Spring naar bijdragen

Is overdopen een zonde tegen de Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Bij het doopsel ontvangt men de Heilige Geest. (Joh3:6, hand: 19:6). Wanneer iemand zich op volwassen leeftijd opnieuw laat dopen zegt degene daarmee: ik geloof niet dat God zijn Geest in mij is gekomen door genade: IK wil dat zelf besluiten. Daarmee wordt Christus offer verworpen en de Geest ook.

Nu is de Bijbel erg hard over het lasteren van de Geest, immers het verwerpen van Christus dat overdopers doen is te vergeven, maar het lasteren van de Geest niet. Hoe hiermee om te gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Henkjan schreef :

Bij het doopsel ontvangt men de Heilige Geest. (Joh3:6, hand: 19:6). Wanneer iemand zich op volwassen leeftijd opnieuw laat dopen zegt degene daarmee: ik geloof niet dat God zijn Geest in mij is gekomen door genade: IK wil dat zelf besluiten. Daarmee wordt Christus offer verworpen en de Geest ook.

Versta ik u goed ? Bedoelt u iemand die als kind gedoopt is en zich later als volwassene laat herdopen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Henkjan schreef :
Bij het doopsel ontvangt men de Heilige Geest. (Joh3:6, hand: 19:6). Wanneer iemand zich op volwassen leeftijd opnieuw laat dopen zegt degene daarmee: ik geloof niet dat God zijn Geest in mij is gekomen door genade: IK wil dat zelf besluiten. Daarmee wordt Christus offer verworpen en de Geest ook.

Versta ik u goed ? Bedoelt u iemand die als kind gedoopt is en zich later als volwassene laat herdopen ?

Nouja, iemand die zich als kind of volwassene al het sacrament van het doopsel heeft ontvangen en dan besluit dat het over moet, omdat God's genade onvoldoende is en het door zijn of haar persoonlijke keuze moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen is de reden echter dat men het vorige doopsel simpelweg niet als doopsel erkent. Heeft te maken met de visie op het doopsel. Er zijn grofweg drie visies: de katholiek-orthodoxe verlossingsdoop, de protestantse verbondsdoop en de doopsgezinde belijdenisdoop. Die laatste visie sluit kinderdoop dus uit.

Daarbij kan men ook overgieting niet erkennen als doopvorm: men gelooft dan dat het doopsel uitsluitend door onderdompeling kan worden toegediend (hoewel er soms dan wel weer uitzonderingen worden gemaakt voor mensen die om medische redenen niet onder water mogen).

Ook de katholieke kerk erkent niet alle doopsels. Als je bijvoorbeeld als Jehovah's Getuige gedoopt bent, dan zal dat niet als doopsel erkent worden, omdat het WTG niet als christelijke gemeenschap wordt erkend.

Als je als Getuige dus katholiek wil worden, dan zul je ook alsnog gedoopt worden. Dat is dan ook geen herdoop, maar een uniek doopsel.

Het is goed om daar even bij stil te staan voordat je al te harde woorden spreekt over "herdopers."

Waarbij er overigens ook gelovigen zijn die geloven dat je wel degelijk vaker gedoopt kan worden, bijvoorbeeld als je terugkeert na het geloof afgevallen te zijn. Zij doen dus écht aan herdopen en zien het doopsel in dat geval dus meer als hernieuwing van je geloften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk zijn er verschillende visies: het lijkt me hier goed ons te beperken tot de Bijbelse uit handelingen:

1. Tot vergeving van de zonden

2. Waarna je de Heilige Geest ontvangt

3. Voor gelovigen, hun kinderen en allen hier ver vandaan.

Die doop;) Niet de belijdenis of de verbondsdoop dus;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Bij het doopsel ontvangt men de Heilige Geest. (Joh3:6, hand: 19:6). Wanneer iemand zich op volwassen leeftijd opnieuw laat dopen zegt degene daarmee: ik geloof niet dat God zijn Geest in mij is gekomen door genade: IK wil dat zelf besluiten. Daarmee wordt Christus offer verworpen en de Geest ook.

Nu is de Bijbel erg hard over het lasteren van de Geest, immers het verwerpen van Christus dat overdopers doen is te vergeven, maar het lasteren van de Geest niet. Hoe hiermee om te gaan?

Niet alleen in water gedoopt

Romeinen 6 : 3

3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?

Hier komt het begrip "doop" aan de orde. De betekenis van het begrip "doop" is heel eenvoudig. Bij het begrip "doop" denken wij meteen aan water. Dat is echter een misverstand, want het heeft er niets mee van doen en het staat hier ook niet. Men kan weliswaar in water gedoopt worden, maar men kan ook door/in heel wat andere dingen gedoopt worden. In het Nederlands betekent "dopen" zoveel als "onderdompelen". In de Bijbel heeft het echter een veel bredere betekenis. Sommigen maken van dopen zelfs besprenkelen en dat betekent het zeker niet, ook niet in het Nederlands. Heel wat andere vertalingen, met name de Engelse, vertalen deze Griekse uitdrukking "baptiso" helemaal niet. De Engelsen hebben het woord "baptiso" niet vertaald en dus lezen we daarvoor het woord "to baptise". Men heeft het niet vertaald, mede omdat men van mening is dat vertalen met het woord "onderdompeling" niet correct is. Het zou wel kunnen, maar in veel gevallen kan dat helemaal niet. Dat is hier ook zo in Romeinen 6. Er staat namelijk "zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn" en niet "zovelen als wij in de Naam van Christus Jezus gedoopt zijn". Er staat zeker niet "zovelen als wij in water gedoopt zijn". Christus Jezus is geen vloeistof en daarom kan men niet zeggen "zovelen als wij in Christus Jezus ondergedompeld zijn". Daar komt nog bij dat de volgende zinnen spreken over dat wij in de dood gedoopt zijn (vers 3b en 4). De vraag is dan ook wat dat woord nu eigenlijk betekent. Het antwoord staat in vers 5.

Romeinen 6 : 5

5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;

Vers 3 en 4 spreken erover dat wij in Hem gedoopt zijn en vers 5 dat wij "met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods". Daarmee is de betekenis van het woord doop of dopen verklaard. Het betekent één plant worden met, waarbij een plant doorgaat voor een levend organisme, een organische levenseenheid of gewoon eenheid. Er staat nog een andere term voor, namelijk gelijkmaking. Dat zijn twee uitdrukkingen ter verklaring van het woord "doop". Als iets één wordt met een vloeistof, betekent dat dat het ondergedompeld wordt in die vloeistof. Eén worden met iets anders kan ook, maar daar gebruik je het woord "onderdompelen" niet. Het Grieks kent echter slechts één uitdrukking voor "opgaan in", "één worden met" of "onderdompelen in". We zouden 1 Korinthe 10 ernaast moeten leggen. Daar staat dat heel Israël in Mozes gedoopt was. Het volk was namelijk één met Mozes. God verloste Mozes uit Egypte en iedereen die mee wilde kon mee. Dat wil zeggen dat iedereen die met vrijmoedigheid tot Mozes naderde daardoor deel kreeg aan de verlossing van Mozes. De verlossing van Mozes ging in het bijzonder via zijn staf, die een beeld is van de opstanding uit de dood. Het hele volk was gedoopt in Mozes en gedoopt in de wolk. De wolk ging voor hen uit in de woestijn. Wie maar wilde, kon volgen en kreeg deel aan de weg die de wolk ging. En of men nu in Mozes gedoopt was of in de wolk, dat maakte geen verschil. Waar de wolk ging, ging Mozes. Het volk bestond uit degenen die de wolk en dus Mozes volgden. Ze waren trouwens ook gedoopt in de zee. Ze waren inderdaad gedoopt in de zee, maar ze werden niet nat. Ze werden dus niet ondergedompeld in water. Ze werden één met de zee en waren daar waar de zee eigenlijk was of is. Ze gingen erin en er ook direct weer uit. Ze waren gedoopt in Mozes, in de wolk en in de zee, zonder ook zelfs maar besprenkeld te worden.

Doop is éénwording met iets of iemand. Of eventueel ergens doorheen gaan. Ergens in opgaan en er weer uit komen. De grondgedachte is echter "ergens ingaan". Zo zegt 1 Korinthe 12 : 13 dat "wij allen door één Geest tot één lichaam zijn gedoopt". Het gaat hier wederom niet over water. In de daarop volgende verzen staat wat het betekent, namelijk dat wij allen deel hebben aan dat ene lichaam en daarmee één plant geworden zijn met alle leden van de Gemeente, Die één lichaam is. We hebben allemaal deel aan datzelfde lichaam. Het brood 12 : 13 zegt dat wij door één Geest tot één lichaam gedoopt zijn. Dopen heeft dus de betekenis van één worden met, gelijk worden aan, één plant worden met of verbonden worden met. Kortom, het is de uitdrukking van gemeenschap hebben met. Wat in een vloeistof gedoopt wordt, wordt één met die vloeistof. Hetzelfde Bijbelgedeelte zegt niet alleen dat wij door één Geest tot één lichaam gedoopt zijn. Er staat ook dat wij allen drinken aan diezelfde Geest. De gedachte is dat wij allen één Geest in ons ontvangen. Omdat wij dezelfde Geest,

hetzelfde leven in ons allen hebben, horen wij allen bij elkaar tot één lichaam. Wij zijn allen door die Geest doordrenkt. Het betreft dus niet alleen onderdompeling, in de zin dat men in een vloeistof gestopt wordt, zodat de vloeistof moet wijken. De gedachte is dat voorzover het in een vloeistof is, die vloeistof dwars door ons heen gaat. We worden ervan doordrenkt. Het mooiste wordt dat uitgebeeld als men een spons onderdompelt in water. In Romeinen 6 gaat het over dat wij één zijn geworden met Christus. Zoals we van nature in Adam gedoopt zijn door geboorte, zo zijn we door wedergeboorte wat betreft de nieuwe natuur gedoopt in Christus. Wij hebben geen deel aan Adam zegt Romeinen 5, maar wij hebben deel aan Christus. Romeinen 6 zegt eveneens dat wij deel hebben aan Christus, want wij zijn in Hem gedoopt. Wij hebben gemeenschap aan Hem. Hij is in ons. Wij hebben dus deel aan Christus. We hebben deel aan Zijn dood, want we zijn daarin gedoopt. We hebben deel aan Zijn begrafenis en ook aan Zijn opstanding.

Romeinen 6 : 4, 5

4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;

Het gaat hier dus echt niet over doop in water, maar over onze eenheid met Christus

Romeinen 6 : 6

6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

Nu wij met Christus opgewekt zijn, zouden wij de rechtvaardigheid dienen. Doop betekent dus "één worden met". De volgende gedachte sluit hier meteen bij aan.

Matthéüs 20 : 22

22 Maar Jezus antwoordde en zeide: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken, dien Ik drinken zal, en met den doop gedoopt worden, waarmede Ik gedoopt word? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.

Dit gaat ook over Zijn lijden, Zijn dood en Zijn opstanding. Daarmee loopt dit vers volkomen parallel aan Romeinen 6. Het gaat hier om de dood, de begrafenis en de opstanding van Christus. Daarmee zou de Here Jezus Zelf gedoopt worden en volgens Romeinen 6 zijn wij

daar ook in gedoopt. De Here Jezus Zelf zou deel hebben aan lijden, sterven, begrafenis en opstanding en wij zouden daar ook deel aan hebben.

Matthéüs 20 : 23

23 En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met den doop waarmede Ik gedoopt word, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter- en tot Mijn linkerhand, staat bij Mij niet te geven; maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.

Ook hier kan het niet de doop met water zijn, want in water was de Heer al lang gedoopt. Deze uitdrukking spreekt dus van Zijn lijden, sterven en opstanding. De vraag die aan dit vers ten grondslag lag was of de twee discipelen, de zonen van Zebedéüs, later in het Koninkrijk zouden zitten aan de rechter- en linkerhand van de Here Jezus. Die doop waarover de Heer vervolgens spreekt, is dus Zijn dood en opstanding. Via die weg zou Hij Zijn Koninkrijk binnengaan. Hij zou een nieuwe Schepping worden en op de troon terechtkomen. Dat zou zijn discipelen ook overkomen. Maar de plaatsen die zij na die doop zouden innemen in het Koninkrijk, zouden gegeven worden aan diegenen voor wie de Vader ze bereid heeft. De doop waar hier over gesproken wordt, is die van de Here Jezus alsook van Zijn discipelen. Maar het zal duidelijk zijn dat de term gebruikt wordt op dezelfde manier en met dezelfde toepassing als in Romeinen 6. Het gaat over de dood en de opstanding van de Here Jezus Christus en dus gaat het om doop in dood én in opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid