Spring naar bijdragen

Natuurlijk Gezond; God's Bijbelse principes helpen ons daarbij


Aanbevolen berichten

Natuurlijk Gezond, op basis van Bijbelse principes

Heel veel mensen worstelen hedendaags met hun gezondheid. Het is mens eigen om de voorkeur te geven lekkere en makkelijk te bereiden voedsel. Daar speelt de industrie handig op in, waardoor vele ongezonde lekkernijtjes vaak onweerstaanbaar lekker kunnen zijn. Industrieel geproduceerd ofwel bewerkt voedsel is lang niet zo onschuldig als mensen denken. Heel veel lichaamsklachten en zelfs psychische problemen zijn terug te koppelen naar ongezonde voeding. De mensen zijn massaal afgeweken van de door God gestelde voedingsprincipes.

De twee eerste voedingsprincipes die we in de Bijbel tegenkomen zijn:

  1. God gaf ons al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn, om ons tot voedsel te dienen (Genesis 1:29).
  2. Na de zondeval God zei aan Adam, dat hij het gewas van het veld zou eten (Genesis 3:18)

Verzuren is verzieken
Op de website van Magnesiumshop.nl wordt er aangegeven: Verzuren is verzieken. Verzuring van het lichaam kan heel wat gezondheidsklachten veroorzaken.
 

Video over Zuur-Basenevenwicht ~ SanoPharm

Om het lichaam te ontzuren kun je een alkalische dieet volgen, waarbij je je voornamelijk richt de voeding die rechts op de kaart in het groen staat afgebeeld en de verzurende voeding die links in het rood staat afgebeeld vermijdt. In dit schema kun je het door God gestelde voedingsprincipe uit Genesis 1:29 en Genesis 3:18 terug zien.

1b0aa26b7340003bd73710f6e6fadf35.jpg

The Nutritarian Diet ~ Nutrient Dense Diet
Joel Fuhrman maakt in zijn voedingsprogramma onderscheid tussen macro voedingsstoffen, wat wordt uit gedrukt in calorieën (koolhydraten, vetten en eiwitten) en micro voedingsstoffen (spoorelementen). Nutrient Dense staat voor de dichtheid ofwel concentratie aan micro voedingsstoffen (spoorelementen) ten opzichten van de macro voedingsstoffen (calorieën).

nutrient-foods.jpeg
Als mens hebben we geen vlees nodig en ook geen zuivel. Het vlees en zuivel werken verzurend voor het lichaam. Het vee wordt kunstmatig vet gemest door middel van granen en sojabonen. In Genesis 1:29 staat geschreven: God zei dat de zaaddragende gewassen en de bomen met zaaddragende vruchten ons tot voedsel zullen dienen. Dát is het ultieme voedsel wat God voor de mens had bestemd om eeuwig te leven, vóór de zondeval.
Peulvruchten zijn een prima vleesvervanger. Het is daarbij belangrijk om gedroogde peulvruchten te kopen en zelf te bereiden; koop geen kant en klare peulvruchten in pot of blik. Peulvruchten in pot of blik hebben onnodig veel zout en hebben een groot deel van hun voedingswaarde verloren. Linzen hoef je niet in te weken. Peulvruchten zijn rijk aan vitamine B en mineralen.

Je kunt peulvruchten, zoals bijvoorbeeld linzen, combineren met een groentemix. Bij gedroogde peulvruchten gebruikt je een verhouding van circa 1 op 3,5; per 100 gram peulvruchten gebruik je 3,5 deciliter water. Je kunt het eten kruiden met ontstekingsremmende kruiden zoals: kurkuma, koriander, gember, knoflook, etc.
Als je thee drinkt, dan kun je beter kiezen voor groene thee (gunpowder), dat niet gefermenteerd is. Gunpowder is voordelig te koop bij de Chinese toko's of andere exotische winkels. De theezakjes uit de supermarkt wegen niet op tegen de kracht van gunpowder (opgerolde blaadje thee). Groene thee verhoogt ook het prestatievermogen. Groen thee bevat ook goede antioxidanten. Je laat de gunpowder even trekken in heet water en daarna zeef je het.
Verder kun je van een fruitmix ook smoothies te maken in een blender. Persoonlijk vind ik qua blender de TEFAL Perfectmix+ BL811D RVS een goede prijs/kwaliteit.
Streef ernaar dat je drank en voeding zo vers en natuurlijk mogelijk is, dus vermijd bij voorkeur industrieel bewerkte drank en voeding. Koken is beter dan bakken. Indien je olie gebruikt, dan zijn olijfolie (extra vierge) en kokosolie (extra virgin) de beste keuzes.

Brood; weet wat je eet!
Bruin brood is geverfd wit brood?! | KEURINGSDIENST VAN WAARDE KORT #2
Is spelt echt zo gezond? | KEURINGSDIENST VAN WAARDE KORT #19

Gezond Havermout ontbijt - Stephanie's Bakkerij

Op YouTube zijn velen video's over ontstekingsremmende voeding om kanker te bestrijden:
YouTube  ►  Zoeken = anti inflammatory foods (ontstekingsremmende voeding)
YouTube  ►  Zoeken = Cancer Fighting Foods

 

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor brood raad ik zelfgemaakt kiembrood aan wat koosjer is. Elke dag vers. Je kiemt de granen zoals spelt, rogge of tarwe (beetje lijnzaad erbij is zalig), vanaf ze openen giet je alle water weg. Dan mixen tot deeg. Desnoods met wat zelfgemaakte meel (graanmolen) op gewenste structuur brengen. Kneden naar vorm en meteen de oven in. Ik doe dat op combi stand 2 600 watt 100 graden en ga naargelang de grootte van het brood kijken. Kleine pistoletjes vragen maar paar minuten. Laat uw mislukkingen uw les zijn om je eigen oven hierin te leren kennen. Je kan je deeg bewaren in de frigo.

Ik doe het ongezouten en strooi wat zout op de boter wanneer ik smeer. Plantaardige boter is een bom van vitamine D maar weest matig. Ook met de lijnzaden, overdaad schaadt daarin.

Hopelijk steelt dit onderwerp de aandacht van alles. :) bedankt aan te maken.

owja: je kan dat niet mixen tot deeg met een mixer van 600 watt he, dat moet toch minstens 1200 watt zijn. En goe op en neer duwen , al persend. Ik doe dat in een weckpot. Ik kiem de granen daar ook in. Spettert tegelijk minder granen in de keuken.  

Let er in de natuurwinkel op dat ze kiembaar zijn, maar ook niet kiembare gaan na 24h ij water te staan. Ze moeten zacht zijn als je erop bijt na hun bad.

bewerkt door Fundamenteel
Zaden is granen
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Ricky Tjin:

Verder kun je van een fruitmix ook smoothies te maken in een blender. Persoonlijk vind ik qua blender de TEFAL Perfectmix+ BL811D RVS een goede prijs/kwaliteit

Dit is nu al het tweede topic waarin je deze mixer wil verkopen.

11 uur geleden zei Ricky Tjin:

Om het lichaam te ontzuren kun je een alkalische dieet volgen, waarbij je je voornamelijk richt de voeding die rechts op de kaart in het groen staat afgebeeld en de verzurende voeding die links in het rood staat afgebeeld vermijdt. In dit schema kun je het door God gestelde voedingsprincipe uit Genesis 1:29 en Genesis 3:18 terug zien.

Onzin,  rechts staan nagenoeg alleen maar zaken die niet in Genesis staan en links staan zaken als wijn , tarwe, zuurdesembrood,  lam. Zaken die juist wel worden aanbevolen en gegeten in Genesis.

Bovendien staat in Genesis dat God het vee schiep.  En waarvoor dient vee?  Juist. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Ricky Tjin:

 De twee eerste voedingsprincipes die we in de Bijbel tegenkomen zijn:

Wat doe jij met Lucas? Hand. 10:12.

bewerkt door Wouter Philippaerts
Paulus moest 2de brief van Lucas zijn
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Wat doe jij met Lucas? Hand. 10:12.

Uit Genesis 1:29 en Genesis 3:18 kan er geconcludeerd worden dat God plantaardig voedsel (vers en onbewerkt) als primair voedsel heeft bestemd voor de mens. Veel mensen hebben gezondheidsklachten, waarvan de klachten terug te koppelen zijn naar ongezond en industrieel bewerkt voedsel, dat vaak arm is aan essentiële voedingsstoffen, terwijl het lichaam die essentiële voedingsstoffen nodig heeft voor een goed en gezond immuunsysteem.

Wat Handelingen 10:12 betreft, is het beter om verder te lezen tot vers Handelingen 10:15
Als de Heere spreekt om iets te slachten, dat normaal gesproken onheilig is, maar de Heere het rein verklaard heeft, dan is het goed en hebben we Hem daarvoor te vertrouwen. Wat door God rein verklaart is, mag de mens niet voor onheilig houden (Handelingen 10:15).

34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit is nu al het tweede topic waarin je deze mixer wil verkopen.

Als je het bericht goed hebt gelezen, dan moet je gezien hebben dat het om een blender gaat en niet om een mixer en dat het niet mijn bedoeling is om een blender te verkopen, maar dat het een persoonlijke mening is, dat ik de aangegeven blender een goede prijs/kwaliteit vind.
Ik wil geen mixer verkopen. De aangegeven blender is slechts een advies over een blender, waarvan ik van mening ben dat die een goede prijs/kwaliteit heeft, dat het geld waard is. Ik heb in het verleden meerdere keren een blender gekocht waarover ik niet tevreden was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Ricky Tjin:

. Wat door God rein verklaart is, mag de mens niet voor onheilig houden (Handelingen 10:15).

 Dus.  Voortaan niet meer over lammetjes beginnen als zouden die niet bedoeld zijn om te eten. 

God schiep volgens de Bijbel het vee. Genesis 1.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Onzin,  rechts staan nagenoeg alle en maar zaken die niet in Genesis staan en links staan zaken als wijn , tarwe, zuurdesembrood,  lam. Zaken die juist wel worden aanbevolen en gegeten in Genesis.

Bovendien staat in Genesis dat God het vee schiep.  En waarvoor dient vee?  Juist. 

Ik ontken geen zaken op het gebied van voeding in Genesis. Als je goed hebt gelezen, dan moet je gezien hebben dat de nadruk ligt op het voedsel dat door God als primair voedsel voor de mens is bestemd. Wie gezondheidsklachten heeft door de westerse voedingscultuur, doet er verstandig aan om terug te keren naar het voedsel dat door God voor de mens bestemd is als primair voedsel. God's woord is de waarheid en de waarheid maakt vrij (Johannes 17:17 en Johannes 8:31-32).

In Genesis staat wel dat God het vee schiep, maar als God sprak in het begin van Genesis over plantaardig voedsel voor de mens. Het andere voedsel zoals vee, is er later bij gekomen.

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

 Dus.  Voortaan niet meer over lammetjes beginnen als zouden die niet bedoeld zijn om te eten. 

God schiep volgens de Bijbel het vee. Genesis 1.

Wat je eet, dat mag je helemaal zelf beslissen. Als jij tevreden bent met je huidige voedingspatronen en je er gezond bij bent, dan is dat fijn voor je.

Deze topic is bestemd voor mensen die gezondheidsklachten ervaren i.v.m. de westerse voedingscultuur, waarbij ze bereid zijn om hun drank- en voedingspatronen aan te passen.

Waarom zijn vele christenen ziek en verschilt het percentage gezondheidsklachten niet veel t.o.v. de heidenen? Omdat ze het zelfde voedsel eten als de heidenen!
Het is aan de christenen zelf, om acht te slaan op het voedsel dat God voor de mens bestemd heeft als primair voedsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Dit is mijn eigen topic, waar gezondheid centraal staat, op basis van Bijbelse principes.

Dat is niet verstandig.
Volgens de Bijbel hoef je nooit af te wassen

Citaat

Want jullie houden je niet aan de wet van God, maar wel aan de gewoonten die mensen hebben bedacht. Want jullie wassen je kannen en bekers en doen allerlei van zulke dingen. Maar jullie schuiven de wet van God keurig aan de kant om je aan jullie eigen gewoonten te kunnen houden (Markus 7:8-9) 

 

en hoef je nooit je handen te wassen

Citaat

maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet. (Matteus 15:2)

En dat komt @Ricky Tjin, omdat deze boeken zijn geschreven in een tijd dat mensen nog geen benul hadden van bacteriën en virussen. Volgens hun prehistorische visie kon je aan het gegeven of de hoeven wel if niet gespleten waren, zien of het dier eetbaar was of niet. 

Als je anno 2020 terug grijpt op deze voorschriften, moet je natuurlijk niet vreemd staan te kijken als je niet serieus wordt genomen. Dat geldt dus ook voor je topic over Corona: https://www.credible.nl/topic/29462-coronacrisis-mondkapjes-lockdowns-en-de-15-meter-samenleving/.

 

 

59 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Wie gezondheidsklachten heeft door de westerse voedingscultuur, doet er verstandig aan om terug te keren naar het voedsel dat door God voor de mens bestemd is als primair voedsel.

In de Bijbel staat nergens dat God bepaald voedsel heeft aangewezen als primair.
Aan het einde van Genesis 1 (vers 29) staat "Ik geef jullie alle zaaddragende planten en vruchtbomen tot voedsel"
Steevast wordt allen die zin gebruikt door mensen als jij, en de zin daarna weg gelaten: nl die waarin de groene planten aan de dieren worden gegeven.
De zin 'ik geef jullie .... tot voedsel'' maakt dus onderdeel uit van een stuk tekst waarin de planten worden verdeel tussen mensen en dier.
De zaaddragende planten en vruchten voor de mensen, de rest voor de dieren.
Dát is de betekenis van dat stukje tekst. Helaas wordt vaak alleen de eerste losse zin aangehaald, waardoor de betekenis verloren gaat.
Volgens Genesis schiep God immers ook vee. Als dat niet was om te eten, kun je dan uitleggen waarom dat dan wel was?

(zie volgende post)

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Ricky Tjin:

n Genesis staat wel dat God het vee schiep, maar als God sprak in het begin van Genesis over plantaardig voedsel voor de mens. Het andere voedsel zoals vee, is er later bij gekomen.

Dat is niet waar. Het vee wordt in Genesis 1 (vers 24) geschapen voordat er over plantaardig voedsel wordt gesproken.

Nu blijkt dat je niet eens weet wat er in Genesis 1 staat, hoe kun je het dan in je hoofd halen om je op Genesis te baseren ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Deze topic is bestemd voor mensen die gezondheidsklachten ervaren i.v.m. de westerse voedingscultuur, waarbij ze bereid zijn om hun drank- en voedingspatronen aan te passen.

Dit topic.
Aanpassen door ze niet meer af te laten wassen en hun handen niet meer schoon te maken ? 
Lekker bezig hoor.

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Waarom zijn vele christenen ziek en verschilt het percentage gezondheidsklachten niet veel t.o.v. de heidenen? Omdat ze het zelfde voedsel eten als de heidenen!

Omdat ze ook mensen zijn, net als alle andere mensen.

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het is aan de christenen zelf, om acht te slaan op het voedsel dat God voor de mens bestemd heeft als primair voedsel.

Dat wordt lastig, want zoals ik al uitlegde, dat staat nergens in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Omdat ze ook mensen zijn, net als alle andere mensen.

Waarom zijn vele christenen ziek en verschilt het percentage gezondheidsklachten niet veel t.o.v. de heidenen? Omdat ze het zelfde voedsel eten als de heidenen!
Ieder mens heeft van God een eigen wil gekregen. Ieder mens heeft een vrije keuze in het kiezen wat hij/zij eet en drinkt.

Helaas kunnen er heel wat verleidingen zijn door ongezonde hapjes en drankjes die door de industrie worden geproduceerd. Ook de keuze van het gemak kan daarbij een rol spelen.

27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat wordt lastig, want zoals ik al uitlegde, dat staat nergens in de Bijbel.

Volgens jou staat het nergens in de Bijbel. Kun je ook nuanceren? Mensen die niet kunnen nuanceren zien de dingen steeds zwart/wit, waarbij ze het grijze spectrum ofwel het tussenliggende niet zien.
Nuanceren is blijkbaar ook een kunst. Nuanceren is belangrijk om in de waarheid te blijven. Onze God is de God der waarheid (Jesaja 65:16). Als mensen afwijken van de waarheid, dan vervallen ze in leugen waarvan de duivel de bron is (Johannes 8:44).

Het plantaardig voedsel wat in Genesis 1:29 en Genesis 3:18 beschreven staat, is het voedsel wat God als eerste aanwees om de mens tot voedsel te dienen. Al het andere voedsel dat minder gezond is, is er later bijgekomen. En helaas voert het minder gezonde voedsel hedendaags de boventoon in de levens van velen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een forum waarin niet gemodereerd wordt, waar het iq diep onder de 100 ligt en bevolkt door GGZ patiënten. Tja dat helpt niet echt.

29 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waar ques en dbi verschijnen verpest de hele bedoeling van een onderwerp....

praat eens niet uit jullie gat en ga mekaar eens een prostaatmassage geven. Misschien zijt ge dan minder verzuurd, zoals je nu doet gaat ge toch al naar de hel dus geen verschil. 

Ja vervelend, het zou kunnen helpen als je zelf bij het onderwerp blijft en er in een discussie niet 400 dingen bij haalt. Zoals nu over prostaat massage, erg lekker trouwens en zeker aan te raden. Misschien dat je dan wat meer relaxt en wat minder geest verruimende middelen nodig hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei thom:

Er zijn veel zogenaamde vaste prikkers stilletjes geworden hier inderdaad.

Tijd... tijd :)

29 minuten geleden zei Quest:

Een forum waarin niet gemodereerd wordt, waar het iq diep onder de 100 ligt en bevolkt door GGZ patiënten. Tja dat helpt niet echt.

Ja vervelend, het zou kunnen helpen als je zelf bij het onderwerp blijft en er in een discussie niet 400 dingen bij haalt. Zoals nu over prostaat massage, erg lekker trouwens en zeker aan te raden. Misschien dat je dan wat meer relaxt en wat minder geest verruimende middelen nodig hebt.

Wat was uw on topic bijdrage? Hier de mijne:

14 uur geleden zei Fundamenteel:

Voor brood raad ik zelfgemaakt kiembrood aan wat koosjer is. Elke dag vers. Je kiemt de granen zoals spelt, rogge of tarwe (beetje lijnzaad erbij is zalig), vanaf ze openen giet je alle water weg. Dan mixen tot deeg. Desnoods met wat zelfgemaakte meel (graanmolen) op gewenste structuur brengen. Kneden naar vorm en meteen de oven in. Ik doe dat op combi stand 2 600 watt 100 graden en ga naargelang de grootte van het brood kijken. Kleine pistoletjes vragen maar paar minuten. Laat uw mislukkingen uw les zijn om je eigen oven hierin te leren kennen. Je kan je deeg bewaren in de frigo.

Ik doe het ongezouten en strooi wat zout op de boter wanneer ik smeer. Plantaardige boter is een bom van vitamine D maar weest matig. Ook met de lijnzaden, overdaad schaadt daarin.

Hopelijk steelt dit onderwerp de aandacht van alles. :) bedankt aan te maken.

owja: je kan dat niet mixen tot deeg met een mixer van 600 watt he, dat moet toch minstens 1200 watt zijn. En goe op en neer duwen , al persend. Ik doe dat in een weckpot. Ik kiem de granen daar ook in. Spettert tegelijk minder granen in de keuken.  

Let er in de natuurwinkel op dat ze kiembaar zijn, maar ook niet kiembare gaan na 24h ij water te staan. Ze moeten zacht zijn als je erop bijt na hun bad.

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mijn topic bijdrage was kun je lezen. In ieder geval nuttiger als recepten uitwisselen die je compleet uit je duim zuigt.

11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Tijd... tijd :)

Wat was uw on topic bijdrage? Hier de mijne:

 

En mijn iq is duidelijk hoger dan het uwe... Ziet iedereen met een iq hoger dan 100 hier. Maar liever heb ik een hoger EQ.  Het zou voor iedereen beter zijn meer EQ te bevorderen dan IQ. Emoties wegen zwaarder door dan intellect. 

Mits ze niet vertroebeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Quest:

Wat mijn topic bijdrage was kun je lezen. In ieder geval nuttiger als recepten uitwisselen die je compleet uit je duim zuigt.

Mits ze niet vertroebeld worden.

Mijn recept was on topic. Hoe uw subjectief getrol (waar ik helaas op inpikte) on topic is, is me niet goed duidelijk? Niemand geeft om uw mening. Misschien dbi en Mullog? Geen referentie hier. Mijn recept is koosjerbrood en on topic.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Quest:

Over zwart wit gesproken, jij bent degene die een hele duidelijke scheiding legt tussen heidenen en christenen.

Je reactie van over zwart wit gesproken met een duidelijke scheiding tussen heidenen en christenen; dat is je eigen interpretatie.

Het onderscheid tussen heidenen en christenen in de voedingskeuze heeft niets te maken met zwart wit. Van oorsprong zijn wij heidenen. Indien heidenen Jezus Christus als hun Verlosser aannemen en christen worden, zou het hun dan nog vreemd zijn om ook acht te slaan op God's Bijbelse voedingsprincipes?
God's Bijbelse voedingsprincipes zijn een onderdeel van Zijn woord. Velen zeggen dat ze christen zijn, terwijl ze niet Godvrezend zijn en zij weinig acht slaan op God's woord.

Als mensen zeggen dat ze christen zijn of naar de kerk gaan of een bij geloofsgemeenschap zijn aangesloten, dan hoeft het hoeft dat niet veel te betekenen.

Een christen dient de geesten te beproeven of ze uit God zijn, want er zijn vele valse profeten de wereld ingegaan. Elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God. Elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God, maar van de antichrist. (1 Johannes 4:1-3)

Er kunnen ook andere evangeliën worden gepredikt, dan het Evangelie van Jezus Christus (2 Korinthe 11:3-4).
Jezus Christus waarschuwde om toe te zien dat niemand u misleidt, want er zouden velen komen in Zijn Naam en zeggen dat ze de Christus zijn, waarbij ze velen (zullen) misleiden (Mattheüs 24:4-5).
Als christenen dienen wij waakzaam te zijn, dat we ons niet tot een ander evangelie laten brengen, dan het Evangelie van Christus. Er zijn heel wat mensen die christenen in verwarring willen brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien (Galaten 1:6-7).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid