Spring naar bijdragen

'Niet gelijkvormig aan deze wereld.'


Aanbevolen berichten

We kennen allemaal de passage uit de bijbel die aangeeft dat we 'niet gelijkvorming aan deze wereld moeten zijn'.

1 Wat wordt er gezien als gelijkvormigheid aan de wereld? Hoe ver gaat dit?

2 Als wij de wereld te bereiken hebben met het evangelie, maar niet gelijkvormig aan de wereld mogen zijn, hoe bereiken we ze dan? Het klinkt mij wat tegenstrijdig.

3 Is er een verschil tussen niet gelijkvormig zijn aan de wereld, en wereldvreemd zijn? Zo ja, waar ligt dit verschil?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de praktijk betekent dit dat christenen uiteindelijk ook alles accepteren wat niet-christenen als 'goed' accepteren, maar dan 30 jaar later. :|

Maar zonder gekheid, goede vragen, ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.

Ik vraag me daarnaast af waarom je je goede boodschap zo zou moeten verpakken dat mensen het willen accepteren? Ik bedoel, de boodschap op zich zou toch al zo goed moeten zijn dat mensen het willen hebben, of niet? Waarom willen mensen er dan toch niet aan zonder aantrekkelijke verpakking? En willen de mensen dan alleen de verpakking en nemen ze de inhoud voor lief? Lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
]We kennen allemaal de passage uit de bijbel die aangeeft dat we 'niet gelijkvorming aan deze wereld moeten zijn'.

ja

1 Wat wordt er gezien als gelijkvormigheid aan de wereld? Hoe ver gaat dit?

Je doelen liggen niet in deze wereld uiteindelijk. Je hoop en vertrouwen liggen buiten de wereld.

2 Als wij de wereld te bereiken hebben met het evangelie, maar niet gelijkvormig aan de wereld mogen zijn, hoe bereiken we ze dan? Het klinkt mij wat tegenstrijdig.

Je bent niet anders dan de Wereld, maar je hebt andere doelen en deels andere waarden. Dus die deel je.

3 Is er een verschil tussen niet gelijkvormig zijn aan de wereld, en wereldvreemd zijn? Zo ja, waar ligt dit verschil?

Ja, dan ben je afgesloten van de Wereld om je heen. Dat mag best ,maar het heeft niks met christendom te maken, zowel christenen als heidenen kunnen wereldvreemd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kort gezegd heb ik de indruk dat 'de wereld' dat gedrag is wat van God los is. Dat wil dus niet zeggen dat wat 'de wereld' doet dus fout is. Als een heiden water drink, geloof ik dat je dat als wedergeboren christen (dat zijn ze doorgaans allemaal met de doop) ook mag doen.

Dus, als je met je 'wereldse vrienden' een wijntje drinkt, prima toch? Als die vrienden vervolgens een satanisch ritueel beginnen, dan is dat wellicht een minder goed idee. Al was het maar omdat we weten hoe dat in X-files afliep. Vooral voor die vrienden trouwens, die te laks waren in het verleden.

Maar ff serieus, 'gelijk aan de wereld' zie ik als de momenten dat je meegaat onder groepsdruk in dingen die tegen je geweten en (ik zou zeggen dus..) je morele kompas ingaan. Wereldvreemd zie ik zelf persoonlijk mensen die zich in isolement begeven uit angst besmet te worden met verkeerde dingen. Niet gezond vind ik persoonlijk.

'De wereld' is denk ik in het NT een polemisch woord voor dat wat afwijkt van zoals God het bedoelt heeft. Dat is dus wat anders dan dat het niet-christen zou betekenen. Ik denk dat er zat christenen dingen gedaan hebben waar God van gruwelt en er niet-christen voor de hemelpoort staan die dingen hebben gedaan waarvan Christus zegt 'dat heb je voor mij gedaan'. Althans dat denk ik zo, en de evangeliën m.i. ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat Wies Moens het uitstekend heeft verwoord:

Scheiding der werelden

Wereld van de valse goden,

van ééndagsmachten, waan en schijn,

ik heb een zwaard gezet tussen mij en u.

Anderen deden zoals ik.

Honderden of enkelen maar?

Niet het aantal zwaarden telt mee,

slechts de kracht van het staal

waaruit zij werden gesmeed.

Wereld, gij dààr,

ik wil uw woordgesnor niet horen,

uw voze vertoning niet zien.

Wat gij vooruitgang noemt, laat me koud.

Ik erken alleen den opgang, versta dit goed:

den op-gang van Mens en Volk.

Ik wijs uw aanpassing af,

die nooit anders is

dan aanpassing-benedenwaarts:

een omlaagdrukken,

van het Eeuwige naar ‘t vergankelijke,

van het Gave naar ‘t ontwrichte,

van het Grote naar de middelmaat. Enzovoort.

Ik walg van de walmen uit uw mengpot,

ademen wil ik in een zuivere lucht.

De platte paden uwer gelijkmaking

zal mijn voet nooit betreden.

Ik huldig mijn God

in de Ordening van het geschapene,

loof Hem in Harmonie

die het verscheidene tezamenbindt.

De enkelen en ik,

wij blijven aan dézen kant.

ieder een wachter bij de schat,

ons toevertrouwd door geslacht na geslacht,

bij de dingen die zijn van altijd:

geworteld in den warmen grond van het leven,

gericht op datgene

wat eindloos het leven overstijgt

Wij zijn de minderheid,

de tegenstand der weinigen,

stil en hardnekkig,

die het brallen van uw menigten

maakt tot een ijdel laweit,

verwaaiend met den wind,

uw faam tot zand

dat wegstuift in zee.

Tussen ons en u staat het zwaard:

kruisvormig ‘t gevest,

de snede vlijmscherp

en de spits een ondoofbare vlam.

Wies Moens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meer praktisch: op dit moment ben ik ondernemer, en werkt mijn vrouw in een leidinggevende positie, en samen harken wij een aanzienlijk bedrag binnen elke maand. Ruimschoots meer dan modaal, om het maar vaag te houden. Dat geeft ons ruimte om leuke dingen te doen, om op vakantie te gaan, om een zwembad in de tuin te zetten, om auto's voor de deur te hebben, etc.

Allemaal heel leuk, heel prettig, heel aangenaam. En heel tijdelijk, heel "wereld-gebonden", heel werelds.

Als alles een beetje mee zit, zullen we binnenkort ons leven radicaal om gooien. Dan gaan we leven op een manier die gezinsleven combineert met communitair leven volgens de evangelische raden: armoede, gehoorzaamheid, kuisheid. Anders gezegd, we zoeken naar mogelijkheden een soort modern monastiek-gezinsleven in te richten met enkele andere gezinnen. Dat is allemaal vanuit de bedoeling wat minder wereld-gebonden te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We kennen allemaal de passage uit de bijbel die aangeeft dat we 'niet gelijkvorming aan deze wereld moeten zijn'.

1 Wat wordt er gezien als gelijkvormigheid aan de wereld? Hoe ver gaat dit?

2 Als wij de wereld te bereiken hebben met het evangelie, maar niet gelijkvormig aan de wereld mogen zijn, hoe bereiken we ze dan? Het klinkt mij wat tegenstrijdig.

3 Is er een verschil tussen niet gelijkvormig zijn aan de wereld, en wereldvreemd zijn? Zo ja, waar ligt dit verschil?

Ik neem aan dat je Romeinen 12 op het oog hebt?:

"12:1 Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u. 12:2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is."

Ik denk dat de tegenstelling die Paulus hier schetst je al wat op een spoor kan zetten: niet "aanpassen aan" maar (Grieks: ἀλλὰ, alla) "vernieuwen"...

Aan de ene kant van de tegenstelling heeft hij het over:

μὴ συσχηματίζεσθε Ï„á¿· αἰῶνι τοÏτῳ - me suschematizesthe tooi aioon toutooi (suschematizesthe: van syn ("samen") en schematizo; is ongeveer: "samen met iets/iemand uiterlijkheden/vorm aannemen"; een zelfde "schema" hanteren...)

en aan de andere kant van het "maar" over:

μεταμοÏφοῦσθαι τῇ ἀνακαινώσει τοῦ νοὸς ὑμῶν - metamorphousthai tèi anakainoosei tou noös humoon; hij heeft het over een "metamorfose" van de nous: het denken...

En dan denk ik dat Paulus hier bedoelt dat men beducht moet zijn om niet in bepaalde aangeleerde denkschema's te blijven hangen, maar mag verwachten dat God dat denken gaat vernieuwen... en vernieuwen... en vernieuwen... en... totdat...

(En dan denk ik opnieuw aan die "'bevindelijke' tekst van Kierkegaard" die ik aanhaalde in een ander topic:

‘Vraag jezelf, en blijf jezelf vragen, tot je het antwoord vindt; want men kan een ding vele malen hebben herkend en hebben erkend, men kan een ding vele malen hebben gewild en hebben beproefd, en toch, pas die diepe innerlijke bewogenheid, pas de onbeschrijfelijke ontroering van je hart, pas die overtuigt je ervan dat de kennis die je deelachtig bent geworden je ook toebehoort, dat geen macht je die kan afnemen; want alleen die waarheid die opbouwt is waarheid voor jou.’

ad 2 wordt dan m.i.: blijf niet hangen in een "gezapig denken dat je het wel weet en de waarheid in pacht hebt, maar treedt een ander "open" tegemoet en laat je ook kritisch bevragen, en zoek oprecht samen naar mogelijke antwoorden... (meervoud)

En als het God behaagt, dan zal Hij zijn Kerk wel laten groeien en bloeien...!!!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als alles een beetje mee zit, zullen we binnenkort ons leven radicaal om gooien. Dan gaan we leven op een manier die gezinsleven combineert met communitair leven volgens de evangelische raden: armoede, gehoorzaamheid, kuisheid. Anders gezegd, we zoeken naar mogelijkheden een soort modern monastiek-gezinsleven in te richten met enkele andere gezinnen. Dat is allemaal vanuit de bedoeling wat minder wereld-gebonden te zijn.

Interessant! Zijn er ook plannen om een (derde) regel te volgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als alles een beetje mee zit, zullen we binnenkort ons leven radicaal om gooien. Dan gaan we leven op een manier die gezinsleven combineert met communitair leven volgens de evangelische raden: armoede, gehoorzaamheid, kuisheid. Anders gezegd, we zoeken naar mogelijkheden een soort modern monastiek-gezinsleven in te richten met enkele andere gezinnen. Dat is allemaal vanuit de bedoeling wat minder wereld-gebonden te zijn.

Interessant! Zijn er ook plannen om een (derde) regel te volgen?

We zijn zoekende daarin. Ik denk dat er een goede kans is dat we vrij dicht tegen de franciscaanse spiritualiteit gaan aankruipen, niet eens zozeer omdat die ons het meeste aanspreekt, maar omdat die het meest lijkt te passen.

We hopen een kloostergebouw in een grote stad te kunnen betrekken, en we zullen afhankelijk worden van wat mensen bereid zijn te geven. Ik neem aan dat je daar wel wat franciscaanse elementen in herkent :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik zal het even tot me laten bezinken, en als ik verder vragen heb kom ik hier weer terug.

Flash Gordon, succes met de stappen die je wilt gaan zetten met je gezin. Ik heb in GA wel een ander topic geopend over de stap die je wilt gaan zetten. Ik hoop je er niet mee aan te vallen, wil daar open dieper op in gaan. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik zal het even tot me laten bezinken, en als ik verder vragen heb kom ik hier weer terug.

Flash Gordon, succes met de stappen die je wilt gaan zetten met je gezin. Ik heb in GA wel een ander topic geopend over de stap die je wilt gaan zetten. Ik hoop je er niet mee aan te vallen, wil daar open dieper op in gaan. :)

Geen zoegen, ik voel me zelden aangevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid