Spring naar bijdragen

Als je niet snapt wat antisemitisme is


Aanbevolen berichten

49 minuten geleden zei Fundamenteel:

Er werd niet eens gepraat. Meteen een intifada uitgeroepen. Als die nu de Gazastrook verliezen zal je dat wellicht erger vinden dat miljoenen van uw nageslacht hun geld is gebruikt om via daar terrorisme te zaaien. He?

Dat krijg je met volksopstanden. Die beginnen gewoon. Waar ik zoveel nageslacht vandaan haal weet ik niet. Heb jij iets met mijn dochtertjes gedaan wat ik niet weet? ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Israël is geen joodse staat maar een democratie, in Israël zelf zijn meerendeel Israëlieten zelf zwaar antisemitistisch en vechten met de Joden. Je weigert het gewoon te begrijpen. Wat is er nou zo mo

De tweede wereldoorlog is 75 jaar geleden. Daaruit is de de kolen en staalunie ontstaan om door economische samenwerking oorlogen binnen Europa te voorkomen. Dat is extreem goed gelukt. Van daaruit is

Dan zouden veel chassidische joden echter ook antisemieten zijn, omdat zij veelal tegen het huidige Israël zijn. Zij geloven immers dat het legitieme Israël enkel gesticht kan worden door de Messias e

Posted Images

16 minuten geleden zei Mullog:

Dat krijg je met volksopstanden. Die beginnen gewoon. Waar ik zoveel nageslacht vandaan haal weet ik niet. Heb jij iets met mijn dochtertjes gedaan wat ik niet weet? ?

Dat onderscheidt gelovige bevolkingsgroepen van een westerse samenleving. 

Nuja, in Polen en Hongarije heb je al deze zever niet.... Daar worden de Judea Christelijke normen en waarden nog hoog in het vaandel gedragen. Hier niet en krijgen we dit als we over mensenlevens debatteren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-8-2020 om 08:50 zei Willempie:

En dit is nu juist het probleem. Het zijn de leiders die de twee-staten oplossing meerdere malen afwezen en niet de mensen die er wonen.

Maar dit is geen antwoord op mijn vraag. Hoe vaak en met welke motivatie hebben de Palestijnen de 2 staten oplossing afgewezen?

Op 2-8-2020 om 08:50 zei Willempie:

Israël heeft, na vredesonderhandelingen, grote stukken van het veroverd gebied weer afgestaan.

of gekoloniseerd wat teruggave praktisch onmogelijk maakt. Ook dat hoort bij het plaatje.

Op 2-8-2020 om 08:50 zei Willempie:

Dat is geen propaganda maar de keiharde realiteit, die door geen normaal mens ontkend wordt. Het ging trouwens niet over grondgebied maar over vrije doorgang van schepen van en naar Israël

Euh... misschien begrijp ik het niet goed, maar varen die dan door de Sinaï? 

Op 2-8-2020 om 08:50 zei Willempie:

Dit is inderdaad een enorm probleem. Hoe kun je zoiets oplossen?

Voorlopig niet meer. Volgens mij is dit historisch zo ontstaan. Door allerlei motieven en belangen in die regio is er een gedrocht ontstaan. Het is niet alleen Israël maar ook Syrië waar een minderheid aan de macht is, Koerden die in 3 landen proberen tot één staat te komen. Soenniet en Sjiieten die elkaar de tent uitvechten en ga zo maar door. Veel vindt zijn oorsprong in westerse politiek waarbij het wel handig gevonden werd rechte lijntjes als grenzen te trekken, zonder rekening te houden met cultuur, stammen of wat dan ook. Afrika heeft daar ook nog veel last van.

Terug naar de Palestijnen. Stel je eens voor dat de Duitsers de oorlog hadden gewonnen. Waren wij dan nu een braaf nederig volkje geweest of hadden we nog ergens ondergronds aan het saboteren en terroriseren geweest. Ik ga uit van het laatste, tenslotte kwamen de Geuzen indertijd ook tegen de Spanjaarden in opstand. Je kunt het de Palestijnen wat dat betreft moeilijk kwalijk nemen. 

Dit gaat nog generaties door. Ik ben daar zeer pessimistisch in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Mullog:

Maar dit is geen antwoord op mijn vraag. Hoe vaak en met welke motivatie hebben de Palestijnen de 2 staten oplossing afgewezen?

of gekoloniseerd wat teruggave praktisch onmogelijk maakt. Ook dat hoort bij het plaatje.

Euh... misschien begrijp ik het niet goed, maar varen die dan door de Sinaï? 

Voorlopig niet meer. Volgens mij is dit historisch zo ontstaan. Door allerlei motieven en belangen in die regio is er een gedrocht ontstaan. Het is niet alleen Israël maar ook Syrië waar een minderheid aan de macht is, Koerden die in 3 landen proberen tot één staat te komen. Soenniet en Sjiieten die elkaar de tent uitvechten en ga zo maar door. Veel vindt zijn oorsprong in westerse politiek waarbij het wel handig gevonden werd rechte lijntjes als grenzen te trekken, zonder rekening te houden met cultuur, stammen of wat dan ook. Afrika heeft daar ook nog veel last van.

Terug naar de Palestijnen. Stel je eens voor dat de Duitsers de oorlog hadden gewonnen. Waren wij dan nu een braaf nederig volkje geweest of hadden we nog ergens ondergronds aan het saboteren en terroriseren geweest. Ik ga uit van het laatste, tenslotte kwamen de Geuzen indertijd ook tegen de Spanjaarden in opstand. Je kunt het de Palestijnen wat dat betreft moeilijk kwalijk nemen. 

Dit gaat nog generaties door. Ik ben daar zeer pessimistisch in.

Waarom ga jij altijd van het slechtste in de mens hier uit maar van het beste in daadwerkelijke misdadigers?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Op 24-7-2020 om 11:20 zei leren_schoen:

Na verschillende keren dat @fundamenteel het zijn tegen de staat Israël als antisemitisme bestempelt en heel veel mensen dit doen. Is het toch belangrijk dat je weet wat antisemitisme is. Dat is het zijn tegen Joden en het judaisme. Het zijn tegen de staat Israel is eerder politiek of antizionisme maar geen antisemitisme.

In een video "John Hagee False Teachings EXPOSED!", waarin er valse leer van John Hagee wordt ontmaskerd, wordt op het tijdstip van '5min en 58sec' wordt een citaat aangehaald van John Hagee die benadrukt vele Christelijke theologen antisemitisch zijn, omdat ze zeggen dat het verbond met de Joden voorbij is; dat het Christendom de plek van de Joden heeft vervangen. Christelijke Zionisten zoals John Hagee onderwijzen niet alleen dat Christenen Israël moeten steunen, maar de Christelijke Zionisten vragen ook om militaire steun voor Israël.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Een korte video "Zionism explained" waarin de betekenis en de geschiedenis van het Zionisme wordt uitgelegd, als een zeer omstreden beweging. Zionisme is een politieke en nationale beweging; gericht is op het creëren en het in stand houden van een Joodse staat in het Midden-Oosten.

Dit heeft niets te maken met anti-semitisme. Behalve dan wellicht dat het Zionisme is kunnen ontstaan door de antisemitische houding in het Europa van eind 19e eeuw. Daardoor gingen de Joden op zoek naar een veilige plek.

Dat is de reden dat je John Hagee zijn steun ziet uitspreken aan Joden, maar andersom zelden. Joden weten donders goed dat ze 2000 jaar lang in de nek zijn aangekeken door christenen, en dat het christenen waren die voor de holocaust zorgden. 
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-7-2020 om 11:20 zei leren_schoen:

Na verschillende keren dat @fundamenteel het zijn tegen de staat Israël als antisemitisme bestempelt en heel veel mensen dit doen. Is het toch belangrijk dat je weet wat antisemitisme is. Dat is het zijn tegen Joden en het judaisme. Het zijn tegen de staat Israel is eerder politiek of antizionisme maar geen antisemitisme.

Alhoewel de term antisemitisme verstaan wordt als haat tegen Joden in het algemeen en racisme dat gericht is tegen Joden (Encyclo: antisemitisme 🔗) blijkt er omtrent de term antisemitisme toch een verschuiving te zijn richting het spirituele vlak.

Het volgende gedeelte betreft een vertaling uit een artikel van 'The Sunday Times':
Trigger-waarschuwingen "nodig voor Bijbel"

3QtcT2JN_o.jpg

Het Europees Joods Congres zegt dat passages in de Bijbel die antisemitisch kunnen zijn, waarschuwingen moeten bevatten.

Nieuwe uitgaven van het Nieuwe Testament en de Koran moeten in de marge worden voorzien van waarschuwingen om de aandacht te vestigen op "antisemitische passages" in de heilige teksten, heeft een groep Joodse leiders gezegd.

Het Europees Joods Congres (EJC), een overkoepelend orgaan van Joodse groeperingen, heeft een "catalogus van beleidsmaatregelen ter bestrijding van antisemitisme" opgesteld.

Bron: https://www.thetimes.co.uk/article/trigger-warnings-needed-for-bible-xfbpzt7xz

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2021 om 11:25 zei Ricky Tjin:

Alhoewel de term antisemitisme verstaan wordt als haat tegen Joden in het algemeen en racisme dat gericht is tegen Joden (Encyclo: antisemitisme 🔗) blijkt er omtrent de term antisemitisme toch een verschuiving te zijn richting het spirituele vlak.

Het volgende gedeelte betreft een vertaling uit een artikel van 'The Sunday Times':
Trigger-waarschuwingen "nodig voor Bijbel"

3QtcT2JN_o.jpg

Het Europees Joods Congres zegt dat passages in de Bijbel die antisemitisch kunnen zijn, waarschuwingen moeten bevatten.

Nieuwe uitgaven van het Nieuwe Testament en de Koran moeten in de marge worden voorzien van waarschuwingen om de aandacht te vestigen op "antisemitische passages" in de heilige teksten, heeft een groep Joodse leiders gezegd.

Het Europees Joods Congres (EJC), een overkoepelend orgaan van Joodse groeperingen, heeft een "catalogus van beleidsmaatregelen ter bestrijding van antisemitisme" opgesteld.

Bron: https://www.thetimes.co.uk/article/trigger-warnings-needed-for-bible-xfbpzt7xz

 ik heb zoiets nog nooit gehoord dat ze NT willen bewerken. Is mijn zaak verder niet. Maar al die complottheorieën over judaisme ben ik het sowieso niet mee eens. Net als dat khazar gedoe, alleen het boek van khazari is geloofwaardig daarover want er bestaat verder geen aansluitende historische literatuur over. Dus dan is dat verder alleen speculatie zoals wat Thom zegt. Lees die dan tenminste, dan snap je dat verhaal achter de khazaren en dat de theorieën daarnaast antisemitisch uit context worden getrokken. Het is belangrijk dat je gewoon de aansluitende boeken leest, en niet zomaar alles gelooft wat mensen op het internet zeggen. Dan snap je dat het twee verschillende werelden zijn wat de joodse boeken daadwerkelijk zeggen en wat mensen die het niet lezen erover liegen. Hier

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar ik dan op doel is de theorie dat alle ashkenazi van khazaren afstammen terwijl dit niet zo is maar het alleen om één prins ging en een aantal van zijn aanhang die zich bekeerde. En wat is daar mis mee? Dan is de antisemitische uitgang opeens alle joden zijn afstammelingen van moordlustige khazaren en zulke dingen of wat ik daar allemaal over gelezen heb op het internet. Terwijl als je gewoon het boek leest zie je dat dit nergens op slaat. Voor sommig taalgebruik moet je rekening houden dat het rond het jaar 1100 geschreven is. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kuzari Dan zeggen ze in 2020-21 dat alle joden khazaren zijn. Dat slaat nergens op.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2021 om 11:25 zei Ricky Tjin:

Alhoewel de term antisemitisme verstaan wordt als haat tegen Joden in het algemeen en racisme dat gericht is tegen Joden (Encyclo: antisemitisme 🔗) blijkt er omtrent de term antisemitisme toch een verschuiving te zijn richting het spirituele vlak.

Het volgende gedeelte betreft een vertaling uit een artikel van 'The Sunday Times':
Trigger-waarschuwingen "nodig voor Bijbel"

3QtcT2JN_o.jpg

Het Europees Joods Congres zegt dat passages in de Bijbel die antisemitisch kunnen zijn, waarschuwingen moeten bevatten.

Nieuwe uitgaven van het Nieuwe Testament en de Koran moeten in de marge worden voorzien van waarschuwingen om de aandacht te vestigen op "antisemitische passages" in de heilige teksten, heeft een groep Joodse leiders gezegd.

Het Europees Joods Congres (EJC), een overkoepelend orgaan van Joodse groeperingen, heeft een "catalogus van beleidsmaatregelen ter bestrijding van antisemitisme" opgesteld.

Bron: https://www.thetimes.co.uk/article/trigger-warnings-needed-for-bible-xfbpzt7xz

Ik zou zeggen: Ok, als dan ook alle passages in de Tenach die haat tegen andere volken aankunnen wakkeren, van waarschuwingen worden voorzien,
Einde commentaar van de Joden, vermoed ik dan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2021 om 11:25 zei Ricky Tjin:

Het Europees Joods Congres (EJC), een overkoepelend orgaan van Joodse groeperingen, heeft een "catalogus van beleidsmaatregelen ter bestrijding van antisemitisme" opgesteld.

Bron: https://www.thetimes.co.uk/article/trigger-warnings-needed-for-bible-xfbpzt7xz

Er staat dat het een voorstel was. Als antwoord op de schrik van het groeiende antisemitisme. Ik vind het zelf geen slim voorstel of zo. Ik denk ook niet dat veel joden het ermee eens waren.

36 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou zeggen: Ok, als dan ook alle passages in de Tenach die haat tegen andere volken aankunnen wakkeren, van waarschuwingen worden voorzien,
Einde commentaar van de Joden, vermoed ik dan. 

Even voor de duidelijk dit artikel komt uit 2018 en is een compleet politiek voorstel waar nooit iets mee gedaan is of verder nagejaagd is. Alsof uit andere kringen nooit eens controversiële of domme voorstellen worden gedaan. Ik wil niet namens het judaisme spreken of verdedigen maar echt dit soort dingen zijn toch vanzelfsprekend?  

Weet je wat mij opvalt, als het op de joden aankomt geloof je in elke complot theorie. Maar als het over andere complot theorieën gaat bestaat er geen bewijs.  Je doet geen eerlijke zaken.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei leren_schoen:
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou zeggen: Ok, als dan ook alle passages in de Tenach die haat tegen andere volken aankunnen wakkeren, van waarschuwingen worden voorzien,
Einde commentaar van de Joden, vermoed ik dan. 

Even voor de duidelijk dit artikel komt uit 2018 en is een compleet politiek voorstel waar nooit iets mee gedaan is of verder nagejaagd is. Alsof uit andere kringen nooit eens controversiële of domme voorstellen worden gedaan. Ik wil niet namens het judaisme spreken of verdedigen maar echt dit soort dingen zijn toch vanzelfsprekend?  

Mij lijkt het vanzelfsprekend dat je als gezagsdrager of - instantie binnen één van de grote religies, je niet gaat bemoeien wat er wel of niet in het heilige boek van en andere religie dient te staan.

12 uur geleden zei leren_schoen:

Ik vind het zelf geen slim voorstel of zo.

dan zijn we het daar toch over eens.

12 uur geleden zei leren_schoen:

Weet je wat mij opvalt, als het op de joden aankomt geloof je in elke complot theorie. Maar als het over andere complot theorieën gaat bestaat er geen bewijs.  Je doet geen eerlijke zaken

Ik heb geen idee wat je bedoelt te zeggen met "als het op joden aankomt geloof je in elke complot theorie".
Kun je wat duidelijker zijn want ik heb een hekel aan complot theorieën. 
Ik kijk tegen Joden niet anders aan als tegen andere mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou zeggen: Ok, als dan ook alle passages in de Tenach die haat tegen andere volken aankunnen wakkeren, van waarschuwingen worden voorzien,
Einde commentaar van de Joden, vermoed ik dan. 

Wist je trouwens dat de Joden naast de Tenach ook nog de Zohar, de Talmoed en de Kabbala hebben?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zohar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Talmoed

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabbala

Kun jij ook passages in de Tenach of het OT benoemen die haat tegen andere volken kunnen aanwakkeren?

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Wist je trouwens dat de Joden naast de Tenach ook nog de Zohar, de Talmoed en de Kabbala hebben?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zohar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Talmoed

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabbala

Kun jij ook passages in de Tenach of het OT benoemen die haat tegen andere volken kunnen aanwakkeren?

Zohar is kabbala. In de Zohar staat bijvoorbeeld iedereen die zichzelf corrigeert (van slechte kwaliteiten) is deel van Israël. Dus vergelijk dat met de complot theorieën over de zohar, tenminste ik heb veel complot theorieën over de zohar gelezen.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik heb geen idee wat je bedoelt te zeggen

Je maakt toch regelmatig inkoppertjes tegen het judaisme terwijl deze inkoppertjes zich op complot theorieën of op uitgangen en theorieën die gemaakt worden door sommige mensen die verkeerde conclusies trekken over het judaisme of de joden. Zoals je dan concludeert dat het artikel van Ricky een daadwerkelijk iets is. Terwijl de artikelen erover het (voorstel) een beetje uit context halen om zorg te wekken bij bijvoorbeeld christenen of moslims en joden in verkeerd daglicht zetten alsof de joden hun aanvallen. Terwijl het alleen een voorstel was op het groeiende antisemitisme waar verder nooit iets mee gedaan is. Dan koop je toch in op het complot aspect, en dan lees ik zulke inkoppertjes toch regelmatig van je. Dat bedoel ik.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei leren_schoen:

Zohar is kabbala. In de Zohar staat bijvoorbeeld iedereen die zichzelf corrigeert (van slechte kwaliteiten) is deel van Israël. Dus vergelijk dat met de complot theorieën over de zohar, tenminste ik heb veel complot theorieën over de zohar gelezen.

Je suggereert om dat te vergelijken met complot theorieën over de Zohar en dat jij veel complot theorieën hebt gelezen over de Zohar, terwijl de Zohar (זהר) Hebreeuws is voor "schitterendheid, uitstraling". Dat is vreemd en tegenstrijdig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zohar

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Je suggereert om dat te vergelijken met complot theorieën over de Zohar en dat jij veel complot theorieën hebt gelezen over de Zohar, terwijl de Zohar (זהר) Hebreeuws is voor "schitterendheid, uitstraling". Dat is vreemd en tegenstrijdig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zohar

Niet jij persoonlijk. Alleen het is gewoon een voorbeeld of een vervolg op het khazaren voorbeeld.  Een ander voorbeeld waar joodse boeken uit context worden gehaald om de verkeerde conclusies te trekken. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Kun jij ook passages in de Tenach of het OT benoemen die haat tegen andere volken kunnen aanwakkeren?

Uiteraard, hoeveel wil je er hebben? Een kleine bloemlezing dan.


(Deuteronomium 20:14)  Behalve de vrouwen, en de kinderkens, en de beesten, en al wat in de stad zijn zal, al haar buit zult gij voor u roven; en gij zult eten den buit uwer vijanden, dien u de HEERE, uw God, gegeven heeft.

(Deuteronomium 20:16-17)  Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft. Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft;

(Jozua 10:40)  Alzo sloeg Jozua het ganse land, het gebergte, en het zuiden, en de laagte, en de aflopingen der wateren, en al hun koningen; hij liet geen overigen overblijven; ja, hij verbande alles, wat adem had, gelijk als de HEERE, de God Israels, geboden had.

(Exodus 23:23) Want Mijn Engel zal voor uw aangezicht gaan, en Hij zal u inbrengen tot de Amorieten, en Hethieten, en Ferezieten, en Kanaänieten, Hevieten, en Jebusieten; en Ik zal hen verdelgen.

(Ezechiel 9:5-6)  Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter hem, en slaat, ulieder oog verschone niet, en spaart niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe;

(1 Koningen 9:20)  Aangaande al het volk, dat overgebleven was van de Amorieten, Hethieten, Ferezieten, Hevieten, en Jebusieten, die niet waren van de kinderen Israels; Hun kinderen, die na hen in het land overgebleven waren, die de kinderen Israels niet hadden kunnen verbannen, die heeft Salomo gebracht op slaafsen uitschot tot op dezen dag. Doch van de kinderen Israels maakte Salomo geen slaaf;

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:

Je maakt toch regelmatig inkoppertjes tegen het judaisme terwijl deze inkoppertjes zich op complot theorieën of op uitgangen en theorieën die gemaakt worden door sommige mensen die verkeerde conclusies trekken over het judaisme of de joden. Zoals je dan concludeert dat het artikel van Ricky een daadwerkelijk iets is.

Dat laatste heb ik nergens gezegd. Ik heb er als reactie alleen bij gezet wat mij reactie 'zou zijn'. 
Jij reageerde daar weer op dat het een compleet politiek voorstel was, daarmee bevestigend dat het een serieus verhaal was.
En nu stel je ineens dat dit verhaal niet klopt en een complot theorie was...? 

Ik wil graag een discussie voeren, maar als jij je mening omdraait, alleen om mij aan te kunnen vallen, vraag ik me af ik jou nog serieus moet nemen ? 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat laatste heb ik nergens gezegd. Ik heb er als reactie alleen bij gezet wat mij reactie 'zou zijn'. 
Jij reageerde daar weer op dat het een compleet politiek voorstel was, daarmee bevestigend dat het een serieus verhaal was.
En nu stel je ineens dat dit verhaal niet klopt en een complot theorie was...? 

Ik wil graag een discussie voeren, maar als jij je mening omdraait, alleen om mij aan te kunnen vallen, vraag ik me af ik jou nog serieus moet nemen ? 
 

Ik zei dat het er gewoon op lijkt dat wanneer het op de joden aankomt of op de bijbehorende boeken aankomt, dat je het altijd eens bent met de partijen die zich inzetten tegen het Judaïsme welke vaak, de bijbehorende boeken uit context halen of complot theorieën verzinnen. Behalve als het aankomt op je eigen partijen, daarom zei ik dat je dan geen eerlijke zaken doet. Je kan op z’n minst neutraal blijven, zo vind ik dat dan. Zit ik er daar zo naast dan? Gezien dat je toch regelmatig uithaalt naar het jodendom.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:

Ik zei dat het er gewoon op lijkt dat wanneer het op de joden aankomt of op de bijbehorende boeken aankomt, dat je het altijd eens bent met de partijen die zich inzetten tegen het Judaïsme welke vaak, de bijbehorende boeken uit context halen of complot theorieën verzinnen. Behalve als het aankomt op je eigen partijen, daarom zei ik dat je dan geen eerlijke zaken doet. Je kan op z’n minst neutraal blijven, zo vind ik dat dan. Zit ik er daar zo naast dan? Gezien dat je toch regelmatig uithaalt naar het jodendom.

Ik heb geen idee waar je dit vandaan haalt en kan me ook niet voorstellen dat er voorbeelden zijn waarmee je kunt laten zien dat ik uithaal naar het jodendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-2-2021 om 15:11 zei leren_schoen:
Op 21-2-2021 om 11:25 zei Ricky Tjin:

Het volgende gedeelte betreft een vertaling uit een artikel van 'The Sunday Times':
Trigger-waarschuwingen "nodig voor Bijbel"

3QtcT2JN_o.jpg

Het Europees Joods Congres zegt dat passages in de Bijbel die antisemitisch kunnen zijn, waarschuwingen moeten bevatten.

Nieuwe uitgaven van het Nieuwe Testament en de Koran moeten in de marge worden voorzien van waarschuwingen om de aandacht te vestigen op "antisemitische passages" in de heilige teksten, heeft een groep Joodse leiders gezegd.

Het Europees Joods Congres (EJC), een overkoepelend orgaan van Joodse groeperingen, heeft een "catalogus van beleidsmaatregelen ter bestrijding van antisemitisme" opgesteld.

Bron: https://www.thetimes.co.uk/article/trigger-warnings-needed-for-bible-xfbpzt7xz

Ik heb zoiets nog nooit gehoord dat ze NT willen bewerken. Is mijn zaak verder niet. Maar al die complottheorieën over judaisme ben ik het sowieso niet mee eens.

Uit je bovengenoemde suggestie van "Ik heb zoiets nog nooit gehoord dat ze NT willen bewerken." blijkt dat je de boodschap niet goed hebt begrepen; het toepassen van waarschuwingen (in de marge) in het NT is niet hetzelfde als het aanpassen of bewerken van het NT. Wel een beetje vreemd dat jij het blijkbaar gelijk associeert met een complottheorie over Judaïsme.
Je geeft aan dat jij het sowieso niet mee eens bent met complottheorieën over Judaïsme, maar complotten zijn er altijd al geweest. Je doet alsof er helemaal geen complotten bestaan en alsof het kwaad nooit heeft bestaan. Door goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, kan de waarheid in ongerechtigheid worden onderdrukt (Romeinen 1:18 HSV).

Het is niet zo dat de Israëlieten altijd heilig waren, zij hebben ook gezondigd en hebben goddeloos gehandeld en ze zijn wederspannig geweest; ze zijn afgeweken van Gods geboden en van Zijn verordeningen (Daniël 9:5 NBG51). God heeft steeds weer tot Israëlieten gesproken om zich van afgoderij en het kwaad te bekeren.
Jezus zei dat niemand goed is behalve God. Helaas is met de komst van Jezus Christus de ongerechtigheid de wereld nog niet uit. Jezus is niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard (Mattheüs 10:34 HSV). Tegen Jezus werd ook gecomplotteerd.

Mattheüs 12:14 HSV
De Farizeeën gingen weg en beraadslaagden tegen Hem, hoe zij Hem om zouden kunnen brengen.

Markus 3:6 HSV
En toen de Farizeeën weggegaan waren, beraadslaagden zij meteen met de Herodianen tegen Hem hoe zij Hem om zouden kunnen brengen.

Jezus zei dat als de wereld ons haat, dat ze Hem eerder hebben gehaat en dat als ze Hem vervolgd hebben, dat ze ons als Zijn discipelen ook zullen vervolgen.

Johannes 15:18-20 HSV
18. Als de wereld u haat, weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft.
19. Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben, maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u.
20. Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een dienaar is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord in acht genomen hebben, zullen zij ook het uwe in acht nemen.
 

Op 22-2-2021 om 15:11 zei leren_schoen:

Net als dat khazar gedoe, alleen het boek van khazari is geloofwaardig daarover want er bestaat verder geen aansluitende historische literatuur over. Dus dan is dat verder alleen speculatie zoals wat Thom zegt. Lees die dan tenminste, dan snap je dat verhaal achter de khazaren en dat de theorieën daarnaast antisemitisch uit context worden getrokken. Het is belangrijk dat je gewoon de aansluitende boeken leest, en niet zomaar alles gelooft wat mensen op het internet zeggen. Dan snap je dat het twee verschillende werelden zijn wat de joodse boeken daadwerkelijk zeggen en wat mensen die het niet lezen erover liegen. Hier

Wat je bovengenoemde suggesties betreft mag jij je eigen mening en optiek hebben, over welke boeken volgens jou goed en geloofwaardig zijn. Je bovengenoemde link "Hier 🔗", betreft je verwijzing naar Kuzari op de website van Sefaria.org, over het boek van Chazaar als filosofische werk van de Joodse dichter. Als jij in zijn filosofie wilt geloven, dan is het jou keuze; zijn filosofie hoeft immers niet de blauwdruk voor het Joodse volk te zijn. In het boek van Kuzari kan het aankomen op mooie woorden, maar het gaat niet alleen om mooie woorden, maar ook om goede daden. Op de website van Sefaria.org zijn trouwens ook de Zorah, de Talmoed en de Kabbala te lezen. Ik kwam voor Sefaria.org al eerder een link tegen dat door Chaim was aangeven op Geloofsgesprek.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Wat je bovengenoemde suggesties betreft mag jij je eigen mening en optiek hebben, over welke boeken volgens jou goed en geloofwaardig zijn. Je bovengenoemde link "Hier 🔗", betreft je verwijzing naar Kuzari op de website van Sefaria.org, over het boek van Chazaar als filosofische werk van de Joodse dichter. Als jij in zijn filosofie wilt geloven, dan is het jou keuze; zijn filosofie hoeft immers niet de blauwdruk voor het Joodse volk te zijn. In het boek van Kuzari kan het aankomen op mooie woorden, maar het gaat niet alleen om mooie woorden, maar ook om goede daden. Op de website van Sefaria.org zijn trouwens ook de Zorah, de Talmoed en de Kabbala te lezen. Ik kwam voor Sefaria.org al eerder een link tegen dat door Chaim was aangeven op Geloofsgesprek.

Je begrijpt ook niks van me bericht.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid