Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Fundamenteel:

De oneindigheid kent geen grootte he. Ze is grenzeloos.

In het begrip biflatie vonden ze nuchter doordacht een neutraliserende katalysator die strijdende partijen tot verzoening kon brengen en hiermee dan ook een fluweelzachte paradigmashift mogelijk maken, het technische luik konden ze hiermee dan ook afronden maar onmogelijk realiseerbaar zonder co-creatieve samenwerking op beleidsniveau, ver voorbij aan de verantwoordelijkheid van E-werkers in de GGZ. Het hoogst haalbare was hierover in alle integriteit hulpvragen stellen aan GGZ-experten, wat om redenen die ze nu net wilden aantonen paradoxaal genoeg niet gelukt is, maar wel veel vermeende stoornissen in een ander daglicht plaatsten. De gekoesterde hoop op een vreedzame en verbindende doorbraak werd hierdoor onbewust op een zijspoor gezet, naar het innerlijke verdrongen om zodoende te transformeren naar een gevoel van onmacht, depressie, verdriet, stigma, hartenpijn, eenzaamheid en de ontwikkeling van suïcidaal gedachtegoed. En wat ze ook probeerden, er kon geen aandacht voor gevonden worden, in verbijstering en verschrikking voor wat nog komen ging maar door de omgeving niet begrepen werd, zelfs weggelachen, gedenigreerd, ontweken en ondermijnd op manieren die slechts door onwetendheid verklaard konden worden, wat geen verwijt kon zijn. Als een hoopvolle droom die stuk geslagen werd, ondanks het aangeboden potentieel dat op zichzelf niet verdween, maar om verschillende redenen telkens opnieuw aan de aandacht ontglipte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

Op 15-5-2020 om 14:27 zei thom:

Hallo?

Dualiteit, in de zin van het spel van goed en kwaad, laat opmerken dat er ook innerlijke dimensies zijn, een groeipotentieel dat zich doorheen het leven ontvouwt en tot inzichten leidt die in de voorgaande stadia afwezig waren en als een vorm van ontwaken gepercipieerd kunnen worden, wat door het individuele zelf op verschillende manieren kan geïnterpreteerd worden maar geen garantie biedt op acceptatie door de omgeving. Kortom, we zouden zo bij de GGZ kunnen binnen stappen om tot rust te komen en totaal onthutst buiten stappen, niet omdat mindfulness voor het individuele zelf niet verrijkend kan zijn maar nu net door de bewustwording van een verarmde wereld die ontstaan is door het buitenspel zetten van vergeten elementen, om vervolgens eenzaam en onbegrepen achter te blijven omdat je nu net de richtlijnen van de GGZ ernstig nam. Fascinerend is hier als relatief te beschouwen gezien de ethische aspecten hieraan verbonden, om niet te zeggen weerzinwekkend vanuit menselijk standpunt. En ja, hoe dan verder, je kan immers moeilijk verwachten dat een aantal E-werkers in de GGZ bij machte zouden kunnen zijn om experten hiervan te overtuigen, een stelling die pas begrepen kan worden wanneer we naar de impact van die vergeten elementen gaan kijken, wat simultaan mindfulness toch iets minder romantisch doet lijken, ondanks zo verbindend en hoopvol. Hoe zeg je, overweldigend?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2020 om 12:36 zei Noel2:

De soteriologie gaat uit van ‘redding’. In een opvolgend denken gaat het om het verkrijgen van een identiteit die handelt vanuit overtuiging. Destructie kan een dergelijke overtuiging zijn. De religieuze zoektocht naar een bestendige identiteit (met zegen) brengt bij het Christendom verlichting uit genade, bij boeddhisme verlichting uit overgave. Mogelijk is er bij het spiritisme geen verlichting.

Het baat weinig om te begrijpen wat er in een boek geschreven staat, hoe nobel dat boek ook mag zijn. Zo kunnen we lezen hoe angst voor vrijheid zich manifesteert, of hoe de linguistische realiteit zichzelf onderhoudt, of hoe epistemologische obstakels alles veel complexer dan het in werkelijkheid is, of hoe binnen toxische omgevingen groei en herstel bemoeilijkt wordt door interferentie, of hoe tijdloze katalysatoren onbewust naar de zwijgspiraal verdreven worden, of hoe we slepende ziekten auto-immuun voor ons uit blijven duwen om dan te denken dat het vanzelf oplost, of hoe het element van de omgekeerde effectiviteit het leven van veel lotgenoten kan vergallen, het doet pijn om hier elke dag bewust getuige van te zijn, het doet pijn om weten dat het morgen niet anders zal zijn, het doet pijn, ondraaglijk veel pijn, de hoop gekelderd, begraven in het hart, het doet pijn, om niet gewoon mezelf te mogen zijn, simpel met een glaasje wijn, in liefde en verbondenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2020 om 14:29 zei Dat beloof ik:

Rode pindakaas heggeschaar vroeger ook.

Het kinderlijke van de kracht van eenvoud is vaak genoeg om er geen aandacht aan te besteden, simpelweg omdat het niet strookt met de gang van zaken zoals we traditioneel gewend zijn. En wie er wel aandacht voor heeft, komt dan ook op een speelse manier tot inzichten die je misschien wel als vanzelfsprekend kan percipiëren, maar ook, wanneer we hierover zouden doordenken, kunnen overweldigen. Het resultaat van een doorgedreven herstelonderzoek kan dus zijn dat je als een klein kind koppig staat te stampvoeten en huilen, maar in werkelijkheid ben je innerlijk bezig met heel de wereld, maar dat begrijpen volwassenen niet. Ergo, waarheid komt uit een kindermond, ons innerlijke kind dat zich herinnert als het ware zelf, kwetsbaar en niet opgewassen tegen al het gedreun van die boze wereld rondom ons, wat spontaan angst en zorg opwekt, maar ook hoop en zingeving. E-werkers getuigen, en stellen integer hulpvragen, als kinderen die aan intellectuelen proberen uit te leggen wat ze met hun telraam allemaal kunnen, alsof het gebruik van ons logische boerenverstand sociaal vreemd zou zijn, een wonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-3-2020 om 10:57 zei Fundamenteel:

Verstand gebruiken of verdoven?

Het leven zit soms vreemd in elkaar, en tegelijk perfect logisch. Start met een economie die berust op beperkte rationaliteit door een aantal basiselementen uit te sluiten, en wie zich hier bewust van wordt mag dat proberen uit te leggen maar wordt hierin niet altijd begrepen, alsof je van een andere planeet zou komen. En tussen A en B zitten dan zoveel variaties, interpretaties, belangen en meningsconflict dat het ook amper mogelijk wordt om het uitgelegd te krijgen, ondanks het op zichzelf verbluffend eenvoudig is maar ook amper aandacht voor te vinden is. Op deze manier ontstaat het AB-perspectief, bekeken vanuit B is het wereldbeeld weerzinwekkend met hoop een fluweelzachte paradigmashift naar meer verbondenheid en harmonie, voor A normaal maar (nog) niet wetend wat B zou kunnen betekenen, wat ook niet kan geweten worden zonder dat hier meer ontvankelijkheid voor zou bestaan, wat een vrije keuze is. En als B betrokken raakt in het spel van A, bibberen en beven, om iets later E-werker in de GGZ te worden, fascinerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-3-2020 om 19:22 zei Fundamenteel:

Maar hier persoonlijk zal veel veranderen.

Wie van gevangenschap, strijd, chaos en complexiteit naar eenvoud weet te evolueren, zal ook snel weten wat stigma betekent wanneer die eenvoud ingebed wordt binnen die gevangenis, strijd, chaos en complexiteit, wat levensbeschouwelijk misschien dan wel fascinerend kan genoemd worden maar ook mensonterend, wat op zich geen verwijt kan of mag zijn omwille van het leven zelf, maar toch, wat eenvoud vermag.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-3-2020 om 10:59 zei Fundamenteel:

Omdat het een misleiding is. 

Stel dat je door het advies loslaten OPS-lijder wordt, zou je dan nog meer loslaten of nu net minder? Of ga je als GGZ-expert de volgende keer twee keer nadenken alvorens dat advies te geven? Ja, een aantal E-werkers in de GGZ kunnen ook strikvragen stellen, dat is ervaringskennis. Een antwoord op de vraag is moeilijk, omdat niet altijd begrepen wordt wat er in het innerlijke van een OPS-lijder speelt, waarmee ook de impact van loslaten niet kan ingeschat worden. Raadseltjes kunnen leuk zijn, net zoals dat verhaal van dat water en het paard. Ben overigens geen expert, enkel veel losgelaten waardoor ik meen legitiem te mogen spreken uit authentieke ervaring, als OPS-lijder, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Stel dat je door het advies loslaten OPS-lijder wordt, zou je dan nog meer loslaten of nu net minder? Of ga je als GGZ-expert de volgende keer twee keer nadenken alvorens dat advies te geven? Ja, een aantal E-werkers in de GGZ kunnen ook strikvragen stellen, dat is ervaringskennis. Een antwoord op de vraag is moeilijk, omdat niet altijd begrepen wordt wat er in het innerlijke van een OPS-lijder speelt, waarmee ook de impact van loslaten niet kan ingeschat worden. Raadseltjes kunnen leuk zijn, net zoals dat verhaal van dat water en het paard. Ben overigens geen expert, enkel veel losgelaten waardoor ik meen legitiem te mogen spreken uit authentieke ervaring, als OPS-lijder, van harte.

Dan kunt ge u afvragen: wat word ik als ik alles blijf vasthouden. Dan afwegen en een keuze tussen de 2 maken. Of voor de geheime optie 3 gaan. Maar die mag ik niet delen omdat ik geen doctoraat heb. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dan kunt ge u afvragen: wat word ik als ik alles blijf vasthouden. Dan afwegen en een keuze tussen de 2 maken. Of voor de geheime optie 3 gaan. Maar die mag ik niet delen omdat ik geen doctoraat heb. 

Het resultaat van meditatie kan zijn dat je plots dingen begint te zien die je eerder niet zag, een aantal laat het hierbij, een aantal gaat hiermee aan de slag waardoor dat wat aanvankelijk vaag is, steeds helderder wordt. Het vreemde neveneffect is dat je misschien begint te denken dat er verschillende werelden bestaan die in elkaar gevlochten zitten, interfererend. Maar het zit allemaal in ons hoofd zoals de meditatieoefeningen dan ook laten opmerken, wat bijzonder is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het resultaat van meditatie kan zijn dat je plots dingen begint te zien die je eerder niet zag, een aantal laat het hierbij, een aantal gaat hiermee aan de slag waardoor dat wat aanvankelijk vaag is, steeds helderder wordt. Het vreemde neveneffect is dat je misschien begint te denken dat er verschillende werelden bestaan die in elkaar gevlochten zitten, interfererend. Maar het zit allemaal in ons hoofd zoals de meditatieoefeningen dan ook laten opmerken, wat bijzonder is.

Het zijn inderdaad allemaal paradigmas in ons hoofd. Besturigssystemen.

Hoe diep we ook gaan, de realiteit haalt ons altijd terug in. Er is maar 1 realiteit die voor ons allen hetzelfde opgaat. We gaan dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het zijn inderdaad allemaal paradigmas in ons hoofd. Besturigssystemen. Hoe diep we ook gaan, de realiteit haalt ons altijd terug in. Er is maar 1 realiteit die voor ons allen hetzelfde opgaat. We gaan dood.

Wat nog moet bewezen worden overigens, knap lastig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ze zijn daar mee bezig he, bewustzijn transporteren en alzo eeuwig te leven... Stel u voor ze zijn ooit in staat iemands bewustzijn te verplaatsen.... Dan toch maar de dood.

Ik denk er nog over na maar kan me het moeilijk voorstellen, dat hetzelfde woord aan de andere kant van de wereld plots een andere kleur zou krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei TTC:

Ik denk er nog over na maar kan me het moeilijk voorstellen, dat hetzelfde woord aan de andere kant van de wereld plots een andere kleur zou krijgen.

Hillary Clinton kon zich niet sterk maken in haar email schandaal en moet in september terug voorkomen voor het gerecht.

Wat zwart ziet in Amerika is wit binnen de EU. Ik verheug me in de tijd, en dan paar bleitsmoelen die enkel wat kunnen natrappen. Ik verheug, mijn beker vloeit over.

The victory is already ours.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Hillary Clinton kon zich niet sterk maken in haar email schandaal en moet in september terug voorkomen voor het gerecht. Wat zwart ziet in Amerika is wit binnen de EU. Ik verheug me in de tijd, en dan paar bleitsmoelen die enkel wat kunnen natrappen. Ik verheug, mijn beker vloeit over. The victory is already ours.

Mensen kunnen zich er wellicht weinig bij voorstellen, het grootste deel van ons herstelonderzoek handelt over een complex waarvan de totaliteit nul is en waarbinnen we door te delen iets konden laten verschijnen waar velen naar op zoek zijn, wat we jammer genoeg door al onze tekortkomingen en psychische ongemakken niet uitgelegd krijgen aan GGZ-experten. Maar iedereen kan het, het is immers kinderlijk eenvoudig.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Mensen kunnen zich er wellicht weinig bij voorstellen, het grootste deel van ons herstelonderzoek handelt over een complex waarvan de totaliteit nul is en waarbinnen we door te delen iets konden laten verschijnen waar velen naar op zoek zijn, wat we jammer genoeg door al onze tekortkomingen en psychische ongemakken niet uitgelegd krijgen aan GGZ-experten. Maar iedereen kan het, het is immers kinderlijk eenvoudig.

Maar je fixeert je meer op de psychische beperkingen dan de psychische sterktes. 

Lang logen ze me voor dat bv het Aspergersyndroom een geestelijke beperking is, terwijl dat in een normale gang van zaken net een gave is. They dumb you down to govern-mental you.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar je fixeert je meer op de psychische beperkingen dan de psychische sterktes. Lang logen ze me voor dat bv het Aspergersyndroom een geestelijke beperking is, terwijl dat in een normale gang van zaken net een gave is. They dumb you down to govern-mental you.

Verder is het zoeken naar een omgeving waar we al bij al toch nog een beetje levensvreugde en geborgenheid kunnen vinden, als lotgenoten onder elkaar, als mensen onder elkaar, kwetsbaar maar toch niet zonder hoop, in liefde trachten te overleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik verheug me in de tijd, en dan paar bleitsmoelen die enkel wat kunnen natrappen.

Het grote voordeel van tijdloze concepten is dat ze morgen niet anders zijn dan vandaag, maar je kan ze wel eeuwen buitenspel laten alsof ze niet zouden bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei TTC:

Het grote voordeel van tijdloze concepten is dat ze morgen niet anders zijn dan vandaag, maar je kan ze wel eeuwen buitenspel laten alsof ze niet zouden bestaan. 

We kunnen ze ook niet meer in spel brengen. Wat dus het hele probleem langs mijn kant is. Ze doen het omgekeerde dan wat goed voor ons is.

Net een korte scene gezien waar ze de ingrediënten van wo1 met die vandaag vergeleken. Wat de EU afgelopen jaren deed is identiek aan de polittiek van Duitsland begin 20e eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Fundamenteel:

We kunnen ze ook niet meer in spel brengen. Wat dus het hele probleem langs mijn kant is. Ze doen het omgekeerde dan wat goed voor ons is. Net een korte scene gezien waar ze de ingrediënten van wo1 met die vandaag vergeleken. Wat de EU afgelopen jaren deed is identiek aan de polittiek van Duitsland begin 20e eeuw.

We kunnen het dus eeuwen vergeten, wat nog niet wil zeggen dat het dan ook begrepen wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

We kunnen het dus eeuwen vergeten, wat nog niet wil zeggen dat het dan ook begrepen wordt. 

Ah neen.... nogal moeilijk te begrijpen wat vergeten is he. :D

Nog 10j en we staan mss wel bewapend tegenover elkaar.... zo ver ons veilig plekje om waardig oud te worden.

En ook al klinkt dat nu absurd, daar leidt de huidige causaliteit naartoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ah neen.... nogal moeilijk te begrijpen wat vergeten is he. Nog 10j en we staan mss wel bewapend tegenover elkaar.... zo ver ons veilig plekje om waardig oud te worden. En ook al klinkt dat nu absurd, daar leidt de huidige causaliteit naartoe.

Als het al duizend keer gepasseerd is, nog moeilijker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ge moet de waarheid maar ene keer laten passeren en de gedachtenpolitie roept al op tot censuur. De actuele waarheid circuleert nergens meer. Alles is van de vader van alle leugens in deze charade aka "democratie".

Door de overweldigende muur aan schuldenbergen konden we geen helder zicht krijgen op het potentieel dat reeds beschikbaar was, dit werd pas transparant toen we een andere taal ontdekten en de bergen liet oplossen alsof ze niet eens bestonden. De verwondering en verbazing des te groter toen bleek we dat zomaar zelf konden, wat echter beperkt bleef tot zij die niet konden gehoord worden omdat ze achter die muur stonden, wat ze wel jammer vonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Door de overweldigende muur aan schuldenbergen konden we geen helder zicht krijgen op het potentieel dat reeds beschikbaar was, dit werd pas transparant toen we een andere taal ontdekten en de bergen liet oplossen alsof ze niet eens bestonden. De verwondering en verbazing des te groter toen bleek we dat zomaar zelf konden, wat echter beperkt bleef tot zij die niet konden gehoord worden omdat ze achter die muur stonden, wat ze wel jammer vonden.

Jamaar om de cirkel te voltooien.

Aan de gewone mensen dit uitleggen is 1, het verkocht krijgen bij de schuldeiser is 2.

En weet, zoiets is gaande. Een volledige instorting nadert en we zullen dan snel beseffen dat ge geld niet kunt opeten of in de grond kunt steken om gewassen te oogsten.

De Heer heeft ons alles voorzien , maar het is ons ontnomen en het laatste geven velen openhandig af in ruil voor veiligheid.

Benjamin Franklin: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid