Spring naar bijdragen

Evangeliën: auteurs, datering, synoptisch probleem


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Desid, Door een nadere toetsweek ben ik niet in staat om uitgebreid en na nader onderzoek te reageren. Ik ben dat nog wel van plan te gaan doen. Nu wat krenten uit de pap: - Als je verwijst

Zoals je zelf al aangeeft zijn er parallellen in Josephus voor het voorspellen van de ondergang van Jeruzalem. Daarom klopt je weergave van het standpunt van "de overgrote meerderheid" niet. Bove

Ik volg wat volgens mij zo beetje de mainstream theorie is, namelijk dat de evangeliën (de uitzondering is Johannes) een gemeenschappelijke bron hebben en iig van elkaar af wisten. Dat laatste denk ik

6 uur geleden zei Dat beloof ik:

n de hypothese van Olivier Bommel is geen cent meer dan die van een ander, tenzij de hypothese kan worden omgezet naar een aangetoonde geschiedkundige gebeurtenis.

Dat is onjuist. Het verleden bestaat niet meer, dus elke wetenschappelijke bewering over het verleden is een hypothese.

Het gaat erom welke hypothese de beste een eenvoudigste verklaring biedt voor de data die uit het verleden zijn overgebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Desid:

Dat is onjuist. Het verleden bestaat niet meer, dus elke wetenschappelijke bewering over het verleden is een hypothese.

Het gaat erom welke hypothese de beste een eenvoudigste verklaring biedt voor de data die uit het verleden zijn overgebleven.

Wel eens naar CSI gekeken? En als je dit priuncipe toepast op (laten we zeggen) de opstanding? Ook dit verleden is geweest. Welke hypothese is de meest eenvoudige verklaring uit de data die ons ter beschikking staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Dát zijn de momenten om te bedenken dat je bezig bent met hypothetisch denken. en de hypothese van Olivier Bommel is geen cent meer dan die van een ander, tenzij de hypothese kan worden omgezet naar een aangetoonde geschiedkundige gebeurtenis.

hmmm... Natuurlijk zijn het hypothesen... Maar dat wil niet zeggen dat ze op niets gegrondvest zijn... Zoals jij door deze regel doet vermoeden... Het doet me denken aan Lacan die het onderbewuste wilden structureren als de taal... Als b.v. een vers in het ene evangelie in exact dezelfde bewoordingen voorkomt in een ander evangelie, dan kun je wel degelijk snel concluderen dat de twee ergens een gemeenschappelijke bron moeten hebben gehad, maar opnieuw als leek die geen letter Grieks spreekt zal dat je een worst wezen... Elke doordeweekse internettheoloog kan een stelling maken, maar er is een reden waarom de één er zijn sporen mee verdiend heeft en een ander niet.

Verder kennen we ook in de wiskunde vermoedens die niet bewezen zijn, waarom gebruiken we ze toch alsof ze bewezen zijn? Omdat er geen enkele berekening is die het tegendeel heeft kunnen bewezen. Mensen moeten eens afstappen van het idee dat de enige methode van aan wetenschap te doen de natuurkundige is... Al Aristoteles stelde dat niet alles kwantificeerbaar en meetbaar was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Als er veel woorden voorkomen die afwijken van het taalgebruik van de evangelieschrijvers, dan is het dus aannemelijk dat het er op een ander tijdstip is bijgeplaatst. 

Er vluchten in die tijd wel degelijk mensen naar de bergen in judea, daar was een burchtconstructie in de bergen, madasse of zoiets.

Het was een enorme verdrukking. Tegen 135 ad woonden nog maar een zevende van de joden in israel in vergelijking met 70 ad.

Het gekke aan deze passage is dat Jezus meteen na de grote verdukking de wederkomst plaatst.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 2017-4-28 om 14:48 zei Willempie:

Waaruit leid je dit af? Lees het nog eens goed.

Zie hieronder de tekst:

Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!)

16 Dat alsdan, die in Judea zijn, vlieden op de bergen;

17 Die op het dak is, kome niet af, om iets uit zijn huis weg te nemen;

18 En die op den akker is, kere niet weder terug, om zijn klederen weg te nemen.

19 Maar wee den bevruchten, en den zogenden vrouwen in die dagen!

20 Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.

21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.

22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.

23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.

24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.

25 Ziet, Ik heb het u voorzegd!

26 Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkameren; gelooft het niet.

27 Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen.

28 Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden.

29 En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden.

30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.

31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

32 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.

33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.

34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.

-----------------------------

Vanaf vers 29 staat de zin, en terstond na de verdrukking in die dagen.....

@ Willempie: Wat is dat allemaal volgens jou wat er dan terstond volgt?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid