Spring naar bijdragen

Waar komt "Vader, Zoon en Heilige Geest" vandaan?


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Bastiaan73:

Inteelt en incest vonden ruim vóór Leviticus plaats maar 'wet doet zonde kennen'; het was als zodanig blijkbaar nog niet 'verkeerd'.

Als je letterlijk gelooft dat Adam en Eva het eerste mensenpaar was ontkom je niet aan incest/inteelt. Met wie maakten de zonen van Adam en Eva kinderen? Dat moeten hun zussen zijn geweest. Anders blijft alleen hun moeder, Eva, over.

De genetische degeneratie van de mens was voor de Mozaïsche wet nog niet zo ver gevorderd dat er sprake was van incest. Incest heeft alles te maken met de kans op inteelt, dat is de norm. Het probleem was niet het trouwen met familie an sich. Mij lijkt het hier niet ontopic. Open er eentje met dit als onderwerp, voor zover ze al niet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 155
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De Oude Statenvertaling is m.i. ook een van de betere vertalingen. Het verstaan van de Bijbel is een geestelijk probleem, niet een taalkundig probleem. Ik denk dat het daarom van groot belang is de He

Je bedoelt natuurlijk als je jullie zelfverzonnen bijbel (de NWV) goed leest en uitlegt volgens de doctrines van het WTG in Brooklyn, New york. modbreak Trajecto: S.v.p. normaal redeneren; gee

Dat gaat niet met jou Sjako, we hanteren geheel verschillende boeken als we spreken over Bijbel. Meer dan langs elkaar heen lullen zal het nooit worden. En de Statenvertaling deugt volgens jullie op h

16 minuten geleden zei Bastiaan73:

Inteelt en incest vonden ruim vóór Leviticus plaats maar 'wet doet zonde kennen'; het was als zodanig blijkbaar nog niet 'verkeerd'. Als je letterlijk gelooft dat Adam en Eva het eerste mensenpaar was ontkom je niet aan incest/inteelt. Met wie maakten de zonen van Adam en Eva kinderen? Dat moeten hun zussen zijn geweest. Anders blijft alleen hun moeder, Eva, over.

Vanaf de bron dus, het doorbreken of loslaten van bloedlijnen kan dan ook leiden tot andere inzichten, veel minder polariserend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Voor beide standpunten is begrip op te brengen m.i. (zowel Theotokos als Christokos). Maar als men eenzijdig de zaak gaat benadrukken liggen er allerlei valkuilen op de loer. Een daarvan is bijvoorbeeld de verering van de mens Maria. Afgoderij dus. Anderzijds is daar het gevaar om de Godheid van Jezus te ontkennen, iets wat Jezus inderdaad wel degelijk was. 

Of de verering van Maria afgoderij is, hangt erg af van in hoeverre je verering en aanbidding als een en dezelfde handeling ziet. Katholieken en oosters-orthodoxen doen dat namelijk niet, zij maken duidelijk onderscheid in verering en aanbidding.
En protestanten doen dat eigenlijk ook, zonder dat zo te noemen. Zij kunnen immers ook diepe vriendschappen sluiten met mensen, met elkaar trouwen en intens van elkaar houden, zonder dat het de aanbidding van God in de weg staat. Sterker nog: de liefde voor elkaar zal juist de liefde voor God verrijken.
Zij "vereren" dus ook hun vrouw, hun ouders, hun beste vrienden en laten zich ook door geloofshelden inspireren, maar nooit in plaats van de liefde voor God.

Verering is niets anders dan een bijzondere vriendschap, een diep respect voor iemand, die de liefde voor God dus verrijkt. We kennen in onze liefde jegens de heiligen daarvoor wellicht houdingen en gebaren die veel protestanten als aanbidding zullen duiden, maar die dat voor ons zeker niet zijn.
Uiteindelijk gaat het dan ook niet om het gebaar zelf, maar om de betekenis en de intentie erachter; het gebaar is enkel een uitvloeisel daarvan. En een en hetzelfde gebaar kan in verschillende culturen verschillende betekenissen hebben.

Aanbidding komt dan ook uitsluitend God toe en elke verering die niet verbonden is met dankbaarheid en liefde voor God of die niet naar Christus leidt, is geen juiste verering en kan dan inderdaad tot afgoderij leiden. Net zoals de liefde voor je vrouw ook je liefde voor God niet mag hinderen.
Christus zegt immers zelf dat wie zijn vader of moeder meer liefheeft dan Hijzelf, zijn Rijk niet waard is. Maar in een gezonde relatie tot elkaar hoeven deze liefdes niet tegen elkaar uitgespeeld worden en hoeft deze keuze dus eigenlijk nooit te worden gemaakt.

4 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik heb zelf altijd -maar wellicht verkeerd- begrepen dat we de 'erfzonde' via de vader erven. Vandaar dat Jezus geen menselijke vader had. Maria had deze erfzonde echter niet volgens de RK kerk.

Maria ontving echter wél de erfzonde, maar werd daar onmiddelijk na haar conceptie door God van verlost. Daardoor kon zij ook geen zonde meer doen. Ook zij was dus geheel afhankelijk van Gods genade hierin, alleen heeft Hij haar dus in het bijzonder begenadigd, zodat zij Hem in haar schoot kon dragen.
Zij heeft zo met terugwerkende kracht de volle vruchten ontvangen van het Offer van Christus.

Een dergelijke technische uitleg van de erfzonde is ons verder, voor zover ik weet, onbekend.
Ieder mens wordt door zowel diens vader als diens moeder gevormd en verwekt. Het is dan ook niet juist om één van hen in het bijzonder de schuld te geven, ook al omdat met de erfzonde vooral een algehele toestand wordt geduidt waarin elk mens zich van nature bevindt.
Je "erft" het omdat je als mens geboren wordt, niet omdat je ouders letterlijk een stofje genaamd "erfzonde" zouden doorgeven. Anders zouden gedoopte ouders, die immers van de erfzonde verlost zijn, ook kinderen zonder erfzonde moeten verwekken, maar daar is echter nog altijd geen sprake van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Robert Frans:

Aanbidding komt dan ook uitsluitend God toe en elke verering die niet verbonden is met dankbaarheid en liefde voor God of die niet naar Christus leidt, is geen juiste verering en kan dan inderdaad tot afgoderij leiden.

Begreep ik inmiddels ook zo, afgoderij is een God aanbidden die de innerlijke God uitsluit. Zo wordt het een God die enkel elders is en niet overal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Begreep ik inmiddels ook zo, afgoderij is een God aanbidden die de innerlijke God uitsluit. Zo wordt het een God die enkel elders is en niet overal.

Je “innerlijke god” is wel niet juist beschreven. Het is een kwestie van je ego en niet je god, wij zijn geen goden. Wij zijn zondige wezens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Wat bedoel je hier precies met ego dan?

Jouw innerlijke ik, dat is geen god. Enkel door zelfloochening (het ego op te offeren) kan 1 dichterbij God komen. Gnosticisme gaat er anders van uit, die zeggen dat je eerst jezelf moet kennen om de goden te kennen. Ergo de demonen want er is maar 1 God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jouw innerlijke ik, dat is geen god. Enkel door zelfloochening (het ego op te offeren) kan 1 dichterbij God komen. Gnosticisme gaat er anders van uit, die zeggen dat je eerst jezelf moet kennen om de goden te kennen. Ergo de demonen want er is maar 1 God.

Je doet net of jij kan je innerlijke ik ergens vinden, bizar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Je doet net of jij kan je innerlijke ik ergens vinden, bizar.

Neenee jij doet alsof de “innerlijke ik” gelijk is aan een innerlijke god. Maar het ego is geen god. We zijn in zonde geboren en leven in een satanisch rijk, uw ik wordt onderweg gedomesticeerd en geconditioneerd naar deze satanische aardse lusten. Het dient dus geloochend te worden om God te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Neenee jij doet alsof de “innerlijke ik” gelijk is aan een innerlijke god. Maar het ego is geen god. We zijn in zonde geboren en leven in een satanisch rijk, uw ik wordt onderweg gedomesticeerd en geconditioneerd naar deze satanische aardse lusten. Het dient dus geloochend te worden om God te vinden.

Van dat ego kan je veel last hebben, dat zie ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is altijd polarisatie geweest, mensen deden zch gewoon anders voor om politiek correct over te komen. Je kan bepaalde zaken niet relativeren, islam o.a.

Het leven komt me redelijk dualistisch over, je kan hierbinnen zelfs de polarisatie tot in het absurde drijven. Gelukkig ben je niet alleen, de anderen doen dat ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Maria ontving echter wél de erfzonde, maar werd daar onmiddelijk na haar conceptie door God van verlost. Daardoor kon zij ook geen zonde meer doen.

Deze variant kende ik nog niet maar ook dit verhaal komt op mij over als later erbij verzonnen. Volgens de Bijbel heeft Maria ook nog andere kinderen gebaard; de broers en zussen van Jezus.

Citaat

De vier evangeliën vertellen over broers en twee ervan noemen ook zussen van Jezus:

Matteüs 12: 46, Marcus 3:31 en Lucas 8:19: "zijn broers"

Matteüs 13: 55, 56 en Marcus 6:3: "zijn broers" worden met name genoemd (Jakobus, Jozef / Joses, Simon en Juda) en "zijn zusters"

Johannes 2:12: "zijn broers"

Johannes 7:3-5 en 10: "Jezus' broers"

1 Korintiërs 9:5: "de broers van de Heer"

...

In het Nieuwe Testament betekent volgens de gangbare protestantse exegese adelphos, wanneer het betrekking heeft op familiebetrekkingen, altijd broer.[19] Voor het woord "neef (oomzegger)", en voor "nicht, verwante", worden andere worden gebruikt.[20] Het woordenboek Bijbels Grieks van Bauer, zegt dat het gebruik van het woord broeder voor minder precies omschreven mannelijke familieleden, niet inhoudt dat het woord (αδελφός, adelphos) ook neef kan betekenen; het betekent in de eerste plaats broer.[21] Als met adelphos inderdaad een neef van Jezus bedoeld wordt, is dat een uitzondering op het normale gebruik.

[20] : Kolossenzen 4:10 gebruikt anepsios; Lucas 1:36, 1:58 gebruiken sungenes

https://nl.wikipedia.org/wiki/Broers_en_zussen_van_Jezus

3 uur geleden zei Robert Frans:

Ook zij was dus geheel afhankelijk van Gods genade hierin, alleen heeft Hij haar dus in het bijzonder begenadigd, zodat zij Hem in haar schoot kon dragen.
Zij heeft zo met terugwerkende kracht de volle vruchten ontvangen van het Offer van Christus.

Bijbelteksten suggereren niet dat Maria geestelijk een beter begrip van Jezus had dan andere mensen. Dat moet dan iets van de RK traditie zijn.

Marcus 3:21 Willibrordvertaling 1995:

Citaat

Zijn familie, die over Hem gehoord had, ging eropuit om Hem in bedwang te houden; want ze zeiden dat Hij zichzelf niet was.

Wie was Zijn familie?

Marcus 3:31-35 Willibrordvertaling 1995

Citaat

Zijn moeder kwam met zijn broers. Ze bleven buiten staan en lieten Hem roepen. 32 Om Hem heen zat een menigte, en ze zeiden tegen Hem: ‘Kijk, uw moeder en uw broers en uw zusters daarbuiten zoeken U.’ 33 Hij antwoordde hun: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ 34 Hij liet zijn blik langs de mensen gaan die in een kring om Hem heen zaten en zei: ‘Kijk, hier zijn mijn moeder en mijn broers. 35 Want wie de wil doet van God, die is mijn broer en mijn zuster en mijn moeder.’

 

3 uur geleden zei Robert Frans:

Een dergelijke technische uitleg van de erfzonde is ons verder, voor zover ik weet, onbekend.
Ieder mens wordt door zowel diens vader als diens moeder gevormd en verwekt. Het is dan ook niet juist om één van hen in het bijzonder de schuld te geven, ook al omdat met de erfzonde vooral een algehele toestand wordt geduidt waarin elk mens zich van nature bevindt.

'Erfzonde' komt als zodanig niet voor in de Bijbel maar wordt wel gesuggereerd. Het wordt Bijbels gezien 'veroordeeld in het vlees'. Romeinen 8 (HSV) : 

Citaat

3 Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees ...

 

3 uur geleden zei Robert Frans:

Je "erft" het omdat je als mens geboren wordt, niet omdat je ouders letterlijk een stofje genaamd "erfzonde" zouden doorgeven. Anders zouden gedoopte ouders, die immers van de erfzonde verlost zijn, ook kinderen zonder erfzonde moeten verwekken, maar daar is echter nog altijd geen sprake van.

Het lijkt er anders wel op dat het op de één of andere manier in ons DNA zit. Blijkbaar is een doop niet voldoende om de erfzonde niet door te geven. Wat houdt 'van de erfzonde verlost zijn' dan volgens jou in? Wat heeft het voor inhoud?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Het leven komt me redelijk dualistisch over, je kan hierbinnen zelfs de polarisatie tot in het absurde drijven. Gelukkig ben je niet alleen, de anderen doen dat ook.

Dus hoe kan men niet polariseren in een duale wereld? Men kan zichzelf iets voorliegen en de schijn hoog houden, maar dat werkte nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Denk je dat bij vrede de dualiteit wegvalt? 

Vrede... Dat is relatief. Maar als Jezus terugkomt en het kwade verslaat leven we weer in eenheid. Dan is er geen dualiteit meer maar wordt het terug als in het hof van Eden.

Als morgen Rusland de EU verslaat is dat geen vrede maar van de ene onderdrukking de andere in bv. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Vrede... Dat is relatief. Maar als Jezus terugkomt en het kwade verslaat leven we weer in eenheid. Dan is er geen dualiteit meer maar wordt het terug als in het hof van Eden. Als morgen Rusland de EU verslaat is dat geen vrede maar van de ene onderdrukking de andere in bv. 

Is het niet louter bladvulling als straks Jezus met de helikopter komt? Alvast benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid