Spring naar bijdragen

De zwarte weduwe


Aanbevolen berichten

Bij de ontwikkeling van het emancipatie-denken was het verhaal van de zwarte weduwe (een spin, naar ik meen uit het amazone-gebied) een schakel in het vormen van het denken. Nu is het zo dat Jezus ook dieren gebruikt om les te geven, daar is dus niets mis mee. Echter werd door de emancipatiebeweging geconcludeerd dat het vrouwtje dominant was over het mannetje. Dat is overgenomen door de emancipatiebeweging. Het geval is namelijk dat het vrouwtje veel groter, en dus sterker is dan het mannetje en hem na de paring dreigt op te eten als hij niet snel genoeg verder gaat. Nadere bestudering echter leert dat het het mannetje is dat initiatief neemt, zoals ook de bijbel leert dat de man het hoofd is. Dat doet hij aan het begin van het contact en aan het eind. Het geval is namelijk dat het mannetje het vrouwtje benaderd en op het web begint te tokkelen om contact te maken en het vrouwtje in de stemming te brengen voor verdere toenadering, ook na de paring is het het mannetje dat moet zorgen dat hij het initiatief houdt en snel vertrekt, anders wordt hij door het vrouwtje opgegeten. Er staat dat de man het hoofd van de vrouw is. In het hebreeuws betekent hoofd ook begin. De bijbel spreekt dus over de man als initiatiefnemer. Dat wordt niet tegengesproken door het verhaal. De bijbel wordt er juist door bevestigt, als men de zaak maar goed bestudeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Nadere bestudering echter leert dat het het mannetje is dat initiatief neemt, zoals ook de bijbel leert dat de man het hoofd is. Dat doet hij aan het begin van het contact en aan het eind. Het geval is namelijk dat het mannetje het vrouwtje benaderd en op het web begint te tokkelen om contact te maken en het vrouwtje in de stemming te brengen voor verdere toenadering, ook na de paring is het het mannetje dat moet zorgen dat hij het initiatief houdt en snel vertrekt, anders wordt hij door het vrouwtje opgegeten. Er staat dat de man het hoofd van de vrouw is. In het hebreeuws betekent hoofd ook begin. De bijbel spreekt dus over de man als initiatiefnemer. Dat wordt niet tegengesproken door het verhaal. De bijbel wordt er juist door bevestigt, als men de zaak maar goed bestudeert.

Diepgaande studie doet mij concluderen dat er dus maar weinig succesvolle initiatiefrijke mannetjes zijn. Die vrouwen weten wel wat selecteren is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou de bidsprinkhaan dit gedrag al van den beginne hebben vertoond of pas na de zondeval?

Seksueel kannibalisme

Om de eieren te leggen moet de vrouwtjes bidsprinkhaan genoeg voedsel eten. Soms begint ze met het verorberen van het mannetje waar ze er net mee heeft gepaard. Sommige vrouwtjes hebben zoveel trek dat ze het mannetje al tijdens de paring opeten. Eerst bijt ze de kop af, maar zelfs dan maakt het mannetje de paring af. Dit aparte eetgedrag heet ook wel seksueel kannibalisme. Het lijkt heel sneu voor het mannetje, maar zo zorgt hij er wel voor dat hij nageslacht krijgt. 

2_2.jpg

Bron: https://natuurwijzer.naturalis.nl/leerobjecten/bidsprinkhanen-zijn-seksuele-kannibalen

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Diepgaande studie doet mij concluderen dat er dus maar weinig succesvolle initiatiefrijke mannetjes zijn. Die vrouwen weten wel wat selecteren is.

Salomo zei: "een man vond ik één op duizend". En Jesaja zegt: "vrouwen overheersen het volk". Dat is de tijd waarin we leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Bastiaan73:

Zou de bidsprinkhaan dit gedrag al van den beginne hebben vertoond of pas na de zondeval?

Seksueel kannibalisme

Om de eieren te leggen moet de vrouwtjes bidsprinkhaan genoeg voedsel eten. Soms begint ze met het verorberen van het mannetje waar ze er net mee heeft gepaard. Sommige vrouwtjes hebben zoveel trek dat ze het mannetje al tijdens de paring opeten. Eerst bijt ze de kop af, maar zelfs dan maakt het mannetje de paring af. Dit aparte eetgedrag heet ook wel seksueel kannibalisme. Het lijkt heel sneu voor het mannetje, maar zo zorgt hij er wel voor dat hij nageslacht krijgt. 

2_2.jpg

Bron: https://natuurwijzer.naturalis.nl/leerobjecten/bidsprinkhanen-zijn-seksuele-kannibalen

Bizar verhaal. in Jesaja staat het verhaal van het kind dat zijn hand uitsteekt naar het nest van een slang, dat de leeuw stro eet en dat de wolf en het lam tezamen neerliggen. Maar er staat ook "dieren zijn bestemd om gedood te worden". Ik weet het niet. Het verhaal in Jesaja is een beeld van de hemel dus zou ik zeggen dat dat de norm moet zijn. Dan zou de andere tekst een subwet zijn die tijdelijk is (geldig gedurende onze eeuw).

21 minuten geleden zei Bastiaan73:

Heb je iets tegen vrouwen?

 

Dat is onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chiel Fernig:

Salomo zei: "een man vond ik één op duizend". En Jesaja zegt: "vrouwen overheersen het volk". Dat is de tijd waarin we leven.

Een behoorlijk metroseksuele tijd waarin we leven met vele metropoolmannetjes ten gevolg. Bij gebrek aan initiatief vallen ze makkelijk ten prooi aan het feminisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Een behoorlijk metroseksuele tijd waarin we leven met vele metropoolmannetjes ten gevolg. Bij gebrek aan initiatief vallen ze makkelijk ten prooi aan het feminisme.

! Tim 2:12 heeft het over het niet toestaan dat een vrouw de man overheerst. Dat is het punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Dat is een persoonlijke vraag op een bijbeldiscussieforum. Dat moet je niet doen, dat is niet eerlijk.

Er staat nergens dat je verplicht bent te antwoorden. Verder suggereert wat je in het topic schrijft dat je de bijbelse visie op de rol van de vrouw onderschrijft. Het feit dat jij het als een persoonlijke vraag opvat zegt in feite al genoeg. 

En waarom is het niet eerlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Dat is een persoonlijke vraag op een bijbeldiscussieforum. Dat moet je niet doen, dat is niet eerlijk.

Je kan toch vermelden dat God voor beide verschillende rollen en taakverdelingen heeft weggelegd, de man is het hoofd de vrouw de nek.

Als het 'hoofd' verzaakt neemt de 'nek' het over bij wijze van.

Hun waarde is even gelijk voor God dat heeft niets met positie's en taken te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Thinkfree:

Je kan toch vermelden dat God voor beide verschillende rollen en taakverdelingen heeft weggelegd, de man is het hoofd de vrouw de nek.

Als het 'hoofd' verzaakt neemt de 'nek' het over bij wijze van.

Hun waarde is even gelijk voor God dat heeft niets met positie's en taken te maken.

Stel je voor dat een vrouw net haar nek voor haar man heeft uitgestoken. Die man beweert hierna dat hij het hoofd is en zij de nek. Zij gaat hier van over haar nek en kijkt hem voortaan met de nek aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Chiel Fernig:

! Tim 2:12 heeft het over het niet toestaan dat een vrouw de man overheerst. Dat is het punt.

En hoe denk je over samenwerking op basis van wederzijds respect en gelijkwaardigheid? 

22 uur geleden zei Chiel Fernig:

Het verhaal van de zwarte weduwe wordt door de tegenstander gebruikt om vrouwen op het verkeerde spoor te brengen. God heeft man en vrouw als één mens gemaakt. Samen zijn zij één mens. Het is fantastisch om een vrouw te hebben tot hulp.

Ik denk niet dat er veel vrouwen zijn, die hun idee over emancipatie baseren op een spin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Dat beloof ik:
23 uur geleden zei Chiel Fernig:

Het verhaal van de zwarte weduwe wordt door de tegenstander gebruikt om vrouwen op het verkeerde spoor te brengen. God heeft man en vrouw als één mens gemaakt. Samen zijn zij één mens. Het is fantastisch om een vrouw te hebben tot hulp.

Ik denk niet dat er veel vrouwen zijn, die hun idee over emancipatie baseren op een spin. 

Ik ken er één:

standard_incredible.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 09:34 zei Dat beloof ik:

En hoe denk je over samenwerking op basis van wederzijds respect en gelijkwaardigheid? 

Ik denk niet dat er veel vrouwen zijn, die hun idee over emancipatie baseren op een spin. 

De vrouw is gemaakt tot hulp van de man. Gen 2:18 "Ik zal een hulp voor hem maken, als iemand tegenover hem". De samenwerking is dus dat de vrouw tot hulp gemaakt is. ook staat er als iemand tegenover hem. Dat woord heeft te maken met vertellen, mededelen. Vaak werd (helaas) gezegd dat vrouwen teveel praten, maar het is hen gegeven veel te praten, want op die manier kan ze tegenover haar man zitten en mededelen wat voor de man belangrijk is om te weten. De man is het hoofd, dwz het begin, dus de man gaat iets doen en de vrouw gaat bezig met informatie daarover, op basis van wat de vrouw vertelt kan de man verder met zijn werk. Man en vrouw zijn gelijkwaardig. Beiden kregen zij de opdracht te heersen over de aarde en al wat daarop was. Beiden waren waardig om deze taak uit te voeren.

Ik meen zelfs dat er twee teksten zijn waarin staat dat de man zijn leven dient te geven voor zijn vrouw  (naar het voorbeeld van Christus) en andersom. daaruit blijkt gellijkwaardigheid.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Chiel Fernig:

De vrouw is gemaakt tot hulp van de man. Gen 2:18 "Ik zal een hulp voor hem maken, als iemand tegenover hem". De samenwerking is dus dat de vrouw tot hulp gemaakt is. ook staat er als iemand tegenover hem. Dat woord heeft te maken met vertellen, mededelen. Vaak werd (helaas) gezegd dat vrouwen teveel praten, maar het is hen gegeven veel te praten, want op die manier kan ze tegenover haar man zitten en mededelen wat voor de man belangrijk is om te weten. De man is het hoofd, dwz het begin, dus de man gaat iets doen en de vrouw gaat bezig met informatie daarover, op basis van wat de vrouw vertelt kan de man verder met zijn werk. Man en vrouw zijn gelijkwaardig. Beiden kregen zij de opdracht te heersen over de aarde en al wat daarop was. Beiden waren waardig om deze taak uit te voeren.

Ik meen zelfs dat er twee teksten zijn waarin staat dat de man zijn leven dient te geven voor zijn vrouw  (naar het voorbeeld van Christus) en andersom. daaruit blijkt gellijkwaardigheid.

 

Ik zie dat je het scheppingsverhaal van Genesis 2 pakt, waarin eerst de mensen en dan de dieren worden geschapen. Daarin staat inderdaad aan de ene kant dat de vrouw de hulp is, maar aan de andere concludeert de man daarin al dat de vrouw aan hem gelijk is, 
Ik ging er van uit dat je Genesis 1 aanhing, waarin eerste de dieren en daarna pas de mensen, (man én vrouw), worden geschapen. 

Op 18-9-2020 om 10:57 zei Thinkfree:

Je kan toch vermelden dat God voor beide verschillende rollen en taakverdelingen heeft weggelegd, de man is het hoofd de vrouw de nek.

Als het 'hoofd' verzaakt neemt de 'nek' het over bij wijze van.

Hun waarde is even gelijk voor God dat heeft niets met positie's en taken te maken.

Dan zou je er dus geen problemen mee hebben als de vrouw het hoofd is en de man de nek ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zie dat je het scheppingsverhaal van Genesis 2 pakt, waarin eerst de mensen en dan de dieren worden geschapen. Daarin staat inderdaad aan de ene kant dat de vrouw de hulp is, maar aan de andere concludeert de man daarin al dat de vrouw aan hem gelijk is, 
Ik ging er van uit dat je Genesis 1 aanhing, waarin eerste de dieren en daarna pas de mensen, (man én vrouw), worden geschapen. 

Gen 2:18 leert dat de vrouw als hulp en "tegenover" gemaakt is. De conclusie is de mijne. Over een volgorde van schepping heb ik niet gehad, dat is buiten het onderwerp om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-9-2020 om 16:22 zei Bastiaan73:

Zou de bidsprinkhaan dit gedrag al van den beginne hebben vertoond of pas na de zondeval?

Seksueel kannibalisme

Om de eieren te leggen moet de vrouwtjes bidsprinkhaan genoeg voedsel eten. Soms begint ze met het verorberen van het mannetje waar ze er net mee heeft gepaard. Sommige vrouwtjes hebben zoveel trek dat ze het mannetje al tijdens de paring opeten. Eerst bijt ze de kop af, maar zelfs dan maakt het mannetje de paring af. Dit aparte eetgedrag heet ook wel seksueel kannibalisme. Het lijkt heel sneu voor het mannetje, maar zo zorgt hij er wel voor dat hij nageslacht krijgt. 

2_2.jpg

Bron: https://natuurwijzer.naturalis.nl/leerobjecten/bidsprinkhanen-zijn-seksuele-kannibalen

Wat is het verband met het topic?

Op 19-9-2020 om 09:34 zei Dat beloof ik:

Ik denk niet dat er veel vrouwen zijn, die hun idee over emancipatie baseren op een spin. 

Je mag geloven wat je zelf wilt

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Chiel Fernig:

Gen 2:18 leert dat de vrouw als hulp en "tegenover" gemaakt is. De conclusie is de mijne. Over een volgorde van schepping heb ik niet gehad, dat is buiten het onderwerp om.

Zeker hangt het er mee samen, of je nu wil of niet. De rol van de vrouw is in de 2 volgordes van schepping heel verschillend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chiel Fernig:
Op 24-9-2020 om 21:12 zei Dat beloof ik:

Zeker hangt het er mee samen, of je nu wil of niet. De rol van de vrouw is in de 2 volgordes van schepping heel verschillend.

Leg jij het maar uit dan.

Dat heb ik al gedaan:

Op 23-9-2020 om 17:53 zei Dat beloof ik:

Ik zie dat je het scheppingsverhaal van Genesis 2 pakt, waarin eerst de mensen en dan de dieren worden geschapen. Daarin staat inderdaad aan de ene kant dat de vrouw de hulp is, maar aan de andere concludeert de man daarin al dat de vrouw aan hem gelijk is, 
Ik ging er van uit dat je Genesis 1 aanhing, waarin eerste de dieren en daarna pas de mensen, (man én vrouw), worden geschapen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid