Spring naar bijdragen

De opstanding, waar zal die plaatsvinden en hoe zal dit gaan


Aanbevolen berichten

Op 30-10-2020 om 07:53 zei Mount Freedom:

Zijn juk is zwaar wou je zeggen?

Dat hangt ervan af of je een doornenkroon, geseling en vastspijkeren tot je sterft, moeizaam vindt. Dat is namelijk wat Christus zegt: verwacht niet dat de dienstknecht het gemakkelijker of beter krijgt dan zijn meester. Maar wel gemakkelijker is gewoon om te zeggen: dat heeft Christus gedaan voor mij, als een eenzijdig geschenk, waar ik alleen maar dankjewel tegen hoef te zeggen. Om dan met de geest van vrijheid ook vrij te zijn mijn eigen wegen te bepalen.
Welk juk van deze twee vind jij lichter? Welke zwaar?

Johannes 15:20 20 Gedenk van het woord, dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 372
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is heel oud, vanaf het moment dat de mens de lagere natuur ging onderzoeken, dat de begeerte-instelling, de chakra's de wereld gingen dienen. De energiestromen dienen de mens. Echter, wanneer

Kun je dit soort ellenlange epistels ook in maximaal 10 regels samenvatten?  Dat maakt je misschien leesbaarder. Bij voorbaat dank. 

De verwarring kan heel overtuigend zijn. Heel verwarrend allemaal.   Maar zoals Veritas al bedoelt; de Waarheid maakt vrij. Wat vrijgemaakt wordt, is uit de Waarheid. Tot die tijd, schrijft

Op 26-10-2020 om 15:10 zei Veritas Illustrat:

Alle mensen staan dus op? Behalve de heiligen, want die hebben een opstanding in de hemel gekregen? Hoe moet ik dat zien, een opstanding in de hemel? En de gelovigen? Zijn dat dan die heiligen? Als alle mensen sowieso opstaan, waarom zijn er nu dan zoveel gelovigen die ruzie maken? Want:

Je zegt: ieder mens staat op en de opstanding is wel een oordeel, maar geen veroordeling? Dat begrijp ik niet. Waarom dan Jezus als elk mens sowieso een tweede kans krijgt? Waarom dan al die moeite? Waarom maken jullie je dan zo druk? Want:

Dus was de dood van Jezus helemaal niet nodig? Want na je dood, zeg jij, blijk je gewoon voor je eigen zonden te hebben betaald. Enkel in uitzonderlijke situaties zal een persoon geen opstanding krijgen (bijv een persoon die tegen de heilige Geest heeft gezondigd). Dus degenen die zondigen tegen de Heilige Geest zijn echt de sigaar. Oppassen dus dat je niet tegen de HG zondigt. Hoe zondig je tegen de Heilige Geest? Welke uitzonderlijke situaties zijn er nog meer?  

In de praktijk dus iedereen.

Ik denk dat niet veel christenen het hier per definitie mee eens zijn. Maar is het duizend-jarig-rijk niet Gods koninkrijk? Komt dat dan weer daarna?

God zal echter niet toestaan dat Zijn Koninkrijk weer opnieuw een chaos wordt. Je ziet dus het duizend-jarig-rijk als een herkansing voor alle mensen. En dan blijven na die duizend jaar degenen over die 'echt' geschikt zijn voor Gods koninkrijk? Waar blijven dan degenen die ook na die duizend jaar door de mand vallen?

Volgens jou doet God het hele verhaal in duizend jaar overnieuw. Alle mensen zijn hier aanwezig en na die duizend jaar vallen die af die het echt niet willen weten? Maar waarom dan al die moeite nu? En waarom Jezus, want uiteindelijk is die helemaal niet nodig. En waarom nu prediken als het tóch in de duizend jaar wordt geregeld?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zondig je tegen de Heilige Geest?

Je kan alleen zondigen tegen de Heilige Geest, als je de werking kent van de Heilige Geest. De meeste christenen kennen de werking van de Heilige Geest niet, zoals de eerste gemeente die wel kende. B.v. In de bijbel lees je nooit, dat mensen een innerlijke roeping ontvangen hebben, zoals wij nu niet anders horen van mensen, dat God hun een innerlijke roeping heeft gegeven , om daar in dienstbaar te zijn. In de Bijbel lees je alleen dat de roepingen van buitenaf komen, Jezus roept zijn apostelen, en na Pinksteren is het de Heilige Geest. Zoals je dat kan lezen van apostel Paulus en Barnabas, lees handelingen 13, Nergens zal je lezen, van een innerlijke roeping. En dat bestaat ook niet, wat voor goeds moet er nu uit een mens voortkomen. Maar mensen matigen het zich aan, en waar zijn dan degenen die van zo'n innerlijke roeping ,getuigen zijn geweest, die zijn er niet. Die waren er wel als Paulus zijn roeping of afzondering hoorden uit de mond van een profeet. De meeste christenen kunnen niet zondigen tegen de Heilige Geest, omdat zij de werking van de Heilige Geest niet kennen. Laat het tot troost zijn, want elke zonden gesproken tegen Jezus, die kan wel vergeven worden,

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei strukton:

Hoe zondig je tegen de Heilige Geest?

Je kan alleen zondigen tegen de Heilige Geest, als je de werking kent van de Heilige Geest. De meeste christenen kennen de werking van de Heilige Geest niet, zoals de eerste gemeente die wel kende. B.v. In de bijbel lees je nooit, dat mensen een innerlijke roeping ontvangen hebben, zoals wij nu niet anders horen van mensen, dat God hun een innerlijke roeping heeft gegeven , om daar in dienstbaar te zijn. In de Bijbel lees je alleen dat de roepingen van buitenaf komen, Jezus roept zijn apostelen, en na Pinksteren is het de Heilige Geest. Zoals je dat kan lezen van apostel Paulus en Barnabas, lees handelingen 13, Nergens zal je lezen, van een innerlijke roeping. En dat bestaat ook niet, wat voor goeds moet er nu uit een mens voortkomen. Maar mensen matigen het zich aan, en waar zijn dan degenen die van zo'n innerlijke roeping ,getuigen zijn geweest, die zijn er niet. Die waren er wel als Paulus zijn roeping of afzondering hoorden uit de mond van een profeet. De meeste christenen kunnen niet zondigen tegen de Heilige Geest, omdat zij de werking van de Heilige Geest niet kennen. Laat het tot troost zijn, want elke zonden gesproken tegen Jezus, die kan wel vergeven worden,

Ik begrijp de strekking; hoe kan er iets van binnenuit roepen.

Toch kunnen de betekenissen voor roeping wel duiden op iets van binnenuit.

Roeping

1) Aandrang 2) Aandrift 3) Aangeboren aanleg 4) Bediening 5) Bestemming 6) Gods voornemen 7) Gretig verlangen 😎 Het bestemd zijn 9) Het bestemd zijn voor een bepaalde taak 10) Iets waar men zich toe verplicht voelt 11) Innerlijke aandrang 12) Innerlijke aandrift 13) Innerlijke behoefte 14) Innerlijke drang

Mijns inziens is dat dan ook niet iets van de mens inderdaad, maar van datgene wat God toebehoort, of beter; behoorde. Iets uit het Licht zogezegd, een vonk, een her-innering, een ge-weten.

Dat kan niet roepen, maar wel reageren.

En als dat reageren van iets wat God toebehoorde, gewekt wordt, is die mens tot geloof gekomen, omdat er een bewustwording plaatsvindt in het hart van die mens.

Wat kan een mens God dienen inderdaad, als hij niet uit God is. Dat wat uit God is, kan en wordt gediend door God, door het Woord. En het Woord is Geest.

En daartegen zondigen, kan alleen inderdaad door Hem die de Geest heeft.

Tot die tijd is het kijken in een wazige spiegel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei thom:

Mijns inziens is dat dan ook niet iets van de mens inderdaad, maar van datgene wat God toebehoort, of beter; behoorde. Iets uit het Licht zogezegd, een vonk, een her-innering, een ge-weten.

Dat kan niet roepen, maar wel reageren.

En als dat reageren van iets wat God toebehoorde, gewekt wordt, is die mens tot geloof gekomen, omdat er een bewustwording plaatsvindt in het hart van die mens.

Wat kan een mens God dienen inderdaad, als hij niet uit God is. Dat wat uit God is, kan en wordt gediend door God, door het Woord. En het Woord is Geest.

En daartegen zondigen, kan alleen inderdaad door Hem die de Geest heeft.

Tot die tijd is het kijken in een wazige spiegel.

Een roep is een actief iets, zodat je kunt spreken van een stem.
Een herinnering of aandrang is iets wat er is, dat geraakt en opgewekt moet worden, of ontwaken.
Het geroepene schreeuwt en roept, maar heeft daarvan een besef niet.
Het geroepene zal als een jong vogeltje als moeder beschouwen, wat hem het eerste of langste voedt en beschermt.
Het geroepene kan zijn vader niet anders kennen dan te kijken naar wie hij zelf is, en wie zijn moeder is;
Maar zijn vader is hem vooral vreemd en een beeld, van die enkele crisis momenten als hij hem ziet.

Dat wat God zegt, is Zijn Woord. De stem van Zijn Geest.
Dat wat God zegt, dat niet Zijn Woord is, is nieuw, en daarvan wordt een nieuw lied gemaakt,
en het wordt vanaf dan Woord van God genoemd, en dat is het dan.
Dat wat niet Gods Woord is, is een valse profetie, en dat wordt gestraft door zijn niet vervuld worden.

Als iemand zegt dat hij Gods Woord is, dan spreekt Hij Gods Woord, en dan is hij er één mee,
en dan zoekt hij dat woord te kennen en te doen en te vervullen.
Ook al is hij geen profeet, hij is er om het woord te horen en te doen, en komt om van die waarheid getuigenis doen.
God, die roept, bezoekt de geesten die Hem zoeken, en in Hem zoeken te zijn.
Cornelius, de Romeinse Hoofdman, de Moorman bij Filippus, Paulus, de gevangenisbewaarder in Filippi, de consul te Malta, etc.

Maar niet geheel zuiver is te zeggen, dat het Woord God dient; want het is uit God zelf.
Het Woord is wat God zegt en dan als iets nieuws een eigen ontstaan heeft,
dat nergens anders uit ontspringt dan uit God. Dus als iets Woord van God wordt genoemd,
dan is dat altijd per definitie rechtstreeks uit God, en nergens anders uit.

Dat wat uit God komt, dient God. Het gehoorzaamt zijn wil. Zo niet de mens.
De mens is wel door het woord geworden, maar hoort niet naar de stem.
De mens kan wel zoeken naar het Woord, maar hoort zichzelf of het Woord in hem,
dat is namelijk wat God als Licht heeft gegeven tot bekendmaking van zichzelf.

10 uur geleden zei thom:

Dat wat uit God is, kan en wordt gediend door God, door het Woord. En het Woord is Geest.

En daartegen zondigen, kan alleen inderdaad door Hem die de Geest heeft.

Er zijn twee zaken uit God: wat in de mens is en het Licht zoekt, dat is uit God. Dat is Woord  - dat niet hoort. 
En ook wat God zegt, is uit God. Dat is Woord om te worden gehoord, de stem van God.
En het Woord dat vlees geworden is, is daartoe gekomen om wel te horen en ook te doen.
Dat is het enige dat Woord is, dat ook hoort naar het Woord, om dat te doen, en te zijn.

Wie in dat Woord is, identificeert zich met Hem,
en hoort zoals Hij hoort, en doet zoals Hij doet,
en wordt zoals Hij werd, en krijgt wat Hij kreeg.

Het Woord is leven en kracht en waarheid,
dat is niet Geest in wazigheid, maar Kennis en Kracht ten Leven.
De Geest is wat door het Woord komt, in kennis en kracht en volheid.
Lastering van de Geest, is hier dat iemand tot kennis,
en tot kracht, en tot waarheid is gekomen,
en dan daarin (met zicht op God) kiest tegen God.
Dat kan op alle manieren, maar het kenmerkendste is de verharding:
ruimte wordt gegeven aan iets tegen God, om dat vast te klampen en daarop te bouwen, 
en daaromheen muren te zetten; tot ook God het niet langer neemt, en hem breekt,
of anders de muren breekt, en de ziel tot bekering beweegt.

10 uur geleden zei thom:

Tot die tijd is het kijken in een wazige spiegel.

Nee, er is helemaal geen wazige spiegel. Dat is een sprookje.
Wat er is, dat is een scherpe precieze spiegel,
en een hoop slechte ogen, en vertroebeld zicht.
Waar dat anders is, daar zien wij onszelf troebel.

En wij allen, met ongedekten aangezichte
de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende,
worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd,
van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

---------------------------------------

dan zult gij weten, dat u de HEERE uit Egypteland uitgeleid heeft;
En morgen, dan zult gij des HEEREN heerlijkheid zien,
dewijl Hij uw murmureringen tegen den HEERE gehoord heeft;
want wat zijn wij, dat gij tegen ons murmureert?

---------------------------------------

Wijk af van het kwade, en doe het goede, en woon in eeuwigheid.
Want de HEERE heeft het recht lief, en zal Zijn gunstgenoten niet verlaten;
in eeuwigheid worden zij bewaard; maar het zaad der goddelozen wordt uitgeroeid.
De rechtvaardigen zullen de aarde erfelijk bezitten, en in eeuwigheid daarop wonen.
De mond des rechtvaardigen vermeldt wijsheid, en zijn tong spreekt het recht.
De wet zijns Gods is in zijn hart; zijn gangen zullen niet slibberen.

---------------------------------------

En uw oren zullen horen het woord desgenen, die achter u is, zeggende:
Dit is de weg, wandelt in denzelven; als gij zoudt afwijken ter rechter hand of ter linkerhand.

---------------------------------------

Maar zij zijn er ook ingekomen en hebben het erfelijk bezeten,
maar hebben Uwer stem niet gehoorzaamd, en in Uw wet niet gewandeld;
zij hebben niets gedaan van alles, wat Gij hun geboden hadt te doen;
dies hebt Gij hun al dit kwaad doen bejegenen.

---------------------------------------

Haar profeten zijn lichtvaardig, gans trouweloze mannen;
haar priesters verontreinigen het heilige, zij doen der wet geweld aan.
De rechtvaardige HEERE is in het midden van haar, Hij doet geen onrecht;
allen morgen geeft Hij Zijn recht in het licht, er ontbreekt niet; doch de verkeerde weet van geen schaamte.

---------------------------------------

Daarom wordt de wet onderlaten, en het recht komt nimmermeer voort;
want de goddeloze omringt den rechtvaardige; daarom komt het recht verdraaid voor.
Ziet onder de heidenen, en aanschouwt, en verwondert u, verwondert u, want Ik werk een werk in ulieder dagen,
hetwelk gij niet geloven zult, als het verteld zal worden.

---------------------------------------

Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de rol des boeks is van mij geschreven;
Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands.
Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen bedwing ik niet; HEERE! Gij weet het.

---------------------------------------

De overgeblevenen van Israël zullen geen onrecht doen, noch leugen spreken,
en in hun mond zal geen bedriegelijke tong gevonden worden;
maar zij zullen weiden en nederliggen, en niemand zal hen verschrikken.
Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israël; wees blijde,
en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!
De HEERE heeft uw oordelen weggenomen, Hij heeft uw vijand weggevaagd;
de Koning Israëls, de HEERE, is in het midden van u, gij zult geen kwaad meer zien.
Te dien dage zal tot Jeruzalem gezegd worden:
Vrees niet, o Sion! laat uw handen niet slap worden.

---------------------------------------

Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien,
en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden;
Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan,
zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

---------------------------------------

Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt;
En dat van alles, waarvan gij niet kondet gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes,
door Dezen een iegelijk, die gelooft, gerechtvaardigd wordt.
Ziet dan toe, dat over ulieden niet kome, hetgeen gezegd is in de profeten:
Ziet, gij verachters, en verwondert u, en verdwijnt; want Ik werk een werk in uw dagen, een werk,
hetwelk gij niet zult geloven, zo het u iemand verhaalt.

---------------------------------------

Hieraan hebben wij de liefde gekend,
dat Hij Zijn leven voor ons gesteld heeft.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei strukton:

Hoe zondig je tegen de Heilige Geest?

Je kan alleen zondigen tegen de Heilige Geest, als je de werking kent van de Heilige Geest. De meeste christenen kennen de werking van de Heilige Geest niet, zoals de eerste gemeente die wel kende. B.v. In de bijbel lees je nooit, dat mensen een innerlijke roeping ontvangen hebben, zoals wij nu niet anders horen van mensen, dat God hun een innerlijke roeping heeft gegeven , om daar in dienstbaar te zijn. In de Bijbel lees je alleen dat de roepingen van buitenaf komen, Jezus roept zijn apostelen, en na Pinksteren is het de Heilige Geest. Zoals je dat kan lezen van apostel Paulus en Barnabas, lees handelingen 13, Nergens zal je lezen, van een innerlijke roeping. En dat bestaat ook niet, wat voor goeds moet er nu uit een mens voortkomen. Maar mensen matigen het zich aan, en waar zijn dan degenen die van zo'n innerlijke roeping ,getuigen zijn geweest, die zijn er niet. Die waren er wel als Paulus zijn roeping of afzondering hoorden uit de mond van een profeet. De meeste christenen kunnen niet zondigen tegen de Heilige Geest, omdat zij de werking van de Heilige Geest niet kennen. Laat het tot troost zijn, want elke zonden gesproken tegen Jezus, die kan wel vergeven worden,

Dit is reli-taal (ik hou het netjes) waar ook het Nieuwe Testament vol mee staat. Jezus zelf bedoelde heel iets anders met Heilige Geest, namelijk Kosmisch Bewustijn, bij de Boeddhisten beter bekend als Maha Nirvana. Wij hebben toegang tot deze "Heilige Geest" via ons 'ik-bewustzijn', dat er als het ware een vonkje van is en er direct mee samenhangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Tomega:
13 uur geleden zei thom:

Tot die tijd is het kijken in een wazige spiegel.

Nee, er is helemaal geen wazige spiegel. Dat is een sprookje.
Wat er is, dat is een scherpe precieze spiegel,
en een hoop slechte ogen, en vertroebeld zicht.
Waar dat anders is, daar zien wij onszelf troebel.

Als in een wazige spiegel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:

Maar niet geheel zuiver is te zeggen, dat het Woord God dient; want het is uit God zelf.
Het Woord is wat God zegt en dan als iets nieuws een eigen ontstaan heeft,
dat nergens anders uit ontspringt dan uit God. Dus als iets Woord van God wordt genoemd,
dan is dat altijd per definitie rechtstreeks uit God, en nergens anders uit.

Dat wat uit God komt, dient God. Het gehoorzaamt zijn wil.

Weet je nu al een beetje wat je zelf zoal schijft Tomega, of blijft het letters produceren en hopen dat er een paar goed achter elkaar vallen.

Waarom die ellenlange epistels waar men maar iets uit moet vissen wat ergens op moet lijken.

En wat mogelijk met 1 tekstregel duidelijk gemaakt kan worden.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:

Een roep is een actief iets, zodat je kunt spreken van een stem.
Een herinnering of aandrang is iets wat er is, dat geraakt en opgewekt moet worden, of ontwaken.
Het geroepene schreeuwt en roept, maar heeft daarvan een besef niet.
Het geroepene zal als een jong vogeltje als moeder beschouwen, wat hem het eerste of langste voedt en beschermt.
Het geroepene kan zijn vader niet anders kennen dan te kijken naar wie hij zelf is, en wie zijn moeder is;
Maar zijn vader is hem vooral vreemd en een beeld, van die enkele crisis momenten als hij hem ziet.

Dat wat God zegt, is Zijn Woord. De stem van Zijn Geest.
Dat wat God zegt, dat niet Zijn Woord is, is nieuw, en daarvan wordt een nieuw lied gemaakt,
en het wordt vanaf dan Woord van God genoemd, en dat is het dan.
Dat wat niet Gods Woord is, is een valse profetie, en dat wordt gestraft door zijn niet vervuld worden.

Als iemand zegt dat hij Gods Woord is, dan spreekt Hij Gods Woord, en dan is hij er één mee,
en dan zoekt hij dat woord te kennen en te doen en te vervullen.
Ook al is hij geen profeet, hij is er om het woord te horen en te doen, en komt om van die waarheid getuigenis doen.
God, die roept, bezoekt de geesten die Hem zoeken, en in Hem zoeken te zijn.
Cornelius, de Romeinse Hoofdman, de Moorman bij Filippus, Paulus, de gevangenisbewaarder in Filippi, de consul te Malta, etc.

Maar niet geheel zuiver is te zeggen, dat het Woord God dient; want het is uit God zelf.
Het Woord is wat God zegt en dan als iets nieuws een eigen ontstaan heeft,
dat nergens anders uit ontspringt dan uit God. Dus als iets Woord van God wordt genoemd,
dan is dat altijd per definitie rechtstreeks uit God, en nergens anders uit.

Dat wat uit God komt, dient God. Het gehoorzaamt zijn wil. Zo niet de mens.
De mens is wel door het woord geworden, maar hoort niet naar de stem.
De mens kan wel zoeken naar het Woord, maar hoort zichzelf of het Woord in hem,
dat is namelijk wat God als Licht heeft gegeven tot bekendmaking van zichzelf.

Er zijn twee zaken uit God: wat in de mens is en het Licht zoekt, dat is uit God. Dat is Woord  - dat niet hoort. 
En ook wat God zegt, is uit God. Dat is Woord om te worden gehoord, de stem van God.
En het Woord dat vlees geworden is, is daartoe gekomen om wel te horen en ook te doen.
Dat is het enige dat Woord is, dat ook hoort naar het Woord, om dat te doen, en te zijn.

Wie in dat Woord is, identificeert zich met Hem,
en hoort zoals Hij hoort, en doet zoals Hij doet,
en wordt zoals Hij werd, en krijgt wat Hij kreeg.

Het Woord is leven en kracht en waarheid,
dat is niet Geest in wazigheid, maar Kennis en Kracht ten Leven.
De Geest is wat door het Woord komt, in kennis en kracht en volheid.
Lastering van de Geest, is hier dat iemand tot kennis,
en tot kracht, en tot waarheid is gekomen,
en dan daarin (met zicht op God) kiest tegen God.
Dat kan op alle manieren, maar het kenmerkendste is de verharding:
ruimte wordt gegeven aan iets tegen God, om dat vast te klampen en daarop te bouwen, 
en daaromheen muren te zetten; tot ook God het niet langer neemt, en hem breekt,
of anders de muren breekt, en de ziel tot bekering beweegt.

Nee, er is helemaal geen wazige spiegel. Dat is een sprookje.
Wat er is, dat is een scherpe precieze spiegel,
en een hoop slechte ogen, en vertroebeld zicht.
Waar dat anders is, daar zien wij onszelf troebel.

En wij allen, met ongedekten aangezichte
de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende,
worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd,
van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

---------------------------------------

dan zult gij weten, dat u de HEERE uit Egypteland uitgeleid heeft;
En morgen, dan zult gij des HEEREN heerlijkheid zien,
dewijl Hij uw murmureringen tegen den HEERE gehoord heeft;
want wat zijn wij, dat gij tegen ons murmureert?

---------------------------------------

Wijk af van het kwade, en doe het goede, en woon in eeuwigheid.
Want de HEERE heeft het recht lief, en zal Zijn gunstgenoten niet verlaten;
in eeuwigheid worden zij bewaard; maar het zaad der goddelozen wordt uitgeroeid.
De rechtvaardigen zullen de aarde erfelijk bezitten, en in eeuwigheid daarop wonen.
De mond des rechtvaardigen vermeldt wijsheid, en zijn tong spreekt het recht.
De wet zijns Gods is in zijn hart; zijn gangen zullen niet slibberen.

---------------------------------------

En uw oren zullen horen het woord desgenen, die achter u is, zeggende:
Dit is de weg, wandelt in denzelven; als gij zoudt afwijken ter rechter hand of ter linkerhand.

---------------------------------------

Maar zij zijn er ook ingekomen en hebben het erfelijk bezeten,
maar hebben Uwer stem niet gehoorzaamd, en in Uw wet niet gewandeld;
zij hebben niets gedaan van alles, wat Gij hun geboden hadt te doen;
dies hebt Gij hun al dit kwaad doen bejegenen.

---------------------------------------

Haar profeten zijn lichtvaardig, gans trouweloze mannen;
haar priesters verontreinigen het heilige, zij doen der wet geweld aan.
De rechtvaardige HEERE is in het midden van haar, Hij doet geen onrecht;
allen morgen geeft Hij Zijn recht in het licht, er ontbreekt niet; doch de verkeerde weet van geen schaamte.

---------------------------------------

Daarom wordt de wet onderlaten, en het recht komt nimmermeer voort;
want de goddeloze omringt den rechtvaardige; daarom komt het recht verdraaid voor.
Ziet onder de heidenen, en aanschouwt, en verwondert u, verwondert u, want Ik werk een werk in ulieder dagen,
hetwelk gij niet geloven zult, als het verteld zal worden.

---------------------------------------

Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de rol des boeks is van mij geschreven;
Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands.
Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen bedwing ik niet; HEERE! Gij weet het.

---------------------------------------

De overgeblevenen van Israël zullen geen onrecht doen, noch leugen spreken,
en in hun mond zal geen bedriegelijke tong gevonden worden;
maar zij zullen weiden en nederliggen, en niemand zal hen verschrikken.
Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israël; wees blijde,
en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!
De HEERE heeft uw oordelen weggenomen, Hij heeft uw vijand weggevaagd;
de Koning Israëls, de HEERE, is in het midden van u, gij zult geen kwaad meer zien.
Te dien dage zal tot Jeruzalem gezegd worden:
Vrees niet, o Sion! laat uw handen niet slap worden.

---------------------------------------

Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien,
en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden;
Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan,
zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

---------------------------------------

Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt;
En dat van alles, waarvan gij niet kondet gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes,
door Dezen een iegelijk, die gelooft, gerechtvaardigd wordt.
Ziet dan toe, dat over ulieden niet kome, hetgeen gezegd is in de profeten:
Ziet, gij verachters, en verwondert u, en verdwijnt; want Ik werk een werk in uw dagen, een werk,
hetwelk gij niet zult geloven, zo het u iemand verhaalt.

---------------------------------------

Hieraan hebben wij de liefde gekend,
dat Hij Zijn leven voor ons gesteld heeft.

Kun je dit soort ellenlange epistels ook in maximaal 10 regels samenvatten?  Dat maakt je misschien leesbaarder. Bij voorbaat dank. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
5 uur geleden zei Tomega:
15 uur geleden zei thom:

Tot die tijd is het kijken in een wazige spiegel.

Nee, er is helemaal geen wazige spiegel. Dat is een sprookje.
Wat er is, dat is een scherpe precieze spiegel,
en een hoop slechte ogen, en vertroebeld zicht.
Waar dat anders is, daar zien wij onszelf troebel.

Als in een wazige spiegel. 

Zeker! 
Net als de man meent van de tekst, die moet bekennen dat hij niet goed lezen kan.
Net als de man meent van de tekst, die niet goed begrijpen kan.
Net als de man zich spiegelt van zijn naaste, die blind is.
Net als de man, die zijn spiegel verwaarloost en het beeld laat verstoffen.
Net als de man voor de wazig gedachte spiegel, die alleen maar een bril nodig had.

DE SPIEGEL WAARIN WIJ ZIEN, IS DE WET VAN MOZES EN DE PROFETEN
DOOR DE GEEST EN IN HET LICHT VAN CHRISTUS

Jozua 1:8
Dat het boek dezer wet niet wijke van uw mond, maar overleg het dag en nacht, opdat gij waarneemt te doen naar alles, wat daarin geschreven is; want alsdan zult gij uw wegen voorspoedig maken, en alsdan zult gij verstandelijk handelen.

Jozua 8:35 
Daar was niet een woord van al hetgeen Mozes geboden had, dat Jozua niet overluid las voor de gehele gemeente van Israël, en de vrouwen, en de kleine kinderen, en de vreemdelingen, die in het midden van hen wandelden.

Deuteronomium 4:7-10
Want wat groot volk is er, hetwelk de goden zo nabij zijn als de HEERE, onze God, zo dikwijls als wij Hem aanroepen?
En wat groot volk is er, dat zo rechtvaardige inzettingen en rechten heeft, als deze ganse wet is,
die ik heden voor uw aangezicht geef? Alleenlijk wacht u, en bewaart uw ziel wel,
dat gij niet vergeet de dingen, die uw ogen gezien hebben;
en dat zij niet van uw hart wijken, al de dagen uws levens;
en gij zult ze aan uw kinderen en uw kindskinderen bekend maken.
Ten dage, als gij voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, aan Horeb stondt,
als de HEERE tot mij zeide: Vergader Mij dit volk,
en Ik zal hun Mijn woorden doen horen, die zij zullen leren,
om Mij te vrezen al de dagen, die zij op den aardbodem zullen leven,
en zij zullen ze hun kinderen leren.

Nehemia 9:33-35
Doch Gij zijt rechtvaardig, in alles, wat ons overkomen is;
want Gij hebt trouwelijk gehandeld, maar wij hebben goddelooslijk gehandeld.
En onze koningen, onze vorsten, onze priesters en onze vaders hebben Uw wet niet gedaan;
en zij hebben niet geluisterd naar Uw geboden, en naar Uw getuigenissen, die Gij tegen hen betuigdet.
Want zij hebben U niet gediend in hun koninkrijk, en in Uw menigvuldig goed, dat Gij hun gaaft,
en in dat wijde en dat vette land, dat Gij voor hun aangezicht gegeven hadt;
en zij hebben zich niet bekeerd van hun boze werken.

31 minuten geleden zei thom:

Weet je nu al een beetje wat je zelf zoal schijft Tomega, of blijft het letters produceren en hopen dat er een paar goed achter elkaar vallen.

Jij zegt dat wat uit God is, kan en wordt gediend door God, door het Woord:
God dient God, en de mens sterft zichzelf. God is wedergeboren.
terwijl ik zeg:  De mens dient God en de mens sterft zichzelf af. De mens is wedergeboren.
Dat is door Gods kracht, maar het heeft een eigen ziel.

Ook Christus dient door Zijn wil te onderwerpen aan Gods Woord.
Dat is een keuze, want ook Christus is mens geworden.
Ook hij is aangevallen en verzocht en heeft geleden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lord Java:

Kun je dit soort ellenlange epistels ook in maximaal 10 regels samenvatten?  Dat maakt je misschien leesbaarder. Bij voorbaat dank. 

Ja, sorry. Kritiek en oordeel is inderdaad gemakkelijker te leveren op iets kleinigs.
In een land van kant en klare hokjes en oordelen in behapbare hapklare brokjes,
wordt melkspijs niet gewenst, en ingewikkeldheid niet gewaardeerd.
Troost je maar met de gedachte dat er meer over te zeggen is.
En ik troost me met de gedachte dat wat ik schrijf,
niet toegankelijker zou moeten zijn dan de bijbel.
:-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Weet je nu al een beetje wat je zelf zoal schijft Tomega, of blijft het letters produceren en hopen dat er een paar goed achter elkaar vallen.

Waarom die ellenlange epistels waar men maar iets uit moet vissen wat ergens op moet lijken.

En wat mogelijk met 1 tekstregel duidelijk gemaakt kan worden.

Euh Thom, jij kunt er anders ook wat van hoor. Wat leesbaarheid betreft scoren jullie, wat mij betreft, allebei veel minpunten. 

44 minuten geleden zei Tomega:

Zeker! 
Net als de man meent van de tekst, die moet bekennen dat hij niet goed lezen kan.
Net als de man meent van de tekst, die niet goed begrijpen kan.
Net als de man zich spiegelt van zijn naaste, die blind is.
Net als de man, die zijn spiegel verwaarloost en het beeld laat verstoffen.
Net als de man voor de wazig gedachte spiegel, die alleen maar een bril nodig had.

DE SPIEGEL WAARIN WIJ ZIEN, IS DE WET VAN MOZES EN DE PROFETEN
DOOR DE GEEST EN IN HET LICHT VAN CHRISTUS

Jozua 1:8
Dat het boek dezer wet niet wijke van uw mond, maar overleg het dag en nacht, opdat gij waarneemt te doen naar alles, wat daarin geschreven is; want alsdan zult gij uw wegen voorspoedig maken, en alsdan zult gij verstandelijk handelen.

Jozua 8:35 
Daar was niet een woord van al hetgeen Mozes geboden had, dat Jozua niet overluid las voor de gehele gemeente van Israël, en de vrouwen, en de kleine kinderen, en de vreemdelingen, die in het midden van hen wandelden.

Deuteronomium 4:7-10
Want wat groot volk is er, hetwelk de goden zo nabij zijn als de HEERE, onze God, zo dikwijls als wij Hem aanroepen?
En wat groot volk is er, dat zo rechtvaardige inzettingen en rechten heeft, als deze ganse wet is,
die ik heden voor uw aangezicht geef? Alleenlijk wacht u, en bewaart uw ziel wel,
dat gij niet vergeet de dingen, die uw ogen gezien hebben;
en dat zij niet van uw hart wijken, al de dagen uws levens;
en gij zult ze aan uw kinderen en uw kindskinderen bekend maken.
Ten dage, als gij voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, aan Horeb stondt,
als de HEERE tot mij zeide: Vergader Mij dit volk,
en Ik zal hun Mijn woorden doen horen, die zij zullen leren,
om Mij te vrezen al de dagen, die zij op den aardbodem zullen leven,
en zij zullen ze hun kinderen leren.

Nehemia 9:33-35
Doch Gij zijt rechtvaardig, in alles, wat ons overkomen is;
want Gij hebt trouwelijk gehandeld, maar wij hebben goddelooslijk gehandeld.
En onze koningen, onze vorsten, onze priesters en onze vaders hebben Uw wet niet gedaan;
en zij hebben niet geluisterd naar Uw geboden, en naar Uw getuigenissen, die Gij tegen hen betuigdet.
Want zij hebben U niet gediend in hun koninkrijk, en in Uw menigvuldig goed, dat Gij hun gaaft,
en in dat wijde en dat vette land, dat Gij voor hun aangezicht gegeven hadt;
en zij hebben zich niet bekeerd van hun boze werken.

Jij zegt dat wat uit God is, kan en wordt gediend door God, door het Woord:
God dient God, en de mens sterft zichzelf. God is wedergeboren.
terwijl ik zeg:  De mens dient God en de mens sterft zichzelf af. De mens is wedergeboren.
Dat is door Gods kracht, maar het heeft een eigen ziel.

Ook Christus dient door Zijn wil te onderwerpen aan Gods Woord.
Dat is een keuze, want ook Christus is mens geworden.
Ook hij is aangevallen en verzocht en heeft geleden.

God dient God? @thom

De mens sterft zichzelf af? 

Als je zin en tijd hebt mag je dit uitleggen. Ik kan er niets van maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lord Java:

Kun je dit soort ellenlange epistels ook in maximaal 10 regels samenvatten?  Dat maakt je misschien leesbaarder. Bij voorbaat dank. 

In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn, is een gekende. Meestal koppelen we dat aan het Elaboration Likelihood Model, dan begint het op goochelen te lijken, heel bijzonder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hermanos2:

God dient God? @thom

De mens sterft zichzelf af? 

Als je zin en tijd hebt mag je dit uitleggen. Ik kan er niets van maken. 

Misschien had ik het beter kunnen laten rusten tot een ander moment.
Christus, in het vlees gekomen, ziet @Thom als God, die wordt wedergeboren in de mens.
De mens sterft dan en God ontwaakt (God was al als vonk in de mens, maar wordt opgewekt),
en een (andere) opstanding der doden wordt ontkend. 
De wedergeboorte van de mens als hij tot geloof komt is dus tegelijk de wederopstanding van Christus/God,
en hij noemt dat de opstanding of de wedergeboorte van God.
En in de leer draait het dus steeds om die weg, hoe dat goddelijke tot ontwikkeling komt,
en dat kan vele generaties duren, omdat ook reïncarnatie mee mag doen.
De opstanding van Christus wordt ontkend. Ja; wel erkend wordt de opstanding aan het kruis,
en ook die in de mensen nu; maar niet die op die derde dag bij het open graf.

En verzoening en zo, en voor de mensen gestorven zijn, valt dan een beetje uit de leer.
Dat is waarom we steeds 'woordspelletjes' hebben over 
God die God dient, en Woord dat vlees geworden is,
en zo zijn er eigenlijk steeds bij elkaar langs draaiingen.

Maar ik wed, dat Thom er zinniger over kan spreken, dan ik,
als hij dat zou wensen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Tomega:

Ja, sorry. Kritiek en oordeel is inderdaad gemakkelijker te leveren op iets kleinigs.
In een land van kant en klare hokjes en oordelen in behapbare hapklare brokjes,
wordt melkspijs niet gewenst, en ingewikkeldheid niet gewaardeerd.
Troost je maar met de gedachte dat er meer over te zeggen is.
En ik troost me met de gedachte dat wat ik schrijf,
niet toegankelijker zou moeten zijn dan de bijbel.
:-) 

Eerder een elementaire proeve van bekwaamheid dat je zelf nog weet wat je allemaal neerschrijft.  Normaliter begint men daarmee op de basisschool en zet zich dat voort in het vervolgonderwijs.   Je plakt lukraak een aantal bijbelteksten aan elkaar die geen enkel verband houden met wat je zelf begint te schrijven. Gaandeweg je bericht hangt het van steeds meer losse associaties aan elkaar. 

Je berichten worden alsmaar langer en naarmate ze langer worden waziger.

Kun je het niet in tien regels samenvatten, dan weet je zelf niet  meer wat je zegt. Simpel zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Lord Java:

Eerder een elementaire proeve van bekwaamheid dat je zelf nog weet wat je allemaal neerschrijft.  Normaliter begint men daarmee op de basisschool en zet zich dat voort in het vervolgonderwijs.   Je plakt lukraak een aantal bijbelteksten aan elkaar die geen enkel verband houden met wat je zelf begint te schrijven. Gaandeweg je bericht hangt het van steeds meer losse associaties aan elkaar. 

Dank je Lord Java. 
1. Als je moet toetsen of ik nog weet wat ikzelf neerschrijf, heb je het zwaar. Ik zeg wat ik weet.
2. Maar ondertussen is je bewijsbare inbreng dat jij het bent die geen samenhang ziet,
3. en dat jij oordeelt dat het lukraak is,
4. en dat jij daarvan niet begrijpt hoe dat samenhangt met wat ik begonnen was om te schrijven,
5. en dat gaandeweg jij het spoor bijster bent.

6. Was je ook nog van plan iets daarvan te onderbouwen met citaten?
7. Volgens jou heb jij op de basisschool iets meegekregen
8. dat op het vervolgonderwijs is voort gezet,
9. waardoor je nu goed beslagen ten ijs kunt komen. Succes!

10. En bedankt voor je advies, tot tien tellen maakt het inderdaad veel luchtiger !!  :+

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

En ik troost me met de gedachte dat wat ik schrijf,
niet toegankelijker zou moeten zijn dan de bijbel.

Ah, je begrijpt de teksten die ik je geef steeds niet. 

En je maakt er een zooitje van omdat je denkt dat je hetzelfde schrijft daarmee. Vandaar dat gehaspel en weg deinen.

Gewoon raadselachtig gedoe; pleur maar neer ik hoor het wel en pas mijn schrijven daar weer op aan.

Tjonge..

 

 

1 uur geleden zei Hermanos2:

God dient God? @thom

De mens sterft zichzelf af? 

Als je zin en tijd hebt mag je dit uitleggen. Ik kan er niets van maken. 

Godsdienst is gewoon zoals het er staat. Of dacht je dat de mens God kon dienen?

Die 2e zin is van Tomega denk ik.

 

1 uur geleden zei Hermanos2:

Euh Thom, jij kunt er anders ook wat van hoor. Wat leesbaarheid betreft scoren jullie, wat mij betreft, allebei veel minpunten. 

Dat is weer niet zo leuk om te lezen.

Maar je reageert vaak snel, en leest graag kwantitatief.

Misschien eens ademhalen onder het lezen. :-) De komma's zijn er speciaal voor.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei thom:

Ah, je begrijpt de teksten die ik je geef steeds niet. 

En je maakt er een zooitje van omdat je denkt dat je hetzelfde schrijft daarmee. Vandaar dat gehaspel en weg deinen.

Gewoon raadselachtig gedoe; pleur maar neer ik hoor het wel en pas mijn schrijven daar weer op aan.

Tjonge..

 

 

Godsdienst is gewoon zoals het er staat. Of dacht je dat de mens God kon dienen?

Die 2e zin is van Tomega denk ik.

 

Dat is weer niet zo leuk om te lezen.

Maar je reageert vaak snel, en leest graag kwantitatief.

Misschien eens ademhalen onder het lezen. :-) De komma's zijn er speciaal voor.

Je/jullie ontnemen me het plezier van lezen. Iedere zin moet ik drie keer lezen. Life's too short. Ik ga verder met 1Samuel. Boordevol verwijzingen naar Jezus. Begrijpelijk geformuleerd. 

Fijne avond! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hermanos2:

Je/jullie ontnemen me het plezier van lezen. Iedere zin moet ik drie keer lezen. Life's too short. Ik ga verder met 1Samuel. Boordevol verwijzingen naar Jezus. Begrijpelijk geformuleerd. 

Fijne avond! 

3x lezen.. dat is wat ik bedoel. Waarom denk je dat je de bijbel zo vaak moet lezen.. 😁

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:
1 uur geleden zei thom:

 

Godsdienst is gewoon zoals het er staat. Of dacht je dat de mens God kon dienen?

 

Expand  

Ga je nu de bijbel herschrijven? Ik ga een nieuw topic openen. Ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden.

Nou, ik schrijf dit al een tijdje; Hij moet groeien, en ik kleiner worden.

Wie denkt Hem te dienen, moet zich juist overgeven, ten gunste van Hem.

De enige opdracht is voor ons; de weg recht maken voor Hem.

Maar als je dat als God dienen ziet.. dat kan, maar dan juist als een niet-handelen. :-) 

 

Rom. 3

20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid