Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Als een man gescheiden is gelden er verschillende regels tav hertrouwen. Als geldt dat de vrouw ongelovig is en uit eigen beweging gaat scheiden stelt Paulus dat de man niet gebonden is en vrij om opnieuw te touwen met een andere vrouw. Als de man in zijn gevoelsleven nog verbonden is aan die vrouw leeft hij nog in het huwelijk en kan dat een belemmering zijn voor een nieuw huwelijk. Wanneer de man sterft aan zichzelf en zijn gevoelen tav van het eerdere huwelijk is hij daar vrij van en wordt in staat zich volledig en zonder belemmering goed te functioneren in een nieuw huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Het zijn complexe zaken. Je bent gezegend met een vrouw die God voor ons uitkiest en de kracht van het geloof om het huwelijk in stand te houden.

Bedoel je nu hiermee te zeggen dat als een huwelijk fout loopt, dit komt doordat de mensen niet hard genoeg geloven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Het zijn complexe zaken. Je bent gezegend met een vrouw die God voor ons uitkiest en de kracht van het geloof om het huwelijk in stand te houden.

Dat geldt niet voor iedereen Gaitema. Als je het in de ik-vorm had getypt zou het dichter bij de waarheid hebben gezeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Gaitema:

Het zijn complexe zaken. Je bent gezegend met een vrouw die God voor ons uitkiest en de kracht van het geloof om het huwelijk in stand te houden.

Dat lijkt me stug. Op ieder potje passen meerdere dekseltjes, en aan de ander om te beslissen met welke hij door het leven wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat lijkt me stug. Op ieder potje passen meerdere dekseltjes, en aan de ander om te beslissen met welke hij door het leven wil.

Niets laat God aan het toeval over. Zowel mijn moeder en ik hebben jaren God om een partner gebeden en het heeft gewerkt. Daarbij zijn er ook potjes waarop geen deksel past, dat onderwees Jezus ons. 

Maar boven al staat: "Markus 10:9
Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden."

Ik geloof hier heilig in.

 

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Dat geldt niet voor iedereen Gaitema. Als je het in de ik-vorm had getypt zou het dichter bij de waarheid hebben gezeten.

Ik zeg het met de ondertoon van "dank God maar met je opgeheven handen om een huwelijk dat stand houdt."

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bedoel je nu hiermee te zeggen dat als een huwelijk fout loopt, dit komt doordat de mensen niet hard genoeg geloven? 

Nee, eerder andersom. Je mag blij zijn, als het goed afloopt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Chiel Fernig:

Als een man gescheiden is gelden er verschillende regels tav hertrouwen. Als geldt dat de vrouw ongelovig is en uit eigen beweging gaat scheiden stelt Paulus dat de man niet gebonden is en vrij om opnieuw te touwen met een andere vrouw. Als de man in zijn gevoelsleven nog verbonden is aan die vrouw leeft hij nog in het huwelijk en kan dat een belemmering zijn voor een nieuw huwelijk. Wanneer de man sterft aan zichzelf en zijn gevoelen tav van het eerdere huwelijk is hij daar vrij van en wordt in staat zich volledig en zonder belemmering goed te functioneren in een nieuw huwelijk.

Ik denk dat je jezelf in de problemen brengt, wanneer je dat wat Paulus schrijft over het huwelijk probeert over te brengen naar onze tijd/cultuur én je dat wat Paulus zegt als wet gaat zien.

Vooral als je er bij haalt wat bij de overwegingen van Paulus geen rol speelt, zoals gevoelens. Kort gezegd, Paulus zegt samenvattend het volgende: Bezint eer ge begint en als je dan iets doet, ga er dan ook voor (en blijf vooral consequent). Met andere woorden, laat je gevoelens niet het laatste woord hebben. Zeker niet bij de beslissing om te trouwen/scheiden. 

"... Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij er van harte mee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.
En als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt er van harte mee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.
Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
Maar als de ongelovige scheiden wil, laat hij scheiden. De broeder of de zuster is in zulke gevallen niet gebonden. God heeft ons echter tot vrede geroepen.
Want hoe weet u, vrouw, of u uw man zult behouden? Of hoe weet u, man, of u uw vrouw zult behouden
?"

Als je dus nog met gevoelens worstelt, dan zul je die op de één of andere manier moeten overwinnen, maar niet door dan maar een andere partner te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Dat geldt niet voor iedereen Gaitema. Als je het in de ik-vorm had getypt zou het dichter bij de waarheid hebben gezeten.

Ik zeg het met de ondertoon van "dank God maar met je opgeheven handen om een huwelijk dat stand houdt."

Ik bedoel de 'onhuwbaren'. Mattheüs 19 (Het Boek):

11 ‘Niet iedereen zal begrijpen wat Ik nu ga zeggen,’ zei Jezus. ‘Het is alleen voor de mensen die God het inzicht geeft.

12 Sommige mensen kunnen niet trouwen, omdat zij nu eenmaal zo geboren zijn. Anderen kunnen niet trouwen, omdat zij door mensen ongeschikt voor het huwelijk zijn gemaakt. Weer anderen trouwen niet, omdat zij daar ter wille van het Koninkrijk van de hemelen van afzien. Laat ieder die het begrijpt, dit aannemen.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik bedoel de 'onhuwbaren'. Mattheüs 19 (Het Boek):

11 ‘Niet iedereen zal begrijpen wat Ik nu ga zeggen,’ zei Jezus. ‘Het is alleen voor de mensen die God het inzicht geeft.

12 Sommige mensen kunnen niet trouwen, omdat zij nu eenmaal zo geboren zijn. Anderen kunnen niet trouwen, omdat zij door mensen ongeschikt voor het huwelijk zijn gemaakt. Weer anderen trouwen niet, omdat zij daar ter wille van het Koninkrijk van de hemelen van afzien. Laat ieder die het begrijpt, dit aannemen.’

Ook dat is waar als een koe. Daar heb je gelijk in. Ik zeg het vooral om op te roepen niet te oordelen over hen die geen huwelijk (meer) hebben, maar om eerder dankbaar te zijn als God je de gave gehuwd te zijn (zoals Paulus het noemt) krijgt. Paulus noemt het de gave van God om alleen te blijven en een gave van God om te trouwen.

1 korintiërs 7:7 "Want ik zou wel willen dat alle mensen waren zoals ikzelf, maar ieder heeft zijn eigen genadegave van God, de één op deze wijze, de ander op die wijze." (HSV)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2020 om 07:41 zei Gaitema:

Het zijn complexe zaken. Je bent gezegend met een vrouw die God voor ons uitkiest en de kracht van het geloof om het huwelijk in stand te houden.

Izaak ging het veld in om alleen te zijn en na te denken. Op zo'n moment kwam Rebekka die door God voor Hem uitgezocht was, Daar had Izaak geen invloed op uitgeoefend. Ze gingen ook niet eerst trouwen, het hele verhaal spreekt niet van een huwelijkssluiting of huwelijksfeest. Diezlefde dag nog sliepen ze bij elkaar. Hieruit blijkt dat de officiële huwelijkssluiting niet de maat is maar waar het op aankomt is trouw zijn en blijven.

bewerkt door Chiel Fernig
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Izaak ging het veld in om alleen te zijn en na te denken. Op zo'n moment kwam Rebekka die door God voor Hem uitgezocht was, Daar had Izaak geen invloed op uitgeoefend.

Hmm, wel ik ga daar niet op wachten. Volgens mij doe je jezelf tekort als je dit als uitgangspunt neemt en het risico op passiviteit is levensgroot aanwezig. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hmm, wel ik ga daar niet op wachten. Volgens mij doe je jezelf tekort als je dit als uitgangspunt neemt en het risico op passiviteit is levensgroot aanwezig. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Het is niet de enige manier. In de bijbel zijn meerdere geschiedenissen ten aanzien van het verkrijgen van een echtgenote.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2020 om 22:22 zei Chiel Fernig:

Als een man gescheiden is gelden er verschillende regels tav hertrouwen.

Reken daar maar op. Voor zover het al mogelijk is om te hertrouwen. Dan is of de vrouw dood, of ze heeft overspel gepleegd. Anders is er geen sprake van hertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Het is niet de enige manier. In de bijbel zijn meerdere geschiedenissen ten aanzien van het verkrijgen van een echtgenote.

Feit is wel dat sinds Izak veel is veranderd. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat je als gelovige man, wellicht al wat op leeftijd, het idee krijgt dat je kansen op het vinden van een echtgenote (moet je toch wel eerst kennismaken en trouwen) enorm zijn geslonken. De drempel wordt alleen maar hoger als het niet je eerste echtgenote is.

Ik zelf (35 jaar gelukkig getrouwd, met dezelfde vrouw) zou in dat geval de Heer om rust vragen (het verlangen kan je opvreten) en Hem vragen te voorzien. Rust is nodig, want juist gevoelens kunnen een enorme belemmering zijn om eerst gewoon een vriendin te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Feit is wel dat sinds Izak veel is veranderd. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat je als gelovige man, wellicht al wat op leeftijd, het idee krijgt dat je kansen op het vinden van een echtgenote (moet je toch wel eerst kennismaken en trouwen) enorm zijn geslonken. De drempel wordt alleen maar hoger als het niet je eerste echtgenote is.

Ik zelf (35 jaar gelukkig getrouwd, met dezelfde vrouw) zou in dat geval de Heer om rust vragen (het verlangen kan je opvreten) en Hem vragen te voorzien. Rust is nodig, want juist gevoelens kunnen een enorme belemmering zijn om eerst gewoon een vriendin te vinden.

Paulus kende het geheim van ongetrouwd zijn en de rust bewaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Paulus kende het geheim van ongetrouwd zijn en de rust bewaren.

Maar Paulus wel een bijzondere gave van God ontvangen: 1 Cor 7:6-7 (NBG1951) Dit zeg ik om u tegemoet te komen, niet om u te bevelen. Ik zou wel willen, dat alle mensen waren, zoals ikzelf. Doch iedereen heeft van God zijn bijzondere gave, de een deze, de ander die.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Jurriën Sr.:

Maar Paulus wel een bijzondere gave van God ontvangen: 1 Cor 7:6-7 (NBG1951) Dit zeg ik om u tegemoet te komen, niet om u te bevelen. Ik zou wel willen, dat alle mensen waren, zoals ikzelf. Doch iedereen heeft van God zijn bijzondere gave, de een deze, de ander die.

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2020 om 12:55 zei Jurriën Sr.:

Als je dus nog met gevoelens worstelt, dan zul je die op de één of andere manier moeten overwinnen, maar niet door dan maar een andere partner te zoeken.

In de psychiatrie bestaan middelen om te leren je gevoel te beheersen. Ze noemen het 5  G's. Het gaat uit van een Gebeurtenis waarbij Gevoel en Gedachten een rol spelen. Gedrag kan dan beïnvloed worden (de 5de G doet er verder niet toe). Zelf zeg ik: Ga doen wat de Heer van je vraagt. Dus niet uitgaan van een probleem, maar wacht tot een probleem zich voordoet, begin met te doen wat je moet doen. Als er dan een probleem komt ga je het analyseren. Wat denk ik erbij en wat voel ik erbij. Je denken beïnvloedt je gevoel en je gevoel je denken. Zo ontdek je de diepere oorzaak. Als die gevonden is weet je wat je moet veranderen. De bijbel is een leidraad: "wordt hervormd door de gezindheid van uw denken". Dus verander je instelling, ga anders denken en verander daardoor je gedrag. Zo wordt het mogelijk God te behagen op een nieuwe (succesvolle) manier.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Reken daar maar op. Voor zover het al mogelijk is om te hertrouwen. Dan is of de vrouw dood, of ze heeft overspel gepleegd. Anders is er geen sprake van hertrouwen.

Of ze is een ongelovige gebleken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hmm, wel ik ga daar niet op wachten. Volgens mij doe je jezelf tekort als je dit als uitgangspunt neemt en het risico op passiviteit is levensgroot aanwezig. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Het moraal is dat God hierin de sturing heeft. Met alles is het zo dat dit niet werkt met handen in je zak. 

43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat lijkt me dan je eigen schuld, had je maar beter moeten opletten voordat je met elkaar het bed gaat delen.

Elke christen heeft wel ergens schuld. 

5 uur geleden zei Chiel Fernig:

Izaak ging het veld in om alleen te zijn en na te denken. Op zo'n moment kwam Rebekka die door God voor Hem uitgezocht was, Daar had Izaak geen invloed op uitgeoefend. Ze gingen ook niet eerst trouwen, het hele verhaal spreekt niet van een huwelijkssluiting of huwelijksfeest. Diezlefde dag nog sliepen ze bij elkaar. Hieruit blijkt dat de officiële huwelijkssluiting niet de maat is maar waar het op aankomt is trouw zijn en blijven.

Mooie les. Dank je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Het moraal is dat God hierin de sturing heeft. Met alles is het zo dat dit niet werkt met handen in je zak. 

God heeft ons de Bijbel gegeven waarin wij heel goed kunnen lezen hoe God over deze kwestie denkt. En dat is niet lichtvaardig. Men maakt tegenwoordig al te makkelijk de fout dat het wel in orde is om te hertrouwen als men van mening is dat God de relatie niet zou hebben bedoeld. Smoesjes zijn het die enkel vlees bevredigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

God heeft ons de Bijbel gegeven waarin wij heel goed kunnen lezen hoe God over deze kwestie denkt. En dat is niet lichtvaardig. Men maakt tegenwoordig al te makkelijk de fout dat het wel in orde is om te hertrouwen als men van mening is dat God de relatie niet zou hebben bedoeld. Smoesjes zijn het die enkel vlees bevredigen.

Ja, maar daar ging dit voorbeeld toch niet over?

Ik ben zelf vrij orthodox op dit gebied. Ik moet niet denken aan scheiden, laat staan aan hertrouwen. Ik zou net zo lang voor haar strijden, tot het weer goed is.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid