Spring naar bijdragen

Religieus horizontalisme


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik haalde deze tekst aan omdat Jezus hier aangeeft dat het appèl van de ander/Ander in wezen Zijn appèl is. Jezus zegt niet - om met de woorden van Kaasjeskruid te spreken - 'je moet naar elkaar

Het ene werkt niet zonder het andere. Levinas verwoordt een oeroude Joodse en Bijbelse waarheid, namelijk dat je God ziet in het gelaat van de Ander. Dat kun je als de ene kant van de medaille beschou

God is dichterbij dan we beseffen. In Hem en door Hem leven wij. Ik heb lang gedacht dat God heeeeel ver weg was, heeeeel ver boven ons verheven, abstract en onbenaderbaar, totdat er een keerpunt kwam

12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Verder vind ik je betoog doorspekt van impliciete beschuldigingen, weinig getuigend van lef.

Jij bent meer voor agressief en militant christendom? Soms is dat misschien nodig, politiek gezien dan. We hoeven niet altijd als watjes over ons heen te laten lopen. Dat moet echter niet de boodschap van het evangelie gaan overstemmen. Overigens is het absoluut niet mijn bedoeling jou of iemand anders te beschuldigen. Het gaat mij nog steeds gewoon om het onderwerp.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Jij bent meer voor agressief en militant christendom?

In geen geval behoort men strijdvaardigheid te verwarren met agressie. Echter begrijp ik dat jij als intentioneel subject toch moeite blijkt te hebben om datgene wat anders is (ik dus) te reduceren tot hetzelfde.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In geen geval behoort men strijdvaardigheid te verwarren met agressie. Echter begrijp ik dat jij als intentioneel subject toch moeite blijkt te hebben om datgene wat anders is (ik dus) te reduceren tot hetzelfde.

Dan nog. Strijdvaardigheid is noodzakelijk want het is oorlog. Die strijdvaardigheid is vooral verticaal want we hebben niet te strijden tegen vlees en bloed. Verticale godsdienst levert wel horizontale vruchten op. Zelfs als ik zou besluiten om alleen nog maar te gaan bidden gaat dat uiteindelijk toch weer leiden tot horizontale actie maar zonder gebed verzuip ik. Voor zover over het onderwerp. Wat jou persoonlijk betreft mag ik je niet oordelen en doe ik dat ook niet. Ik weet immers niet wat jou ten diepste beweegt en ik ken jouw karakter en omstandigheden niet. Alleen God oordeelt rechtvaardig. Ik mag wel (graag) met je van gedachten wisselen en als we het oneens zijn dan is dat maar zo. Ik hoop echter wel dat er ook zaken zijn waarin we elkaar kunnen vinden en misschien aanvullen. Ik laat me ook graag corrigeren maar waai niet met alle winden mee en ga daarom meestal ook niet over één nacht ijs. Soms wel trouwens, als het onmiddellijk duidelijk wordt dat ik fout zit. ;) 

P.S. Ik kan woedend worden over (vermeend) onrecht en steek dat dan ook niet onder stoelen of banken. Dat wordt door velen als agressie beschouwd.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ik mag wel (graag) met je van gedachten wisselen en als we het oneens zijn dan is dat maar zo. Ik hoop echter wel dat er ook zaken zijn waarin we elkaar kunnen vinden en misschien aanvullen. Ik laat me ook graag corrigeren maar waai niet met alle winden mee en ga daarom meestal ook niet over één nacht ijs. Soms wel trouwens. ;)   

De kritiek, of deze als positief of negatief wordt ervaren laat ik bij de ontvanger, is dan ook niet gericht tegen de persoon Willem maar tegen het gedachtengoed van Levinas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Willempie:

Levinas verwoordt een oeroude Joodse en Bijbelse waarheid, namelijk dat je God ziet in het gelaat van de Ander.

Na enig vorsen wil ik terugkomen op deze uitspraak met de volgende vraagstelling:

Hoe kan iemand die blind geboren is (in de ander?) God zien?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Na enig vorsen wil ik terugkomen op deze uitspraak met de volgende vraagstelling:

Hoe kan iemand die blind geboren is (in de ander?) God zien?

Een goede vraag! Hier lopen we weer eens tegen de beperkingen van de menselijke taal aan. Misschien helpt het om te weten dat het Hebreeuwse woord voor "zien" niet alleen zien met de ogen betekent (het Nederlandse woord trouwens ook niet). In het Hebreeuws is het woord voor "zien" verwant aan begrippen zoals vrezen, eren, respecteren, erkennen, hoogachten, herkennen en aanvaarden. Daarnaast weten we natuurlijk uit de Bijbel dat de mens is geschapen naar het beeld van God. Dan zouden we dat ook in de ander moeten kunnen zien, al is dat dan ook niet met onze ogen. Op die wijze begrijp ik het tenminste. Maar ik denk dat Levinas vooral doelt op verantwoordelijkheid voor elkaars welzijn. Het negeren van de ander en diens behoeften ontheft ons niet van die verantwoordelijkheid. Daar is Jezus ook duidelijk in.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Willempie:

Een goede vraag!

Ik heb eerst een goed half uur met de hond gelopen en heb hartelijk gelachen om je antwoord. Ik vermoed dat we langs elkaar heen lullen, of je zweeft ergens in het autistiforme spectrum, zoals ik dat ook schijn te doen. Om zaken in perspectief te krijgen:

En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af. En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden? Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden. Ik moet werken de werken Desgenen, Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, wanneer niemand werken kan. Zolang Ik in de wereld ben, zo ben Ik het Licht der wereld. Dit gezegd hebbende, spoog Hij op de aarde, en maakte slijk uit dat speeksel, en streek dat slijk op de ogen des blinden; En zeide tot hem: Ga heen, was u in het badwater Siloam (hetwelk overgezet wordt: uitgezonden). Hij dan ging heen en wies zich, en kwam ziende. De geburen dan, en die hem te voren gezien hadden, dat hij blind was, zeiden: Is deze niet, die zat en bedelde? Anderen zeiden: Hij is het; en anderen: Hij is hem gelijk. Hij zeide: Ik ben het. Zij dan zeiden tot hem: Hoe zijn u de ogen geopend? (Joh.9:1-10)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb eerst een goed half uur met de hond gelopen en heb hartelijk gelachen om je antwoord. Ik vermoed dat we langs elkaar heen lullen, of je zweeft ergens in het autistiforme spectrum, zoals ik dat ook schijn te doen. Om zaken in perspectief te krijgen:

En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af. En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden? Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden. Ik moet werken de werken Desgenen, Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, wanneer niemand werken kan. Zolang Ik in de wereld ben, zo ben Ik het Licht der wereld. Dit gezegd hebbende, spoog Hij op de aarde, en maakte slijk uit dat speeksel, en streek dat slijk op de ogen des blinden; En zeide tot hem: Ga heen, was u in het badwater Siloam (hetwelk overgezet wordt: uitgezonden). Hij dan ging heen en wies zich, en kwam ziende. De geburen dan, en die hem te voren gezien hadden, dat hij blind was, zeiden: Is deze niet, die zat en bedelde? Anderen zeiden: Hij is het; en anderen: Hij is hem gelijk. Hij zeide: Ik ben het. Zij dan zeiden tot hem: Hoe zijn u de ogen geopend? (Joh.9:1-10)

 

Misschien begrijp ik nu waar je heen wilde. Het antwoord zou dan geweest moeten zijn: "Doordat God de ogen opent" of iets dergelijks. Ik vind het trouwens altijd fijn om mensen aan het lachen te maken, of ik dat nu bewust doe of niet. :)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Misschien begrijp ik nu waar je heen wilde. Het antwoord zou dan geweest moeten zijn: "Doordat God de ogen opent" of iets dergelijks.

Ben je het met mij eens als ik stel dat God eerst de harten moet openen voordat we Hem kunnen zien? Dat een vleselijk mens niet in staat is om Hem te zien en het offer van Jezus aan het kruis als een dwaasheid beschouwd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ben je het met mij eens als ik stel dat God eerst de harten moet openen voordat we Hem kunnen zien? Dat een vleselijk mens niet in staat is om Hem te zien en het offer van Jezus aan het kruis als een dwaasheid beschouwd?

Ja. Ik denk echter niet dat deze waarheid mensen van hun persoonlijk verantwoordelijkheden ontslaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dat is God zien in de ander?

Dat is wat Levinas de wereld vertelde, ja. En ik kan daar niets verkeerds in zien. Volgens mij is het zelfs gewoon Bijbels. Het is in ieder geval veel beter dan de ander te negeren. Jezus leert dat volgens mij ook. God opent onze ogen en schenkt ons het goede te willen. Wij kunnen niets zonder Hem, niet eens ademhalen. Tegelijkertijd speelt onze eigen wil blijkbaar ook een grote rol. Dit is slechts één van de vele schijnbare contradicties in de Bijbel. Ik zie dat als een goddelijke balans in Zijn schepping. "Gij zult niet afdwalen, noch naar rechts noch naar links." God werkt met ons samen. Geloof is zowel verticaal als horizontaal. Het is in ieder geval niet Bijbels om het lijden van de ander te negeren. Het is ook niet goed om weg te kijken als de ander onrecht wordt aangedaan. Hitler en zijn trawanten zijn zwaar schuldig maar de mensen die wegkeken zijn dat eveneens.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Dat is wat Levinas de wereld vertelde, ja. En ik kan daar niets verkeerds in zien. Volgens mij is het zelfs gewoon Bijbels.

Hoe kan iemand die Jezus niet wil erkennen als zijn Zaligmaker nu een ander vertellen hoe het zit? De man brengt een hol evangelie. De enige manier voor iemand om God te zien in de ander, is als die ander Jezus heeft erkent als Zaligmaker en Verlosser. Dat heeft bijna niemand...

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe kan iemand die Jezus niet wil erkennen als zijn Zaligmaker nu een ander vertellen hoe het zit? De man brengt een hol evangelie. De enige manier voor iemand om God te zien in de ander, is als die ander Jezus heeft erkent als Zaligmaker en Verlosser. Dat heeft bijna niemand...

Misschien behoor je tot die ' bijna niemand' als je juist geen grenzen legt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe kan iemand die Jezus niet wil erkennen als zijn Zaligmaker nu een ander vertellen hoe het zit? De man brengt een hol evangelie. De enige manier voor iemand om God te zien in de ander, is als die ander Jezus heeft erkent als Zaligmaker en Verlosser. Dat heeft bijna niemand...

De man brengt het evangelie niet en pretendeert ook niet dat te doen maar begrijpt blijkbaar wel een aspect daarvan. Een positieve zaak, toch? We weten dat de Joden Jezus (nog) niet erkennen als de Messias (alhoewel er inmiddels al bijna twee miljoen zijn die dat wel doen). Paulus spreekt over een (tijdelijke) bedekking, terwille van de heidenen. Die (tijdelijke) blindheid voor Jezus als de Messias betekent nog niet dat die mensen geen waarheden kunnen verkondigen of goed kunnen doen. God werkt op vele manieren en echt niet alleen door middel van christenen. En anderen niet zien omdat die Jezus (nog) niet erkennen is de achterdeur uit. Dan kunnen we net zo goed stoppen. Jezus zoekt de verloren schapen en dat zijn dus juist die mensen die Jezus nog niet hebben aanvaard of ontdekt.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

De man brengt het evangelie niet en pretendeert ook niet dat te doen maar begrijpt blijkbaar wel een aspect daarvan. Een positieve zaak, toch?

Nee, het is alles of niets. Het is Jezus of hel. Ik ben het helemaal met je eens dat joden niet genegeerd behoren te worden, echter dat vind ik bij iedereen van toepassing. Ik wil jou wel eens uitnodigen om op het vliegtuig te stappen en Israël in te gaan op zoek naar joden die Jezus willen erkennen. Ik durf er al mijn bezit op te zetten dat jij het jodenknuffelen daar wel afleert. Levinas heeft een grote mond over zaken waar hij niets van snapt. En een grote mond zegt nu eenmaal erg weinig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik wil jou wel eens uitnodigen om op het vliegtuig te stappen en Israël in te gaan op zoek naar joden die Jezus willen erkennen.

Dat heb ik al gedaan en ik was, alle negatieve berichtgeving ten spijt, blij verrast over de openheid en vriendelijkheid van de Joden die ik daar heb ontmoet, enkele uitzonderingen daargelaten. Er zijn trouwens momenteel in Israël al zo'n achthonderdduizend Joden die Jezus als hun Messias belijden en hun aantal neemt snel toe. De tijd van de heidenen is bijna voorbij en nu gaat God zich weer opnieuw met Zijn volk bezighouden. Maar dat is weer een ander onderwerp. 

25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Levinas heeft een grote mond over zaken waar hij niets van snapt. En een grote mond zegt nu eenmaal erg weinig.

Levinas een grote mond? Hij was gewoon een filosoof die doceerde en boeken schreef. Niets meer en niets minder. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Dat heb ik al gedaan en ik was, alle negatieve berichtgeving ten spijt, blij verrast over de openheid en vriendelijkheid van de Joden die ik daar heb ontmoet, enkele uitzonderingen daargelaten.

Om te evangeliseren of heb je even een praatje met ze gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-3-2018 om 17:03 zei Kaasjeskruid:

Dat heeft helemaal niets te maken met de visie van Levinas op God.

Wellicht lezen we andere dingen in hetzelfde.

12 uur geleden zei Willempie:

Dat is wat Levinas de wereld vertelde, ja. En ik kan daar niets verkeerds in zien. Volgens mij is het zelfs gewoon Bijbels. Het is in ieder geval veel beter dan de ander te negeren. Jezus leert dat volgens mij ook. God opent onze ogen en schenkt ons het goede te willen. Wij kunnen niets zonder Hem, niet eens ademhalen. Tegelijkertijd speelt onze eigen wil blijkbaar ook een grote rol. Dit is slechts één van de vele schijnbare contradicties in de Bijbel. Ik zie dat als een goddelijke balans in Zijn schepping. "Gij zult niet afdwalen, noch naar rechts noch naar links." God werkt met ons samen. Geloof is zowel verticaal als horizontaal. Het is in ieder geval niet Bijbels om het lijden van de ander te negeren. Het is ook niet goed om weg te kijken als de ander onrecht wordt aangedaan. Hitler en zijn trawanten zijn zwaar schuldig maar de mensen die wegkeken zijn dat eveneens.

Ja

Op 15-3-2018 om 14:04 zei Kaasjeskruid:

Ik ben niet afhankelijk van een ander mens.

Wat Levinas daarover stelt.

De kwetsbaarheid en de weerloosheid van De Ander roepen ons rechtstreeks op. De mens in nood is imperatief en treft ons als een bevel, uit de hoogte. Het naakte Gelaat is geen opwekking van medelijden, maar komt mij tegemoet als een gebod, als een eis tot rechtvaardigheid. De machteloosheid zelf is een bevel tot hulpverlening. Zo legt De Ander beslag op mijn vrijheid en grijpt mij in de kern van mijn zelfontplooiing. Geconfronteerd met de nood en de weerloosheid van De Ander voel ik mij als een beschuldigde, iemand die ten onrechte geniet van zijn bezit, zijn rijkdom, zijn rechten en zijn zekerheden. Deze authentieke schuldervaring mondt uit in het verlangen naar De Ander als zingever van mijn bestaan. De Ander heeft dus niet alleen een functie van zelfontplooiing van het Ik. De Ander is ook voorwerp van een verlangen als honger zonder einde, als een vuur dat nooit uitdooft. Hoe meer men zich immers inzet voor De Ander, hoe groter het appel op verantwoordelijkheid.

https://deanderweb.wordpress.com/

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Interesseert me helemaal niets. Dat stukkie hebbie al eens geplaatst en ligt allang in de prullenbak bij mij.

Bij jou wel, voor ons betekent het een appel op onze verantwoordelijkheid jegens onze noodlijdende medemensen, zo het christenen is geleerd.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid