Spring naar bijdragen

Hoe religie ontaardt in een nachtmerrie? (Heb ontzag voor de heer)


Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Gaitema:

Ik vind dit een vreemde opmerking. Ik snap niet wat je bedoeld.

Het topic handelt hierover, zie de vele slachtoffers die in de naam van God werden geofferd. Zou je zelf ook niet liefst andere godsdiensten uit het wereldbeeld liquideren opdat Christus kan zegevieren? God is toch jouw vriend die je daartoe inspireert? De bijbel helpt je daarbij, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, ik heb het heel simpel gewoon over jouw projecties.  Maar er lijkt al geen kern meer aanwezig te zijn die nog aanspreekbaar is en verantwoordelijkheid kan nemen voor zichzelf.   Laat Jezus maar g

Ze hebben een profeet Jezus. Wie gast geloven dat die de Zoon van God is wordt verstoten door familie of zelfs gedood. Jihad betekend letterlijk "streven" las ik in de krant, maar voor Profeet Homamme

Dat laatste komt omdat je hebt ontdekt dat de verwarring , in dit geval dan de verwarring over Mohammed, niet van jou is maar van de ander.  Het masker valt af zodra je de projecties doorprikt.  

1 uur geleden zei TTC:

Het topic handelt hierover, zie de vele slachtoffers die in de naam van God werden geofferd. Zou je zelf ook niet liefst andere godsdiensten uit het wereldbeeld liquideren opdat Christus kan zegevieren? God is toch jouw vriend die je daartoe inspireert? De bijbel helpt je daarbij, niet?

Nee hoor. Volgens mij niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Naar wat je schrijft komt het over van wel, wie Jezus niet (h)erkend als messias is een achterlijke godsdienst die dringend verbannen/bekeerd moet worden. 

Wat is jouw geloof eigenlijk? Geef zelf maar het antwoord :)

Maar om eerlijk te zijn, vind ik jou bewoordingen nogal negatief en vreemd uit de mond van iemand die een christen is komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Wat is jouw geloof eigenlijk? Geef zelf maar het antwoord :)

Ik geloof dat religie gekaapt wordt door tribalisme waardoor allerhande misvattingen ontstaan, met in het kielzog een pad van verschrikking waardoor bezwaarlijk nog over religie kan gesproken worden. Religie pretendeert verbondenheid, niet elkaar afslachten in de naam van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei TTC:

Ik geloof dat religie gekaapt wordt door tribalisme waardoor allerhande misvattingen ontstaan, met in het kielzog een pad van verschrikking waardoor bezwaarlijk nog over religie kan gesproken worden. Religie pretendeert verbondenheid, niet elkaar afslachten in de naam van God.

Dat lijkt me juist verwoord. Enkel bij de Islam heb ik mijn bedenkingen. Ik vertrouw die Mohammed niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Zie je, ook hier.

Vertrouw jij dan wel op Mohamed, TTC?  Waaruit bestaat die universle grondslag waar jij in gelooft? Wat zijn de dogma's van die grondslag?  En hoe voldoet Mohamed en zijn leer daar volgens jou dan aan? Of is je geloof nog niet zo ver dat het over dogmatisch Godsbesef beschikt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Zie je, ook hier.

Mohammed was openlijk in strijd tegen de joden en christenen. Geen enkele andere religie doet dat. Op vele fronten zegt  Mohammed het tegenovergestelde van wat Jezus ons leert. Hij is de man van de Jihad en niet slechts met woorden, maar met het zwaard. Mohammed heeft vele doden op zijn geweten die moesten sterven vanwege hun christelijke en joodse geloof.  Hij heeft werkelijk bloed aan zijn handen. In een gesprek met een moslim concludeerde ik dat het onmogelijk is Mohammed als profeet aan te nemen, zonder Jezus als de Messias te verwerpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Vertrouw jij dan wel op Mohamed, TTC?  Waaruit bestaat die universle grondslag waar jij in gelooft? Wat zijn de dogma's van die grondslag?  En hoe voldoet Mohamed en zijn leer daar volgens jou dan aan? Of is je geloof nog niet zo ver dat het over dogmatisch Godsbesef beschikt?

Elk mens doorloopt een proces naar heelheid, dat is binnen de Islam niet anders dan in het Christendom. Er bestaan prachtige studies over, dit is heel wat anders dan alsmaar de verschillen te accentueren waardoor de strijd blijft aanhouden. Pro forma, over de 'Koranische' psychologie:

De Westerse psychologie kenmerkt zich door het ontbreken van een spirituele dimensie. Ze is ook negatief gedefinieerd: gezondheid is er afwezigheid van ziekte. Daar eindigt het verhaal. De Koranische psychologie is in de eerste plaats gericht op een streven naar een ideaal - als daartoe onderweg psychische problemen moeten aangepakt worden, is dat slechts een etappe van de lange reis waarvan het einddoel het Paradijs is. De weg naar de paradijselijke Tuin loopt via het herstel van de innerlijke paradijselijke toestand. Met het oog daarop wordt muslims voorgeschreven een heel leven lang te sleutelen aan hun eigen persoonlijkheid om zich in alle omstandigheden op de best mogelijke manier, waardig, beheerst, vergevingsgezind, vriendelijk, enz. te kunnen gedragen. Het individu wordt er beter van, vindt rust en werkt aan zijn weg naar de paradijselijke Tuin, maar ook de samenleving vaart er wel bij. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Elk mens doorloopt een proces naar heelheid, dat is binnen de Islam niet anders dan in het Christendom. 

Dat is juist en het is de Vader die de mensen trekt en hen daarna aan de voeten van Jezus Christus legt. De Vader doet dat ook bij sommige moslims en in onze huidge tijd bij heel veel moslims. Daarna kunnen zij zich met geen mogelijkheid nog moslim noemen. Maar het bewijst dat de Vader - ondanks Mohamed - ook met moslims bezig is en dat niemand tot de Vader komt dan door de Zoon. 

Waar wacht jij op? 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Mohammed was openlijk in strijd tegen de joden en christenen. Geen enkele andere religie doet dat. Op vele fronten zegt  Mohammed het tegenovergestelde van wat Jezus ons leert. Hij is de man van de Jihad en niet slechts met woorden, maar met het zwaard. Mohammed heeft vele doden op zijn geweten die moesten sterven vanwege hun christelijke en joodse geloof.  Hij heeft werkelijk bloed aan zijn handen. In een gesprek met een moslim concludeerde ik dat het onmogelijk is Mohammed als profeet aan te nemen, zonder Jezus als de Messias te verwerpen. 

Jihad verwijst naar een dubbelproces, dit is hetzelfde als waar Christenen mee bezig zijn. Dat zwaard heeft een metaforische betekenis, dat een aantal dat letterlijk neemt is een kwestie van onbegrip. Misschien moet je eerst wat dieper graven?

1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Dat is juist en het is de Vader die de mensen trekt en hen daarna aan de voeten van Jezus Christus legt. De Vader doet dat ook bij sommige moslims en in onze huidge tijd bij heel veel moslims. Waar wacht jij op?

Wij wachten op WOIII, zo krijgen we ons gelijk. Waar wacht jij op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Jihad verwijst naar een dubbelproces, dit is hetzelfde als waar Christenen mee bezig zijn. Dat zwaard heeft een metaforische betekenis, dat een aantal dat letterlijk neemt is een kwestie van onbegrip. Misschien moet je eerst wat dieper graven?

Onzin. Mohammed voerde zelf met het zwaard godsdienstoorlogen en de Islam is in zichzelf vel anti joods. Mohammed ontkent ook de christelijke geloofsleer. Het beweerd dat Jezus niet de Zoon van God is die voor ons gestorven is. Hij beweerd dat wie niet hem aanneemt als profeet naast dat er geen God is dan Allah, dat die niet naar de hemel gaat. Hij verbied moslims om in Jezus als hun verlosser te geloven en verbied hen te geloven wat christenen zeggen, als ze zeggen dat wat ze spreken van de Heilige Geest komt. Etc..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Onzin. Mohammed voerde zelf met het zwaard godsdienstoorlogen en de Islam is in zichzelf vel anti joods. Mohammed ontkent ook de christelijke geloofsleer. Het beweerd dat Jezus niet de Zoon van God is die voor ons gestorven is. Hij beweerd dat wie niet hem aanneemt als profeet naast dat er geen God is dan Allah, dat die niet naar de hemel gaat. Hij verbied moslims om in Jezus als hun verlosser te geloven en verbied hen te geloven wat christenen zeggen, als ze zeggen dat wat ze spreken van de Heilige Geest komt. Etc..

En hoe ga je dat probleem oplossen?

2 minuten geleden zei Gaitema:

Onzin.

Wat is onzin, dat Jihad verwijst naar een dubbelproces?

6 minuten geleden zei Gaitema:

Hij verbied moslims om in Jezus als hun verlosser te geloven.

Hoe zeker ben je hiervan? Verwerpen ze Jezus zoals joden dat doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Gaitema:

Onzin. Mohammed voerde zelf met het zwaard godsdienstoorlogen en de Islam is in zichzelf vel anti joods. Mohammed ontkent ook de christelijke geloofsleer. Het beweerd dat Jezus niet de Zoon van God is die voor ons gestorven is. Hij beweerd dat wie niet hem aanneemt als profeet naast dat er geen God is dan Allah, dat die niet naar de hemel gaat. Hij verbied moslims om in Jezus als hun verlosser te geloven en verbied hen te geloven wat christenen zeggen, als ze zeggen dat wat ze spreken van de Heilige Geest komt. Etc..

Zo is dat. Wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed en doen dus geen enkel vlees kwaad. Maar wij hebben wel te strijden tegen het gedachtengoed, en daarvoor hebben wij de geestelijke wapenrusting ontvangen en aangetrokken.  Wij zitten niet met een "egotransverwarring" want wij kennen de Ik Ben en Hij is voor alle mensen vlees geworden in Jezus van Nazareth. Zo simpel is het. Wij zijn gewenst, gewild en innig geliefd door God de Vader. En moslims ook. En TTC ook.  De "egotransverwarring" ligt niet bij ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dolce Vita:

Zo is dat. Wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed en doen dus geen enkel vlees kwaad. Maar wij hebben wel te strijden tegen het gedachtengoed, en daarvoor hebben wij de geestelijke wapenrusting ontvangen en aangetrokken.  Wij zitten niet met een "egotransverwarring" want wij kennen de Ik Ben en Hij is voor alle mensen vlees geworden in Jezus van Nazareth. Zo simpel is het. Wij zijn gewenst, gewild en innig geliefd door God de Vader. En moslims ook. En TTC ook.  De "egotransverwarring" ligt niet bij ons.

Wat bedoel je met egotransverwarring? Het lijkt erop dat alsof je die Ik Ben buiten jezelf plaatst, of zie je dat anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Wat bedoel je met egotransverwarring?

Daar bedoeld zij mee dat u graag mag flirten met uzelf. U raakt hierdoor dusdanig van slag dat u uw ego verward met uzelf. Uw verachtelijk stoffelijk lichaam transcendeert naar een esotherische gestalte en voilà, het is niet een oersoep maar een oerstroom die u onder hoog voltage transformeert naar een non dualistische co-substantialiteit. U hebt uzelf overstegen dmv disidentificatie van datgene waarvan u altijd hebt gedacht dat het uzelf was. Derhalve is datgene dat schijnbaar overstijgt niet u, maar uw ego. Het lastige aan dit gebeuren is echter dat vanuit praktische oogpunt je nooit alleen kunt besluiten om samen te zijn.

Kunt u hier iets mee? Werpt dit enig licht op uw van vragen doordrongen worsteling des levens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar bedoeld zij mee dat u graag mag flirten met uzelf. U raakt hierdoor dusdanig van slag dat u uw ego verward met uzelf. Uw verachtelijk stoffelijk lichaam transcendeert naar een esotherische gestalte en voilà, het is niet een oersoep maar een oerstroom die u onder hoog voltage transformeert naar een non dualistische co-substantialiteit. U hebt uzelf overstegen dmv disidentificatie van datgene waarvan u altijd hebt gedacht dat het uzelf was. Derhalve is datgene dat schijnbaar overstijgt niet u, maar uw ego. Het lastige aan dit gebeuren is echter dat vanuit praktische oogpunt je nooit alleen kunt besluiten om samen te zijn.

Kunt u hier iets mee? Werpt dit enig licht op uw van vragen doordrongen worsteling des levens?

Juist. Precies. Dit klopt Kaasjeskruid.  Zeer adequaat verwoord, waarvoor dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei TTC:

Wij wachten op WOIII, zo krijgen we ons gelijk. Waar wacht jij op?

Ik heb elf jaar geleden mijn Ja-woord reeds aan Jezus Christus gegeven, na een driejarige verlovingsperiode. 

Aangezien jij zelf zegt dat je op WOIII wacht en zo je gelijk wilt krijgen, wens ik je veel succes met WOIII en plezier met je gelijk. Mocht mijn idee kloppen, dat je in werkelijkheid juist worstelt met je angst daarvoor, dan zou je je met je angsten tot God kunnen wenden, Hem vertellen dat je ZIJN Koninkrijk wilt  met heel je hart, ziel en verstand. Het OnzeVader is daar bijvoorbeeld een bijzonder goed gebed voor. In ieder geval wens ik je van harte de Rust toe die van Onze Vader in de hemel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daar bedoeld zij mee dat u graag mag flirten met uzelf. U raakt hierdoor dusdanig van slag dat u uw ego verward met uzelf. Uw verachtelijk stoffelijk lichaam transcendeert naar een esotherische gestalte en voilà, het is niet een oersoep maar een oerstroom die u onder hoog voltage transformeert naar een non dualistische co-substantialiteit. U hebt uzelf overstegen dmv disidentificatie van datgene waarvan u altijd hebt gedacht dat het uzelf was. Derhalve is datgene dat schijnbaar overstijgt niet u, maar uw ego. Het lastige aan dit gebeuren is echter dat vanuit praktische oogpunt je nooit alleen kunt besluiten om samen te zijn. Kunt u hier iets mee? Werpt dit enig licht op uw van vragen doordrongen worsteling des levens?

Leuke omschrijving, een mens zou van minder in verwarring raken.

11 uur geleden zei Dolce Vita:

Ik heb elf jaar geleden mijn Ja-woord reeds aan Jezus Christus gegeven, na een driejarige verlovingsperiode. Aangezien jij zelf zegt dat je op WOIII wacht en zo je gelijk wilt krijgen, wens ik je veel succes met WOIII en plezier met je gelijk. Mocht mijn idee kloppen, dat je in werkelijkheid juist worstelt met je angst daarvoor, dan zou je je met je angsten tot God kunnen wenden, Hem vertellen dat je ZIJN Koninkrijk wilt  met heel je hart, ziel en verstand. Het OnzeVader is daar bijvoorbeeld een bijzonder goed gebed voor. In ieder geval wens ik je van harte de Rust toe die van Onze Vader in de hemel is.

Zie het debat over de eindtijd, als we de bijbel volgen dan is het nu wachten op WOIII en ander onheil, waarom zou je daar een probleem mee willen hebben? Leuk is het natuurlijk niet, dat zegt niemand. In de bijbel staan ook richtlijnen om WOIII te voorkomen, het baat enkel tot niets als er ook niets mee gedaan wordt. Uiteraard hebben we angst voor wat komen gaat, waarom zouden we dit moeten ontkennen? Wat heeft dit met religie te maken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Leuke omschrijving, een mens zou van minder in verwarring raken. 

Nu ondervind ik slechts nog moeite om u te duiden als sethiaanse of valentiniaanse gnosticus, daar de thomas gnosticus overwegend non dualistisch van aard blijkt te zijn. Wellicht dat jullie daar meer duidelijkheid over kunnen verschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nu ondervind ik slechts nog moeite om u te duiden als sethiaanse of valentiniaanse gnosticus, daar de thomas gnosticus overwegend non dualistisch van aard blijkt te zijn. Wellicht dat jullie daar meer duidelijkheid over kunnen verschaffen.

Er wordt veel over geschreven, alsof de geest verstoppertje speelt met zichzelf.

De hoogste God is in de gnostiek volledig transcendent. Hij wordt vaak de Vader, de Onkenbare en de Verborgene genoemd. Hij is mannelijk noch vrouwelijk, persoonlijk noch onpersoonlijk. In de gnostiek waren ook de eerste mensen androgyn. Die God brengt zichzelf uit zichzelf voort en kan zich ontvouwen in andere goddelijke wezens. God kan feitelijk alleen maar beschreven worden in termen van negatieve theologie, dus door te benoemen wat hij niet is. Deze god is in daad boven het aardse verheven. De mens kan tot hem opstijgen, maar hij bemoeit zich nauwelijks met aardse aangelegenheden. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Er wordt veel over geschreven, alsof de geest verstoppertje speelt met zichzelf.

Nou ben ik eigenlijk meer geïnteresseerd in wat u over deze kwestie te schrijven hebt. Als jullie nou verstoppertje aan het spelen zijn, kan dan de pot bv. ook door de laatst gezochte persoon vrij gebuut worden? En zo ja, waar bevind die buut zich dan? Is er wellicht sprake van een "kom erbij" variant, waarbij het de bedoeling is dat men zich voegt bij de verstopte?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nou ben ik eigenlijk meer geïnteresseerd in wat u over deze kwestie te schrijven hebt. Als jullie nou verstoppertje aan het spelen zijn, kan dan de pot bv. ook door de laatst gezochte persoon vrij gebuut worden? En zo ja, waar bevind die buut zich dan? Is er wellicht sprake van een "kom erbij" variant, waarbij het de bedoeling is dat men zich voegt bij de verstopte?

Mensen kunnen veel schrijven maar dat werd al zoveel gedaan, ik denk dat zelfstandig onderzoek op waarachtigheid meer vruchten afwerpt. In dit topic stellen we ons de vraag waarom religie - alsof het een vanzelfsprekendheid betreft - steeds ontaardt in een nachtmerrie. Antwoorden op deze vraag kunnen we eenvoudig terugvinden, het betekent echter niet dat aan het probleem verholpen wordt. Wat hebben we dan aan dat wat we 'religie' plegen te noemen? Of wil je elke zin van dat exploot tot op het bot ontleden?

  • De hoogste God is in de gnostiek volledig transcendent.
  • Hij wordt vaak de Vader, de Onkenbare en de Verborgene genoemd.
  • Hij is mannelijk noch vrouwelijk, persoonlijk noch onpersoonlijk.
  • In de gnostiek waren ook de eerste mensen androgyn.
  • Die God brengt zichzelf uit zichzelf voort en kan zich ontvouwen in andere goddelijke wezens.
  • God kan feitelijk alleen maar beschreven worden in termen van negatieve theologie, dus door te benoemen wat hij niet is.
  • Deze god is in daad boven het aardse verheven.
  • De mens kan tot hem opstijgen, maar hij bemoeit zich nauwelijks met aardse aangelegenheden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

ik denk dat zelfstandig onderzoek op waarachtigheid meer vruchten afwerpt.

Aha, dus u positioneert zich in feite als de zoeker.

 

9 minuten geleden zei TTC:

In dit topic stellen we ons de vraag waarom religie - alsof het een vanzelfsprekendheid betreft - steeds ontaardt in een nachtmerrie.

Dat komt omdat jullie je heel goed verstopt hebben.

 

9 minuten geleden zei TTC:

Antwoorden op deze vraag kunnen we eenvoudig terugvinden, het betekent echter niet dat aan het probleem verholpen wordt.

Zo eenvoudig zit de praktijk dus toch niet in elkaar. Misschien eens wat vaker een hint geven?

 

9 minuten geleden zei TTC:

Wat hebben we dan aan dat wat we 'religie' plegen te noemen?

Verstoppertje spelen is toch eigenlijk niets meer of minder dan een ritueel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid