Spring naar bijdragen

Vrije wil?


Aanbevolen berichten

In menige post wordt gepraat over vrije wil. Iedereen kan kiezen vóór God om onderdaan te worden in Zijn Koninkrijk. 

Ook is iedereen het er over eens dat de mens onvolmaakt is. 

Hoe kan een onvolmaakt mens, die gevangen is in een zondig bestaan, zijn vrije wil uitoefenen? Laat staan dat hij/zij werkelijk een vrije wil heeft. 

Volgens mij wordt vrije wil flink overschat. 

bewerkt door Hermanos2
Typo
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hermanos2:

In menige post wordt gepraat over vrije wil. Iedereen kan kiezen vóór God om onderdaan te worden in Zijn Koninkrijk. 

Ook is iedereen het er over eens dat de mens onvolmaakt is. 

Hoe kan een onvolmaakt mens, die gevangen is in een zondig bestaan, zijn vrije wil uitoefenen? Laat staan dat hij/zij werkelijk een vrije wil heeft. 

Volgens mij wordt vrije wil flink overschat. 

Door ongeveer hetzelfde te doen als wat een verslaafde moet doen om van de verslaving af te komen: berouwvol hulp vragen aan in dit geval God zelf en samen met Hem en je medegelovigen de strijd tegen de zondige neigingen aangaan door gebed, sacrament en naastenliefde. En door keer op keer weer op te staan na elke val, door Hem daarin geholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hermanos2:

In menige post wordt gepraat over vrije wil. Iedereen kan kiezen vóór God om onderdaan te worden in Zijn Koninkrijk. 

Ook is iedereen het er over eens dat de mens onvolmaakt is. 

Hoe kan een onvolmaakt mens, die gevangen is in een zondig bestaan, zijn vrije wil uitoefenen? Laat staan dat hij/zij werkelijk een vrije wil heeft. 

Volgens mij wordt vrije wil flink overschat. 

“Hoe komt een mens gevangen in een zondig bestaan?” is dan de eerste vraag die gesteld moet worden. 

In mijn visie komt dat doordat de mens de van nature vrije wil van de Adam-mens is gaan gebruiken en op een bepaald moment misbruiken. Daardoor wordt karma/oorzaak en gevolg gecreëerd. Waarmee men (in een volgend leven) geconfronteerd wordt, waarbinnen de wil dan als onvrij ervaren wordt. Daardoor wordt het besef geboren dat er ‘zonde’ bestaat (ik spreek liever van ‘onbewust zijn’) en in het verlengde daarvan ‘gerechtigheid’ en als zodanig dat God bestaat. 

Men is dan ‘een gevangene’ geworden als gevolg van de eigen daden. Bewustwording/bevrijding komt uiteindelijk dan weer via Jezus Christus waardoor de wil weer vrij wordt. Maar dan IN Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

In menige post wordt gepraat over vrije wil. Iedereen kan kiezen vóór God om onderdaan te worden in Zijn Koninkrijk. 

 

Je kunt geen onderdaan worden in het Koninkrijk Gods.  Dat zou betekenen dat er rangen en standen zijn en dat is niet het geval.   Dat had je al kunnen lezen bij Paulus: Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij.   Zolang er nog iets van 'zelf' is kan de Christus niet geboren worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Dat zou betekenen dat er rangen en standen zijn en dat is niet het geval.

Binnen de aardse gemeente is dat zo. Ouderlingen etc gaan niet over je heersen. Het hoofd van de gemeente is Jezus. Gezalfden hebben ook niets boven de aardse Christenen. Ze vormen één kudde. Hemels gezien is er wel een bepaalde volgorde.

1Kor 11:3 Maar ik wil dat jullie weten dat de Christus het hoofd is van elke man. En de man is het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.

 

We zijn naar Gods beeld geschapen, dus vrijheid en vrije wil is daar een onderdeel van. Zonder vrije wil kunnen we God niet echt liefhebben.  Jehovah God is de Enige is met absolute onbegrensde vrijheid. De rest moet binnen de grenzen van de verleende vrijheid bewegen. Je kan het zien als een natuurwet. We moeten ons ook onderwerpen aan bijv zwaartekracht. Zolang we bewegen binnen de grenzen van Gods verleende vrijheid brengt dat geluk. Daarbuiten zijn problemen. Vrijheid is begrenst door wetten. 
Jezus aannemen betekent ook vrijheid. De waarheid zal je vrijmaken heeft Jezus gezegd. Mooie tekst is Galaten 5:13  13Jullie zijn geroepen om vrij te zijn, broeders. Misbruik die vrijheid alleen niet om je vleselijke verlangens te bevredigen, maar dien elkaar door liefde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is dan het verschil tussen vrije wil en geloof (vertrouwen)? Vrije wil lijkt op het uitoefenen van een overwogen keuze. Geloof lijkt een state of mind. 

Als iemand tot geloof komt waarvoor heb je dan nog vrije wil nodig?  De keuze voor God heb je dan al gemaakt. Vrije wil is dan hoogstens nog van belang om ervoor te zorgen dat je binnen de lijntjes van God's wil blijft kleuren. 

bewerkt door Hermanos2
Typo
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:

Binnen de aardse gemeente is dat zo. Ouderlingen etc gaan niet over je heersen. Het hoofd van de gemeente is Jezus. Gezalfden hebben ook niets boven de aardse Christenen. Ze vormen één kudde. Hemels gezien is er wel een bepaalde volgorde.

1Kor 11:3 Maar ik wil dat jullie weten dat de Christus het hoofd is van elke man. En de man is het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.

 

We zijn naar Gods beeld geschapen, dus vrijheid en vrije wil is daar een onderdeel van. Zonder vrije wil kunnen we God niet echt liefhebben.  Jehovah God is de Enige is met absolute onbegrensde vrijheid. De rest moet binnen de grenzen van de verleende vrijheid bewegen. Je kan het zien als een natuurwet. We moeten ons ook onderwerpen aan bijv zwaartekracht. Zolang we bewegen binnen de grenzen van Gods verleende vrijheid brengt dat geluk. Daarbuiten zijn problemen. Vrijheid is begrenst door wetten. 
Jezus aannemen betekent ook vrijheid. De waarheid zal je vrijmaken heeft Jezus gezegd. Mooie tekst is Galaten 5:13  13Jullie zijn geroepen om vrij te zijn, broeders. Misbruik die vrijheid alleen niet om je vleselijke verlangens te bevredigen, maar dien elkaar door liefde.

 

1 Korinthiërs 11 gaat over het 'wereldse' in de tijd van Paulus.   Ik sprak over het Koninkrijk Gods waar rangen en standen afwezig zijn.  Uit eigen bevindingen opgemaakt. Dat is een wezenlijk verschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze vrije wil is in zoverre vrij dat we in staat zijn om te kunnen kiezen tussen goed en kwaad. We zullen echter nooit zo vrij zijn om goed en kwaad zelf te kunnen definiëren. Hoewel ik me afvraag of onze vrije wil genoeg is om voor het goede te kunnen kiezen. Hoe dan ook lijkt me Goddelijke interventie noodzakelijk om deze keuze waar te kunnen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei scoutmouse:

Onze vrije wil is in zoverre vrij dat we in staat zijn om te kunnen kiezen tussen goed en kwaad. We zullen echter nooit zo vrij zijn om goed en kwaad zelf te kunnen definiëren. Hoewel ik me afvraag of onze vrije wil genoeg is om voor het goede te kunnen kiezen. Hoe dan ook lijkt me Goddelijke interventie noodzakelijk om deze keuze waar te kunnen maken.

Je kunt niet voor het goede kiezen.  Je kent het gezegde "De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen".  Zolang de mens nog in de Adam natuur leeft blijft het een hopeloze zaak.  Precies wat je ziet als je om je heen kijkt.   Zolang de mens in ego leeft en onwetend is van het innerlijke 'eeuwig nu' blijft het behelpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Je kunt niet voor het goede kiezen.  Je kent het gezegde "De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen".  Zolang de mens nog in de Adam natuur leeft blijft het een hopeloze zaak.  Precies wat je ziet als je om je heen kijkt.   Zolang de mens in ego leeft en onwetend is van het innerlijke 'eeuwig nu' blijft het behelpen.

Weer een geweldige tekst Hopper. Je bedoelingen zijn vast oprecht. Toch kan ik er helemaal niets mee beginnen. 

1 minuut geleden zei scoutmouse:

Ik vermoed dat die vaardigheid gecorrumpeerd is en dat zonder hulp van God we geneigd blijven om verkeerde keuzes te maken.

Zelfs met hulp van God maken we verkeerde keuzes. Want we moeten niet vergeten dat we onvolmaakt zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Weer een geweldige tekst Hopper. Je bedoelingen zijn vast oprecht. Toch kan ik er helemaal niets mee beginnen. 

 

Dan zul je zelf Jezus' leer je eigen dienen te maken, want ik schreef gewoon in eigen woorden wat er staat in Mat. 16:25-26

Het is de Adam natuur (het ego) die nog wat in de wereld te winnen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei scoutmouse:

Onze vrije wil is in zoverre vrij dat we in staat zijn om te kunnen kiezen tussen goed en kwaad. We zullen echter nooit zo vrij zijn om goed en kwaad zelf te kunnen definiëren. Hoewel ik me afvraag of onze vrije wil genoeg is om voor het goede te kunnen kiezen. Hoe dan ook lijkt me Goddelijke interventie noodzakelijk om deze keuze waar te kunnen maken.

God geeft ons vrije wil omdat Hij ons daarmee met de neus op de feiten drukt. We zullen onvermijdelijk foute keuzes maken die ons moeten doen inzien dat we verlossing nodig hebben. God verwacht geen constante goede keuze. Hij verwacht een leerproces. Daarom geloof ik niet dat we op alle foute keuzes afgerekend worden. Maar wel op het bewust negeren van God's wil. 

En zelfs dit bewuste negeren kan nog steeds een gevolg zijn van onvolmaaktheid. En daarmee gepaard moet gaan met berouw en verzoek om genade. Bewustwording. 

3 minuten geleden zei Hopper:

Dan zul je zelf Jezus' leer je eigen dienen te maken, want ik schreef gewoon in eigen woorden wat er staat in Mat. 16:25-26

Het is de Adam natuur (het ego) die nog wat in de wereld te winnen heeft.

Niets menselijks is mij vreemd. Ik kan me kapot ergeren op dom volk. Ik weet dat ik in mijn onvolmaaktheid God hard nodig heb. 

bewerkt door Hermanos2
Aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2022 om 10:26 zei Yours:

“Hoe komt een mens gevangen in een zondig bestaan?” is dan de eerste vraag die gesteld moet worden. 

In mijn visie komt dat doordat de mens de van nature vrije wil van de Adam-mens is gaan gebruiken en op een bepaald moment misbruiken. Daardoor wordt karma/oorzaak en gevolg gecreëerd. Waarmee men (in een volgend leven) geconfronteerd wordt, waarbinnen de wil dan als onvrij ervaren wordt. Daardoor wordt het besef geboren dat er ‘zonde’ bestaat (ik spreek liever van ‘onbewust zijn’) en in het verlengde daarvan ‘gerechtigheid’ en als zodanig dat God bestaat. 

Men is dan ‘een gevangene’ geworden als gevolg van de eigen daden. Bewustwording/bevrijding komt uiteindelijk dan weer via Jezus Christus waardoor de wil weer vrij wordt. Maar dan IN Jezus Christus.

Reïncarnaitie is onlogisch want er staat (Jakobus 1:15): "Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood."

De dood komt dus tot stand door het kiezen voor de zonde. Tenslotte is de keuze totaal en de mens sterft. In een volgens leven zou dit proces zich alleen maar voortzetten. En omdat de zonde al volgroeid is is dat niet mogelijk omdat een start met deze volgrioeide zonde niet levensvatbaar is.

Op 21-8-2022 om 14:00 zei Hopper:

Je kunt niet voor het goede kiezen.  Je kent het gezegde "De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen".  Zolang de mens nog in de Adam natuur leeft blijft het een hopeloze zaak.  Precies wat je ziet als je om je heen kijkt.   Zolang de mens in ego leeft en onwetend is van het innerlijke 'eeuwig nu' blijft het behelpen.

Dat is niet waar, je kunt wel voor het goede kiezen. Velen kozen voor Jehovah en velen kozen voor Christus. En er staat dat alleen God goed is. Ook staat er dat Jezus God is. Dus wie voor God kiest kiest het goede.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2022 om 13:31 zei Hermanos2:

Wat is dan het verschil tussen vrije wil en geloof (vertrouwen)? Vrije wil lijkt op het uitoefenen van een overwogen keuze. Geloof lijkt een state of mind.

Geloof is een gift van God, een genade die Hij schenkt aan wie Hij wil. En voor die gift moet je vrijwillig openstaan. Natuurlijk kan je omgeving daarin helpen, vooral als je erin opgevoed bent, maar uiteindelijk blijft het een vrije keuze om er wel of niet voor open te (blijven) staan.
Geloof is ook niet enkel een passieve geestestoestand, maar iets dat door gebed, sacramenten en naastenliefde als het ware onderhoud vergt. Eigen werken dus? Nee, want al het goede dat je doet, komt van God uit.
Elke keer dat je bidt, vol verlangen of uit gewoonte, is op uitnodiging van God, ook als je het schijnbaar uit jezelf doet. Elk goed werk dat je doet is een genadegift van God aan de ander, door jou, ook als je daartoe vrijwillig je inspant. Elke verleiding die je weerstaat, is een bemoediging van God.

Citaat

Als iemand tot geloof komt waarvoor heb je dan nog vrije wil nodig?  De keuze voor God heb je dan al gemaakt. Vrije wil is dan hoogstens nog van belang om ervoor te zorgen dat je binnen de lijntjes van God's wil blijft kleuren. 

De vrije wil is nodig om God daadwerkelijk te blijven liefhebben. Zonder vrije wil is geen echte liefde en vrijheid mogelijk en precies dáárvoor schonk Hij ons die vrijheid. Dat we daarme ook Hem kunnen afwijzen, is een prijs die Hij bereid is daarvoor te betalen en ook betaald hééft.
Vrije wil is véél meer dan enkel de 'zakelijke' keuze tussen goed of kwaad, God of jezelf. Dat is een veel te beperkte blik erop. Vrije wil is hetgeen je tot kind van God maakt, je bewust maakt van Hem en van wie jij bent. Het is hetgeen je ziel vervult met vrijheid, ruimte, liefde, creativiteit en compassie.

Hoe groter en belangrijker de gift die God ons geeft, hoe heftiger het misbruik dat we ervan kunnen maken, want de zonde is niets anders dan de pervertering van het goede. En hoe meer goed je ontvangt, hoe meer deze logischerwijs door jou geperverteerd kan worden.
Je moet een groot heilige zijn om diep te kunnen vallen. Middelmatige mensen doen weliswaar niet veel kwaad, maar ook niet veel goed, en zij worden alsnog geroepen heilig te worden en als het ware het risico samen met God te nemen.
Als we dus zo zwaar en ernstig kunnen zondigen met onze vrije wil, hoe groots en hoe van belang moet deze dan wel niet zijn in onze relatie met God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Barnabas:

 

Dat is niet waar, je kunt wel voor het goede kiezen. Velen kozen voor Jehovah en velen kozen voor Christus. En er staat dat alleen God goed is. Ook staat er dat Jezus God is. Dus wie voor God kiest kiest het goede.

De leer van Jezus gaat over het sterven van 'Adam' welke in het veld van goed en kwaad leeft.  Om daarna in Christus te leven welke geheel buiten kwaad én goed staat.

De oude natuur dient geheel te sterven, een 'goedmens' worden is niet voldoende.  Er staat ook niet geschreven dat de mens verbannen is wegens kennis van het kwaad, er staat nadrukkelijk dat het wegens kennis is van goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De leer van Jezus gaat over het sterven van 'Adam' welke in het veld van goed en kwaad leeft.  Om daarna in Christus te leven welke geheel buiten kwaad én goed staat.

De oude natuur dient geheel te sterven, een 'goedmens' worden is niet voldoende.  Er staat ook niet geschreven dat de mens verbannen is wegens kennis van het kwaad, er staat nadrukkelijk dat het wegens kennis is van goed en kwaad.

Hoezo is er in het eeuwifge leven sprake van buiten het goede staan? Het koninkrijk Gods is waar God is en God is goed. Mattheüs 19:17: "Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht." Wanneer God dan goed is is de hemel goed en wie in de hemel staat is in het goede. Bij de schepping wordt ook gezegd dat alles wat God gemaakt had goed was. Het eeuwige leven is een herstel van de paradijselijke toestand en daar zal het zijn als bij de schepping: En God zag het en zie, het was zeer goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Barnabas:

Hoezo is er in het eeuwifge leven sprake van buiten het goede staan? Het koninkrijk Gods is waar God is en God is goed. Mattheüs 19:17: "Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht." Wanneer God dan goed is is de hemel goed en wie in de hemel staat is in het goede. Bij de schepping wordt ook gezegd dat alles wat God gemaakt had goed was. Het eeuwige leven is een herstel van de paradijselijke toestand en daar zal het zijn als bij de schepping: En God zag het en zie, het was zeer goed.

Je geeft zelf het antwoord al: alleen één is goed.  Als zelfs Jezus weigert zichzelf 'goed' te noemen, dan zou het van hoogmoed getuigen als een mens zichzelf 'goed' zou noemen.   Er kan door de mens geweten worden wat de betekenis is van één (niet-twee) en met dat weten is het ook duidelijk dat goed en kwaad wel-twee is.

Daarom ben ik ook tegenstander van de zogenaamde heiligen.  Jezus is niet 'goed' en dan zouden heiligen dat wel zijn?  Menselijke verzinsels zijn het.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Je geeft zelf het antwoord al: alleen één is goed.  Als zelfs Jezus weigert zichzelf 'goed' te noemen, dan zou het van hoogmoed getuigen als een mens zichzelf 'goed' zou noemen.   Er kan door de mens geweten worden wat de betekenis is van één (niet-twee) en met dat weten is het ook duidelijk dat goed en kwaad wel-twee is.

Daarom ben ik ook tegenstander van de zogenaamde heiligen.  Jezus is niet 'goed' en dan zouden heiligen dat wel zijn?  Menselijke verzinsels zijn het.

Het gaat niet om goed noemen maar het gaat om goed zijn.

Dat God één is betekent niet dat er maar één persoon is. Ook staat er dat wie in Christus is één is. Eén met God en één met elkaar. Er staat ook: "niet langer ik leef maar Christus in mij". Als God dan goed is is ook de mens goed. Dat blijkt ook uit de goede werken. Zo behelst het één zijn dus God en de gelovigen. De mens is goed omdat Christus in hem leeft.

Heb je niet zelf iets verzonnen en hoe kun je dat weten? Blijkt niet uit de werken van iemand of hij goed is? Is het goed om iemand te redden van de hel?

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Reïncarnaitie is onlogisch want er staat (Jakobus 1:15): "Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood."

De dood komt dus tot stand door het kiezen voor de zonde. Tenslotte is de keuze totaal en de mens sterft. In een volgens leven zou dit proces zich alleen maar voortzetten. En omdat de zonde al volgroeid is is dat niet mogelijk omdat een start met deze volgrioeide zonde niet levensvatbaar is.

Ik denk dat Jakobus nèt niet over de (zonde-)dood heen kon kijken dan wel dat hij wat druk op zijn toehoorders wilde uitoefenen om zich Nù te bekeren. Het mooie van het geheel is dat iedereen keer op keer een herkansing krijgt! Ook de zondige ziel incarneert opnieuw en krijgt de kans om het karma/oorzaak en gevolg goed te maken. Dat is dan vaak wel een zware weg, maar voor een ieder is er altijd opnieuw de mogelijkheid om in Jezus/met Jezus te gaan leven en als zodanig weer deelachtig te gaan worden aan het eeuwige leven.

Eeuwige verdoemenis bestaat niet!

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Yours:

Ik denk dat Jakobus nèt niet over de (zonde-)dood heen kon kijken dan wel dat hij wat druk op zijn toehoorders wilde uitoefenen om zich Nù te bekeren. Het mooie van het geheel is dat iedereen keer op keer een herkansing krijgt! Ook de zondige ziel incarneert opnieuw en krijgt de kans om het karma/oorzaak en gevolg goed te maken. Dat is vaak dan wel een zware weg, maar voor een ieder is er altijd opnieuw de mogelijkheid om in Jezus/met Jezus te gaan leven en als zodanig weer deelachtig te gaan worden aan het eeuwige leven.

Eeuwige verdoemenis bestaat niet!

Er zijn geen aanwijzingen in de bijbel voor reïncarnatie. De schrift is het woord Gods en bij God is volledige vrijheid om te kiezen. God oefent geen druk uit maar respecteert de vrije wil. De uitspraak van Jakobus kan dus niet bedoeld zijn om te dwingen of manipuleren tot bekering.

Jacobus zegt ook (Jakobus 1;26: "Als iemand onder u denkt dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, dan is zijn godsdienst zinloos."

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Het gaat niet om goed noemen maar het gaat om goed zijn.

Dat God één is betekent niet dat er maar één persoon is. Ook staat er dat wie in Christus is één is. Eén met God en één met elkaar. Er staat ook: "niet langer ik leef maar Christus in mij". Als God dan goed is is ook de mens goed. Dat blijkt ook uit de goede werken. Zo behelst het één zijn dus God en de gelovigen. De mens is goed omdat Christus in hem leeft.

Heb je niet zelf iets verzonnen en hoe kun je dat weten? Blijkt niet uit de werken van iemand of hij goed is? Is het goed om iemand te redden van de hel?

Ik verzin niks zelf.  Ik onderstreep wat Jezus zegt: Niemand is goed behalve één.   De werken van iemand mogen best goed genoemd worden, maar niet één.  En dat is geen één zijn van God en de gelovigen (Dan zouden bv Kirill en Poetin er ook bij horen), maar dat één zijn is alleen kenbaar als God zichzelf te kennen geeft als één.

 

Ik wijk geen letter af van wat Jezus zegt.  Ieder individu moet zelf 'de weg' naar de Waarheid volgen zoals Jezus deze heeft gezegd.   Het één zijn met God is tevens de Waarheid waar Jezus over spreekt.  Lidmaatschap van een kerk heeft er niks mee van doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid