Spring naar bijdragen

David sliep met een jong meisje?


Aanbevolen berichten

Momenteel lees ik het oude testament. En daar kom ik opmerkelijke teksten tegen. En met deze tekst heb ik wat moeite. Maar misschien is een jong meisje wel 20 jaar oud? Geen idee dus. Er staat nadrukkelijk bij dat David geen gemeenschap met haar had. 

Nog een tekst die ik minder leuk vind: Mijn pink is dikker dan het lid van mijn vader. 

 

https://bijbel.eo.nl/bijbel/1-koningen/12

Link naar bericht
Deel via andere websites

@vragennaardeweg  Wanneer je alle seksueel getinte teksten uit de bijbel wil gaan bespreken ben je nog wel even bezig, seks is van alle tijden. Zie de bijbel als een verzameling van door Oosterlingen geschreven verhalen en je bent er uit. Het goddelijke wat je er in vindt zijn beschrijvingen zoals zij hun God zagen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei violist:

@vragennaardeweg  Wanneer je alle seksueel getinte teksten uit de bijbel wil gaan bespreken ben je nog wel even bezig, seks is van alle tijden. Zie de bijbel als een verzameling van door Oosterlingen geschreven verhalen en je bent er uit. Het goddelijke wat je er in vindt zijn beschrijvingen zoals zij hun God zagen.

 

Maar de bijbel is door god geinspireerd. Je kunt dan niet zomaar zeggen dat de ene tekst wel en de andere niet goddelijk is. Zeker niet vanuit ons beperkte menselijke oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Mullog:

Maar de bijbel is door god geinspireerd. Je kunt dan niet zomaar zeggen dat de ene tekst wel en de andere niet goddelijk is. Zeker niet vanuit ons beperkte menselijke oordeel.

Dat de bijbel door God geïnspireerd is is een aanname.

Het is opvallend dat veel geschriften van meerdere godsdiensten claimen goddelijk geïnspireerd te zijn.

Dat is gedaan om de eigen geschriften meer waarde en meer aanzien/macht te geven.

De bijbel is een verzameling geschriften van mensen en hoe zij aankeken tegen onverklaarbare zaken.

Niet goddelijk, wel boeiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Maar de bijbel is door god geinspireerd.

Als dat zo is dan geldt dat beslist niet voor alle teksten en alle verhalen die in de bijbel staan. Een aantal spreuken van Salomo bijvoorbeeld kwamen al voor zijn tijd in Egypte voor, die heeft hij dus gewoon gejat naar ik aanneem zonder goddelijke leiding hoewel het meer waarschijnlijk is dat men een aantal bekende spreuken verzameld heeft en die aan koning Salomo heeft toegekend. Hoe dan ook, ik kan me niet indenken dat een goddelijke Geest zich met plagiaat bezig houdt. Wie zegt trouwens dat de bijbel door God is geïnspireerd? Zijn het niet de schrijvers zelf die dat beweren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog iets over de inspiratie door Gods Geest. Er zijn alleen al in Nederland vele christelijke kerkgenootschappen. In hoofdlijnen belijden zij hetzelfde maar in detail grote verschillen. En allemaal menen ze gelijk te hebben op grond van bepaalde bijbelteksten. Is Gods Geest dan niet in gebreke gebleven dat Hij ruimte heeft gelaten voor eigen interpretaties? Ik denk daarbij niet aan kleine meningsverschillen maar aan de wezenlijke verschillen tussen bepaalde kerken zoals het hebben van een ziel, de drieënigheid, een toekomstig vredesrijk op aarde, het bestaan van een vagevuur, hel en hemel, erfzonde en predestinatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 8-3-2017 om 01:33 zei vragennaardeweg:

http://www.bijbelencultuur.nl/bijbelboeken/koningen_1/een-davidsdeken

 

Daar staat dat David het koud had als 80 jarige. De hovelingen gingen opzoek naar een jong meisje. Hij had geen gemeenschap met haar. Hoe jong was dit meisje?

18+ natuurlijk, maar ze zag er uit als 16 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid