Spring naar bijdragen

Boek Genesis, deel zondeval


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Foppe1986:

Ik doe verder weinig alsof, maar ik zie eerlijk gezegd weinig de leentjebuur met het christendom. Zijn creatie van 'positive christianity' misschien dan en het gebruik van bepaalde zaken als legitimatie voor zijn agenda, zoals dat Joden de Jezusmoordenaars zijn.

Hoi, nog even over dit. Ik lees het hele topic over protestantisme en Luther eens door en ik kom bij deze link: http://www.positief-atheisme.nl/atheisten/jim_walker/het_smerige_boekje_van_maar.html

Hierin kun je zien dat Hitler enkel het antisemitisme van Luther uit hoefde te buiten om tot de holocaust te komen. En Luther haalde zijn ideeen uit de Bijbel, want als er in de bijbel niet had gestaan dat de joden de romeinen opruiden om Jezus te doden was Luther niet antisemiet geweest en had Hitler niet zoveel kunnen doen. Als je dus het gevolg helemaal terugleidt naar de oorzaak dan is christendom wel degelijk een oorzaak van antisemitisch gedrag.

Daarom vind ik mensen die momenteel alles wat israel doet op de Gazastrook goedkeuren behoorlijk hypocriet. Eerst massaal joden uitroeien, en nu ineens is het allemaal koek en ei? Maar dit is offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 692
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Feit is dat je de nuancering die in het eerste deel van je uitspraak aanbrengt (nl. dat het hier inderdaad ging om bepaalde Joden) niet doorklinkt in het tweede deel (dat mensen als Hitler hier - ook

Het is altijd lastig  verleidingen te weerstaan, overkomt mezelf ook regelmatig  dat ik tegen beter weten in me laat verleiden, alsof de verleidingen het weten doen vergeten. Zelf geniet ik er van,

Wat Sjako het beste kan doen is jou links laten liggen. Je hebt in principe ook niets te zoeken in het subforum Bijbelstudie maar je moet zo nodig je atheïstisch evangelie verkondigen dat je een nog g

Posted Images

Op 4-2-2017 om 19:39 zei Foppe1986:

Dan nog het schrijnende dat Paulus eens een mooi stuk over de liefde heeft geschreven "de liefde verdraagt, zoekt het kwade niet, oordeelt niet etc.." maar zelf zich daar niet aan houdt. Jammer voor Paulus, maar ik snap niet hoe mensen hem nog serieus kunnen nemen.  

Wat Paulus schrijft is in overeenstemming met de rest van de Bijbel. Soms worden zaken anders belicht, maar komen ze inhoudelijk overeen met wat er al geschreven is. Vergeet niet dat Paulus alleen op zijn eigen kennis steunt. Hij werd geïnspireerd door Gods heilige Geest. Gods wetten zijn niet onderhevig aan tijd. In de 21ste eeuw zien we bepaalde zaken anders, maar dat wilt niet zeggen dat dit volgens Gods wetten is.

De leer van de erfzonde heeft hij niet zelf verzonnen. De verlossing vinden we bijv al in Jesaja 53:12 Om die reden zal ik hem een deel geven onder de velen, en met de machtigen zal hij de buit verdelen, ten gevolge van het feit dat hij zijn ziel zelfs in de dood heeft uitgestort en onder de overtreders werd geteld; en hijzelf droeg van velen de zonde, en voor de overtreders ging hij bemiddelen.

Op 9-2-2017 om 19:04 zei Foppe1986:

Zou Hitler een kans gehad hebben als christendom niet al een hekel aan joden had gehad?

Wie zegt dat het ware christendom een hekel aan Joden heeft? Ik reken me zelf tot Christen en heb dus geen hekel aan Joden, homoseksuelen, of wat voor groepering dan ook, nou ja, behalve IS dan misschien, maar ook daar bid ik voor of ze tot bekering mogen komen. Jezus leert nergens om bepaalde groeperingen te haten. Bepaalde leerstellingen en gewoontes veroordeelde Hij wel, maar Hij ging altijd met de mensen in gesprek. Hij leerde zelfs om onze vijanden lief te hebben en voor ze te bidden. Denk aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Als een religie iets anders leert spruit dit niet voor uit God maar uit Zijn tegenstander. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Ik reken me zelf tot Christen en heb dus geen hekel aan Joden, homoseksuelen, of wat voor groepering dan ook, nou ja, behalve IS dan misschien, maar ook daar bid ik voor of ze tot bekering mogen komen.

Dit zegt niet zoveel. De kapitein van een slavenschip rekende zichzelf ook tot christen en ging toch rustig door. De leden van de Spaanse Inquisitie rekenden zich ook tot christenen. En de meeste kampbewaarders van Hitler ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bonjour:

Dit zegt niet zoveel. De kapitein van een slavenschip rekende zichzelf ook tot christen en ging toch rustig door. De leden van de Spaanse Inquisitie rekenden zich ook tot christenen. En de meeste kampbewaarders van Hitler ook.

Ze rekenen zichzelf tot Christen, maar zijn ze dat ook? Een Christen volgt de instructies van zijn of haar Meester op. Als je je eigen gang gaat en tegen wat Jezus ons leerde gaat, dan ben je geen Christen. Jezus keerde ons je vijanden lief te hebben. Doe je dat ook werkelijk? Jezus leerde ons niet het zwaard te gebruiken, want wie het zwaard hanteert zal  door het zwaard vergaan. Christenen zijn predikers.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Hoe ga je dan om met een fenomeen zoals IS?

Zoals iedereen denk ik. Het is er nu eenmaal en ik laat mijn leven er niet door beïnvloeden. Ik kom regelmatig Islamieten tegen en mijn ervaring is dat dit in de regel gastvrije mensen zijn waar ook goed mee te praten is. Dit in tegenstelling tot aanhangers van IS. Je kan je dus de vraag stellen of IS werkelijk Islamitisch is. Als je ziet dat kinderen van 11 executies moeten uitvoeren, kan je dan spreken over een geloof of is het meer een ideologie? Ik zie het als een eindtijdverschijnsel. Maar ook voor IS moeten we bidden dat ze tot bekering mogen komen. Door thuis te blijven zitten gebeurd er niks. Door met ze te gaan praten wellicht wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Zoals iedereen denk ik. Het is er nu eenmaal en ik laat mijn leven er niet door beïnvloeden. Ik kom regelmatig Islamieten tegen en mijn ervaring is dat dit in de regel gastvrije mensen zijn waar ook goed mee te praten is. Dit in tegenstelling tot aanhangers van IS. Je kan je dus de vraag stellen of IS werkelijk Islamitisch is. Als je ziet dat kinderen van 11 executies moeten uitvoeren, kan je dan spreken over een geloof of is het meer een ideologie? Ik zie het als een eindtijdverschijnsel. Maar ook voor IS moeten we bidden dat ze tot bekering mogen komen. Door thuis te blijven zitten gebeurd er niks. Door met ze te gaan praten wellicht wel.

IS heeft blijkbaar iets tegen het (kapitalistische) Westen, schuilt hierin dan geen gezamenlijk ongenoegen? Executies en andere uitingen zullen onze afschuw wekken, dat spreekt denkelijk voor zich. Anders gezegd, is er ook iets gemeenschappelijks waardoor onze perceptie zou kunnen veranderen? Zoals je naar verwijst, eindtijd en vredesrijk hangen mi samen binnen een transformatieproces dat nu gaande is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me best interessant om eens met een IS aanhanger te praten. Denk dat ze tot op een bepaalde hoogte hetzelfde denken als iedere andere Moslim. Er wordt een rad voor hun ogen gedraaid. Door te redeneren zou je misschien ook IS aanhangers anders kunnen laten denken. Christenen en Moslims hebben overeenkomsten. Door die te benadrukken zijn Molims geneigd te luisteren. Het grote hiaat is het ontbreken van een Verlosser, en zo zijn we weer on-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Het lijkt me best interessant om eens met een IS aanhanger te praten. Denk dat ze tot op een bepaalde hoogte hetzelfde denken als iedere andere Moslim. Er wordt een rad voor hun ogen gedraaid. Door te redeneren zou je misschien ook IS aanhangers anders kunnen laten denken. Christenen en Moslims hebben overeenkomsten. Door die te benadrukken zijn Molims geneigd te luisteren. Het grote hiaat is het ontbreken van een Verlosser, en zo zijn we weer on-topic.

Aan verlossers geen gebrek, het blijkt vaak moeilijk om de ketenen los te laten waardoor er weinig resultaat geboekt wordt. Met je eens, er zijn overeenkomsten, logischerwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Hebben we een nieuwe nodig om het oude te begrijpen?

Nou nee, ik heb mijn ultieme Verlosser gevonden. Als volmaakt mens was enkel Jezus in staat ons mensen vrij te kopen van de erfzonde. De profeten verwezen al naar Jezus. Ik heb me via mijn gemeente pas verdiept in Jesaja 53. Ik heb ook alternatieve verklaringen vergeleken, maar die lopen allemaal vast. Rabbijnse uitleg zegt bijv dat het hier niet over Jezus gaat  maar over het volk Israël. Maar dat loopt aan alle kanten vast. Het slaat werkelijk op de lijdende Christus. Het is zo'n interessant hoofdstuk dat het misschien een goed idee om hier een item van te maken op Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Nou nee, ik heb mijn ultieme Verlosser gevonden. Als volmaakt mens was enkel Jezus in staat ons mensen vrij te kopen van de erfzonde. De profeten verwezen al naar Jezus. Ik heb me via mijn gemeente pas verdiept in Jesaja 53. Ik heb ook alternatieve verklaringen vergeleken, maar die lopen allemaal vast. Rabbijnse uitleg zegt bijv dat het hier niet over Jezus gaat  maar over het volk Israël. Maar dat loopt aan alle kanten vast. Het slaat werkelijk op de lijdende Christus. Het is zo'n interessant hoofdstuk dat het misschien een goed idee om hier een item van te maken op Credible.

Het staat je vrij om dat te doen, dat nieuwe topic. Het lijkt een beetje vreemd dat velen het voorbeeld van Jezus volgen maar blijkbaar tot niets in staat zijn. Wat dan met alle aardse alternatieven die veel tumult kunnen neutraliseren? Het effectief gebruik ervan is nog een andere zaak natuurlijk, niet het ontbreken aan sociale alternatieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-2-2017 om 06:47 zei Bonjour:

Dit zegt niet zoveel. De kapitein van een slavenschip rekende zichzelf ook tot christen en ging toch rustig door. De leden van de Spaanse Inquisitie rekenden zich ook tot christenen. En de meeste kampbewaarders van Hitler ook.

 

Op 15-2-2017 om 10:35 zei sjako:

Ze rekenen zichzelf tot Christen, maar zijn ze dat ook? Een Christen volgt de instructies van zijn of haar Meester op. Als je je eigen gang gaat en tegen wat Jezus ons leerde gaat, dan ben je geen Christen. Jezus keerde ons je vijanden lief te hebben. Doe je dat ook werkelijk? Jezus leerde ons niet het zwaard te gebruiken, want wie het zwaard hanteert zal  door het zwaard vergaan. Christenen zijn predikers.....

Als ik deze uitspraken probeer te duiden dan is het allemaal niet zo duidelijk. Noch wat Jezus leert, noch hoe je de daden die Bonjour beschrijft beoordeelt. Kapiteins en kampbeulen zagen de mensen als handelswaar of vee waar ze mee konden doen en laten wat ze wilden (van inquisiteurs hebben ik geen beeld van hoe zij hun slachtoffers zagen). Vanuit dat perspectief gingen zij tegen geen enkel christelijk principe in. Wat Jezus ons dus leert is heel erg onderhevig aan de tijd waarin het beoordeeld wordt. Er staat mij bij dat Jezus zich bijvoorbeeld nergens tegen slavernij heeft uitgesproken.

Ik ben en blijf van mening dat de eerste christenen geen snars van het huidige christendom zullen snappen (en het waarschijnlijk als heidens zullen zien) en dat een christen van nu geplaatst in die tijd het hele christendom van toen niet zal herkennen, al loopt hij Jezus zelf tegen het lijf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Mullog:

 

Op 15-2-2017 om 06:47 zei Bonjour:

Dit zegt niet zoveel. De kapitein van een slavenschip rekende zichzelf ook tot christen en ging toch rustig door. De leden van de Spaanse Inquisitie rekenden zich ook tot christenen. En de meeste kampbewaarders van Hitler ook.

 

Op 15-2-2017 om 10:35 zei sjako:

Ze rekenen zichzelf tot Christen, maar zijn ze dat ook? Een Christen volgt de instructies van zijn of haar Meester op. Als je je eigen gang gaat en tegen wat Jezus ons leerde gaat, dan ben je geen Christen. Jezus keerde ons je vijanden lief te hebben. Doe je dat ook werkelijk? Jezus leerde ons niet het zwaard te gebruiken, want wie het zwaard hanteert zal  door het zwaard vergaan. Christenen zijn predikers.....

Als ik deze uitspraken probeer te duiden dan is het allemaal niet zo duidelijk. Noch wat Jezus leert, noch hoe je de daden die Bonjour beschrijft beoordeelt. Kapiteins en kampbeulen zagen de mensen als handelswaar of vee waar ze mee konden doen en laten wat ze wilden (van inquisiteurs hebben ik geen beeld van hoe zij hun slachtoffers zagen). Vanuit dat perspectief gingen zij tegen geen enkel christelijk principe in. Wat Jezus ons dus leert is heel erg onderhevig aan de tijd waarin het beoordeeld wordt. Er staat mij bij dat Jezus zich bijvoorbeeld nergens tegen slavernij heeft uitgesproken.

Ik ben en blijf van mening dat de eerste christenen geen snars van het huidige christendom zullen snappen (en het waarschijnlijk als heidens zullen zien) en dat een christen van nu geplaatst in die tijd het hele christendom van toen niet zal herkennen, al loopt hij Jezus zelf tegen het lijf.

 

Jezus bezag ieder mens als belangrijk, of het nu voornaam persoon was of een slaaf. Zo bekommerde Hij zich om tollenaars maar ook om slaven. Een slaaf had trouwens een heel andere positie dan de slaaf zoals wij die kennen. Denk bijv. aan de Romeinse legeroverste wiens slaaf ernstig ziek was. De legeroverste gaf heel veel om zijn slaaf. Hij genas de slaaf en hij veroordeelde ook de Romeinse legeroverste niet ondanks dat hij geen Jood was.

Jezus leerde geen geweld te gebruiken, ook niet tegen je vijanden. Dat kan je niet van de inquisiteurs zeggen. Ook als je ziet hoe de slavendrijvers hun, zwarte, slaven behandelden, kan je moeilijk volhouden dat dit Christelijk is en dat ze geen enkel Christelijke principe overtraden.

De gemeente van Jehovah's Getuigen is naar eerste eeuws model opgezet. Een besturend Lichaam hadden de eerste Christenen ook en bevond zich in Jeruzalem. Paulus was een reizend opziener, iets wat wij nu ook kennen. Ieder lid is een evangelieprediker, ook iets wat de eerste Christenen waren. Jezus leerde ook dat de mensen die de leiding op zich nemen zich geen Vader moet laten noemen. Niemand is verheven of heeft een speciale positie in de gemeente. Jezus is hogepriester naar de wijze van Melchizedek, oftewel koning/priester. We hebben dus geen priesterklasse meer nodig want Jezus zelf is onze hogepriester. M.a.w. Ik denk dat Hij het huidige Christendom wel zou herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

We hebben dus geen priesterklasse meer nodig want Jezus zelf is onze hogepriester. M.a.w. Ik denk dat Hij het huidige Christendom wel zou herkennen.

Of Christus is in ons en Jezus de levende expressie in woord en daad? Op die manier zouden we mi geen tempels nodig hebben, ons lichaam zou dan die tempel zijn en de priesterklasse overbodig. We zouden dan allen een soort van priesters worden, net zoals JG het woord verder dragen van deur tot deur. Zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Interessante stelling, waarom niet?

Omdat 2.000 jaar christendom van een soort underground sekte een grootse, in tientallen stromingen gesplitste, en allerlei enorme organisaties met veel geld en macht gemaakt heeft. Ten tijde van Jezus was er geen sprake drie-eenheid, de erfzonde is pas later gekomen, de Maria verering is pas later ontstaan, het nieuwe testament is later vastgesteld etcetera etcetera

 

2 uur geleden zei sjako:

Jezus bezag ieder mens als belangrijk, of het nu voornaam persoon was of een slaaf.

Je begrijpt mijn punt niet. Mensen gedragen zich zoals in hun cultuur geleerd en als een slaaf handelswaar of productiemiddel is dan is een slaaf handelswaar of productiemiddel en geen mens. Wat jij doet is jou huidige normen op mensen uit een andere tijd en cultuur toepassen. Wat nu een zonde wordt gevonden was het toen niet en werd dus ook niet als dusdanig ervaren dus vond men zich christelijk. Daarmee is niet gezegd dat het goed is, maar dat is een andere discussie. Evenals een discussie van hoe Jezus daar tegenaan keek want het feit dat dat hij een slaaf geneest wil niet zeggen dat hij slavernij veroordeelde (wat je ook uit dat verhaal kunt halen omdat hij Romeinse legerleider niet veroordeelde).

 

2 uur geleden zei sjako:

De gemeente van Jehovah's Getuigen is naar eerste eeuws model opgezet

Flauwekul. Daar zat 18 eeuwen tussen. En die organisatievorm (het vormen van gemeenten en een besturend orgaan) is zo algemeen en voor de hand liggend dat iedereen dat wel kan claimen. Daarnaast zegt het kopiëren van een organisatievorm helemaal niets over het herkennen of de belevenis van het geloof waar ik op doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Omdat 2.000 jaar christendom van een soort underground sekte een grootse, in tientallen stromingen gesplitste, en allerlei enorme organisaties met veel geld en macht gemaakt heeft. Ten tijde van Jezus was er geen sprake drie-eenheid, de erfzonde is pas later gekomen, de Maria verering is pas later ontstaan, het nieuwe testament is later vastgesteld etcetera etcetera

Begrijp wat je wil zeggen, als religie 'herverbinden' wil zeggen dan is er nog veel werk om die enorme versnippering terug aan elkaar te 'lijmen'. Maar je zegt het al, geld en machtswellust lijkt dat proces ernstig te beïnvloeden, lijkt weinig 'religieus' in de zin van meer verbondenheid, gelijkheid ... en andere termen die hiernaar verwijzen. Dan toch iets te maken met die symbolische boom van goed en kwaad?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎14‎-‎2‎-‎2017 om 19:21 zei sjako:

Wat Paulus schrijft is in overeenstemming met de rest van de Bijbel. Soms worden zaken anders belicht, maar komen ze inhoudelijk overeen met wat er al geschreven is. Vergeet niet dat Paulus alleen op zijn eigen kennis steunt. Hij werd geïnspireerd door Gods heilige Geest. Gods wetten zijn niet onderhevig aan tijd. In de 21ste eeuw zien we bepaalde zaken anders, maar dat wilt niet zeggen dat dit volgens Gods wetten is.

De leer van de erfzonde heeft hij niet zelf verzonnen. De verlossing vinden we bijv al in Jesaja 53:12 Om die reden zal ik hem een deel geven onder de velen, en met de machtigen zal hij de buit verdelen, ten gevolge van het feit dat hij zijn ziel zelfs in de dood heeft uitgestort en onder de overtreders werd geteld; en hijzelf droeg van velen de zonde, en voor de overtreders ging hij bemiddelen.

Paulus werd niet geinspireerd door de HG, dat is enkel een dogma binnen de kerk. Voor de rest is dit een schrijven dat enkel gelovigen zullen beamen.

 

Op ‎14‎-‎2‎-‎2017 om 19:21 zei sjako:

Wie zegt dat het ware christendom een hekel aan Joden heeft? Ik reken me zelf tot Christen en heb dus geen hekel aan Joden, homoseksuelen, of wat voor groepering dan ook, nou ja, behalve IS dan misschien, maar ook daar bid ik voor of ze tot bekering mogen komen. Jezus leert nergens om bepaalde groeperingen te haten. Bepaalde leerstellingen en gewoontes veroordeelde Hij wel, maar Hij ging altijd met de mensen in gesprek. Hij leerde zelfs om onze vijanden lief te hebben en voor ze te bidden. Denk aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Als een religie iets anders leert spruit dit niet voor uit God maar uit Zijn tegenstander. 

We kunnen beter niet sprake over ware christendom of valse christendom. Net zoals we beter niet praten over waar geloof en bijgeloof, ware goden en afgoden. Dat is allemaal in de ogen van wie praat, dus allemaal subjectief.

Maar dat Jezus heeft gezegd dat bepaalde joden de kinderen van satan waren is gewoon een bijbels feit, en dat mensen als Hitler hier misbruik van gemaakt hebben ook.

Voor de rest ben je ook gestoken met het virus dat "God is liefde en enkel dat" heet. In de bijbel kom ik genoeg dingen tegen die rechtstreeks ingaan tegen liefde en dergelijke. Om dit dan de tegenstander te verwijten, ik vind het nogal sneu.

Een onzichtbaar wezen is net zo goed en net zo slecht als de mens ervan maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Foppe1986:

Maar dat Jezus heeft gezegd dat bepaalde joden de kinderen van satan waren is gewoon een bijbels feit, en dat mensen als Hitler hier misbruik van gemaakt hebben ook.

Feit is dat je de nuancering die in het eerste deel van je uitspraak aanbrengt (nl. dat het hier inderdaad ging om bepaalde Joden) niet doorklinkt in het tweede deel (dat mensen als Hitler hier - ook ongenuanceerd - misbruik van maakten).

Trouwens: als hij (Herr H.) dat gedaan zou hebben, dan was dat geen bijbels feit zoals je hier beweert... En als feit niet zo relevant. Had er niet iets in de bijbel gestaan wat hij had kunnen gebruiken, dan had hij zijn mening wel op een andere manier van een onderbouwing voorzien. Desnoods door zelf een boek te schrijven...

1 uur geleden zei Foppe1986:

Voor de rest ben je ook gestoken met het virus dat "God is liefde en enkel dat" heet.

Een onzichtbaar wezen is net zo goed en net zo slecht als de mens ervan maakt.

Dat zou van sjako een bijzonder liefdevol mens maken... Doe mij een pandemie met dat virus!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Omdat 2.000 jaar christendom van een soort underground sekte een grootse, in tientallen stromingen gesplitste, en allerlei enorme organisaties met veel geld en macht gemaakt heeft. Ten tijde van Jezus was er geen sprake drie-eenheid, de erfzonde is pas later gekomen, de Maria verering is pas later ontstaan, het nieuwe testament is later vastgesteld etcetera etcetera

Jehovah's Getuigen geloven dan ook niet in een drieëenheid, we hebben geen Maria-verering etc. We geloven wel in de erfzonde, maar dat deed Paulus ook al. In zoverre ben ik het wel met je eens dus. Ook de hele eredienst is vrijwel geheel afkomstig van de Romeinen, inclusief kleding en symbolen. Weet wel zeker dat Jezus daar niets mee heeft. 

1 uur geleden zei Mullog:

Wat nu een zonde wordt gevonden was het toen niet en werd dus ook niet als dusdanig ervaren dus vond men zich christelijk

En toch ben ik het daar niet mee eens. Je kan dat niet enkel op de tijdsfactor steken. Blijkbaar had de 'Kerk' een andere visie op het menszijn. Dat moet op de een of andere manier gevormd zijn. Als ze puur de Christelijke regels hadden gevolgd, dus letterlijk volgens de Bijbel, hadden ze niet zo gehandeld in mijn ogen. Kan je dan spreken van een Christelijke kerk is mijn stelling dan. 

1 uur geleden zei Mullog:

Flauwekul. Daar zat 18 eeuwen tussen. En die organisatievorm (het vormen van gemeenten en een besturend orgaan) is zo algemeen en voor de hand liggend dat iedereen dat wel kan claimen. Daarnaast zegt het kopiëren van een organisatievorm helemaal niets over het herkennen of de belevenis van het geloof waar ik op doel.

Als het zo voor de hand ligt, waarom doen veel andere kerken dit dan niet?? In de protestantse kerk zie je het sowieso niet. In de Katholieke kerk wel in een bepaalde vorm. Het voorbeeld van een reizend opziener bijv. is volgens mij uniek voor JG. Paulus reisde ook tussen de gemeentes en zo hielden ze contact met elkaar. Het waren geen megagrote gemeentes waarbij je elkaar niet kent zoals je nu vaak ziet. Kan het mis hebben hoor. 

1 uur geleden zei TTC:

Begrijp wat je wil zeggen, als religie 'herverbinden' wil zeggen dan is er nog veel werk om die enorme versnippering terug aan elkaar te 'lijmen'. Maar je zegt het al, geld en machtswellust lijkt dat proces ernstig te beïnvloeden, lijkt weinig 'religieus' in de zin van meer verbondenheid, gelijkheid ... en andere termen die hiernaar verwijzen. Dan toch iets te maken met die symbolische boom van goed en kwaad?

Helemaal met je eens

1 uur geleden zei Foppe1986:

Paulus werd niet geinspireerd door de HG, dat is enkel een dogma binnen de kerk. Voor de rest is dit een schrijven dat enkel gelovigen zullen beamen.

Paulus werd wel degelijk geïnspireerd door de Heilige Geest. Neem nu als voorbeeld Hebreeën 7:1 ev. Hier spreekt hij over Melchizedek. Hij komt hier met details die nergens anders worden beschreven. Hoe wist hij dat allemaal? In Galaten 1:10-20 legt hij dit uit. 

Gal.1:10 Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.

11 Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.

12 Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.

15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,

16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;

17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die voor mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.

18 Daarna kwam ik na drie jaren weder te Jeruzalem om Petrus te bezoeken, en ik bleef bij hem vijftien dagen.

19 En zag geen ander van de apostelen, dan Jakobus, den broeder des Heeren.

20 Hetgeen nu ik u schrijf, ziet, ik getuig voor God, dat ik niet lieg!

Je kan daar over twijfelen dat hij niet liegt, maar ik heb geen enkele reden om dit aan te nemen. Blijkbaar worden daar punten geopenbaard die eerder verborgen moesten blijven.

1 uur geleden zei Foppe1986:

Voor de rest ben je ook gestoken met het virus dat "God is liefde en enkel dat" heet.

Jehovah is almachtig en kan de tijd overzien. Wellicht moest Hij dingen doen wat in onze ogen verkeerd is, maar dat op de lange termijn voor veel meer mensen goed uitpakt. Jezus was de volmaakte weerspiegeling van Zijn Vader. Hij liet zien dat Hij echt om mensen geeft, hij genas ze, kwam met goede raad etc. Mensen die halsstarrig toch tegen Zijn rechtvaardige regels ingaan worden afgesneden idd. De religieuze leiders kregen er regelmatig van langs omdat de hele Wet misvormt hadden. In plaats van de wet hingen ze vaker overleveringen aan. Jezus noemde hun volgelingen niet voor niets verdwaalde schaapjes. 

Straks bij de wederkomst van Christus zal het er ook heftig aan toe gaan. Mensen die niet willen worden afgesneden. Best heftig. Maar dit is nodig om het Vredesrijk op aarde te herstellen. Als dit niet gebeurd blijft het zoals het nu is. God wilt in principe niet dat er ook maar 1 mens verloren gaat. Hij doet dan ook Zijn uiterste best om de mensheid te waarschuwen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Feit is dat je de nuancering die in het eerste deel van je uitspraak aanbrengt (nl. dat het hier inderdaad ging om bepaalde Joden) niet doorklinkt in het tweede deel (dat mensen als Hitler hier - ook ongenuanceerd - misbruik van maakten).

Trouwens: als hij (Herr H.) dat gedaan zou hebben, dan was dat geen bijbels feit zoals je hier beweert... En als feit niet zo relevant. Had er niet iets in de bijbel gestaan wat hij had kunnen gebruiken, dan had hij zijn mening wel op een andere manier van een onderbouwing voorzien. Desnoods door zelf een boek te schrijven...

Hoi Hendrik,

 

Dat eerste klopt wel. Maar ik denk dat je uit de context van het verhaal niet kan halen dat Jezus het tegen een bepaalde groep mensen zei. En Hitler was geen theoloog, dus die zal het er al helemaal niet uit halen.

Dat laatste is inderdaad niet zo slim van mij geschreven, ik ging ervan uit dat men wel begreep dat als Hitler dit gedaan zou hebben dit geen bijbels feit was. Bijbels feit is meer bedoeld voor de woorden van Jezus, want in mijn ogen kan Jezus ook heel andere dingen gezegd hebben, maar woorden in de mond opgelegd gekregen. Dus dan was het geen feit, wel een bijbels feit.

Wat mij betreft kan Jezus zelfs een mythe zijn.

19 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Dat zou van sjako een bijzonder liefdevol mens maken... Doe mij een pandemie met dat virus!!!

:D

Mensen die denken dat de God it de Bijbel enkel liefde is lezen de bijbel eenzijdig. En hebben in hun hoofd allerlei smoesjes waarom de mensen de straf verdienden die ze kregen. Daar word ik weleens treurig van. God verhardde het hart van farao, om te tonen dat God de sterkste was (staat letterlijk in de bijbel), maar de "God is enkel liefde" mensen verwijten farao dan van alles. Zelfde gebeurt met de genocide op hele volkeren in kanaan. "eigen schuld dikke bult". In de schoenen van die volkeren staan, dat lukt ze niet.

 

 

 

 

19 minuten geleden zei sjako:

Paulus werd wel degelijk geïnspireerd door de Heilige Geest. Neem nu als voorbeeld Hebreeën 7:1 ev. Hier spreekt hij over Melchizedek. Hij komt hier met details die nergens anders worden beschreven. Hoe wist hij dat allemaal? In Galaten 1:10-20 legt hij dit uit. 

Gal.1:10 Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.

11 Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.

12 Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.

15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,

16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;

17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die voor mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.

18 Daarna kwam ik na drie jaren weder te Jeruzalem om Petrus te bezoeken, en ik bleef bij hem vijftien dagen.

19 En zag geen ander van de apostelen, dan Jakobus, den broeder des Heeren.

20 Hetgeen nu ik u schrijf, ziet, ik getuig voor God, dat ik niet lieg!

Je kan daar over twijfelen dat hij niet liegt, maar ik heb geen enkele reden om dit aan te nemen. Blijkbaar worden daar punten geopenbaard die eerder verborgen moesten blijven.

Ik twijfel hier erg over, voor mij is dit hetzelfde als zeggen "ik zweer het op diens en diens graf" of "wallah billah" bij de moslims.

 

 

24 minuten geleden zei sjako:

Jehovah is almachtig en kan de tijd overzien. Wellicht moest Hij dingen doen wat in onze ogen verkeerd is, maar dat op de lange termijn voor veel meer mensen goed uitpakt. Jezus was de volmaakte weerspiegeling van Zijn Vader. Hij liet zien dat Hij echt om mensen geeft, hij genas ze, kwam met goede raad etc. Mensen die halsstarrig toch tegen Zijn rechtvaardige regels ingaan worden afgesneden idd. De religieuze leiders kregen er regelmatig van langs omdat de hele Wet misvormt hadden. In plaats van de wet hingen ze vaker overleveringen aan. Jezus noemde hun volgelingen niet voor niets verdwaalde schaapjes. 

En je praat weer de slechte zaken uit een godsdienst goed. Dat is wat mij stoort aan gelovigen.

 

 

24 minuten geleden zei sjako:

Straks bij de wederkomst van Christus zal het er ook heftig aan toe gaan. Mensen die niet willen worden afgesneden. Best heftig. Maar dit is nodig om het Vredesrijk op aarde te herstellen. Als dit niet gebeurd blijft het zoals het nu is. God wilt in principe niet dat er ook maar 1 mens verloren gaat. Hij doet dan ook Zijn uiterste best om de mensheid te waarschuwen. 

God is wat mij betreft een dictator. Als je over Hitler hetzelfde had geschreven had je precies een goede beschrijving. Ook mensen die bij Hitlers kring zaten vonden hem een goede peer, totdat ze tegen hem ingingen, werden ze ook afgesneden. Best heftig, met zelfmoordpillen aan toe. Maar het was nodig voor het derde rijk, als het niet gebeurde bleef het zoals het was.

Als God in principe niet wil dat 1 mens verloren gaat, dan is het wel een failure van bovenste plank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Helemaal met je eens

Een en ander zou dan leiden tot syncretisme of de Grote Verzoening met 'religieuze' vrede in z'n kielzog.

Syncretisme is in de godsdienstwetenschappen een term die verwijst naar het naar elkaar toegroeien van religies, als een poging om uiteenliggende of tegengestelde geloven en religies met elkaar te combineren. Een equivalent woord kan fusie of hybridisatie zijn. Het syncretisme is ook de samengroeiing en versmelting, onder andere van wereldbeschouwingen van verschillende herkomst, zonder dat er echte samenvattende beschouwing wordt bereikt. Bij uitbreiding kan ook in taalvormen of muziek syncretisme worden nagestreefd. Syncretisme veronderstelt in zijn algemeenheid een onderliggende eenheid. Sommige godsdienstwetenschappers verwerpen de term syncretisme, omdat het immers veronderstelt dat er zuivere religies zouden bestaan. Maar in werkelijkheid zijn religies steeds in interactie met hun omgeving. (bron)

25 minuten geleden zei Foppe1986:

En je praat weer de slechte zaken uit een godsdienst goed. Dat is wat mij stoort aan gelovigen.

Of je legt teveel de nadruk op het kwade waardoor het goede niet tot expressie kan komen? Uiteraard doet dat geen afbreuk aan het gebeurlijke kwade, dat ontkennen heeft geen zin, hier continu aan verankeren evenmin. De levensboom (het leven an sich) laat toe hier meer inzicht in te verwerven, een kwestie van bewustwording en lering van het kwade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid