.

1 uur geleden zei Tomega:

De smalle weg in bijbelse zin, gaat niet over de moeizaamheid van de principes, maar over de moeizaamheid om die principes vast te blijven houden, tegen de overwegingen in van vlees en verstand en vermaak. De smalle weg in jouw voorgesteld perspectief, gaat er van uit dat principes nog niet gevonden zijn, en de heldere toekomst nog niet gezien. En de moeizaamheid van het omgaan daarmee wordt ervaren als smal. Dat is een beetje het verschil van de wazige spiegel. De een zegt dat alles wazig is, en de weg dus moeizaam zonder rechte lijnen. Terwijl de ander er op wijst dat er niet staat wazig, maar juist een scherpe spiegel met een duistere rede. De spiegel is scherp en helder, en zij is de wet van God. Maar de rede, de samenhang en de diepere wijsheid die ermee gediend wordt, is ons vaak duister. En Paulus zegt dan dat die duisterheid met hulp van wat de Geest zegt (woord en wet) tot klaarheid en openbaarheid kan komen. Dus is de vraag niet naar axioma's van menselijk beperkt denken, maar naar de wetten en principes van de volmaakt veronderstelde God.

Lijkt een beetje op dat verloren paradijs van Keynes, wanneer we ons beperken tot de laatste 80 jaar tenminste. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:

 wat in scherpe tegenstelling staat met het epicurisme van de oudheid waar men naar de som van geluk keek en men dus soms direct geluk moet opofferen om later er meer geluk uit te halen.

Dat klinkt als een calculerende hebzucht.  Stop nu 1 ons geluk in de fruitautomaat om er later 3 ons geluk uit te oogsten.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid