Spring naar bijdragen

God is alles in Allen, een ultieme waarheid?


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Het is wel heel moeilijk te begrijpen wat je zegt. Voor mij te moeilijk. Kun je het in wat meer detail uitleggen?

Comparatieve religie richt z'n aandacht naar de overeenkomsten en verbanden tussen verschillende strekkingen, wat anders is dan de verschillen als slagwapen te gebruiken. Een en ander heeft te maken met de verzoeningsleer, een harmonisatie van alles, bijzonder proces dat wellicht niet zonder weerstand zal verlopen, vergeving staat hierin centraal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 92
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

35. (a) Ahimsā leidt ertoe dat je eigen agressie verdwijnt en die van anderen tegenover jou. 36. (b) Satya zorgt ervoor dat je woorden daden worden. 37. (c) Āsthēya maakt dat kostbare schatten je

God is alles in Allen, is hetzelfde als zeggen of denken dat God Brahman is en wij allen in Brahman zijn (dat heet in het Sanskriet 'Brahmacharya'). Dat onderschrijven en steeds onthouden is echter ni

Heb je hier ook ergens een bondig overzicht van? Wat is die ene voorwaarde?  Even al iets opgezocht, zoals hieronder?  

19 uur geleden zei zendeling:


38. (d) Brahmachārya geeft je ontembare energie.

"Ontembare energie". Wat bedoel je hier mee? In de bijbel is zelfbeheersing een vrucht van de Geest. Dat betekent dat wanneer je gehoorzaam bent aan de wil van de Vader een mens groeit in geestelijke gaven. Die gaven zijn oa. dienen in de goedheid van God. Goedheid is een vrucht van de Geest. Wie naar de stem van Jezus Christus luistert, diep in hemzelf, diens karakter zal groeien en goedheid zal zijn deel zijn.

Over ontembaar zijn. In negatieve zin zegt de bijbel dat de tong ontembaar is. Maar de schrift associeert dat met de hel. Dus als je deze ontembaarheid bedoelt dan kap ik er mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Kun je het in wat meer detail uitleggen?

Ook wetenschappers houden zich hiermee bezig, zij het op een heel andere manier verwoordt en meer gericht naar het onderliggende proces waarover we veel minder horen. Kortom, als religie zich beperkt tot wie nu de beste god in z'n rangen heeft, zal voor deze materie maar weinig aandacht of interesse bestaan, met alle gevolgen van dien. 

Citaat

Iedere nieuw gevormde sociaal-culturele organisatie omvat en integreert de vroegere vormen en transformeert deze gedeeltelijk. Dit leidt tot een nieuw en hoger systeemniveau waarbinnen de eerdere systemen functionele subsystemen vormen. De totstandkoming van hogere ‘suprasystemen’ ten gevolge van de integratie van voorheen relatief autonome systemen (die voortaan als subsystemen fungeren) is in de systeemtheorie een bekend begrip. Zulke suprasystemen ontstaan als gevolg van het creëren van ‘hypercycli’ waarin de subsystemen in elkaar grijpen onder invloed van cycli die elkaar wederkerig katalyseren : de zogeheten ‘kruiskatalytische cycli’. Hierdoor worden de subsystemen in toenemende mate afhankelijk van elkaar, terwijl het suprasysteem dat ze gezamenlijk vormen zijn structuur en autonomie verwerft. De met de Nobelprijs voor natuurkunde onderscheiden fysicus Manfred Eigen heeft aangetoond dat de vorming van suprasystemen onder invloed van auto- en kruiskatalytische cycli de grondslag vormt van de evolutie van alle levensvormen op aarde. (bron)

 

5 minuten geleden zei Chiel Fernig:

"Ontembare energie". Wat bedoel je hier mee?

Is een term die we ook in het Indiase filosofie terugvinden, als het samenspel van de drie guna's. 

Citaat

Een guna is in de Indiase filosofie en spiritualiteit een fundamentele eigenschap of hoedanigheid van de natuur. (Het woord guna, uitgesproken "goena", is Sanskriet voor "hoedanigheid".) Er zijn drie guna's die aan de basis van de gereflecteerde werkelijkheid liggen en deze op een illusoire manier als (maya) aan ons geestesoog doen voor komen. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Comparatieve religie richt z'n aandacht naar de overeenkomsten en verbanden tussen verschillende strekkingen, wat anders is dan de verschillen als slagwapen te gebruiken. Een en ander heeft te maken met de verzoeningsleer, een harmonisatie van alles, bijzonder proces dat wellicht niet zonder weerstand zal verlopen, vergeving staat hierin centraal. 

Nu kan ik de woorden die je gebruikt volgen, bedankt.

In het kader van de eenheid richt men zich tegenwoordig op overeenkomsten. Beter ook maar want al dat geruzie is ziekmakend. Mijn idee is om te eren waar een ander gelijk in heeft maar anderzijds ook aan te geven hoe ik denk over de verschillen. Om één en ander in goede balans te krijgen is een uitdaging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Nu kan ik de woorden die je gebruikt volgen, bedankt. In het kader van de eenheid richt men zich tegenwoordig op overeenkomsten. Beter ook maar want al dat geruzie is ziekmakend. Mijn idee is om te eren waar een ander gelijk in heeft maar anderzijds ook aan te geven hoe ik denk over de verschillen. Om één en ander in goede balans te krijgen is een uitdaging.

Het zijn zowat de meest eenvoudige spirituele wetten die we kunnen terugvinden:

  • Destructie, vijandschap en bijhorende gedachten/acties hebben een lagere vibratie => duister
  • Hoop, verzoening en bijhorende gedachten/acties hebben een hogere vibratie => licht

Op deze manier kunnen we zeggen dat heel wat problemen 'kunstmatig' in stand gehouden worden, wat eenvoudig bewezen kan worden door aandacht voor de sociale alternatieven die iedereen kan terugvinden op internet, geen geheim. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Ook wetenschappers houden zich hiermee bezig, zij het op een heel andere manier verwoordt en meer gericht naar het onderliggende proces waarover we veel minder horen. Kortom, als religie zich beperkt tot wie nu de beste god in z'n rangen heeft, zal voor deze materie maar weinig aandacht of interesse bestaan, met alle gevolgen van dien. 

 

Is een term die we ook in het Indiase filosofie terugvinden, als het samenspel van de drie guna's. 

 

Fundamentele eigenschappen van de natuur. Dat doet denken aan evolutietheorie en leren van de natuur. Jezus en de bijbel zijn het er mee eens dat men van de natuur kan leren. In romeinen staat dat men God kan kennen uit de natuur. Er wordt gezegd dat de mens geen geldig excuus heeft om in te zien dat God bestaat. De natuur zou daar het bewijs voor zijn. Heb jij ook gedachten over schepping en evolutie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Fundamentele eigenschappen van de natuur. Dat doet denken aan evolutietheorie en leren van de natuur. Jezus en de bijbel zijn het er mee eens dat men van de natuur kan leren. In romeinen staat dat men God kan kennen uit de natuur. Er wordt gezegd dat de mens geen geldig excuus heeft om in te zien dat God bestaat. De natuur zou daar het bewijs voor zijn. Heb jij ook gedachten over schepping en evolutie?

In zekere zin indirect wel, ik hou me vooral bezig met inductieve herkadering toegepast op wat men vandaag economie pleegt te noemen, het was ooit een sociale wetenschap. Het technische aspect is echter geen probleem, het psychologische een andere zaak, ondanks het over eenvoud en kleine dingen handelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

In zekere zin indirect wel, ik hou me vooral bezig met inductieve herkadering toegepast op wat men vandaag economie pleegt te noemen, het was ooit een sociale wetenschap. Het technische aspect is echter geen probleem, het psychologische een andere zaak, ondanks het over eenvoud en kleine dingen handelt. 

Ik geloof dat ik je begin te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Alles hangt samen, we zien het alleen niet zo goed, ondanks kristalhelder voor wie er aandacht voor heeft. 

Dat brengt ons terug naar het beginpunt. Dat alles samenhangt daar ben ik het mee eens. God gebruikt zelfs het kwaad om er iets goeds mee te bereiken. Samenwerken is een ander punt. Helaas wordt er nogal een tegengewerkt. De beginstellling was of God in alles is. Daar heb ik moeite mee gezien het feit dat God alleen goed is en niets met het kwaad heeft uit te staan. De  bijbel zegt dat Hij het kwade zelfs niet eens wil aanzien. Dat God in alles aanwezig is lijkt me sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Chiel Fernig:

Dat brengt ons terug naar het beginpunt. Dat alles samenhangt daar ben ik het mee eens. God gebruikt zelfs het kwaad om er iets goeds mee te bereiken. Samenwerken is een ander punt. Helaas wordt er nogal een tegengewerkt. De beginstellling was of God in alles is. Daar heb ik moeite mee gezien het feit dat God alleen goed is en niets met het kwaad heeft uit te staan. De  bijbel zegt dat Hij het kwade zelfs niet eens wil aanzien. Dat God in alles aanwezig is lijkt me sterk.

Ik meen dat beginpunt een rekbaar begrip is, maar dan wordt het vaak verwarrend. Er is in ieder geval een ethische upgrade mogelijk, wat zich laat vertalen naar een paradigmashift die herstel in zich herbergt, een beetje als terug naar de toekomst, een volgende fase in de menselijke geschiedenis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

We leggen dit voor aan GGZ-experten, met vraag naar bijkomend onderzoek op waarachtigheid. Is ernstige materie, een kwestie van wetenschappelijk onderzoek en beleid, allemaal niet zomaar wat. 

Ik hou van onderwijzen. Dat is een hele kunst. Vaak wil een mens discussiëren maar niet prijsgeven wat hij werkelijk denkt. In zo'n geval kun je geen antwoord geven. bedankt voor het gesprek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei thom:

Precies, dat zie je goed.

Maar het Woord is geen letter of boekwerk, maar een moment van inzicht.

De rest is ijdelheid.

Dat zegt de katholieke kerk ook. Zij gaat verder en noemt het onfeilbaar, en dat zeg jij dan weer van het inzicht alleen.

Maar beiden katholieken en jij en ook andere geestgenoegzaamheidrusters miskennen twee zaken: ten eerste dat Het woord dat God gaf geschreven is met het oog op een belofte en een toekomst en een toerusting om staande te blijven, waar het licht van voor de zondvloed verloren ging. En ten tweede dat God geen vergissing maakte en zich niet versprak, maar steeds in alles in allen dezelfde is: elk woord zoekt de eenheid die God de Vader is, te vervullen door te luisteren naar wat de heilige Geest echt heeft gezegd (niet te verwarren met je eigen geestvervulde emotie en beterwetend bewustzijn), en door de weg te volgen die Christus ons voorging. Dat is niet moeilijk of zwaar, mits we gewillig luisteren en ons eigen denken openlijk onderwerpen aan de betere inzichten van God. Met hart, ziel, verstand in liefde voor God en daarna pas voor onszelf en de naaste.

En dan komt het, zowel bij de katholieken als bij geleiden door de Geest als bij jou: hoon en spot over die zogenaamd betere inzichten van God! Bijbelaanbidders, wordt gespot, en geupdate verbeterde versies van de Geest wordt geclaimd, en zelfs het betere inzicht in het hogere bewustzijn van kennis van goed en kwaad, die Adam ook niet aankon, wordt gesteld bereikt en verwezenlijkt te zijn.

Totaal vergetende dat het nooit ging om God te kennen, maar om door God gekend te worden. Nooit ging het om tot God te naderen, maar om genaderd te worden door God, met een droom om God te mogen naderen. Daarvoor is de absolute eis om Gehoorzaam en heilig en waardig en rein te zijn. En dankzij Christus is er de genade: voldoende is om gehoorzaam en heilig en rein en waardig te Willen zijn.

Ellendelingen van het zelfverheerlijkende vlees, zie je dan niet dat tussen jullie en je verlossing niet Christus staat, maar het woord van God: dat is hoe God tot de mens nadert,. Dat is wat God zelf door Zijn Geest heeft gezegd, en ook Christus tot les en leer en heilige gewilligheid was tot het hervervullen van dat woord, steeds opnieuw. Dat is waarom, zeg ik, het woord wordt beschreven als een tweesnijdend scherp zwaard tot verdeling van de geesten en beproeving van de ziel tot op het bot. Dwaasheid voor de wetenschapper, en ergernis voor de schriftgeleerden, en behoud voor wie eenvoudig het woord als waarheid leidend neemt. En dat is de kern: het gezag is zoek of anders ziek en zelfzuchtig en stuurloos en zoetebroodjesbakkend en zouteloos.

Johannes 5:44-47 Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt? Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes, op welken gij gehoopt hebt. Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.

Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?

Mozes is de voorschrijvende schriften, zoals Christus de naleving der schriften is. Naar de letter en ook naar de norm. Is het werkelijk teveel en te zwaar om alleen die norm te hoeven te willen doen, om daaraan welgemoed en dankbaar te beginnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Chiel Fernig:

Ik hou van onderwijzen. Dat is een hele kunst. Vaak wil een mens discussiëren maar niet prijsgeven wat hij werkelijk denkt. In zo'n geval kun je geen antwoord geven. bedankt voor het gesprek.

Dat is zacht gezegd, hulpvragen rondom epistemologische obstakels worden veel vaker genegeerd en ontweken, ondanks ze zo prominent de hedendaagse realiteit hun vorm geven. Misschien interessant dat je van onderwijzen houdt, als jou dat zou lukken, zien we dat met veel vreugde en hartverwarmende gedachten tegemoet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Maar ja, hoe leg je het aan anderen uit?

Principieel is het eenvoudig, de optie dat we neutraal geld kunnen genereren uit de reeds bestaande geldhoeveelheid is echter weinigen gekend, ondanks we dit wiskundig precies kunnen afstemmen op het bedrag van de openstaande schulden. Dit betekent dat we 'morgen' alle schulden kunnen oplossen, zelfs op een manier dat schuldenaren niets hoeven te betalen en schuldeisers netjes hun tegoeden terugkrijgen, wat anders is dan een traditionele schuldkwijtschelding. Begrijp je? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Precies, dat zie je goed.

Maar het Woord is geen letter of boekwerk, maar een moment van inzicht.

De rest is ijdelheid.

 

 

Het woord zegt dat Jezus het woord is. Voor een goed begrip: De schrift zegt dat Jezus het woord is. De schrift is een boek met letters. Jezus echter is het levende woord. Hij woont in ons (dwz in hen die hem willen) en Hij kan dus ook door ons heen spreken. Zo kunnen wij dus woorden spreken die het levende woord zijn. Zoals ook van Jezus gezegd wordt: "Gij hebt woorden ten leven".

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Chiel Fernig:

Het woord zegt dat Jezus het woord is. Voor een goed begrip: De schrift zegt dat Jezus het woord is. De schrift is een boek met letters. Jezus echter is het levende woord. Hij woont in ons (dwz in hen die hem willen) en Hij kan dus ook door ons heen spreken. Zo kunnen wij dus woorden spreken die het levende woord zijn. Zoals ook van Jezus gezegd wordt: "Gij hebt woorden ten leven".

Waar je hier naar verwijst is de non-dualistische visie van de onbewogen beweger, er is niet-iemand die spreekt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Principieel is het eenvoudig, de optie dat we neutraal geld kunnen genereren uit de reeds bestaande geldhoeveelheid is echter weinigen gekend, ondanks we dit wiskundig precies kunnen afstemmen op het bedrag van de openstaande schulden. Dit betekent dat we 'morgen' alle schulden kunnen oplossen, zelfs op een manier dat schuldenaren niets hoeven te betalen en schuldeisers netjes hun tegoeden terugkrijgen, wat anders is dan een traditionele schuldkwijtschelding. Begrijp je? 

Economie is niet mijn specialiteit. Het is nuttig om informatie te hebben over hoe anderen denken want dan kun je misstanden aanpakken door de juiste schriftgedeelten daarover uit te spreken. Maar helaas is er verder niemand op het forum die daar vragen over heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Chiel Fernig:

Economie is niet mijn specialiteit. Het is nuttig om informatie te hebben over hoe anderen denken want dan kun je misstanden aanpakken door de juiste schriftgedeelten daarover uit te spreken. Maar helaas is er verder niemand op het forum die daar vragen over heeft.

Ik wens je daar veel succes mee Chiel, dit gaat over logica en manieren van denken, over licht en duister. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-10-2020 om 11:14 zei zendeling:

Ishvara Pranidhana (God in Allen willen dienen)

 

Het is een zeer goed principe om God te dienen. Daar gaat het ook om. Jezus onderschrijft  hetzelfde principe. Toen Hij eens met zijn discipelen na een lange tocht thuis kwam bewees Hij zijn discipelen de dienst om hun voeten te verzorgen door een doek om te slaan, een kom water te pakken en hun voeten te verzorgen. Zo gaf Hij het goede voorbeeld. Het is echter niet verstandig iedereen te willen dienen. Sommigen willen dat niet en wijzen goede diensten af. Zij zijn vervuld met hebzucht en willen alleen maar zichzelf dienen. Dergelijke mensen dienen eerst zwaar in de problemen te komen voordat zij bereidt zijn hulp te aanvaarden. In Nederland heeft het verhaal de ronde gedaan van een sterke man die er bij stond toen iemand in  het water viel zonder te kunnen zwemmen. Hij dreigde te verdrinken. De omstanders vroegen zich af waarom hij de man niet achterna sprong en hem redde, want hij was sterk. Maar Gijs, zo heette hij, wist dat zelfs een sterke en goede zwemmer niet als een vis in het water is. De man zou alleen aan zijn eigen adem denken en Gijs onder water duwen alleen maar om zelf adem te kunnen halen. Daarom wachtte Gijs totdat de man uitgeput was en sprong hem na op het juiste moment. Daarna hees hij de man op het droge en kon hij weer opgelucht adem halen zonder verdronken te zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei zendeling:

Asteya is niet denken of handelen met de intentie om anderen af te nemen wat hen toebehoort.

Wie de stilte in zichzelf heeft weten te ontdekken, zal zich nog lang dat oorverdovende geluid herinneren.

24 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Het is echter niet verstandig iedereen te willen dienen. Sommigen willen dat niet en wijzen goede diensten af. Zij zijn vervuld met hebzucht en willen alleen maar zichzelf dienen. Dergelijke mensen dienen eerst zwaar in de problemen te komen voordat zij bereidt zijn hulp te aanvaarden.

Dit is bijna walgelijk om zeggen gezien de rijke schat aan kennis die de wereld rijk is, wat zelfs niet gezien wordt door de stelling te betrekken binnen systemen die auto-immuun worden verder gedragen en de remedies die hiervoor vrij ter beschikking worden gesteld, wat slechts een kwestie van aandacht betreft voor wat reeds gegeven is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chiel Fernig:

Het is nuttig om informatie te hebben over hoe anderen denken want dan kun je misstanden aanpakken door de juiste schriftgedeelten daarover uit te spreken.

Als aanvankelijk een idee niet absurd is, is er geen hoop voor, dixit Einstein. Hetzelfde staat bij Prediker, wat het eenvoudig maakt om op te lossen, net omwille van de tragische absurditeit waar de stelling naar verwijzen wil, zij het in alle onbewuste onwetendheid weggeredeneerd middels rationalisaties die niets aan het toeval overlaten, van harte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid