Spring naar bijdragen

Twijfel en angst


Aanbevolen berichten

De laatste tijd heb ik veel angst voor de dood en om dood te gaan. Er niet meer zijn. Ik twijfel ook veel over het bestaan van God. Ik probeer dit op te lossen met bidden. Maar mijn angst blijft. Hebben jullie nog tips? Ik heb het nog nooit zo extreem gehad. 's avonds lig ik gewoon te trillen in mijn bed van angst. Ook overdag zit ik niet lekker in mijn vel.

Ik heb geprobeerd te bidden, zingen maar de angst blijft gewoon zitten. Ik weet dat het tussen mijn oren zit maar ik kan de gedachte niet weglaten. Ik kan mijn angst niet precies omschrijven.

Er over te praten met mijn ouders lukt niet. het maakt mij alleen maar banger. Om te kunnen slapen ga ik lezen of filmpjes kijken op mijn mobiel. Om mij af te leiden.

Help mij

Link naar bericht
Deel via andere websites

angst voor de dood is een belangrijk aspect waardoor het leven juist minder gaat. iedereen gaat dood... Als je tot de doelgroep van dit prikbord behoort zou dit nog een hele tijd kunnen zijn. let er ook op dat zelfs in je slaap je niet volledig van de kaart bent, je droomt namelijk, dus het lijkt erop dat je nooit bestaansloos wordt.

Antoon Vergote stelde ooit dat juist uit de vertwijfeling over God hij het geloof vond, dus ook twijfelen is niet zo abnormaal, maar probeer om je niet te wentelen in die vertwijfeling, want dan kan het fout gaan.

Wat je er juist aan kunt doen, weet ik echter niet... Ik zou inderdaad zeggen om veel over de bijbel te lezen, waar zit je juist mee in je vertwijfeling, hoe kunnen we die terug meer zeker maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel vervelend dat je zo bang bent.

Vooral omdat het ook twijfel oproept.

Zelf herken ik het wel dat als ik angst heb dat ik ook aan alles ga twijfelen.

Hoe je stopt met piekeren weet ik niet, want ik denk dat het voor iedereen verschillend is.

Voor mij helpt het wel om juist creatieve dingen te doen (waar ik niet te veel over hoe na te denken) voordat ik ga slapen. Vooral als ik aan het piekeren ben.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De laatste tijd heb ik veel angst voor de dood en om dood te gaan. Er niet meer zijn. Ik twijfel ook veel over het bestaan van God. Ik probeer dit op te lossen met bidden. Maar mijn angst blijft. Hebben jullie nog tips? Ik heb het nog nooit zo extreem gehad. 's avonds lig ik gewoon te trillen in mijn bed van angst. Ook overdag zit ik niet lekker in mijn vel.

Toen ik ik een jaar of veertig was, alweer vijfendertig jaar geleden, heb ik ook een korte tijd, ik dacht een dag of vijf, doodsangst gehad. Behoorlijk heftig en moeilijk te omschrijven, gelukkig ging het na die dagen weer weg en heb ik er nooit meer last van gehad.

Ik hoop dat dit voor jouw ook geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ 20robin1

Twijfel verward soms is mijn ervaring, zeker als je ervoor standvastig in je geloof stond.Maar je kunt het ook positief bekijken, het laat je misschien nadenken en bewust maken in wat je gelooft. De eerste schrik gaat wel over, probeer je te ontspannen. Angst verlamd, zeker als het een angst voor de hel is. Is dat bij jou het geval?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hebben jullie nog tips? Ik heb het nog nooit zo extreem gehad. 's avonds lig ik gewoon te trillen in mijn bed van angst. Ook overdag zit ik niet lekker in mijn vel.

Help mij

Ik zou even bij je huisarts langs gaan.

Angsten kunnen heel andere oorzaken hebben.

Zeker als je er ook van gaat trillen.

Daarbij.

Als stress heftig is gaat het zich lichamelijk vertalen.

De oorzaak van je angsten kan heel ergens anders liggen.

Wat te denken van diverse onzekerheden in dit leven, waar je moeilijk mee om kunt gaan?

Je gaat dan denken aan de dingen, waar je het meest mee bezig bent en dat is nu misschien de dood.

Is in de afgelopen tijd iemand in je omgeving dood gegaan of is er iemand misschien ernstig ziek?

Maar dat wil niet zeggen dat er geen andere dingen moeilijk zijn voor jou op dit moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
@ 20robin1

Twijfel verward soms is mijn ervaring, zeker als je ervoor standvastig in je geloof stond.Maar je kunt het ook positief bekijken, het laat je misschien nadenken en bewust maken in wat je gelooft. De eerste schrik gaat wel over, probeer je te ontspannen. Angst verlamd, zeker als het een angst voor de hel is. Is dat bij jou het geval?

Nee dat is niet zo, het gaat nu al wel beter. Maar ik ben niet bang dat ik in de hel kom. Ik probeer me altijd te kalmeren door na te denken wat god allemaal heeft gedaan en dat hij ook echt bestaat. Bijvoorbeeld als je denkt aan het menselijk lichaam, en de natuur. Dat stelt me gerust en dan kan ik makkelijk slapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid