Spring naar bijdragen

Is het nodig om gedoopt te worden volgens de Bijbel?


Aanbevolen berichten

Dat is wel waar, maar toch zijn dit ook bijzaken.

Mensen kunnen wel verzanden in protocollen van hoe het was gegaan in het eerste begin en hoe het daarom nu 'moet' zijn, maar je kan daar ook in verzanden en dan wordt het tot een rookgordijn, waarin de kern waar het echt om gaat gemist wordt.

Wat is nu immers wat God wil?

Dat het Licht de duisternis doorbreekt. Dat mensen bekeren en niet langer satan toebehoren.

Wat zou het dan baten, een discussie over kinder of volwassendoop?

Of dat een herdoop een vloek zou brengen?

Wat ik geloof is dat God gewoon verandering wil zien.

De doop is daarin iets om ons te leren dat alleen Hij dat in ons kan doen, als we nederig Hem de regie overdragen, zodat niet langen wij, maar Hij de touwtjes in handen heeft.

Natuurlijk is het typisch menselijk dat er dan gedoe ontstaat over dooprituelen en verschillen daarin binnen kerkverbanden.

Het is als dat je vader je op jouw verjaardag een cadeau geeft en dit als gewoonte doet, maar dat een broer van je de gewoonte veranderd heeft en nu standaard een cadeau geeft op de dag dat de kinderen voor het eerst zijn gaan lopen. Dat er nu een ruzie ontstaat tussen broers en zussen over de dag waarop dat cadeau nu gegeven moet worden. Want we deden het toch altijd op de verjaardag, maar nu opeens op de dag dat we leerden lopen?

Alsof de vader dat wat kan schelen. Wat de dag is 'waarop' de kinderen de gelegenheid vieren moeten zijn weten, maar Hij gaf het cadeau op de verjaardag. Zo kijk ik ook tegen de doopdiscussie.

Ik respecteer je mening Gaitema, maar begrijp totaal niet het nut van babydoop.

Het zijn u ouders en de kerk die voor u beslissen bij welke kerk iemand zich moet aansluiten en of je later moet gelovig zijn. Zo werkt het niet. God beslist ook niet voor u, of je gelovig moet zijn en in wat je moet geloven. De betekenis volgens de doop in de Bijbel is, afwassen van zonden,

bad van wedergeboorte en vernieuwing door de heilige Geest, een vernieuwing van het leven en

is de onderdompeling een deel dat je moet ondergaan om gered te worden. Wat ik niet goed begrijp is welke zonden moeten afgewassen worden bij een baby van een paar maanden oud? En In de Bijbel wordt duidelijk vernoemd dat men ondergedompeld moet zijn in het water. Begraven door de dompeling.

Het uit het water herop reizen is een teken van terug opgewekt worden uit de dood. Omdat iemand begraven is in zonden wordt je in de Bijbel beschreven als spiritueel dood.

Romeinen 6:4

Dus zijn wij met hem begraven

door de dompeling in de dood, opdat

zoals Christus uit de doden is opgewekt,

door de glorie van de Vader,

zo ook wíj

in vernieuwing van leven

zullen wandelen.

Omdat onze zonden werden weggespoeld moeten wij in vernieuwing van het

leven wandelen. Betekend ons afwenden van onze oude wegen.

De slechte gewoontes: Dronkenschap, vreemdgaan, gokken enz. enz.

Na de doop niet meer dienstbaar zijn aan de zonde.

Maar als kinderdoop werkelijk goedgekeurd wordt door God zou bijna alle jeugd al verdoemd zijn.

Omdat ze al als baby werden gedoopt zullen ze nu volgens de geboden van God veroordeeld worden.

En omdat je steeds verder blijft zonden zal God zich van u afwenden.

Daarom werd er in de Bijbel gevraagd of ze in Jezus geloofden en ze berouw hadden van hun zonden, begrijpen dat ze zondaars waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het dopen van kinderen komt voort uit de leer van de erfzonde. Deze behelst dat mensen niet vanzelfsprekend vanaf de geboorte met God verbonden zijn en dat volgens het katholicisme die verbintenis daarom middels de doop alsnog gesloten kan worden.

En aangezien we die genade niet aan kinderen willen onthouden, daar Jezus hen in het bijzonder uitnodigt bij Hem te komen, worden ze daarom op het geloof van hun ouders en van de kerk gedoopt. Zo krijgen ze het geloof aangereikt en kunnen ze samen met Christus opgroeien, Hem ontvangen in de Eerste Communie en de heilige Geest ontvangen in het Vormsel.

Geen slecht begin voor een kinderleven, zou ik zo zeggen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad waar dat een kind in de duisternis van het van God vervreemd zijn geboren wordt.

Jezus stierf voor één zonde aan het kruis en dat is dat we allemaal van God waren afgekeerd en zo zijn we ook geboren.

Mijn ouders doopten mij onder het gebed dat God hen zou helpen in de opvoeding en bij mij zou zijn.

De keuze voor Jezus en het belijden een christen te zijn hangt traditioneel samen met de geloofsbelijdenis dat we later doen in de kerk. Persoonlijk is die keuze iets wat in je binnenkamer, je hart gemaakt wordt. In mijn geval nam ik het geloof voor waar aan als kind en heb ik mij er in volhard tijdens mijn jeugd en zei ik dan ook tijdens de geloofsbelijdenis volmondig ja tegen Jezus als getuigenis ervan naar de gemeente toe.

Ik meende het en dan is het goed.

Voor het eerst dat ik Gods hulp opmerkte in mijn leven, eerder gezegd dat veronderstelde, was als tiener van een jaar of 14.

Bekering is in mijn leven eigenlijk een dagelijkse proces. Telkens weer strijden we tegen onze zwakheden, en door de jaren heen groeien wij in het geloof, als we volharden. Geloof gaat hierin altijd samen met de Liefde van God, dat het doel van het geloof is. Dat we zullen leven naar Gods wil in die Liefde.

De doop zie ik net als de belijdenis als een teken. De kinderdoop als het opdragen en een gebed van verlangen om het kind in Christus te zien opgroeien. Het kind zal er wel "ja" op moeten zeggen.

Het hangt altijd van die keuze af. Dat is waar het om draait.

Als die keuze plaats vindt, is Gods doel met de doop bereikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil nog is even naar Matteüs 3:11 teruggaan, maar dan in de KJV in het Engels.

Hier staat het veel beter in vertaald.

Matteüs 3:11 I indeed baptize you with water unto repentance: but he that cometh after me is mightier than I, whose shoes I am not worthy to bear: he shall baptize you with the Holy Ghost, and with fire:

Ik heb repentance onderlijnd, wat berouw betekent.

In het Grieks μετάνοια. Wordt uitgesproken als met-an'-oy-ah.

Betekenis: voor de schuld, met inbegrip van reformatie of gewoon berouw.

Dus voor ze gedoopt werden kwamen ze tot inkeer of berouw.

Dat "dus" in je conclusie klopt niet. Het Griekse voorzetsel "εἰς" dat in Mat 3:11 gebruikt wordt geeft een "doel, richting" aan. Dat "εἰς μετάνοιαν" (horend bij dat werkwoord "dopen") moet in vertaling iets van dat doel, die richting inhouden...

En dan kan het twee kanten op: ofwel Johannes doopt "in de hoop dat men zich gaat bekeren omdat men zich ook wil laten dopen" (=bekering als voorwaarde), ofwel Johannes doopt "in de hoop dat dat teken de mensen aan het denken zet, en ze zich zullen bekeren 'omdat ze nu eenmaal een nieuwe start hebben mogen maken'" (= bekering als gevolg)...

Wat maar aangeeft dat je "dus voordat ze gedoopt werden kwamen ze tot inkeer" niet klopt... Er zijn twee manieren om de kwestie uit te leggen.

Ik zoek de waarheid hier toch wat in het midden (want beide wijzen van uitleg kunnen hier m.i. prima naast elkaar bestaan)... Want Johannes vaart weliswaar uit tegen dat "addergebroed dat denkt door de doop aan Gods oordeel te kunnen ontkomen", maar er staat niet bij dat hij hen de doop onthoudt. Wel dat hij hen aanspoorde om "hun leven te veranderen"... Waarbij ik dan denk: ook zijn prediking was dus "εἰς μετάνοιαν"... Op bekering gericht... Net als zijn doop...

(NB: ook het Engelse "unto" in "unto repentence" is net zo "dubbelzinnig" als de Griekse tegenhanger. Heel het bovenstaande verhaal kan je dus ook over de Engelse vertaling zeggen...)

Een heel goede uitleg Hendrik. ik waardeer u echt, u hebt kennelijk een zeer grote kennis over de geschriften. Maar ik wil nog even een paar vezen in de schijnwerper werpen. In Lucas 3:2-3

Wordt er meer uitleg gegeven hoe Johannes doopte. Kan het niet zijn dat Matteüs 3:11 een kleine samenvatting is, om gewoon uit te lichten dat Johannes doopte met water, tot bekering? (een uitdrukking). Want er wordt verder niet veel uitgelegd wat er zich voor de doop afspeelde op dat moment. Dit kunnen wij wel in andere boeken terugvinden om een meer gedetailleerd beeld te krijgen van heel de gebeurtenis.

Lucas 3:2-3

2

onder heiligdomsoverste Annas, en Kajafas-

geschiedt het woord van God

aan Johannes, de zoon van Zacharias,

in de woestijn.

3

Hij komt tot heel de streek van de Jordaan,

predikend een doop van bekering

tot loslating van zonden,-

Dus Johannes predikte ook een doop tot bekering.

Marcus 1:3-4

3

de stem van een die roept in de woestijn:

bereidt de weg van de Heer,

maakt zijn paden recht!’ (Mal. 3,1; Jes. 40,3)-

4

geschiedt het dat Johannes de Doper

in de woestijn

een doop van bekering predikt

tot vergeving van zonden.

Handelingen 13:23-25

23

uit diens zaad heeft God,

zoals aangekondigd, voor Israël

een redder gebracht: Jezus,

24

terwijl tevoren Johannes al,

voor het aanschijn van zijn intocht uit,

een doop van bekering preekte

aan heel de gemeenschap van Israël;

25

maar zodra Johannes

de loop volbracht had,

heeft hij gezegd: wat ge veronderstelt

dat ik ben, ben ik niet; nee,

zie, na mij komt hij

wiens sandaal aan de voeten

ik niet waard ben los te maken!-

Het gaat duidelijk over Matt 3:11 in de bovenstaande verzen.

Ik denk dat wij ons moeten consenteren op heel de Bijbel en alles moeten samenvoegen. Alleen zo kunnen wij heel het thema doop begrijpen.

Handelingen 19:3-5

3

En hij zegt:

waarin zijt ge dan gedoopt?

Maar zij zeggen:

in de doop van Johannes!

19:4

Maar Paulus zegt:

Johannes doopte een doop van bekering

en zei tot de gemeenschap

dat ze moesten geloven in hem

die na hem kwam, dat is in Jezus!

19:5

Maar als ze dat horen

worden ze gedoopt

in de naam van de Heer Jezus.

Je kan duidelijk lezen dat ze eerst in Jezus moesten geloven, die na hem kwam en toen ze dat gehoord hadden werden ze gedoopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil nog is even naar Matteüs 3:11 teruggaan, maar dan in de KJV in het Engels.

Hier staat het veel beter in vertaald.

Matteüs 3:11 I indeed baptize you with water unto repentance: but he that cometh after me is mightier than I, whose shoes I am not worthy to bear: he shall baptize you with the Holy Ghost, and with fire:

Ik heb repentance onderlijnd, wat berouw betekent.

In het Grieks μετάνοια. Wordt uitgesproken als met-an'-oy-ah.

Betekenis: voor de schuld, met inbegrip van reformatie of gewoon berouw.

Dus voor ze gedoopt werden kwamen ze tot inkeer of berouw.

Dat "dus" in je conclusie klopt niet. Het Griekse voorzetsel "εἰς" dat in Mat 3:11 gebruikt wordt geeft een "doel, richting" aan. Dat "εἰς μετάνοιαν" (horend bij dat werkwoord "dopen") moet in vertaling iets van dat doel, die richting inhouden...

En dan kan het twee kanten op: ofwel Johannes doopt "in de hoop dat men zich gaat bekeren omdat men zich ook wil laten dopen" (=bekering als voorwaarde), ofwel Johannes doopt "in de hoop dat dat teken de mensen aan het denken zet, en ze zich zullen bekeren 'omdat ze nu eenmaal een nieuwe start hebben mogen maken'" (= bekering als gevolg)...

Wat maar aangeeft dat je "dus voordat ze gedoopt werden kwamen ze tot inkeer" niet klopt... Er zijn twee manieren om de kwestie uit te leggen.

Ik zoek de waarheid hier toch wat in het midden (want beide wijzen van uitleg kunnen hier m.i. prima naast elkaar bestaan)... Want Johannes vaart weliswaar uit tegen dat "addergebroed dat denkt door de doop aan Gods oordeel te kunnen ontkomen", maar er staat niet bij dat hij hen de doop onthoudt. Wel dat hij hen aanspoorde om "hun leven te veranderen"... Waarbij ik dan denk: ook zijn prediking was dus "εἰς μετάνοιαν"... Op bekering gericht... Net als zijn doop...

(NB: ook het Engelse "unto" in "unto repentence" is net zo "dubbelzinnig" als de Griekse tegenhanger. Heel het bovenstaande verhaal kan je dus ook over de Engelse vertaling zeggen...)

Hendrik Ik heb nog eens Matteüs 3 gelezen om zeker te zijn.

Matteüs 3:1-2, 5-6

1

In die dagen

treedt Johannes de Doper aan,

predikend in de woestijn van Judea,

2

zeggend: bekeert u!-

want genaderd is het koninkrijk

der hemelen!

5

Tóen

is Jeruzalem en heel Judea

en heel de omstreek van de Jordaan

tot hem uitgetrokken,

6

en zij hebben zich in de rivier de Jordaan

door hem laten dopen,

onder belijdenis van hun zonden.

Weer het zelfde proces.

Efeziërs 4:5

één Heer, één geloof, één doop,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat veel belangrijker is in Matteüs 3:11 is, híj zal u dopen met heilige geestesadem

en vuur. Wat wordt hiermee bedoeld? Kan misschien hier iemand op antwoord geven?

Matteüs 3:11

ík doop u met water, tot bekering,

maar die na mij komt

is sterker dan ik,-

ik ben niet bekwaam

om hem zijn sandalen na te dragen;

híj zal u dopen met heilige geestesadem

en vuur;

Link naar bericht
Deel via andere websites
en zij hebben zich in de rivier de Jordaan

door hem laten dopen,

onder belijdenis van hun zonden.

(Mat 3:6, Naardense vertaling)

3:5 Toen liep Jeruzalem en heel Judea en heel de streek rond de Jordaan naar hem uit 3:6 en ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden.

Inderdaad: onder belijdenis van zonden... Terwijl ze hun zonden beleden...

Doel van die doop bereikt, zou je zeggen. Hij was immers "εἰς μετάνοιαν", gericht op bekering...

Link naar bericht
Deel via andere websites
en zij hebben zich in de rivier de Jordaan

door hem laten dopen,

onder belijdenis van hun zonden.

(Mat 3:6, Naardense vertaling)

3:5 Toen liep Jeruzalem en heel Judea en heel de streek rond de Jordaan naar hem uit 3:6 en ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden.

Inderdaad: onder belijdenis van zonden... Terwijl ze hun zonden beleden...

Doel van die doop bereikt, zou je zeggen. Hij was immers "εἰς μετάνοιαν", gericht op bekering...

Ja, dus ze wisten dat ze zondaars waren en geloofden in Jezus en lieten zich dopen.

belijdenis: het afleggen van een verklaring om een bepaald geloof aan te hangen.

Om een belijdenis af te leggen moet je eerst tot besef komen van u zonden.

Heel logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben geen fan van het bijbelisme in mijn ogen een onchristelijke dwaalleer. Over jou kan ik verder niets zeggen, ken je niet.

Voor u miss. maar voor sommigen dan ook weer niet.

Het is een heilloos pad wat afleidt van het evangelie van Christus, dus nee voor niemand is het de Weg.

Ik denk van niet. Als je de schriften gebruikt zal je dit zeker al niet doen.

Matteüs 15:9

vergeefs eerbiedigen zij mij

zolang zij onderrichtingen onderrichten

die geboden van mensen zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat veel belangrijker is in Matteüs 3:11 is, híj zal u dopen met heilige geestesadem

en vuur. Wat wordt hiermee bedoeld? Kan misschien hier iemand op antwoord geven?

Matteüs 3:11

ík doop u met water, tot bekering,

maar die na mij komt

is sterker dan ik,-

ik ben niet bekwaam

om hem zijn sandalen na te dragen;

híj zal u dopen met heilige geestesadem

en vuur;

Wat Pieter Oussoren precies bedoelt met "heilige geestesadem" weet ik niet. Maar in het Grieks staat er "á¼Î½ πνεÏματι á¼Î³Î¯á¿³" (en pneumati hagiooi): in/met heilige geest. Of heilige Geest. Of Heilige Geest...

Ik zou je kunnen vertellen wat dat voor mij betekent... Hoe die tekst voor mij tot leven is gekomen...

En dan begin ik met het plaatsen van hoofdletters. Bij het dopen met Heilige Geest.

Daarbij denk ik (in de taal van Mattheus) aan:

10:19 Wanneer ze jullie uitleveren, maak je dan geen zorgen over hoe je zult spreken en wat je zult zeggen. Want op dat uur zal jullie ingegeven worden wat je moet zeggen. 10:20 Want jullie zijn het niet die spreken, maar het is de Geest van je Vader die in jullie spreekt.

Het is de Geest die "het goede" in je uitwerkt, je "het goede" leert verstaan en leert spreken... Kortom: ben je met/in die Geest gedoopt, dan heb je zicht op dat doel van die doop (die immers, volgens Johannes, gericht is op metanoia: bekering). De Geest schetst je de weg naar dat doel (levensheiliging, "theosis")...

En dat dopen in/met vuur? Weer in de taal van Mattheus:

13:41 De Mensenzoon zal zijn engelen uitsturen en die zullen uit zijn koninkrijk allen bijeenbrengen die anderen ten val brengen en onrecht bedrijven, 13:42 en zij zullen hen in de vuuroven gooien; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.

Dat vuur staat hier voor "oordeel" - maar die doop in vuur is ook een doop "eis metanoian", gericht op bekering. En dan gaat het om een "gejammer en tandengeknars" gericht op bekering... Om "productief piekeren", niet om een nutteloze variant van dat getob...

Ofwel: de Machtige is in staat om je leven door zijn Geest richting te geven, én om je onder te dompelen "in spijt en wroeging" - dat alles opdat je je zal bekeren tot Hem...

Zo heb ik die tekst in ieder geval in mijn eigen leven leren verstaan. Wat (over)dramatisch gezegd: Via het op het ene moment "himmelhoch jauchzend" zijn, en op het andere "zum Tode betrübt"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
en zij hebben zich in de rivier de Jordaan

door hem laten dopen,

onder belijdenis van hun zonden.

(Mat 3:6, Naardense vertaling)

3:5 Toen liep Jeruzalem en heel Judea en heel de streek rond de Jordaan naar hem uit 3:6 en ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden.

Inderdaad: onder belijdenis van zonden... Terwijl ze hun zonden beleden...

Doel van die doop bereikt, zou je zeggen. Hij was immers "εἰς μετάνοιαν", gericht op bekering...

Ja, dus ze wisten dat ze zondaars waren en geloofden in Jezus en lieten zich dopen.

belijdenis: het afleggen van een verklaring om een bepaald geloof aan te hangen.

Om een belijdenis af te leggen moet je eerst tot besef komen van u zonden.

Heel logisch.

Nope... Je plakt hier een "protestantse betekenis" van dat woord "belijdenis" op een Grieks woord, dat in deze context toch echt "opbiechten" betekent!! Een "schuldbelijdenis", en geen "geloofsbelijdenis"...

En Mattheus heeft e.e.a. zo opgeschreven, dat het beeld ontstaat van een "zo diep emotioneel geraakt worden tijdens de doop, dat het volle besef van schuld tijdens de doop ontstaat, en men tijdens de doop de eigen schuld gaat opbiechten"...

Immers: "en ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor u miss. maar voor sommigen dan ook weer niet.

Het is een heilloos pad wat afleidt van het evangelie van Christus, dus nee voor niemand is het de Weg.

Ik denk van niet. Als je de schriften gebruikt zal je dit zeker al niet doen.

Matteüs 15:9

vergeefs eerbiedigen zij mij

zolang zij onderrichtingen onderrichten

die geboden van mensen zijn!

Ook hier blijkt geen bijbelisme uit. Maar goed, ik had niet anders verwacht dan een bijbelcitaat uit de context gerukt. Toch blijf ik het wel vreemd vinden, mensen die zeggen zo veel waarde aan de bijbel hechten en er zo onachtzaam mee om gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

3:5 Toen liep Jeruzalem en heel Judea en heel de streek rond de Jordaan naar hem uit 3:6 en ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden.

Inderdaad: onder belijdenis van zonden... Terwijl ze hun zonden beleden...

Doel van die doop bereikt, zou je zeggen. Hij was immers "εἰς μετάνοιαν", gericht op bekering...

Ja, dus ze wisten dat ze zondaars waren en geloofden in Jezus en lieten zich dopen.

belijdenis: het afleggen van een verklaring om een bepaald geloof aan te hangen.

Om een belijdenis af te leggen moet je eerst tot besef komen van u zonden.

Heel logisch.

Nope... Je plakt hier een "protestantse betekenis" van dat woord "belijdenis" op een Grieks woord, dat in deze context toch echt "opbiechten" betekent!! Een "schuldbelijdenis", en geen "geloofsbelijdenis"...

En Mattheus heeft e.e.a. zo opgeschreven, dat het beeld ontstaat van een "zo diep emotioneel geraakt worden tijdens de doop, dat het volle besef van schuld tijdens de doop ontstaat, en men tijdens de doop de eigen schuld gaat opbiechten"...

Immers: "en ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden"...

Ja, ik dacht ook tijdens mijn doop aan mijn zonden die ik begaan heb. Een heel emotionele ervaring.

Ik weende als een klein kind, op dat moment, in stromen liepen de tranen van mijn aangezicht.

Om iets op te biechten moet je begrijpen wat je fout gedaan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een heilloos pad wat afleidt van het evangelie van Christus, dus nee voor niemand is het de Weg.

Ik denk van niet. Als je de schriften gebruikt zal je dit zeker al niet doen.

Matteüs 15:9

vergeefs eerbiedigen zij mij

zolang zij onderrichtingen onderrichten

die geboden van mensen zijn!

Ook hier blijkt geen bijbelisme uit. Maar goed, ik had niet anders verwacht dan een bijbelcitaat uit de context gerukt. Toch blijf ik het wel vreemd vinden, mensen die zeggen zo veel waarde aan de bijbel hechten en er zo onachtzaam mee om gaan.

Als je dit gebod volgt handel je volgens de Bijbel. Heel simpel te begrijpen. Hier wordt niks uit de context gerukt. U uitspraken zijn veel, bijdragend recht weinig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid