Spring naar bijdragen

De dood, wie vreest hem niet?


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Petra.:

Ik had Openbaringen 20 erbij gepakt. Daar lees ik bij 4 dat de eerste opstanding de zielen die onthoofd zijn betreft, en dat zij 1000 jaar gaan regeren. 

Dat is symbolisch en betreft leden van de 144.000 die een hemelse bestemming hebben. Kijk maar naar Openbaring 7 en 14. 

4 uur geleden zei Petra.:

Wat ik dan niet snap... is dat ik gisteren verder las in Openbaringen 21.  Dat begint met een nieuwe hemel en aarde na het grote Oordeel en hoe mooi de stad Jeruzalem is. En eindigt met volken die daar hun eerbewijzen komen brengen. En 21:27 "Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen". 

Het Nieuwe Jeruzalem is de hoofdstad van de Nieuwe aarde. De nieuwe aarde breekt pas aan NA de 1000 jaar. Je kan na wat bestudering zien dat het Nieuwe Jeruzalem bestaat uit de 144.000 en wat ook gelijk de bruid van Christus is. Iedereen die onrechtvaardig is kan geen deel zijn van de 144.000. Tenminste zo zie ik het nu. Moet er even induiken hoe het precies zit. Kom er op terug.

Ik kreeg ook nog de ingeving dat de doden wat anders zijn dan de mensen die in het meer van vuur terecht komen. Doden kunnen nog een opstanding krijgen. In Jehovah's ogen zijn ze niet dood. Mensen die in het Meer van vuur terecht komen worden volledig tot stoppels verbrand zoals je in Maleachi kunt lezen. Deze zijn niet dood, maar gewoon niet meer bestaand. Dus de dood is niet meer op hun van toepassing. Het wordt dan ook de Tweede dood genoemd. 

6 uur geleden zei Thinkfree:

Dit stuk spreekt over het gedeelte onder de zon, welk is de tijd.

Ze hebben geen deel meer aan wat onder de zon wordt gedaan.

Hun gedachten zijn vergaan. Ze zijn machteloos. Jesaja 26:14 Ze zijn dood, ze zullen niet leven.Ze zijn machteloos in de dood en zullen niet opstaan.sWant u hebt uw aandacht op hen gerichtom hen uit te roeien en elke herinnering aan hen uit te wissen.

Zie ook Job 14:10 Spreuken 9:18 Spreuken 2:18 Psalm 88:10

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik weet niet wat je met zo'n video aan moet maar het staat los van de opmerking van @Dat beloof ik. Al worden alle orthodoxe en alle andere zielen met tromgeroffel en vuurwerk afgevoerd door alle heil

Persoon is een; lichaam, ziel en geest. 1 Thessalonicensen 5:23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard

Dat is wel erg kort door de bocht.  De ziel kan alleen terug keren naar God als ziel de grond van God gevonden heeft.  Anders is de ziel gedoemd om verder te dwalen. Sjako denkt dat de persoon de

1 uur geleden zei sjako:
7 uur geleden zei Thinkfree:

Dit stuk spreekt over het gedeelte onder de zon, welk is de tijd.

Ze hebben geen deel meer aan wat onder de zon wordt gedaan.

Hun gedachten zijn vergaan. Ze zijn machteloos. Jesaja 26:14 Ze zijn dood, ze zullen niet leven.Ze zijn machteloos in de dood en zullen niet opstaan.sWant u hebt uw aandacht op hen gerichtom hen uit te roeien en elke herinnering aan hen uit te wissen.

Zie ook Job 14:10 Spreuken 9:18 Spreuken 2:18 Psalm 88:10

Heb ze allemaal nagetrokken en hebben allen betrekking op de tijd, onder de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-3-2023 om 15:11 zei Thinkfree:

Heb ze allemaal nagetrokken en hebben allen betrekking op de tijd, onder de zon.

Er zijn heel veel teksten over de dood en ze worden allemaal geasocieerd met inactiviteit, niet meer kunnen, geen kennis meer, slaap etc. De mens heeft geen onsterfelijke ziel. De mens IS een ziel. Jezus predikte een opstanding, niet een zieltje die ergens naar toe zweeft. Het is een onchristelijke leer en is ontsproten in de geesten van Grieks denkende filosofen. De christelijke leer was te eenvoudig voor intellectuele Grieken en is de christelijke leer geprojecteerd op Griekse filosofie. De dood is een vijand, niet een voortzetting van de ziel. 1Kor 15:26 De laatste vijand die wordt uitgeschakeld is de dood.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Er zijn heel veel teksten over de dood en ze worden allemaal geasocieerd met inactiviteit, niet meer kunnen, geen kennis meer, slaap etc. De mens heeft geen onsterfelijke ziel. De mens IS een ziel. Jezus predikte een opstanding, niet een zieltje die ergens naar toe zweeft. Het is een onchristelijke leer en is ontsproten in de geesten van Grieks denkende filosofen. De christelijke leer was te eenvoudig voor intellectuele Grieken en is de christelijke leer geprojecteerd op Griekse filosofie. De dood is een vijand, niet een voortzetting van de ziel. 1Kor 15:26 De laatste vijand die wordt uitgeschakeld is de dood.
 

Jezus predikte een opstanding van het lichaam, je hebt nog nergens weerlegt dat deze teksten enkel over het lichaam gaan.

Jezus heeft de dood overwonnen in Korinthiërs spreekt men van de lichamelijke dood, want de bijbel leert niet dat er maar één dood is.

Paulus spreekt dat als hij het lichaam verlaat hij terstond met de Heere is.

Jezus zelf zei dat tegen de moordenaar naast hem.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Thinkfree:

Jezus predikte een opstanding van het lichaam, je hebt nog nergens weerlegt dat deze teksten enkel over het lichaam gaan.

Hij predikte de opstanding van de persoon. 
 

 

5 uur geleden zei Thinkfree:

Paulus spreekt dat als hij het lichaam verlaat hij terstond met de Heere is.

Hij had een visioen van het Paradijs of bedoel je een ander vers? Na de dood krijgt Paulus terstond een opstandingslichaam in de hemel.  Hij krijgt ook een opstanding in de hemel maar in ander soort lichaam als degene die een opstanding op de aarde krijgen . Er gaat echt geen ziel door de ruimte of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Hij predikte de opstanding van de persoon. 

In het lichaam.

 

14 minuten geleden zei sjako:

Hij had een visioen van het Paradijs of bedoel je een ander vers? Na de dood krijgt Paulus terstond een opstandingslichaam in de hemel.  Hij krijgt ook een opstanding in de hemel maar in ander soort lichaam als degene die een opstanding op de aarde krijgen . Er gaat echt geen ziel door de ruimte of zo.

2 kor 5

8Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.

9Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.

Daarnaast negeer je de moordenaar aan het kruis.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

In het lichaam.

Dat is hetzelfde. Een persoon is een lichaam met daarin de levensadem. Bij de herschepping wordt het lichaam herschapen en daarin weer de levensadem ingeblazen. De levensadem wordt ook wel vertaald met geest. In dieren zit diezelfde levensadem. Het geeft leven aan een lichaam en wordt onderhouden door de ademhaling. 
Genesis 6:17 bijv Wat mij betreft, ik ga een watervloed over de aarde brengen om alles onder de hemel dat de levensadem heeft te vernietigen. Alles op aarde zal vergaan.

1 uur geleden zei Thinkfree:

8Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.

9Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.

Hij bedoelt dat hij er meer behagen in heeft bij God in de hemel te wonen, met zijn hemels opstandingslichaam, dan met zijn zondige aardse lichaam. Paulus was een gezalfde met een hemelse hoop.

7 uur geleden zei Thinkfree:

Jezus zelf zei dat tegen de moordenaar naast hem.

Dat is een vertaalfout. Grieks kent geen komma. in de meeste vertalingen staat de komma fout. Lukas 23:43 Hij antwoordde: ‘Ik verzeker je vandaag: jij zult met mij in het paradijs zijn.’

Hij kan niet gezegd hebben:’ je zult vandaag met mij in het Paradijs zijn. ‘ Jezus ging niet naar het Paradijs die dag. De SV zegt zelfs dat Hij drie dagen ter helle ging. Je kan toch niet beweren dat het Paradijs in de hel is toch?

Bovendien was het Paradijs in de tijd van Adam en Eva op aarde. Het is Gods voornemen dat het Paradijs hersteld wordt. Jezus beloofd hier dus dat de moordenaar straks onder Zijn bestuur naar het toekomstige Paradijs mag, omdat Hij geloof in Hem stelde.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Dat is hetzelfde. Een persoon is een lichaam met daarin de levensadem. Bij de herschepping wordt het lichaam herschapen en daarin weer de levensadem ingeblazen. De levensadem wordt ook wel vertaald met geest. In dieren zit diezelfde levensadem. Het geeft leven aan een lichaam en wordt onderhouden door de ademhaling. 
Genesis 6:17 bijv Wat mij betreft, ik ga een watervloed over de aarde brengen om alles onder de hemel dat de levensadem heeft te vernietigen. Alles op aarde zal vergaan.

Persoon is een; lichaam, ziel en geest.

1 Thessalonicensen 5:23

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus

16 minuten geleden zei sjako:

Hij bedoelt dat hij er meer behagen in heeft bij God in de hemel te wonen, met zijn hemels opstandingslichaam, dan met zijn zondige aardse lichaam. Paulus was een gezalfde met een hemelse hoop.

Nee, hij spreekt over het inwonen in het lichaam of uit het lichaam in beide situaties bevestigd hij bewustzijn.

Daarnaast negeer je de moordenaar aan het kruis.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Persoon is een; lichaam, ziel en geest.

Persoon=Ziel Een ziel is een lichaam met daarin de levensadem. Genesis 2:7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.  
 

De mens werd gevormd vanuit de aardbodem, stof. Maar toen de levensadem werd ingeblazen werd hij een levende ziel. Hij kreeg geen ziel, maar werd er een.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Persoon=Ziel Een ziel is een lichaam met daarin de levensadem. Genesis 2:7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.  
 

De mens werd gevormd vanuit de aardbodem, stof. Maar toen de levensadem werd ingeblazen werd hij een levende ziel. Hij kreeg geen ziel, maar werd er een.

Je gaat niet in op de argumentatie dat Paulus erkend niet enkel lichaam te zijn maar meer dan dat, en het bewustzijn in en buiten het lichaam.

Daarnaast worden lichaam, ziel en geest onderscheiden.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus

Mag de God van vrede zelf jullie volledig heiligen. En broeders, mag jullie geest, ziel en lichaam in elk opzicht zonder gebrek en onberispelijk bewaard zijn bij de aanwezigheid van onze Heer Jezus Christus.

Ziel kan ook het leven zelf betekenen. Dus het leven van een persoon keert terug wanneer de levensadem en lichaam met elkaar herenigd worden.

3 minuten geleden zei Thinkfree:

Je gaat niet in op de argumentatie dat Paulus erkend niet enkel lichaam te zijn maar meer dan dat, en het bewustzijn in en buiten het lichaam.

Daar bedoelt hij mee dat hij dmv een visioen een beeld kreeg van het toekomstige paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Persoon=Ziel Een ziel is een lichaam met daarin de levensadem. Genesis 2:7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.  
 

De mens werd gevormd vanuit de aardbodem, stof. Maar toen de levensadem werd ingeblazen werd hij een levende ziel. Hij kreeg geen ziel, maar werd er een.


De geest (=levensadem) was (is) kennelijk het voertuig van de ziel. Met de levensadem (geest) kwam de ziel in de mens. Wanneer een mens zijn laatste adem uitblaast verlaat de ziel met de geest het lichaam. Daarom spreekt men dan van een ontzield lichaam.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:

De geest (=levensadem) was (is) kennelijk het voertuig van de ziel. Met de levensadem (geest) kwam de ziel in de mens.

Als je Genesis goed leest zie je dat een ziel de hele persoon is. Hij werd een ziel. Als iemand dood gaat, gaat de levensadem weer terug naar God die hem gegeven heeft, en er blijft een lichaam over dat weer tot stof vergaat. 
Bij de opstanding krijgt de persoon weer een nieuw lichaam waarin de levensadem wordt geblazen en het leven keert weer terug in het lichaam.

God heeft dus het leven in handen. Ze kunnen je lichaam vernietigen, maar God heeft altijd de macht om je je leven weer terug te geven. Dat kan niemand je afpakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Mag de God van vrede zelf jullie volledig heiligen. En broeders, mag jullie geest, ziel en lichaam in elk opzicht zonder gebrek en onberispelijk bewaard zijn bij de aanwezigheid van onze Heer Jezus Christus.

Ziel kan ook het leven zelf betekenen. Dus het leven van een persoon keert terug wanneer de levensadem en lichaam met elkaar herenigd worden.

Nee dat is incorrect, je blijft zaken negeren en suggereren.

Dat zal ook wel komen omdat je vast zit aan menselijke verzinsels.

Maargoed.

6 minuten geleden zei sjako:

Daar bedoelt hij mee dat hij dmv een visioen een beeld kreeg van het toekomstige paradijs.

Uhh nee, daarnaast blijf je de moordenaar aan het kruis negeren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Als je Genesis goed leest zie je dat een ziel de hele persoon is. Hij werd een ziel. Als iemand dood gaat, gaat de levensadem weer terug naar God die hem gegeven heeft, en er blijft een lichaam over dat weer tot stof vergaat. 

Dan gaat de geest met daarin de ziel terug naar God en het stoffelijk lichaam ontbindt en vergaat dan inderdaad weer tot stof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Flawless victory:

Dan gaat de geest met daarin de ziel terug naar God en het stoffelijk lichaam ontbindt en vergaat dan inderdaad weer tot stof.

Dat is wel erg kort door de bocht.  De ziel kan alleen terug keren naar God als ziel de grond van God gevonden heeft.  Anders is de ziel gedoemd om verder te dwalen.

Sjako denkt dat de persoon de ziel is, maar dat is slechts de halve waarheid.  Zowel ziel als persoon zijn beiden zelf.  De persoon gaat dood en tot stof, die ziel die in Christus is heeft het daadwerkelijke zelf gevonden en keert terug naar God.  Want daar is hij (de ziel) bij leven al.

21 minuten geleden zei Flawless victory:


De geest (=levensadem) was (is) kennelijk het voertuig van de ziel. Met de levensadem (geest) kwam de ziel in de mens. Wanneer een mens zijn laatste adem uitblaast verlaat de ziel met de geest het lichaam. Daarom spreekt men dan van een ontzield lichaam.

De persoon is voertuig van de ziel en doet zo ervaring op tijdens dit leven.  Hecht de persoon aan dit leven dan komt de ziel niet tot 'Christus'.   (Matt 16:26) , dan blijft de persoon gehecht aan dit leven, aan dit aardse en is gedoemd.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Flawless victory:

Dan gaat de geest met daarin de ziel terug naar God en het stoffelijk lichaam ontbindt en vergaat dan inderdaad weer tot stof.

Zonder de geest kan de ziel niet leven en zonder de ziel kan het lichaam niet leven.

Maar de geest kan wel zonder ziel en de ziel kan wel zonder het lichaam.

Lichaam sterft en is stoffelijk, de ziel en geest gaan naar hun eeuwig huis, totdat de oordeelsdag komt dan komt het lichaam weer terug hetzij in heerlijkheid of tot verderf.

Hetgeen God gemaakt heeft keert niet weder tot hem, wel bij hem tenzij men dood is in de geest en ziel dan rest verderf.

Want bij God is geen schaduw van omkering.

Satan is een gevallen engel = geest die sterft een bewuste dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Zonder de geest kan de ziel niet leven en zonder de ziel kan het lichaam niet leven.

Maar de geest kan wel zonder ziel en de ziel kan wel zonder het lichaam.

 

De geest kan niet zijn zonder ziel.  De ziel kan dan weer wel zonder lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

Dat is wel erg kort door de bocht.  De ziel kan alleen terug keren naar God als ziel de grond van God gevonden heeft.  Anders is de ziel gedoemd om verder te dwalen.

Dat klopt natuurlijk. Gemakshalve ging ik even uit van een gelovige cq een ziel die de grond van God gevonden heeft.
 

14 minuten geleden zei Hopper:

Sjako denkt dat de persoon de ziel is, maar dat is slechts de halve waarheid.  Zowel ziel als persoon zijn beiden zelf.  De persoon gaat dood en tot stof, die ziel die in Christus is heeft het daadwerkelijke zelf gevonden en keert terug naar God.  Want daar is hij (de ziel) bij leven al.

De persoon is voertuig van de ziel en doet zo ervaring op tijdens dit leven.  Hecht de persoon aan dit leven dan komt de ziel niet tot 'Christus'.   (Matt 16:26) , dan blijft de persoon gehecht aan dit leven, aan dit aardse en is gedoemd.

 

Met je eens, alleen wat jij de persoon noemt dat noem ik geest. Dat komt volgens mij op hetzelfde neer want God is geest en God is persoon.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De geest kan niet zijn zonder ziel.  De ziel kan dan weer wel zonder lichaam.

God is dacht ik enkel Geest de ziel komt voort uit de geest en daarbij is de geest niet afhankelijk van de ziel.

God is geest blies/gaf de ziel in/aan de mens daarbij ook een geest want zonder geest heeft de ziel geen grondslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thinkfree:

God is dacht ik enkel Geest de ziel komt voort uit de geest en daarbij is de geest niet afhankelijk van de ziel.

God is geest blies/gaf de ziel in/aan de mens daarbij ook een geest want zonder geest heeft de ziel geen grondslag.

Johannes 1 biedt uitkomst:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

 

God is van zichzelf niet louter (enkel) Geest.  Wij kunnen God niet begrijpen omdat God zelfs boven de Geest gaat.   Het "In den beginne" is het Christus-beginsel.   Dat is voor de mens het hoogst haalbare, anders zouden we immers God zelf zijn.  Het is de ziel (begrepen als zelf) wat tot dat Christus-beginsel kan toetreden (deelachtig er aan zijn).

Waaruit we kunnen begrijpen dat het begrip 'zelf' , zoals we dat toepassen op de persoon die we zijn, slechts een tijdelijk verschijnsel is.  Het is het "In den beginne" wat eeuwig is.  Dan zijn we 'bij' God, maar niet God zelf.

Uiteraard doet de geest er ook toe, zonder geest geen zelf.  Maar de geest kan niet zonder zelf.  Zelf is ik-besef, geest is het vermogen om waar te nemen en te denken.   Het is 'ik' (zelf) die nadenkt, waarneemt enz.

In de zelf-overgave zien we dat ook terug: "Here, in Uw handen beveel ik mijn geest".  Het is het zelf (mij) wat een geest heeft.  In die zelf-overgave is het Woord je leidraad, niet langer je zelfzuchtige belangen.

15 minuten geleden zei Flawless victory:

 

Met je eens, alleen wat jij de persoon noemt dat noem ik geest. Dat komt volgens mij op hetzelfde neer want God is geest en God is persoon.

God is het alomvattende.  Ik als persoon sta tegenover andere personen.  Dus hoewel we naar gelijkenis van God geschapen zijn, verschillen we op dat punt.  God is één en heeft geen andere God tegenover zich.  

Zouden we God als louter Geest beschrijven, dan zouden we de Liefde niet beschrijven.  Zouden we God als Geest én Liefde beschrijven dan zouden we vast wel weer wat anders missen.   Dit principe ligt mijn inziens ten grondslag aan Exodus 20:4-6.  God is enkelvoudig en ons denken is meervoudig.

God heeft zijn Zoon gezonden en in zijn Woord en Christus-zijn kunnen we 'bij' God zijn, meer zit er niet in.

22 minuten geleden zei Flawless victory:

Dat klopt natuurlijk. Gemakshalve ging ik even uit van een gelovige cq een ziel die de grond van God gevonden heeft.

De grond van God is te vinden.  Daar zijn we het over eens.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Nee dat is incorrect, je blijft zaken negeren en suggereren.

Nee, want jij negeert Genesis volledig. Lichaam werd gevormd uit stof, de levensadem werd ingeblazen en hij werd een ziel. Dat is wat de Bijbel leert. Jij leest de Bijbel met een Griekse bril. Maar die klopt overduidelijk niet. Jezus zei bijv dat Lazarus in een slaap was. Onbewust. Jezus was dmv de heilige Geest in staat om Lazarus weer op te wekken. Lazarus zei niets over een leven na de dood. Nergens staat dat een ziel naar de hemel gaat. Het ondermijnt zelfs de ware boodschap, dat Jezus alle schade veroorzaakt door satan ongedaan zal maken. Dat houdt in dat het oorspronkelijke voornemen van God, een paradijsaarde waarin de de mens voor eeuwig kan leven, niet meer wordt onderwezen. In het OT bijv staat bijv nergens dat mensen naar de hemel toegaan. Het is allemaal aards gericht. Het naar de hemel gaan geldt voor een relatief kleine groep met als doel daar als koningen en priesters samen met Christus te regeren.

2 uur geleden zei Thinkfree:

God is dacht ik enkel Geest de ziel komt voort uit de geest en daarbij is de geest niet afhankelijk van de ziel.

God is geest blies/gaf de ziel in/aan de mens daarbij ook een geest want zonder geest heeft de ziel geen grondslag

Zo zit het in jou gedachten, maar zo staat het er niet. De geest, rouach, is de levensadem. En een persoon, de ziel, kan niet leven zonder die geest. Iemand kan jou lichaam doden, maar jou ziel, je hele zijn, kan niemand jou afnemen omdat hij de ziel, de persoon, weer een opstanding geeft. Job 14:13-15 laat het ook goed zien:

O, verberg mij in het Graf, verstop mij tot uw woede voorbij is.  Stel een tijdslimiet voor mij vast en denk dan weer aan mij! 14 Als een mens sterft, kan hij dan weer leven? Ik zal wachten, al de dagen van mijn dwangarbeid tot mijn verlossing komt.  15 U zult roepen en ik zal u antwoorden. Naar het werk van uw handen zult u verlangen.

Bij Jezus tegenwoordigheid (of komst) zullen de mensen een opstanding krijgen. Eerst in de hemel en later ook op de aarde. Daarvoor liggen ze onbewust in het graf (sjeoel of Hades). 

Psalm 146:3 Vertrouw niet op mensen met macht, vertrouw niet op de mens, die niet redden kan.  4 Zijn geest (of levensadem) gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

2 uur geleden zei Thinkfree:

Uhh nee, daarnaast blijf je de moordenaar aan het kruis negeren.

Nee, even goed lezen.

3 uur geleden zei sjako:

Dat is een vertaalfout. Grieks kent geen komma. in de meeste vertalingen staat de komma fout. Lukas 23:43 Hij antwoordde: ‘Ik verzeker je vandaag: jij zult met mij in het paradijs zijn.’

Hij kan niet gezegd hebben:’ je zult vandaag met mij in het Paradijs zijn. ‘ Jezus ging niet naar het Paradijs die dag. De SV zegt zelfs dat Hij drie dagen ter helle ging. Je kan toch niet beweren dat het Paradijs in de hel is toch?

Bovendien was het Paradijs in de tijd van Adam en Eva op aarde. Het is Gods voornemen dat het Paradijs hersteld wordt. Jezus beloofd hier dus dat de moordenaar straks onder Zijn bestuur naar het toekomstige Paradijs mag, omdat Hij geloof in Hem stelde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rudi te Velde over de christelijke ziel:

Wat misschien wel in ons bereik ligt, of in ieder geval een gevoel van herkenning kan oproepen, is de bekende tekst uit het evangelie: Wat zou het een mens baten, als hij de  gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? (Mattheüs 16, 26). In zekere zin is dit een waarheid die niet gedateerd is of uit andere tijden komt, maar die door velen intuïtief gevat en begrepen zal worden. Je kunt de hele wereld winnen, roem, rijkdom, eer en macht vergaren, maar als het ten koste gaat van je ‘ziel’, dan levert het allemaal niets op. In deze context weten we vermoedelijk heel goed wat bedoeld wordt met het woord ziel. De ziel is iets kostbaars, iets dat het menselijk individu oneindig waardevol maakt, maar tegelijkertijd is het ook kwetsbaar, je kunt je ziel aan de duivel verkopen, of zelfs verliezen. Zonder ziel kan het leven misschien wel verder gaan, ook met ogenschijnlijk succes, maar alles is dan wel leeg geworden, slechts buitenkant. Wat is de ziel? Daar waar je wezenlijke identiteit ligt.

De christelijke ziel, waarvan sprake is bij Mattheüs, situeert de mens tussen tijd en eeuwigheid; het is de ziel die de mens ‘terugkoppelt’ naar zijn oorsprong en deze oorsprong in herinnering houdt, dus de ziel als drager van het ‘beeld van God’ in de mens. Direct voor het bovengenoemde citaat uit Mattheus staat een andere bekende tekst: “Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen, maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.” (Matth. 16, 25). Deze tekst spreekt van zelfverloochening: je moet jezelf prijsgeven om je ‘zelf’ in een diepere zin, ‘in God’, terug te vinden. Het zich hechten aan zichzelf en aan de wereld is een hindernis om tot God te komen, om je ziel als het ware door God te laten bezetten.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nee, want jij negeert Genesis volledig

Ik negeer genesis niet, ik interpreteer meer dan genesis alleen, omdat ik geloof in het door God geïnspireerde woord van God.

Je tot genesis beperken, en de rest negeren is dus fout.

1 uur geleden zei sjako:

O, verberg mij in het Graf, verstop mij tot uw woede voorbij is.  Stel een tijdslimiet voor mij vast en denk dan weer aan mij! 14 Als een mens sterft, kan hij dan weer leven? Ik zal wachten, al de dagen van mijn dwangarbeid tot mijn verlossing komt.  15 U zult roepen en ik zal u antwoorden. Naar het werk van uw handen zult u verlangen.

Job 14 spreekt wederom over het lichaam.

Die verlossing is Jesus, daarnaast staat er de vraag als een mens sterft kan ie dan weer leven met betrekking op het lichaam.

Het antwoord daarop is als je de rest van de bijbel niet negeert; ja hij kan weer leven, eerst de geest en dan het lichaam.

1 uur geleden zei sjako:

Psalm 146:3 Vertrouw niet op mensen met macht, vertrouw niet op de mens, die niet redden kan.  4 Zijn geest (of levensadem) gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Deze psalm heeft betrekking op de mensen die niet redden kunnen, dus wederom het lichaam.

1 uur geleden zei sjako:

Dat is een vertaalfout. Grieks kent geen komma. in de meeste vertalingen staat de komma fout. Lukas 23:43 Hij antwoordde: ‘Ik verzeker je vandaag: jij zult met mij in het paradijs zijn.’

Dat is helemaal geen fout, vooral als je de zinsopbouw beschouwd vanuit jouw oogpunt dan zie je dat ie nergens op slaat. "Ik verzeker je vandaag" heeft dan helemaal geen toegevoegde waarde, totaal onlogisch.

Alsof de moordenaar niet wist dat ie het "vandaag"(die dag) zei.

Vooral als je bedenkt dat Jezus aan het kruis hing en het ontzettend veel kracht koste om te praten.

Onlogisch jg gepuzzel.

Hier staat ie goed; https://www.blueletterbible.org/kjv/luk/23/1/t_conc_996043

1 uur geleden zei sjako:

Hij kan niet gezegd hebben:’ je zult vandaag met mij in het Paradijs zijn. ‘ Jezus ging niet naar het Paradijs die dag. De SV zegt zelfs dat Hij drie dagen ter helle ging. Je kan toch niet beweren dat het Paradijs in de hel is toch?

 kom je bij het vooroordeel dat Jezus God niet is, dan kom je met zulke onzin aan want Jezus is in de geest alomtegenwoordig.

Vader in u handen beveel ik mijn Geest.

Vanuit het oogpunt dat Jezus de grote 'Ik ben is'  is de tekst helemaal geen probleem.

1 uur geleden zei sjako:

Bovendien was het Paradijs in de tijd van Adam en Eva op aarde. Het is Gods voornemen dat het Paradijs hersteld wordt. Jezus beloofd hier dus dat de moordenaar straks onder Zijn bestuur naar het toekomstige Paradijs mag, omdat Hij geloof in Hem stelde.

Je hebt of had een aards paradijs en een hemels paradijs.

Het paradijs is de plek waar God is.

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik negeer genesis niet, ik interpreteer meer dan genesis alleen, omdat ik geloof in het door God geïnspireerde woord van God.

Ja, ik ook. Daarom kan het niet zo zijn dat als in Genesis A staat er ergens anders B staat. Genesis is overduidelijk. Het staat er bijna in Jip en Janneke taal. God vormde het lichaam uit de aarde, blies er de levensadem in het werd een levende ziel. Hoe makkelijk wil,je het hebben. Al die andere teksten moet je in dat licht bezien. En in mijn ogen zijn die ook super duidelijk. Als je Griekse filosofie erin wilt leggen, zal je je in allerlei bochten moeten gaan wringen inderdaad.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Die verlossing is Jesus, daarnaast staat er de vraag als een mens sterft kan ie dan weer leven met betrekking op het lichaam.

Job kende de term geest niet eens. Hij had het over een mens, dus over de hele ziel. Snap echt niet waar daar nu zo moeilijk aan is. Hij had het niet over een lichaam.

1 uur geleden zei Hopper:

Je kunt de hele wereld winnen, roem, rijkdom, eer en macht vergaren, maar als het ten koste gaat van je ‘ziel’, dan levert het allemaal niets op.

Je ziel moet je hier lezen als je leven. Je kan roem, rijkdom enz krijgen, maar als je daardoor het contact met God verliest verlies je je eeuwig leven. 
In ogen van veel kerken kan je je ziel toch niet verliezen? 

1 uur geleden zei Thinkfree:

Het antwoord daarop is als je de rest van de bijbel niet negeert; ja hij kan weer leven, eerst de geest en dan het lichaam.

De geest gaat terug naar God staat er. Je geest is de levensadem. Hetzelfde wat ook in dieren zit. Waarom zou je eerst naar de hemel gaan om vervolgens weer met je lichaam verenigt te worden. Zo onlogisch.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Deze psalm heeft betrekking op de mensen die niet redden kunnen, dus wederom het lichaam.

In jou ogen ja. Maar lees de hele psalm maar eens.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Dat is helemaal geen fout, vooral als je de zinsopbouw beschouwd vanuit jouw oogpunt dan zie je dat ie nergens op slaat. "Ik verzeker je vandaag" heeft dan helemaal geen toegevoegde waarde, totaal onlogisch.

Waar ging Jezus die dag naar toe volgens jou? Denk nu eens even na. Ging Hij naar het paradijs?? Nee! Hoe kon dan die moordenaar diezelfde dag dan bij Jezus in het paradijs zijn. Met 1 komma is het raadsel opgelost.

De term ‘heden’ wordt wel vaker gebruikt om nadruk te leggen.

Bijv Deut 30:16 Indien gij zult luisteren naar de geboden van Jehovah, uw God,] die ik u heden gebied, door Jehovah, uw God, lief te hebben, zijn wegen te bewandelen en zijn geboden en zijn inzettingen en zijn rechterlijke beslissingen te onderhouden, dan zult gij stellig blijven leven en u vermenigvuldigen, en Jehovah, uw God, moet u zegenen in het land waarheen gij gaat om het

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid