Spring naar bijdragen

Kerken trekken de jeugd weer


Aanbevolen berichten

Ik blijf je fel van leer vinden, vanaf de eerste reactie. Ik vind het moeilijk daar in rust op te reageren.

Het gevoel bekruipt me, alsof ik gek ben, vanwege mijn positieve reactie op het artikel.

Niet dst het me boos maakt, maar ik viel me niet begrepen en niet echt serieus genomen.

Ik kan er niks aan doen, maar dat gevoel heb ik er nu eenmaal bij.

Ik bespeur echt iets van: "je ziet het verkeerd" en dat maakt het voor mij onaangenaam.

Misschien dat jouw woorden anders bedoeld waren, dan dat het op mij overgekomen is.

Toch voelt het zo.

Het is wel mooi dat je positieve ervaringen hebt in een huisgemeente.

Dat kan. Toch bespeur ik in je reactie een afkeer van christenen die kerken bezoeken of Evangelische gemeentes bezoeken of van de kerken en de gemeentes an sich. Niet doordat je het zegt, maar tussen de regels door. Ik bespeur het in je manier van reageren.

Het artikel is positief over de toekomst van de kleine orthodox protestantse en Evangelische kerken. Daar horen wat mij betreft de huiskerken ook bij. Gewoon tot die groep van 83 procent die het bezoekt. Huiskerken zijn in Nederland vooral Evangelisch of Messiaans van aard. Ik heb zelf een zwager die Messiaanse groepen bezoekt.

Hij geloofd trouwens wel in een persoonlijke God, maar niet dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Wel in een zekere mate van goddelijkheid van Jezus. Hij is volgens mij zoekende... ik keur dat echter niet af.

Ieder mens kan een zekere ontwikkeling nodig hebben.

In de Bijbel lees ik dat we delen van één Lichaam zijn. Het lichaam van Jezus Christus. We hebben elkaar nodig.

Of je nu in een kerk zit of een huisgemeente, je hebt elkaar nodig.

Ik zie vanuit de statistieken dat het in orthodox protestantse en Evangelische gemeentes er toekomst zit en mijn kind wel contacten in de toekomst kan hebben. In de PKN ervoer ik (ook delend met geloofsgenoten), dat het lastiger is om die basis te geven, door de vergrijzing. Daarom verraste mij de uitkomst van het onderzoek, waarin staat dat de kerken van de PKN niet of nauwelijks kwa kerkbezoek afneemt. Dat stemde me positief.

Ik vind het mooi om te lezen. Jouw reactie komt op mij over, alsof het vreemd is dat ik dat vindt.

Ook komt de vraag of het geloven in een persoonlijke God door 51 procent van de PKN leden wel wat zegt vreemd op mij over, aangezien in het artikel het ietsisme waar je het over had al niet daar onder geschaard wordt.

Je had ook nog het cijfer 77 procent dat in de goddelijkheid van Jezus geloofd, onder de PKN.

Dat is een vager getal, vanwege dat niet al die genen in een persoonlijke God geloofd.

Voor mij zegt het wel dat de PKN voor ongeveer de helft nog tot op een zekere hoogte orthodox geloofd.

Ja, de andere helft niet nee. Maar zoals een dominee het bij ons zei: " ik kom niet voor zij die niet komen, maar voor hen die wel komen."

Je moet altijd je zegeningen tellen. Één voor één. Als de kerk die over blijft geestelijk groei zal tonen, komen er ook wel weer verloren schapen terug. In de Bijbel lezen we echter dat het nooit de meerderheid van de bevolking kan zijn.

Ik zou me juist zorgen maken, als haast heel het volk in de kerk zit. Als dat zo zou zijn, dan zou er wat te halen vallen in de kerk. Anders kwamen ze niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De andere weide bedoel je wellicht de andere landen mee?

Eigenlijk bedoel ik daar andere geloven mee en ook een andere manier van geloven.

Daarvan geloof ik ook, dat God er in aan het werk is.

God is aan het werk, waar Zijn Liefde aan het werk is.

Als ex gelovige, vind ik dat je positief reageerd.

Het komt idd nogal eens voor dat ex-gelovigen wat doorschieten in negativiteit.

Zelf heb ik die behoefte niet. Om twee redenen: ex-gelovig betekent voor mij niet dat ik niet meer geloof in een scheppende kracht.

Tweede reden is dat ik wel zie dat voor veel mensen het christendom een bron van inspiratie is en troost.

Het heeft dus zeker waarde.

Zoals ik het lees, ben je dus zelf dus wel iemand die het idee van "scheppende kracht" wel bezig houdt.

Interessant om te lezen ;)

Ben je het ook met me eens, dat het sterven van de kerk wel tegenstrijdig is aan het geloof van de christenen?

Daar kan ik me van alles bij voorstellen.

Ja, voor mij was het een speerpunt van strijd in mijn eigen spirituele zoektocht.

Ik denk daarom dat veel er ook een gewoonte is. Niet zo sterk doorleeft.

Dat denk ik ook.

Voor mij waren er andere problemen waardoor ik ben afgehaakt.

Jammer. Kan ik me goed in denken. Veel kerken kennen problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik blijf je fel van leer vinden, vanaf de eerste reactie.

Dat mag, maar is dat verkeerd?

Ik bespeur echt iets van: "je ziet het verkeerd" en dat maakt het voor mij onaangenaam je reacties te lezen.

Wat je bespeurt zegt iets over jou en ik wil er wel rekening mee houden, maar ben je dan wel op zijn plaats op een forum? Je hebt je daarover ook wel uitgesproken in een privé mail naar mij toe en toch zoek je het conflict zo lijkt het.

Het is wel mooi dat je positieve ervaringen hebt in een huisgemeente.

Dat ging over mijn kinderen. Ik ga naar een geloofsgemeenschap en dat is jou bekend.

Toch bespeur ik in je reactie een afkeer van christenen die kerken bezoeken of Evangelische gemeentes bezoeken. Niet doordat je het zegt, maar tussen de regels door. Ik bespeur het in je manier van reageren.

Ook hier kan ik niets mee. Als we altijd elkaar met modder blijven gooien door te citeren wat er NIET staat dan blijft het iets wat mij aan koffiedik denken. Ik ben toch meer van de concrete feiten en geen gezoek naar dingen met veronderstelde dubbele bodems.

Het artikel is positief over de toekomst van de kleine orthodox protestantse en Evangelische kerken. Daar horen wat mij betreft de huiskerken ook bij. Gewoon tot die groep van 83 procent die het bezoekt. Huiskerken zijn in Nederland vooral Evangelisch of Messiaans van aard. Ik heb zelf een zwager die Messiaanse groepen bezoekt.

Helemaal fijn voor je zwager. Ook met die groepen heb ik niets. En ik kan dat ook verklaren, maar is niet aan de orde.

Hij geloofd trouwens wel in een persoonlijke God, maar niet dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Wel in een zekere mate van goddelijkheid van Jezus. Hij is volgens mij zoekende... ik keur dat echter niet af.

Dat voorbeeld geeft aan dat er dus een mogelijkheid is om te geloven in een persoonlijke God ( wat dat ook is, want ik vind het vaag) en dan niet te geloven in de Godheid van de Zoon en niet te geloven dat de Here Jezus voor onze zonden gestorven is, nou ja voor de zonden van de hele wereld, dat is iets breder. En hij is zoekende? ....

Ik hoop dat hij zal vinden. Jij keurt dat niet af en ik ook niet, maar de Bijbel is daar glashelder over. Dat weet jij toch ook? En of jij en ik het afkeuren maakt toch niet uit.

Ieder mens kan een zekere ontwikkeling nodig hebben.

Zeker, maar hoe bedoel je dat?

In de Bijbel lees ik dat we delen van één Lichaam zijn. Het lichaam van Jezus Christus. We hebben elkaar nodig.

Of je nu in een kerk zit of een huisgemeente, je hebt elkaar nodig.

Mag ik hierop zeggen dat we in eerste instantie Christus nodig hebben in ons leven. En of ik de broeders en zusters echt nodig heb, is nog maar de vraag. Maar we zouden elkaar tot een hand en een voet zijn, maar dat is niet hetzelfde.
Ik zie vanuit de statistieken dat het in orthodox protestantse en Evangelische gemeentes er toekomst zit en mijn kind wel contacten in de toekomst kan hebben. In de PKN ervoer ik (ook delend met leeftijdgenoten), dat het lastiger is om die basis te geven, door de vergrijzing. Daarom verraste mij de uitkomst van het onderzoek, waarin staat dat de kerken van de PKN niet of nauwelijks kwa kerkbezoek afneemt. Dat stemde me positief.

Ik vind het mooi om te lezen. Jouw reactie komt op mij over, alsof het vreemd is dat ik dat vindt.

Ik ben van mening dat ik, gezien mijn eigen kinderen en kleinkinderen duidelijk ben geweest waar de opvoeding in het geloof begint en dat is gewoon 'thuis' . Opvoeden is voorleven en dat kun je niet afschuiven op de maatschappij of de kerk. En als jij er anders over denkt is mij dat prima.

Ook komt de vraag of het geloven in een persoonlijke God door 51 procent van de PKN leden wel wat zegt vreemd op mij over, aangezien in het artikel het ietsisme waar je het over had al niet daar onder geschaard wordt.

Je had ook nog het cijfer 77 procent dat in de goddelijkheid van Jezus geloofd, onder de PKN.

Ik kan mij het cijfer 77 % niet herinneren en dat heb ik ook niet gebruikt, ik vroeg waar die 49 % in geloofden t.o.v. die 51 %.
Dat is een vager getal, vanwege dat niet al die genen in een persoonlijke God geloofd.

Voor mij zegt het wel dat de PKN voor ongeveer de helft nog tot op een zekere hoogte orthodox geloofd.

Ja, de andere helft niet nee. Maar zoals een dominee het bij ons zei: " ik kom niet voor zij die niet komen, maar voor hen die wel komen."

Wat is orthodox geloven?

Je moet altijd je zegeningen tellen. Één voor één. Als de kerk die over blijft geestelijk groei zal tonen, komen er ook wel weer verloren schapen terug. In de Bijbel lezen we echter dat het mooi de meerderheid van de bevolking kan zijn.

Ik zou me juist zorgen maken, al haast heel het volk in de kerk zit. Als dat zo zou zijn, dan zou er wat te halen vallen in de kerk. Anders kwamen ze niet.

Het tellen van mijn zegeningen doe ik dagelijks , daar heb ik geen enkele kerk voor nodig.

Als verloren schapen terugkeren zijn ze niet verloren dacht ik.

In de Bijbel gaat het nooit over een meerderheid, maar altijd over een klein gelovig overblijfsel . Denk aan Noach, aan Lot aan Gideon enz... het was nooit een meerderheid en dat zal het nooit worden.

Wat is er te halen in de kerk dan? Heb je mijn ervaring gelezen van die jongeman? Die de uitverkiezing hoorde prediken in de PKN?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben even kwijt wie je bent, aangezien ik een tijd niet op dit forum ben geweest. Misschien dat je onder een andere naam op een ander forum mij wellicht bekend bent.

Geen idee meer. Sorry :$

De 49 procent van de PKN geloofd niet in de goddelijkheid van Jezus en een persoonlijke God, maar zijn wel lid van de PKN. Een doelgroep dus, voor het evangelie. Een zendingsveld :D

De laatste vraag snap ik niet zo goed.

Ik kan je wel zeggen wat ik aan de PKN heb gehad: veel! Ik heb erin Jezus leren kennen en voor het eerst gehoord dat Hij vandaag nog net zo goed mensen kan genezen van kanker, als vroeger :D

Etc.. etc..

Er zijn daar ook mensen genezen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarvan geloof ik ook, dat God er in aan het werk is.

God is aan het werk, waar Zijn Liefde aan het werk is.

Het goddelijke trekt zich weinig aan van de grenzen die religies eraan willen stellen. Dat is mensenwerk.

Zoals ik het lees, ben je dus zelf dus wel iemand die het idee van "scheppende kracht" wel bezig houdt.

Interessant om te lezen ;)

Ja, het houdt mij zeer bezig.

Ik wil het snappen, doorgronden, beleven, zijn.

Voor mij waren er andere problemen waardoor ik ben afgehaakt.

Jammer. Kan ik me goed in denken. Veel kerken kennen problemen.

Het probleem zat niet in de kerk, maar in de leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

N.a.v. een opmerking van jou Gaitema dat de statistieken je geloof bevestigt wat je nu ontkent las ik een aardige opmerking:

Laat ik het eens over de boeg van het aforisme gooien: als Noach op statistiek had vertrouwd ipv op God, had hij zeker natte voeten gekregen.

Ik ben niet de enige die kritische vragen stelt. Op 2 forums het onderzoek poneren geeft natuurlijk veel werk om iedereen te beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De term: persoonlijke God is een hele evangelische term, waardoor katholieken en pkn-ers weleens anders kunnen antwoorden. Zo blijkt dat bijvoorbeeld een derde van de katholieken bid tot God. Die geloven dus de facto wel in een persoonlijke God, maar vinden de term lastig.

De kerkgang onder katholieken is ongeveer 6% per week en tegen de 20% met enige regelmaat, bij de pkn liggen die cijfers hoger: 18% en bijna 50.

De kleine kerken hebben geen betrouwbare cijfers. dat 80% actief is wil niet zeggen dat er ook een wekelijkse kerkgang is. Amerikaans onderzoek volgend zal het rond de 30 a 40% liggen voor evangelische kerken en orthodxe kerken. Alleen in de bevindelijke kerken ligt dat hoger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben Wilsophie.

Natuurlijk zijn er in de PKN ook mensen genezen, er worden dagelijks mensen genezen en gelukkig maar.

We hebben in Nederland een fantastische zorg wat dat betreft. Ik ben zelf verpleegkundige dus maakte dagelijks genezingen mee. |P

Ooh je bent Wilsophie.

Dan weet ik het ook hoe je het bedoeld.

Jou ken ik langer dan vandaag. Leuk je te zien :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarvan geloof ik ook, dat God er in aan het werk is.

God is aan het werk, waar Zijn Liefde aan het werk is.

Het goddelijke trekt zich weinig aan van de grenzen die religies eraan willen stellen. Dat is mensenwerk.

Mee eens

Zoals ik het lees, ben je dus zelf dus wel iemand die het idee van "scheppende kracht" wel bezig houdt.

Interessant om te lezen ;)

Ja, het houdt mij zeer bezig.

Ik wil het snappen, doorgronden, beleven, zijn.

Interessante zoektocht. Zal vast wat opleveren :)

Voor mij waren er andere problemen waardoor ik ben afgehaakt.

Jammer. Kan ik me goed in denken. Veel kerken kennen problemen.

Het probleem zat niet in de kerk, maar in de leer.

Ook dat... :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
N.a.v. een opmerking van jou Gaitema dat de statistieken je geloof bevestigt wat je nu ontkent las ik een aardige opmerking:
Laat ik het eens over de boeg van het aforisme gooien: als Noach op statistiek had vertrouwd ipv op God, had hij zeker natte voeten gekregen.

Ik ben niet de enige die kritische vragen stelt. Op 2 forums het onderzoek poneren geeft natuurlijk veel werk om iedereen te beantwoorden.

Valt wel mee hoor, want zo druk is forumland niet meer :)

Ik geloof inderdaad niet dat we zullen eindigen als slechts één gezin op een ark.

Ik geloof in de opname van velen te gelijk, na de laatste Opwekking. In die Opwekking zullen vooral de gevestigde kerken een grote opleving kennen en de huiskerkbewegingen. Ook de charismatische wereld nog steeds, maar in de schaduw van de anderen. Simpelweg, omdat de gevestigde kerken en de huiskerkbeweging bepaalde mensen weet te bereiken, voor wie de charismatische wereld een drempel te ver is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De term: persoonlijke God is een hele evangelische term, waardoor katholieken en pkn-ers weleens anders kunnen antwoorden. Zo blijkt dat bijvoorbeeld een derde van de katholieken bid tot God. Die geloven dus de facto wel in een persoonlijke God, maar vinden de term lastig.

De kerkgang onder katholieken is ongeveer 6% per week en tegen de 20% met enige regelmaat, bij de pkn liggen die cijfers hoger: 18% en bijna 50.

De kleine kerken hebben geen betrouwbare cijfers. dat 80% actief is wil niet zeggen dat er ook een wekelijkse kerkgang is. Amerikaans onderzoek volgend zal het rond de 30 a 40% liggen voor evangelische kerken en orthodxe kerken. Alleen in de bevindelijke kerken ligt dat hoger.

Dat zijn nog mooiere cijfers. Dank je Henkjan37. :)

Het geloof, raakt de mens niet zomaar kwijt.

Dat blijkt uit deze cijfers.

Er zijn altijd mensen die het blijft trekken.

Al is het dan niet altijd wekelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante zoektocht. Zal vast wat opleveren :)

viewtopic.php?f=17&t=30884

Hier heb ik er wat over geschreven.

Een heel mooi stuk. Diepe wijsheid.

Ik ben het eens met de inhoud. Er was, is en zal zijn.

Ik geloof ook dat we een oorsprong hebben, die we in de verkeerde keuzes zijn kwijt geraakt.

Dat het een kwestie is, van een terugkeren naar huis. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Bonjour, het onderscheid tussen Christelijk onderwijs en Openbaar onderwijs is eigenlijk een heel apart hoofdstuk. Er is heel veel veranderd binnen voorschriften om je kind naar een Chr. of Openbare school te sturen. Mijn kleinkinderen zaten in Rotterdam/Beverwaard op school en zowel de Chr.. als de Openbare school werd voornamelijk bezocht door allochtonen die Islamitisch waren. Op de Chr. school was het suikerfeest even belangrijk als het Kerstfeest maar eigenlijk nog belangrijker.

Dus wat je vroeger meekreeg op de Chr. school qua Psalmversje leren en Bijbelverhalen beluisteren is daar niet meer aan de orde.

Ik woon op de Bijbelbelt en daar zijn er nog speciale Reformatorische scholen waar men op koningsdag op het schoolplein nog alle vaderlandse liedjes zingt met tenslotte ons volkslied.

De laatste toevoeging doe ik n.a.v. mijn eerdere post betr. God, Nederland en Oranje.

Overigens zijn er nog strenge voorschriften op die reformatorische scholen qua kleding.

Wat mij het meeste opviel van het antwoord was dat dus voor jonge kinderen het geloof al niet meer vanzelfsprekend is. Of ze nu via school tot een andere mening komen dan hun ouders of via andere informatie die ze krijgen, maakt mij niet zoveel uit. Waarschijnlijk zijn kinderen vooral in gemende gebieden erg vatbaar voor andere meningen dan die van hun ouders en is dat op de Bijbelbelt minder. Maar ik denk dat ook in die gebieden dit proces op een bepaald moment op gang komt.

Een mediaspektakel als de Passion kan nog wel grote aantallen op de been brengen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de boodschap serieus nemen, ook al zien ze hem 5 keer op tv.

De kerk in China groeit, krimpt niet beste.

Een miljoen chineschen was christen voor de revolutie van de jaren tachtig. Nu zijn het er ongeveer rond om en nabij 100 a 150 miljoen. Rond 30 miljoen van de drie zelfkerk (de staatskerk) geloof ik. De ondergrondse kerken is gissen geblazen, blijkt uit onderzoeken. De schattingen gaan uit vanaf 60 miljoen huiskerkleden en 10 miljoen RKK leden, ongeveer. Mensen keren het atheïsme daar de rug toe. Ook andere religies doen het daar goed.

Ik zeg ook niet dat de kerk niet groeit, ik zeg dat de mensen niet het atheïsme de rug toekeren maar de oude Chinese religies.

Verder hebben de christenen in China het geluk dat buitenlandse websites geblokkeerd worden. Dat maakt het voor hun veel lastiger om op de sites terecht te komen die zeer kritisch tegenover het christendom staan. (Misschien eens freethinker.cn oprichten :D )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben Wilsophie.

Natuurlijk zijn er in de PKN ook mensen genezen, er worden dagelijks mensen genezen en gelukkig maar.

We hebben in Nederland een fantastische zorg wat dat betreft. Ik ben zelf verpleegkundige dus maakte dagelijks genezingen mee. |P

Ooh je bent Wilsophie.

Dan weet ik het ook hoe je het bedoeld.

Jou ken ik langer dan vandaag. Leuk je te zien :D

Ja dat is zeker leuk, ik had je in een ander topic apart begroet, wellicht over het hoofd gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
N.a.v. een opmerking van jou Gaitema dat de statistieken je geloof bevestigt wat je nu ontkent las ik een aardige opmerking:
Laat ik het eens over de boeg van het aforisme gooien: als Noach op statistiek had vertrouwd ipv op God, had hij zeker natte voeten gekregen.

Ik ben niet de enige die kritische vragen stelt. Op 2 forums het onderzoek poneren geeft natuurlijk veel werk om iedereen te beantwoorden.

Valt wel mee hoor, want zo druk is forumland niet meer :)

Ik geloof inderdaad niet dat we zullen eindigen als slechts één gezin op een ark.

Ik geloof in de opname van velen te gelijk, na de laatste Opwekking. In die Opwekking zullen vooral de gevestigde kerken een grote opleving kennen en de huiskerkbewegingen. Ook de charismatische wereld nog steeds, maar in de schaduw van de anderen. Simpelweg, omdat de gevestigde kerken en de huiskerkbeweging bepaalde mensen weet te bereiken, voor wie de charismatische wereld een drempel te ver is.

Nee forumland is aardig uitgestorven. Ik geloof ook in de opname van velen tegelijk. Over een opwekking weet ik niet zo veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In die Opwekking zullen vooral de gevestigde kerken een grote opleving kennen.

Een soort laatste reformatie?

Eentje, waarbij Jezus zelf de revolutie begint. Die revolutie is al begonnen. Die Opwekking ook.

De opwekking vindt overigens in ieders hart plaats. Daar waar Jezus woont.

Link naar bericht
Deel via andere websites
N.a.v. een opmerking van jou Gaitema dat de statistieken je geloof bevestigt wat je nu ontkent las ik een aardige opmerking:

Ik ben niet de enige die kritische vragen stelt. Op 2 forums het onderzoek poneren geeft natuurlijk veel werk om iedereen te beantwoorden.

Valt wel mee hoor, want zo druk is forumland niet meer :)

Ik geloof inderdaad niet dat we zullen eindigen als slechts één gezin op een ark.

Ik geloof in de opname van velen te gelijk, na de laatste Opwekking. In die Opwekking zullen vooral de gevestigde kerken een grote opleving kennen en de huiskerkbewegingen. Ook de charismatische wereld nog steeds, maar in de schaduw van de anderen. Simpelweg, omdat de gevestigde kerken en de huiskerkbeweging bepaalde mensen weet te bereiken, voor wie de charismatische wereld een drempel te ver is.

Nee forumland is aardig uitgestorven. Ik geloof ook in de opname van velen tegelijk. Over een opwekking weet ik niet zo veel.

Die is al begonnen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben Wilsophie.

Natuurlijk zijn er in de PKN ook mensen genezen, er worden dagelijks mensen genezen en gelukkig maar.

We hebben in Nederland een fantastische zorg wat dat betreft. Ik ben zelf verpleegkundige dus maakte dagelijks genezingen mee. |P

Ooh je bent Wilsophie.

Dan weet ik het ook hoe je het bedoeld.

Jou ken ik langer dan vandaag. Leuk je te zien :D

Ja dat is zeker leuk, ik had je in een ander topic apart begroet, wellicht over het hoofd gezien.

Ja :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid