Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 243
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Thinkfree; Er worden hier serieuze vragen gesteld, en terecht ook nav de opmerkingen die gemaakt werden.  Graag enkel serieuze antwoorden dus.

Dan zou je eens kunnen beginnen met (auto)biografieën te lezen van mannen en vrouwen die de proef op de som hebben genomen. Het zal wel wat te veel gevraagd zijn om gewoon zelf de uitdaging aan te gaa

Waar maak jij jezelf nu zo druk om?

55 minuten geleden zei Appie B:

Wetenschappers (of anderen) kunnen onafhankelijk, objectief vast stellen dat ik besta. Net zoals men kan aantonen dat materie bestaat, of de maan, of mijn bankstel, etc.

Je spreekt hier over de vorm die we gemakshalve Appie noemen, dat is niet waar het over gaat. Over die zichtbare vorm stelt wetenschap dat het bestaat uit atomen, het zijn er nogal veel eigenlijk.

34 minuten geleden zei Noel:

Misschien is die "punt" wel mijn mentale vriend...

Of Noel de mentale vriend van dat "punt", er ontstaat altijd wat verwarring hierover. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:
40 minuten geleden zei Noel:

Misschien is die "punt" wel mijn mentale vriend...

Of Noel de mentale vriend van dat "punt", er ontstaat altijd wat verwarring hierover. :)

Eerder ben ik de manifestatie van de punt, dan dat de punt een manifestatie is van alleen mij...(solo mio)

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Noel:

Eerder ben ik de manifestatie van de punt, dan dat de punt een manifestatie is van alleen mij...(solo mio)

Vervolgens kan dat punt zich weer uitrekken om zich bezig te houden met het element van utopische gespletenheid, het heeft daar veel verschillende gedachten over die niet altijd resoneren met elkaar. Het maakt het leven wel boeiend, het houdt ook ons bezig. Ja, je zou wel eens een punt kunnen hebben en je kan er zelfs een punthoofd van krijgen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Vervolgens kan dat punt zich weer uitrekken om zich bezig te houden met het element van utopische gespletenheid, het heeft daar veel verschillende gedachten over die niet altijd resoneren met elkaar. Het maakt het leven wel boeiend.

Wat is "utopische gespletenheid"? En hoe kan daar een "element" voor zijn?

Bedoel je zoiets als het onderwerp "dubbele moraal" en dus werken met minimaal twee verschillende en zelfs tegengestelde ideaalbeelden?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Noel:

Wat is "utopische gespletenheid"? En hoe kan daar een "element" voor zijn? Bedoel je zoiets als het onderwerp "dubbele moraal" en dus werken met minimaal twee verschillende en zelfs tegengestelde ideaalbeelden?

Het element van utopische gespletenheid verwijst naar de onderliggende/innerlijke drijfveer om vrede na te streven, niet oorlog. Verschillende mensen hebben daar echter verschillende meningen over waardoor binnen tijd en ruimte allerhande conflicten kunnen ontstaan, als een continuïteit dat eeuwig/tijdloos kan doorgaan. Het bereiken van een consensus en/of het onderhouden van een redelijk evenwicht kan dan ook als een universele opdracht voor de mens gezien worden. Wanneer tijd en ruimte wegvallen dan blijft enkel dat punt over, logischerwijs onzichtbaar en zonder conflict over wat dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het element van utopische gespletenheid verwijst naar de onderliggende/innerlijke drijfveer om vrede na te streven, niet oorlog. Verschillende mensen hebben daar echter verschillende meningen over waardoor binnen tijd en ruimte allerhande conflicten ontstaan, als een continuïteit dat eeuwig/tijdloos kan doorgaan. Het bereiken van een consensus of het onderhouden van een redelijk evenwicht kan dan ook als een universele opdracht gezien worden. Wanneer tijd en ruimte wegvallen dan blijft enkel dat punt over, logischerwijs onzichtbaar.

Ok, dus je gaat uit van goede intenties, die tegengesteld uitwerken? Ik las een uitspraak van James B. Richards dat iedereen behoefte heeft aan liefde ("Stop de pijn") waarbij dan blijkbaar niemand weet wat liefde vermag te zijn. Ik begrijp zelf dat streven naar geluk in dubbele moraal, behoefte aan vrede en behoefte aan spanning, behoefte aan catharsis waarschijnlijk. Wat niet hetzelfde is als duurzaam evenwicht helaas, en ook geen langdurige harmonie, maar juist een streven naar zeer momentane piekervaring. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Noel:

Ok, dus je gaat uit van goede intenties, die tegengesteld uitwerken? Ik las een uitspraak van James B. Richards dat iedereen behoefte heeft aan liefde ("Stop de pijn") waarbij dan blijkbaar niemand weet wat liefde vermag te zijn. Ik begrijp zelf dat streven naar geluk in dubbele moraal, behoefte aan vrede en behoefte aan spanning, behoefte aan catharsis waarschijnlijk. Wat niet hetzelfde is als duurzaam evenwicht helaas, en ook geen langdurige harmonie, maar juist een streven naar zeer momentane piekervaring. 

Ja, dat is het element van de omgekeerde effectiviteit, oprecht goede bedoelingen die plots averechts uitpakken. Op deze manier ontstaat een absurd schouwspel, als een pad van verschrikking waarover we ons vragen stellen wie het nu allemaal bedacht heeft. Piekervaringen zijn mogelijk inderdaad, hic et nunq.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Ja, dat is het element van de omgekeerde effectiviteit, oprecht goede bedoelingen die plots averechts uitpakken. Op deze manier ontstaat een absurd schouwspel, een pad van verschrikking waarover we ons vragen stellen wie het nu allemaal bedacht heeft. Piekervaringen zijn mogelijk inderdaad, hic et nunq.

Zoiets als: Iedereen wil vrede, maar dan wel alleen op zijn of haar manier...ja dat is een kindermoraal, hoop dat er nog een fase van volwassenheid komt. En zoals elke volwassenheid betaamt zal er ook een fase van jeugd zijn toch? Het bestaan van volwassenheid is alleen op die manier mogelijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Noel:

Zoiets als: Iedereen wil vrede, maar dan wel alleen op zijn of haar manier...ja dat is een kindermoraal, hoop dat er nog een fase van volwassenheid komt. En zoals elke volwassenheid betaamt zal er ook een fase van jeugd zijn toch? Het bestaan van volwassenheid is alleen op die manier mogelijk...

Ik vrees dat de kindermoraal nogal dominant is in deze wereld, het idee van een vredesrijk blijft immers sluimeren zoals het dat al eeuwen doet. Maar wie weet, hoop doet leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei TTC:

Ik vrees dat de kindermoraal nogal dominant is in deze wereld, het idee van een vredesrijk blijft immers sluimeren zoals het dat al eeuwen doet. Maar wie weet, hoop doet leven.

Ja ook vanuit het feit dat het ideaal voor de toekomst "eeuwige jeugd" zou zijn, is mogelijk de volwassenheid in slechts enkele individuen te verwachten en niet in een cultuur als geheel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Noel:

Ja ook vanuit het feit dat het ideaal voor de toekomst "eeuwige jeugd" zou zijn, is mogelijk de volwassenheid in slechts enkele individuen te verwachten en niet in een cultuur als geheel. 

Vrees het ook, op dat moment komt het idee van een reddende/straffende God al snel opdoemen, als plaatsvervanger voor wat we zelf niet kunnen of doen. Langs de andere kant ontbreekt het niet aan kennis of informatie waardoor deze wereld als een tragische absurditeit ervaren kan worden, niet als metafoor maar omdat het werkelijk zo is. Deze situatie laat dan weer toe om nog meer definities van God te opperen, we kunnen dit oneindig rekken maar dat verandert niets aan de hachelijke situatie waarin de mensheid verkeert. Het zoeken naar een bewijs voor God lijkt daarom steeds meer op een vluchtweg, alwaar de atheïst en theïst elkaar op een heel aparte manier liefkozen. Het forum is veranderd, dat weer wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Vrees het ook, op dat moment komt het idee van een reddende/straffende God al snel opdoemen, als plaatsvervanger voor wat we zelf niet kunnen of doen. Langs de andere kant ontbreekt het niet aan kennis of informatie waardoor deze wereld als een tragische absurditeit ervaren kan worden, niet als metafoor maar omdat het werkelijk zo is. Deze situatie laat toe om nog meer definities van God te opperen, we kunnen dit oneindig rekken.

Tragisch absurd: gevangenschap om van te houden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Ja, het is nu even wachten op Appie, er is inmiddels een mooie reeks ontstaan die we wetenschappelijk kunnen gaan onderzoeken. Horror vacui. :)

Veel verder dan het idee dat voor een weten je allerlei zaken zou moeten doen (meten/experimenteren/rationaliseren/categoriseren/indelen) komen we niet helaas.

Dat er is concept-overdenken al voldoende waarheden geopenbaard zouden kunnen worden, die als weten kunnen gelden, lijkt gewoonweg niet hun ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Noel:

Ik hou de uitwerking liever voor me.

Dat is jammer. Maak niet vaak mee dat iemand in zo'n discussie mee doet en zegt: Ik weet het, maar ik zeg het niet. Dan vraag ik me wel af wat je participatie-motivatie is.

12 uur geleden zei Noel:

Veel verder dan het idee dat voor een weten je allerlei zaken zou moeten doen (meten/experimenteren/rationaliseren/categoriseren/indelen) komen we niet helaas.

Dat er is concept-overdenken al voldoende waarheden geopenbaard zouden kunnen worden, die als weten kunnen gelden, lijkt gewoonweg niet hun ervaring.

Werk dat laatste dan uit.  Vanuit welk concept wordt  welke waarheid je duidelijk, waardoor kan dat als weten gelden ?
Als je dit niet kunt concretiseren, blijft een veelbelovende zin die zijn beloftes niet waar maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Noel:

Veel verder dan het idee dat voor een weten je allerlei zaken zou moeten doen (meten/experimenteren/rationaliseren/categoriseren/indelen) komen we niet helaas. Dat er is concept-overdenken al voldoende waarheden geopenbaard zouden kunnen worden, die als weten kunnen gelden, lijkt gewoonweg niet hun ervaring.

Daar zeg je wat, dan kunnen we ons evengoed met de pensioenen bezighouden, dat lijkt stilaan ook op een manifestatie waar we maar weinig van begrijpen. Het is een mysterieus punt, dat mag gezegd.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is jammer. Maak niet vaak mee dat iemand in zo'n discussie mee doet en zegt: Ik weet het, maar ik zeg het niet. Dan vraag ik me wel af wat je participatie-motivatie is. Werk dat laatste dan uit.  Vanuit welk concept wordt  welke waarheid je duidelijk, waardoor kan dat als weten gelden? Als je dit niet kunt concretiseren, blijft een veelbelovende zin die zijn beloftes niet waar maakt.

We zijn alweer vertrokken, het zit vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is jammer. Maak niet vaak mee dat iemand in zo'n discussie mee doet en zegt: Ik weet het, maar ik zeg het niet. Dan vraag ik me wel af wat je participatie-motivatie is.

Werk dat laatste dan uit.  Vanuit welk concept wordt  welke waarheid je duidelijk, waardoor kan dat als weten gelden ?
Als je dit niet kunt concretiseren, blijft een veelbelovende zin die zijn beloftes niet waar maakt.

Heb je gevolgd wat ik schreef over de monsterlijke realiteit die zich zou kunnen openbaren als je de zucht naar kennis niet in ieder geval temt? Ik heb ernstig ketters denken of enthousiast vroeg christelijk, maar in ieder geval denken dat een hoofd/geest zodanig kan gijzelen (bij mij althans) dat het je leven volkomen gaat beheersen. Dat moet je iemand niet zomaar aan willen doen toch?

Mijn participatie-motivatie is vriendschap leggen met hen die begrip tonen voor wat zij dan ook (op hun manier) weten, en niet perse zieltjes winnen met een specifiek soort gijzelende ideeen.

Ik heb geschreven hoe God de schepper van tijd kon zijn, waarin zich alles kan afspelen, wat zich kan afspelen, en als er voorwaarden zijn aan de tijd, zijn die van God, en is dus door God bepaald wat er kan plaatsvinden.

Hoe je een "schepper van de tijd" zou moeten onderzoeken, of indirect God kunt onderzoeken door op zoek te gaan naar "voorwaarden voor de tijd", kan volgens mij prima vanuit de leunstoel, met concept-analyse, geen destructieve experimenten nodig,

Maar het blijkt al wel dat @Kaasjeskruid de schepping toch weer anders ziet als gelijktijdig ontstaan van tijd-ruimte-materie. Mogelijk is een voorwaarde bij "tijd" dat deze in ontstaan direct ruimtelijk gevuld is met van alles aan materie. Kijk meer dan concept denken heb ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-2-2018 om 08:55 zei Noel:

Maar het blijkt al wel dat @Kaasjeskruid de schepping toch weer anders ziet als gelijktijdig ontstaan van tijd-ruimte-materie. Mogelijk is een voorwaarde bij "tijd" dat deze in ontstaan direct ruimtelijk gevuld is met van alles aan materie. Kijk meer dan concept denken heb ik niet.

Kaasjeskruid lijkt me steeds te verwijzen naar 'chaos' als het kwade, het 'dwingt' ons ahw tot een hogere bewustzijnstoestand. In wetenschappelijke kringen speelt dit idee ook.

Laten we eerst vaststellen wat het niet is, niet mag zijn: een middel om het ons gemakkelijker te maken in de wereld zoals die nu is, onze 3D ervaring, daar nog langer in te blijven hangen. ( Deze 3D ervaring is immers niet onze eindbestemming maar een doorgangsstation. 4D is onze volgende halte. En de druk, de chaos, die we nu ervaren is een noodzakelijk kwaad om die hogere bewustzijnstoestand te bereiken. Die druk voelt men overigens juist wanneer men niet in die flow meegaat). Wat nulpuntenergie wel is zal duidelijker worden als we eerst de ‘omgeving’ ervan verkennen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Noel:

Dat "progressie-denken" kan ik niet zoveel mee. iedere toestand heeft zijn eigen pro et contra

Misschien past 'hersteldenken' beter binnen deze context, zeker gezien de tragisch absurde toestand zoals deze heden bestaat. Het gaat hier mi over verzoening in de zogeheten overkoepelende waarheid, ondanks eenvoudig lijkt het toch niet zo makkelijk dan de theorie laat vermoeden. Veel heeft mi met onwetendheid te maken, op die manier wordt het dan inderdaad tragisch absurd. Er zit logica in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid