Spring naar bijdragen

Chatten geeft hechtere vriendschap


Chatten geeft hechtere vriendschappen  

  1. 1. Chatten geeft hechtere vriendschappen

    • Mee eens
      22
    • Niet mee eens
      8
    • Geen mening
      6


Aanbevolen berichten

Quote:
AMSTERDAM - Jongeren die op internet veel met leeftijdgenoten communiceren hebben hechtere relaties met hun vrienden dan de jeugd die dat niet doet. Dat is volgens hoogleraar P. Valkenburg van de Universiteit van Amsterdam het opvallende resultaat uit een woensdag gepresenteerd onderzoek dat ze uitvoerde onder 816 middelbare scholieren.

Van de jongeren tussen 10 en 17 jaar gebruikt 84 procent het internet voor communicatiedoeleinden. Als ze online zijn, chatten ze gemiddeld ongeveer een uur. Dat doen ze bijna altijd met leeftijdsgenoten die ze al kennen.

Bron:

Dit kwam ik tegen op de nieuwssite bij de bronvermelding.

Iedereen, oud en jong, heeft zijn/haar mening over de stelle opmars van i-net (forums en het chatten). Er zijn zowel positieve als negatieve argumenten in de afgelopen jaren door de media naar buiten gebracht.

Stelling:

Jeugd heeft hechtere vriendschappen door chatten en forumen op internet

Graag jullie mening en beargumenteren waarom je zo denkt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het er niet mee eens.

Ik denk niet zozeer dat je hechtere vriendschappen DOOR het chatten krijgt.

Wat ik denk dat het een bepaald soort groep is die veel chat.

Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat mensen die veel chatten ook sociaal zijn. En ik denk dat sociale mensen vaak hechtere vriendschappen hebben.

Je hebt ook mensen die chatten omdat ze eenzaam zijn. Maar ik denk dat deze groep zoveel kleiner is dan de mensen die gewoon gezellig graag met vrienden en vriendinnen chatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, leuk dat jullie zo snel reageren smile.gif

Ik ben zelf van mening dat door het chatten via msn of een forum zoals deze (ook een vorm van chatten knipoog_dicht.gif) mensen elkaar wel leren kennen doordat ze stukken opener zijn en daardoor ook met bepaalde personen hechtere vriendschappen opbouwen.

Vroeger was het t cafe of de voetbalclub, nu de MSN-schermpjes knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is msn wel handig omdat veel mensen gewoon te ver weg wonen om 'live' mee om te gaan.

Telefoneren is beetje duur dus kom je snel bij MSN uit, eventueel met microfoon en webcam.

Je kan wel veel van elkaar te weten komen op MSN maar echt leren kennen kan pas in real-life.

Wat wel handig is van MSN dat je echt tegen een persoon praat, vaak als je het over prive dingen wilt hebben doe je dat toch minder snel omdat er andere mensen bij zitten die je niks wilt vertellen.

Wat voor mij een goede reden is om MSN te gebruiken is dat er altijd wel iemand is die met je mee wilt denken over Bijbelstudies of ook dingen wil helpen uitzoeken als je vragen hebt over iets.

Ik gebruik MSN niet puur voor koetjes en kalfjes praat, maar daar ben ik ook niet vies van. smile.gif

Als ik kon kiezen tussen met iemand op MSN praten of in het echt dan ga ik toch voor het laatste.

MSN is gewoon een communicatie middel, net zoals telefoon, email, brieven, uiteindelijk moet je toch echt met diegene omgaan wil je hem of haar leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met chatten kun je wel heel goed in contact komen met mensen, het is toch wat makkelijker dan in real life. Je kunt over je woorden nadenken en niemand leest het gesprek. Het kan best een goed begin zijn van een vriendschap!

Ik hou er zelf niet van om met mensen te msnen die ik of helemaal niet ken, of al heel goed ken. Voor mij is het puur een middel om met mensen bij te praten die ik in het echt niet zo veel kan spreken, maar dat wel zou willen. 'Bij gebrek aan beter' dus.

Ik kan er helemaal niet tegen om iemand heel veel op msn te spreken en in het echt nooit. Dat vind ik echt zo krom. Als je het in woorden goed met iemand kunt vinden, wil je die toch in het echt ook meemaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf ben helemaal niet zo dol op chatten en heb dan ook geen MSN of ICQ. Dit omdat ik van eenvoud hou en mensen liever in het echt zie. Digitaal hou ik het ook bij mailen, geen dertig communicatievormen voor mij (ik heb zelfs geen mobieltje! big-smile.gif). Bovendien zit er bij mij ook een filosofie achter.

Als je met elkaar chat, dan denk je minder na over je woorden, want zo'n gesprek gaat vrij snel. Daardoor gooi je er weleens dingen uit die je niet zo bedoeld. Maar ja, het is alleen maar tekst, dus die ander kan het heel anders opvatten dan jij. Als je met elkaar mailt, dan verloopt de communicatie iets trager, waardoor je al wat meer nadenkt over je mailtje, voordat je op verzenden klikt.

Rare gedachte? Nee. Stel je zou elkaar alleen nog maar brieven kunnen sturen die per paard en wagen worden verstuurd. Het duurt dan 6 weken voordat je brief aankomt en het is niet zo heel goedkoop. Dan denk je dus wel 10 keer na voordat je een zin opschrijft, want verbeteren kan niet meer als je hem eenmaal hebt verstuurd. De communicatie verloopt heel traag, dus je zegt in een brief zo veel mogelijk en je zegt het zo goed mogelijk.

Bij chatten is die traagheid er niet meer, dus je denk veel minder snel na over je woorden. Waardoor je dingen dus fout kunt zeggen en ze dus fout overkomen. Nu kun je sneller herstellen, maat toch... Dan liever een echt gesprek, waarvoor je moet afspreken, zodat je dus niet met onbetrouwbare, anonieme personen babbelt. Je hebt degene voor je en je kunt veel beter communiceren.

80% van communicatie bestaat uit non-verbale communicatie, dus lichaamstaal. Die 80% valt weg bij chatten of mailen. Kun je nagaan wat een gemis dat is. En smiley's kunnen ook niet alles oplossen. Daarom hou ik het bij mailen en praten via dit forum. Dat gaat iets trager, waardoor je beter nadenkt over je schrijven.

Of chatten vriendschappen versterkt? Hoeft niet per se. Ze worden er eerder vluchtiger door en... je hebt elkaar niks meer te vertellen als je elkaar in het echt ontmoet. En waarom zou je elkaar dan nog ontmoeten? Bovendien zul je nooit echt mensen leren kennen met het chatten. Zodra je namelijk een chat-vriend in het echt ontmoet, begint het leren kennen weer helemaal opnieuw. Je ontmoet elkaar dus weer als vreemden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb echt heel goeie vriendschappen via fora en/of msn gekregen. Op een een of andere manier praat je makkelijker met elkaar. Ik vind het makkelijker om via een schermpje met mijn vriendinnen te praten dan wanneer ik op school ben.

Oke, het zijn andere vriendachppen dan IRL, maar een van mijn beste vriendinnen heb ik wel via internet ontmoet. En w kunnen ook IRL echt supergoed met elkaar opschietenbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 14:33:30 schreef Oogje het volgende:

Daarom hou ik het bij mailen en praten via dit forum. Dat gaat iets trager, waardoor je beter nadenkt over je schrijven.

Sjaloom Sheepie,

Zie hier dat ik niet inconsequent ben. Via het forum is indirekter, want je kan er uren over doen om te reageren in een topic en met chatten is dat niet echt zo. En je zegt het zelf al: het is slow-chatten. Capiche? knipoog_dicht.gif

En wou je me anders in het echie ontmoeten? Zou ik niet doen als ik jou was... puh2.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zucht... altijd een weerwoord. boosrood.gifknipoog_dicht.gif

Je KAN er idd uren over doen om te reageren. Maar dat doe je echt niet altijd ofzo. Net of iedereen zijn woorden eerst een uur lang zit te overdenken.

Maar we raken offtopic. smile.gif

Ontopic:

MSN is ook gewoon handig voor als je iemand even iets wilt vragen ofzo. Je hoeft niet altijd urenlange gesprekken te houden.

Maar zoals ik al zei; het is voor mij echt 'bij gebrek aan beter.' Ik vind het echt niet onwijs leuk om met mijn vriend te msnen of te bellen bijvoorbeeld. Ik zie hem liever in het echt.

Daarentegen is het juist wel weer leuk dat je mensen met wie je niet zo snel iets afspreekt, wel makkelijk eens even iets kunt vragen of zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hai allemaal,

Tja msn en forums... er zijn voordelen en nadelen...

Als ik geen internet had, was ik mijn vriend niet tegen gekomen, hoewel dan misschien wel op een andere manier...

Het brengt je met mensen in contact. Eerst vond ik dat heel leuk en stond mijn msnlijstje aardig vol... Inmiddels is die lijst aardig leeg omdat ik msn een stuk minder leuk vind. Daar heb ik verschillende redenen voor... Msn is toch wel verslavend denk ik, afstandelijk en kan je niet die arm om je schouders geven die in real live wel gegeven kan worden.

Ik vind msn wel handig als ik kijk naar nijn functie als moderator. Op die manier kan ik makkelijk overleggen en onderwerpen bespreken.

Quote:
oogje: 80% van communicatie bestaat uit non-verbale communicatie, dus lichaamstaal. Die 80% valt weg bij chatten of mailen. Kun je nagaan wat een gemis dat is. En smiley's kunnen ook niet alles oplossen. Daarom hou ik het bij mailen en praten via dit forum. Dat gaat iets trager, waardoor je beter nadenkt over je schrijven.

Ben ik het zeker wel mee eens....

Msn is gewoon een medium die ook veel verkeerd kan over laten komen op de ander... De afgelopen tijd heb ik ook gemerkt hoe makkelijk je de ander verkeerd begrijpt, dat is ook een rede dat msn een stuk uitgedund is... Steeds alles uit moeten leggen omdat de ander mij verkeerd begrijpt, dan heb ik liever in real live mensen om me heen...

liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom,

Chatten betere vrienden? Wel het heeft een voordeel, maar grotere nadelen. Achter je pc kan je doen zoals je zou willen zijn, niet zoals je werkelijk bent. Internet is een grote virtuele wereld op alle mogelijke manieren. Chatten kan leuk zijn en je kan iemand zeker op een bepaalde manier leren kennen, maar direct persoonlijk contact doet vele malen meer.

Quote:
Johnm:
Jeugd heeft hechtere vriendschappen door chatten en forumen op internet

Nee, want de sociale vaardigheden in het "echte" sociale leven lijden hieronder. Daarom is het elkaar kennen via chat nog geen garantie voor het elkaar kennen in levende wijze.

Quote:
Starlight:
Ik denk niet zozeer dat je hechtere vriendschappen DOOR het chatten krijgt.

Wat ik denk dat het een bepaald soort groep is die veel chat.

Precies en de groep die veel chat is meestal tussen de 11-20 jaar. Na de twintig vergen andere activiteiten, zoals studie en studentleven veel meer energie en tijd.

Quote:
Oogje:
80% van communicatie bestaat uit non-verbale communicatie, dus lichaamstaal. Die 80% valt weg bij chatten of mailen. Kun je nagaan wat een gemis dat is. En smiley's kunnen ook niet alles oplossen. Daarom hou ik het bij mailen en praten via dit forum. Dat gaat iets trager, waardoor je beter nadenkt over je schrijven.

Precies en binnen de virtuele wereld ontbreekt dat dus, iets waar ikzelf bewust ook veel waarde aan hecht. Het voornaamste gebrek aan virtuele communicatie is juist de toonzetting en de houding die iemand erbij geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo ervaar ik dat elke keer weer niet. Maar dat is waarschijnlijk persoonlijk. Internet ontbeert alle goede mogelijkheden om diepgang te creeëren vind ik. Diepgang komt niet eerder op msn, maar later bij mij.

Dit omdat je het meest belangrijke bij communicatie mist, namelijk de non-verbale communicatie. Diepgang in een gesprek komt misschien in verhouding wat sneller op gang, maar doordat er een vertraging zit in de handeling lezen / versturen / lezen versturen kan je niet adequaat reageren op de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid