Spring naar bijdragen

Chatten geeft hechtere vriendschap


Chatten geeft hechtere vriendschappen  

  1. 1. Chatten geeft hechtere vriendschappen

    • Mee eens
      22
    • Niet mee eens
      8
    • Geen mening
      6


Aanbevolen berichten

Ik ben het in grote lijnen met Michiel en Oogje eens. Dus al die argumenten ga ik niet weer herhalen in mijn mening.

Ik zet er alleen een hele grote MAAR bij...(aangezien ik ondanks alle punten die zij noemen wel voorstander ben van MSN)

Vrienden die ik niet regelmatig zie, omdat ze ver weg wonen heb ik op mijn MSN staan. Op deze manier houd ik contact met ze, contact dat zonder MSN waarschijnlijk snel zou verwateren. Hierdoor blijf ik op de hoogte wat hen bezig houd en blijven zij op de hoogte wat mij bezig houd. Daarnaast spreek ik natuurlijk wel met ze af in real life, maar omdat dat gewoon maar een paar keer per jaar kan, vind ik het fijn om via MSN bij te kletsen. Maar ik vergelijk MSN dus eigenlijk een beetje met mijn telefoon. Toen ik nog geen internet had, belde ik enorm veel met mensen. Nu ik internet heb ben ik gezien de kosten dus met die mensen gaan MSNen.

Een ander goed voorbeeld vind ik het contact met mede users van credible. Aangezien een aantal daarvan verweg wonen en het gewoon niet haalbaar is even langs te gaan voor een goed gesprek, maar sommige dingen wel fijn zijn persoonlijker uit te spreken ipv op het forum te posten, heb ik veel credible users in mijn MSN staan.

En als ik mijn MSN toch heb aanstaan, gebruik ik het ook voor afspraken te maken, over het algemeen afspraken te maken voor een real life onmoeting smile.gif Iemand die ik bijvoorbeeld regelmatig aanspreek op MSN is mijn moeder. Gewoon om even te vragen of het uitkomt dat ik morgen kom eten. Scheelt weer een telefoontje en kan tegelijkertijd terwijl ik in gesprek ben met iemand anders, reuze handig!

Maar over het algemeen heb ik dus geen mensen in mijn MSN die ik nauwelijks ken en voer ik geen super persoonlijke gesprekken om de vriendschap te verstevigen. Dat kan ik niet op MSN, daar heb ik real life voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

(dit topic kwam ik tegen terwijl ik iets anders zocht, misschien kan het nog wel een aardig tweede leven leiden in een ander subforum knipoog_dicht.gif )

Ik ben het eens met de stelling, mits je gaat voor de en/en benadering. Elk medium, dus ook de IRL communicatie heft z'n voor- en nadelen. Ook is het zo dat elk medium door z'n verschillende aard een nét iets andere manier van communiceren vraagt. Als je alle vormen een beetje weet te combineren, dan leer je iemand sneller kennen, omdat je ook iemand sneller kan 'inschatten'. Maar dan zit het dus echt wel in de combinatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

MSN is voor mij tweede keus. Vrienden die ik (bijna) dagelijks zie spreek ik op msn niet tot nauwelijks, en dan vaak alleen oppervlakkig. Maar met de groep vrienden die ik minder vaak zie, van 1x per week tot 'nog nooit gezien, moet écht een keer gebeuren widegrin.gif' MSN ik veel en diepgaand. Uit noodzaak ja, want bellen is een stukje duurder én ik ben niet zo'n held in bellen. Dus in die zin geeft chatten wel een hechtere vriendschap, hoewel ik toch liever IRL heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wilde net gaan vragen welke flapdr... dit topc nou weer gekickt had, maar goed...

Ik heb gestemd op niet waar alhoewel msn ook wel makkelijk is als je bijvoorbeeld wil kletsen met een vriend(in) aan de andere kant van de wereld.

ik vind het echt onzin om MSN e gebruiken terwijl je je buurman bwvs kunt horen tikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk, lastig lastig onderzoek want; Wat is dan de defintie van 'vriendschap', wanneer 'ken' je iemand en wat is sociaal contact? Ken ik iemand als ik die persoon al eerder ontmoet heb via internet? Want ik neem toch aan dat niemand een msnlijst heeft met alleen maar willekeurige adressen. Die adressen komen er op een manier in, maar hoe is dan de vraag?

Als ik kijk naar mijn msn staan daar vrienden in die ik al kende voordat ik met ze ging chatten, maar ook vrienden met wie ik in eerste instantie chatte, maar daarna pas bevriend meer raakte.

Zo heb ik eens een gesprek gehad met iemand die soms zelfs zijn werk af zei om World of Warcraft te gaan spelen. Hij speelde soms wel 15 uur per dag of meer. Ik bracht daar tegenin dat me dat zeer ongezond leek voor de sociale contacten. Maar hij wierp er weer tegen in dat hij juist daar veel sociale contacten had. Door het online te spelen, had hij de mogelijkheid om met mensen te communiceren over de hele wereld. Mensen die hij in het 'echte' leven anders nooit was tegen gekomen. Hij chatte met sommigen van hem dagelijks, besprak alles met hen, noemde dat zijn vrienden.

En hoeveel mensen, vooral jongeren, zie je dat ze via profielenpagina's en chatboxen elkaar leren kennen, daar hun hart uitstoren en ieder msn-gesprek standaard afsluiten met HVJ? Voor hun is dat vriendschap, terwijl een ander het misschien ziet als prettig tijdsverdrijf.

Dus vandaar dat ik zeg: Lastig om hier een mening over te geven, aangezien de definities de uitkomst van het onderzoek bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid