Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Onderzoekers van de Britse University of Keele hebben ontdekt dat vloeken sterker maakt.

http://www.faqt.nl/recent/vloeken-maakt-je-sterker/

Hoe kan dat? Is dat omdat mensen onbewust God aan een vloekwoord koppelen?

Of geeft God je misschien echt kracht als je vloekt?

Wat denken jullie?

Gebruiken jullie weleens krachttermen?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Timelsy:

Onderzoekers van de Britse University of Keele hebben ontdekt dat vloeken sterker maakt.

http://www.faqt.nl/recent/vloeken-maakt-je-sterker

Hoe kan dat? Is dat omdat mensen onbewust God aan een vloekwoord koppelen?

Of geeft God je misschien echt kracht als je vloekt?

Wat denken jullie?

Gebruiken jullie weleens krachttermen?

 

 

Wat is vloeken? Is dat schelden? God commanderen om je te vervloeken?

Vloeken vergelijk ik met een oerkreet die een bepaald deel van de hersenen activeert die ervoor zorgt dat je in de vecht of vluchtmodus geraakt. Een soort van stress reactie laat maar zeggen, die het zo regelt dat je meer pijn kan verdragen, die de hartslag omhoog brengt en die de adrenaline productie verhoogt. Het is dus niet God die je de kracht geeft, maar de angst. Ik heb veel gevloekt, het heeft een verslavende werking en is lastig om af te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het hetzelfde principe is waarom bijvoorbeeld karateka's een harde oerkreet laten horen als zij een plank doormidden slaan. Het bundelt als het ware heel snel je energie daar waar het moet wezen. Een vloekwoord bekt daarbij nu eenmaal erg lekker, zodat het voor veel mensen als extra krachtige oerkreet kan worden gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Timelsy:

Onderzoekers van de Britse University of Keele hebben ontdekt dat vloeken sterker maakt.

http://www.faqt.nl/recent/vloeken-maakt-je-sterker/

Hoe kan dat? Is dat omdat mensen onbewust God aan een vloekwoord koppelen?

Of geeft God je misschien echt kracht als je vloekt?

Wat denken jullie?

Gebruiken jullie weleens krachttermen?

 

 

Dan google je het onderzoek toch? Ach kijk, hier is het : https://www.keele.ac.uk/pressreleases/2017/newresearchfindsswearingcanmakeyoustronger.php   Dan zie je dat ze alleen vastgesteld hebben dat het zo is, maar niet hoe het komt. En met vaststellen dat het zo is, trappen ze een behoorlijk open deur in. Bij veel sporten, ik noem de bekende voorbeelden bevalling, kogelstoten en tennis, zie je dat mensen schreeuwen op het moment van een krachtsexplosie. Elke sporttrainer kan je vertellen dat dit helpt om meer kracht te zetten. Of je daarbij nu "boe" of "whaaa" of een vloek gebruikt, dat maakt niets uit. Het heeft dus niets speciaals met vloeken te maken, maar met schreeuwen. Dat kan in de vorm van vloeken, maar ook in andere vormen. Het gebruik van krachttermen (waarom zou dat nu zo heten ?)  heeft dus een functie. Ik doe het zelf regelmatig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik denk dat het hetzelfde principe is waarom bijvoorbeeld karateka's een harde oerkreet laten horen als zij een plank doormidden slaan. Het bundelt als het ware heel snel je energie daar waar het moet wezen. Een vloekwoord bekt daarbij nu eenmaal erg lekker, zodat het voor veel mensen als extra krachtige oerkreet kan worden gebruikt.

Bij Jiujitsu werkte het idd om bij een stoot of trap hardop te roepen of te tellen.

Ook bij bijvoorbeeld tennis zie je dat ze op de baan een kreet uiten om meer kracht te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij veel Oosterse vechtsporten wordt het gebruik van een kreet bij een trap of stoot ook daadwerkelijk getraind. Ik weet dat nog toen mijn zoons dat deden. Toen kon ik nog van ze winnen :)

Ik vermoed waarom deze publicatie er is. Wetenschappers zijn ook maar mensen. De exacte werking van dit fenomeen is niet bekend. Men zegt dan ook in de studie dat er verder onderzoek nodig is om er achter te komen doe dat nu zit. Met andere woorden: men wil dit graag gaan onderzoeken, maar heeft daar geld voor nodig, wie wil ons helpen? Het maakt wel een stuntelige indruk: mensen eerst laten schreeuwen en dan een stukje fietsen... Terwijl er onderzoeken liggen waarbij aangetoond is dat mensen 5-10% meer explosieve kracht leveren als ze daarbij schreeuwen. Die hadden ze zo kunnen gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 5-9-2017 om 08:18 zei Timelsy:

Onderzoekers van de Britse University of Keele hebben ontdekt dat vloeken sterker maakt.

http://www.faqt.nl/recent/vloeken-maakt-je-sterker/

Hoe kan dat? Is dat omdat mensen onbewust God aan een vloekwoord koppelen?

Of geeft God je misschien echt kracht als je vloekt?

Wat denken jullie?

Gebruiken jullie weleens krachttermen?

 

 

Ik denk niet dat God je extra kracht geeft als je vloekt. Het werkt ook met auw! Of met ziektes, of met geslachtsdelen en seksuele context.
Ik weet niet waarom men God erbij haalt. Het is iig iets heel erg ouds. Deels is het dingen die in dagelijks taalgebruik terecht gekomen zijn. Godzijdank, en OMG zijn best vrome uitdrukkingen. Veel zijn net schietgebedjes. (En niks mis met als je zegt 'Godzijdank' en je meent dat ook echt.) Net zoals "Jezus, ...". En dan heb je "God verdom me", dat is een zelfvervloeking, je verzoekt God om je in de verdoemenis te storten. In het Engels vraag je nog om "het" te verdoemen. Dit komt van oorsprong uit het zweren van eed begreep ik. Zoiets als, het is waar en God verdom me als het niet zo is.
In de middeleeuwen zweerden men oa. 'bij Gods beenderen'. En dat werd ook veelal als een krachtterm gebruikt.
Je kunt het vergelijken met nare ziektes, zoals de klere, de tering, of kanker. Nare ziektes die ook als krachtterm gebruikt worden. Iets kanker toewensen lucht blijkbaar erg op als je boos bent. Fuck roepen ook, gvd ook. Je hoort zelfde dat iemand op zijn duim met een hamer slaat en roept "wereldvrede! naastenliefde!".

En ja, ik gebruik ook krachttermen. Ik probeer wel 'God' er buiten te houden, maar heb wel een aantal nare uitdrukkingen in mijn repertoire.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid