Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Johannes de doper werd al door Maleachi geprofeteerd als de verzoener van kinderen met hun ouders. In Mat. 17:9-13 wordt gezegd dat met de terugkeer van Elia, Johannes de Doper wordt bedoeld. De 3 die Jezus op de berg hadden zien stralen als de zon mochten niet vertellen over Hem zolang Hij niet uit de dood was opgewekt.

Heb je soms het gevoel dat je iets wil vertellen en dat je denkt dat de wereld niet geïnteresseerd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Johannes de doper werd al door Maleachi geprofeteerd als de verzoener van kinderen met hun ouders. In Mat. 17:9-13 wordt gezegd dat met de terugkeer van Elia, Johannes de Doper wordt bedoeld. De 3 die Jezus op de berg hadden zien stralen als de zon mochten niet vertellen over Hem zolang Hij niet uit de dood was opgewekt.

Heb je soms het gevoel dat je iets wil vertellen en dat je denkt dat de wereld niet geïnteresseerd is?

In principe heb ik er niets op tegen om zo'n vraag te stellen. Maar daar heb je dat verhaal toch niet voor nodig? Is er niet een meer 'gelovige' vraag of les uit dit gedeelte te halen. Ten eerste moet je dan constateren dat de identificatie tussen Elia en Johannes de Doper in het verhaal een tweede element is dat eigenlijk los staat van de verheerlijking zelf (de connectie is Elia). Als het gaat om de verheerlijking zelf, zou je kunnen zeggen: de ervaring van het hemelse, goddelijke in Jezus is een groots moment, waar je wel voor altijd in wilt blijven ('tenten opzetten'). Maar het gewone leven gaat door, en waar het om gaat is gehoorzamen aan Jezus' leer ('hoort Hem'). De genoemde ervaring kun je wel met elkaar delen in de christelijke gemeente ('na de opstanding').

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Desid:

In principe heb ik er niets op tegen om zo'n vraag te stellen. Maar daar heb je dat verhaal toch niet voor nodig? Is er niet een meer 'gelovige' vraag of les uit dit gedeelte te halen. Ten eerste moet je dan constateren dat de identificatie tussen Elia en Johannes de Doper in het verhaal een tweede element is dat eigenlijk los staat van de verheerlijking zelf (de connectie is Elia). Als het gaat om de verheerlijking zelf, zou je kunnen zeggen: de ervaring van het hemelse, goddelijke in Jezus is een groots moment, waar je wel voor altijd in wilt blijven ('tenten opzetten'). Maar het gewone leven gaat door, en waar het om gaat is gehoorzamen aan Jezus' leer ('hoort Hem'). De genoemde ervaring kun je wel met elkaar delen in de christelijke gemeente ('na de opstanding').

Waar de wereld niet in geïnteresseerd is denk ik, is juist dat het goddelijke in Jezus getoond die innerlijke noodzakelijke verandering is in de gelovige mens 'die de weg gaat'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Waar de wereld niet in geïnteresseerd is denk ik, is juist dat het goddelijke in Jezus getoond die innerlijke noodzakelijke verandering is in de gelovige mens 'die de weg gaat'.

1 Kor. 15

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

29 Anders, wat zullen zij doen, die voor de doden gedoopt worden, indien de doden ganselijk niet opgewekt worden? Waarom worden zij voor de doden ook gedoopt?

30 Waarom zijn ook wij alle ure in gevaar?

31 Ik sterf alle dagen, hetwelk ik betuig bij onzen roem, dien ik heb in Christus Jezus, onzen Heere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 29-8-2020 om 08:51 zei Wouter Philippaerts:

Johannes de doper werd al door Maleachi geprofeteerd als de verzoener van kinderen met hun ouders. In Mat. 17:9-13 wordt gezegd dat met de terugkeer van Elia, Johannes de Doper wordt bedoeld. De 3 die Jezus op de berg hadden zien stralen als de zon mochten niet vertellen over Hem zolang Hij niet uit de dood was opgewekt.

Heb je soms het gevoel dat je iets wil vertellen en dat je denkt dat de wereld niet geïnteresseerd is?

Dat idee heb ik zeker ook. Het verhaal van Elia interesseert mij. Het verhaal van Elia is mijns inziens het verhaal van Jezus, Martha en Maria op hoog niveau. Mij houdt bezig huwelijk, een huwelijk is belangrijk voor de opvoeding van kinderen. Opvoeden van kinderen is niet mijn onderwerp maar wel het onderwerp "wees" zijn. Dat wil zeggen dat kinderen (en jongeren) geen geestelijk volwassen ouders hebben die zij nodig hebben.

Elia is de man die geestelijke volwassenheid bezit (Johannes de Doper dus) En hij kan kind zijn, daarom is hij denk ik in staat om de verbinding te maken.

Kun jij iets vertellen over jouw gedachten betreffende Elia en Johannes de Doper?

 

 

 

bewerkt door Chiel Fernig
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-8-2020 om 12:09 zei thom:

1 Kor. 15

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Allemaal dus. Ook homoseksuelen, mensen die gescheiden zijn, zelfs met die David die overspel en moord pleegde, komt het goed.  Indien God, als hij bestaat, volgens de bijbel van David, de moordenaar, houdt, dan houdt hij dus van alle mensen. En in dit stukje Bijbel van jou staat het er zelfs letterlijk. Niemand weet hoe of wanneer, maar het komt goed. En als het nog niet is goedgekomen, dan is het dus nog niet het einde.

34 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Mij houdt bezig huwelijk, een huwelijk is belangrijk voor de opvoeding van kinderen. Opvoeden van kinderen is niet mijn onderwerp maar wel het onderwerp "wees" zijn. Dat wil zeggen dat kinderen (en jongeren) geen geestelijk volwassen ouders hebben die zij nodig hebben.

Elia is de man die geestelijke volwassenheid bezit (Johannes de Doper dus) En hij kan kind zijn, daarom is hij denk ik in staat om de verbinding te maken.

Kinderen hebben volgens mij niet zozeer getrouwde ouders nodig, maar iemand die ze helemaal kunnen vertrouwen, die er helemaal voor hen is, die naar hen luistert, die hen helpt, die met hen praat, aan wie ze al hun problemen kunnen vertellen als ze dat willen. Iemand die hen niet veroordeelt maar die luistert en hen met raad en daad bijstaat zonder hun eigenheid af te nemen. Als dat twee met elkaar getrouwde ouders kunnen zijn dan is dat heel fijn, maar het kunnen ook andere wijze liefdevolle mensen zijn.  Het is belangrijk dat die aandacht, het vertrouwen en de volkomen acceptatie er is.  Wie het ook is die het hen geeft, dat is veel minder belangrijk dan dát het gegeven wordt.

bewerkt door Zola
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Zola:
Op 29-8-2020 om 12:09 zei thom:

1 Kor. 15

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Allemaal dus. Ook homoseksuelen, mensen die gescheiden zijn, zelfs met die David die overspel en moord pleegde, komt het goed.  Indien God, als hij bestaat, volgens de bijbel van David, de moordenaar, houdt, dan houdt hij dus van alle mensen. En in dit stukje Bijbel van jou staat het er zelfs letterlijk. Niemand weet hoe of wanneer, maar het komt goed. En als het nog niet is goedgekomen, dan is het dus nog niet het einde.

Allen die Hem aangenomen hebben, en dan gaat het niet om de persoonlijkheid inderdaad. Iedereen kan het overkomen dat het Woord opeens gehoord wordt. Paulus is ook zo'n voorbeeld van Christenvervolger totdat het Licht zich openbaarde.

Dat is Hem bewust geworden zijn in onszelf als iets uit een andere natuur, niet van deze wereld, zodat zij in Adam kunnen sterven (het verschil kunnen bemerken en dit overgeven) om in Christus levend gemaakt. De opstanding is door een Mens; dat is de Geest-mens, de Here uit de Hemel.

Op 29-8-2020 om 12:09 zei thom:

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Allen die Hem aangenomen hebben, en dan gaat het niet om de persoonlijkheid inderdaad. Iedereen kan het overkomen dat het Woord opeens gehoord wordt. Paulus is ook zo'n voorbeeld van Christenvervolger totdat het Licht zich openbaarde.

Dat is Hem bewust geworden zijn in onszelf als iets uit een andere natuur, niet van deze wereld, zodat zij in Adam kunnen sterven (het verschil kunnen bemerken en dit overgeven) om in Christus levend gemaakt. De opstanding is door een Mens; dat is de Geest-mens, de Here uit de Hemel.

 

Het zou toch wel helemaal van de zotte zijn als God, als ie bestaat, wel van een moordenaar als David houdt maar niet van een homoseksueel. Of als God, als ie bestaat, wel van een gelovige houdt die zijn eigen kind verstoot omdat die het geloof van zijn ouders niet deelt , maar niet van een homoseksueel stel dat in alle liefde kinderen heeft geadopteerd en daar goed en liefdevol voor zorgt. Daar geloof ik helemaal niks van.  Dat kan niet kloppen volgens mij. 

Deze site vind ik dan logischer. Christus als universele werkelijkheid. http://www.hetbestenieuws.nl/artikelen/Bynoe/Bynoe_Godallinall.htm

Daar staat: “Troost u dan met deze gedachte, met deze waarheid, dat hoe donker dingen vandaag ook schijnen te zijn, hoezeer kwaad en zonde schijnen te triomferen, hoeveel ziekte dit sterfelijke gestel ook kapot kan maken, wij hebben een Redder Die Heer van allen is, één Die volkomen in staat is Zich te meten met onze onopgeloste problemen, hoe formidabel die ook mogen zijn, en ze zo schitterend zal oplossen dat Hij universeel toegejuicht zal worden als Heer, tot heerlijkheid van God de Vader.”

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zola:
6 uur geleden zei thom:

Allen die Hem aangenomen hebben, en dan gaat het niet om de persoonlijkheid inderdaad. Iedereen kan het overkomen dat het Woord opeens gehoord wordt. Paulus is ook zo'n voorbeeld van Christenvervolger totdat het Licht zich openbaarde.

Dat is Hem bewust geworden zijn in onszelf als iets uit een andere natuur, niet van deze wereld, zodat zij in Adam kunnen sterven (het verschil kunnen bemerken en dit overgeven) om in Christus levend gemaakt. De opstanding is door een Mens; dat is de Geest-mens, de Here uit de Hemel.

 

Het zou toch wel helemaal van de zotte zijn als God, als ie bestaat, wel van een moordenaar als David houdt maar niet van een homoseksueel. Of als God, als ie bestaat, wel van een gelovige houdt die zijn eigen kind verstoot omdat die het geloof van zijn ouders niet deelt , maar niet van een homoseksueel stel dat in alle liefde kinderen heeft geadopteerd en daar goed en liefdevol voor zorgt. Daar geloof ik helemaal niks van.  Dat kan niet kloppen volgens mij. 

Het verlangen wat God heeft om de mens, is het Zich willen verzoenen met wat uit God is, maar wat voor dood in de mens aanwezig is; ''out of order''. Niet van deze wereld.

Daar heeft de persoonlijkheid niets mee te maken, of de ziel, of het verstand en het gevoel, want alles werkt en doet naar deze natuur. Werelds.

Het is een zaak van de andere natuur, de goddelijke in de mens. Dát is wat Hem uiteindelijk zoekt, en wanneer Hij gevonden wordt, wordt de Roep gehoord die steeds van Hem uitgaat, en plots de heimwee bevredigd.

En wanneer het geloof gevonden is, de oerher-innering plaatsvindt, dan pas kan men spreken van de gelovige, als dit vinden van deze Schat gekoesterd of begrepen wordt. 

Wat er door het bewust worden van deze Oer- of Oorspronkelijke natuur ontstaat,( het Leven en het Licht wat wij eens waren), is daarop een strijd van de oude natuur waaruit we bestaan als ''vlees en bloed'', met de invloed van het Licht.

Daarom is de weg gaan van de gelovige een overgave van de oude natuur, en een groeien van de goddelijke natuur.

In wezen, zoals Jezus ook omging met mensen van allerlei slag, van hoeren, homo's, moordenaars en tollenaars, gaat het niet om de 'wereldse situatie van de persoon', maar om de innerlijke zoeker naar zijn Oorspronkelijke Ik.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Zola:

Allemaal dus. Ook homoseksuelen, mensen die gescheiden zijn, zelfs met die David die overspel en moord pleegde, komt het goed.  Indien God, als hij bestaat, volgens de bijbel van David, de moordenaar, houdt, dan houdt hij dus van alle mensen. En in dit stukje Bijbel van jou staat het er zelfs letterlijk. Niemand weet hoe of wanneer, maar het komt goed. En als het nog niet is goedgekomen, dan is het dus nog niet het einde.

Kinderen hebben volgens mij niet zozeer getrouwde ouders nodig, maar iemand die ze helemaal kunnen vertrouwen, die er helemaal voor hen is, die naar hen luistert, die hen helpt, die met hen praat, aan wie ze al hun problemen kunnen vertellen als ze dat willen. Iemand die hen niet veroordeelt maar die luistert en hen met raad en daad bijstaat zonder hun eigenheid af te nemen. Als dat twee met elkaar getrouwde ouders kunnen zijn dan is dat heel fijn, maar het kunnen ook andere wijze liefdevolle mensen zijn.  Het is belangrijk dat die aandacht, het vertrouwen en de volkomen acceptatie er is.  Wie het ook is die het hen geeft, dat is veel minder belangrijk dan dát het gegeven wordt.

Ik ben het helemaal met je eens behalve dat de beste manier dat het hen gegeven wordt is door een evenwichtige vader en moeder. Wie het ook is maakt wel uit, de eigen vader en moeder zijn de beste keuze. Alleen wanneer zij het niet kunnen is het verstandig naar een alternatief te kijken. Als ouders problemen hebben dan zijn de ouders de eerst aangewezen personen om te helpen zoals jij dat aangeeft. Als de ouders dat niet kunnen, door ruzie of onvermogen, dan is het wijs dat iemand anders, ooms, tantes etc. te hulp komt. God heeft de mens als man en vrouw gemaakt met de opdracht kinderen te krijgen, God wilde kinderen bij hun eigen vader (Adam) en hun eigen moeder (Eva). Dat is de manier waarop het eigenlijk hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid