Spring naar bijdragen

Is het nodig om gedoopt te worden volgens de Bijbel?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mijn vraag is of het nodig is om gedoopt te worden?

Ja, de Bijbel stelt dat je zalig kunt worden als je gedoopt bent en gelooft in Christus:

Hand. 2:38: Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,

Moet men gedoopt worden als christenen, telt babydoop eigenlijk

of moet men het uit eigen wil doen?

Ik geloof dat als een 'heiden' tot geloof komt, hij zich moet laten dopen, maar kinderen van christelijke ouders mogen ook gedoopt worden. Dat heeft God zo ingesteld bij de besnijdenis:

Gen. 17: 10-12: Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens moeten worden besneden. Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen; dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie. In elke generatie opnieuw moet iedereen van het mannelijk geslacht besneden worden wanneer hij acht dagen oud is.

Dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, staat in Kolossenzen 2: 11, 12:

In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.

Daarom zegt Petrus in Handelingen 3:38, 39 ook dat ook kinderen gedoopt moeten worden:

Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat wij Eerst is na moeten gaan wat dopen, doop eigenlijk

betekend in de Bijbel.

Titus 3:5

heeft hij, niet om werken der gerechtigheid

die wij hadden gedaan

maar overeenkomstig zijn ontferming,

ons gered door het bad van wedergeboorte

en vernieuwing door de heilige Geest,

Hier kan je duidelijk lezen dat het bad (de doop)

een wedergeboorte

en vernieuwing is door de heilige Geest,

De betekenis van dopen in Handelingen 22:16 is het afwassen van zonden.

Handeling 22:16

welnu, waarom aarzel je nog?-

sta op, laat je dopen en

laat je zonden afwassen,

terwijl je zijn naam aanroept!-

Een andere betekenis is in Romeinen 6:4

Romeinen 6:4

4

Dus zijn wij met hem begraven

door de dompeling in de dood, opdat

zoals Christus uit de doden is opgewekt,

door de glorie van de Vader,

zo ook wíj

in vernieuwing van leven

zullen wandelen.

Hier kunnen wij duidelijk lezen dat er met de doop

een vernieuwing van het leven bedoeld wordt.

Door de dompeling in het water.

Er zijn dus verschillende betekenissen in de Bijbel.

Een andere betekenis van doop in de Bijbel is redding.

1 Petrus 3:20-21

20

zij die eens

zich niet lieten overtuigen,

toen de lankmoedigheid van God

bleef wachten, in de dagen

dat Noach de ark

in gereedheid bracht,

waarin weinigen, dat is acht zielen,

door het water heen werden gered.

21

Als tegenbeeld daarvan

redt nu een onderdompeling ook u;

die is niet

een aflegging van vuil dat op vlees zit,

maar een bede tot God

om een goed geweten,

door de opstanding van Jezus Christus,

Zoals wij kunnen zien is onderdompeling een van de

dingen die nodig zijn om gered te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vraag is of het nodig is om gedoopt te worden?

Ja, de Bijbel stelt dat je zalig kunt worden als je gedoopt bent en gelooft in Christus:

Hand. 2:38: Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,

Moet men gedoopt worden als christenen, telt babydoop eigenlijk

of moet men het uit eigen wil doen?

Ik geloof dat als een 'heiden' tot geloof komt, hij zich moet laten dopen, maar kinderen van christelijke ouders mogen ook gedoopt worden. Dat heeft God zo ingesteld bij de besnijdenis:

Gen. 17: 10-12: Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens moeten worden besneden. Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen; dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie. In elke generatie opnieuw moet iedereen van het mannelijk geslacht besneden worden wanneer hij acht dagen oud is.

Dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, staat in Kolossenzen 2: 11, 12:

In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.

Daarom zegt Petrus in Handelingen 3:38, 39 ook dat ook kinderen gedoopt moeten worden:

Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’

Sorry maar ik zie geen samenhang met de verzen die je gegeven hebt.

Genesis 17:10-12 Hier wordt uitsluitgelijk het mannelijke geslagt mee bedoeld.

Als je dit in betrekking brengt met Kolossenzen 2:11-12 zouden alle vrouwen niet gedoopt kunnen

worden. Met Kolossenzen 2:11-12 wordt dit bedoeld.

Laten wij lezen.

Kolossenzen 2:11-12

11

in hem zijt ge ook besneden,

met een besnijdenis,

niet met handen gedaan

maar in het afleggen van het lichaam

van het vlees,

in de besnijdenis van de Gezalfde,

12

mee-begraven met hem in de doop;

in hem zijt ge ook

mee-opgewekt door het geloof in

de werking van God die hem

heeft opgewekt uit de doden.

En hier is de samenhangende uitleg over de besnijdenis.

Romeinen 2:29

Jood ben je in het verborgene,

en besnijdenis is iets van het hart,

door de Geest, niet door de letter.

Zo iemand ontvangt de lof

niet van mensen maar van God.

Je kan duidelijk zien dat deze twee verzen mekaar aanvullen en verder

uitleg geven wat er juist bedoeld wordt met de besnijdenis in Kolossenzen 2:11-12

Het is de besnijdenis van het hart. Het is door de Geest niet door de letter.

Zo iemand ontvangt de lof

niet van mensen maar van God.

En hoe komt u aan Handelingen 3:38-39?

Mijn laatste verzen in Handelingen 3 zijn.

25

ú bent de zonen van de profeten

en van het verbond dat God heeft gesloten

met onze vaderen, toen hij tot Abraham zei

‘door uw zaad zullen zich gezegend weten

alle vaderhuizen van het aardland’ (Gen. 22,18);

26

voor ú allereerst heeft God zijn knecht

doen opstaan

en hem gezonden die u tot zegen is,

daarin dat (u) zich afkeert

een ieder van uw boosheden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is nodig om gedoopt te worden indien je een christen wil zijn. Het dopen van baby's is een goed christelijk gebruik. Wat nodig is is een dopeling, water en iemand die de dopeling doopt in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Thorgrem, het is inderdaad nodig om gedoopt te worden. Het is een onderdeel van een proces,

zodat jij je christenen kunt noemen. Zoals je al aangegeven hebt zijn er deze dingen nodig om de doop uit te voeren: dopeling, water en iemand die de dopeling doopt.

Ik zou er ook nog graag iets anders bijvoegen. Namelijk wat de dopeling nodig heeft voor hij

kan gedoopt worden.

Doop is verplicht van God, voor mensen die Gods wet hebben begrepen, ze begrijpen dat ze

zondaars zijn en berouwvol zijn van hun zonden. Dit zijn de benodigdheden om een

doop te kunnen ontvangen.

Handelingen 2:38

Maar Petrus tot hen:

komt tot inkeer!-

een ieder van u late zich onderdompelen*

bij de naam van Jezus Christus,

tot vergeving van uw zonden;

en ge zult de gave van de heilige geestesadem

mogen aannemen;

De doop wordt geadviseerd aan hen die tot inkeer moeten komen.

Tot inkeer komen (anders gaan denken of doen, omdat je je realiseert dat je fout dacht of handelde)

Hier worden duidelijk mensen aangesproken die er bewust van zijn dat ze zondaars zijn, anders

kan je moeilijk tot inkeer komen. Petrus zij: komt tot inkeer!-

een ieder van u late zich onderdompelen*

bij de naam van Jezus Christus,

tot vergeving van uw zonden;

De Bijbel verteld ons dus dat de doop een zuivering van de zonden is of

iemand die begrijpt dat hij zondigt en tot inkeer komt. En alles wat wij

doen in de naam van Jezus Christus moeten wij doen met geloof.

dat zijn de benodigdheden volgens de geschriften. Je moet gedoopt worden in geloof.

Zonder geloof kun je God niet behagen.

Laten wij lezen.

Hebreeën 11:6

En zonder geloof

is het onmogelijk hem te behagen;

want wie tot God komt moet geloven

dat hij is en voor wie hem ernstig zoeken

wezen zal: een gever van loon.

Zie, wij moeten naar God komen in geloof.

En als je gedoopt wil worden moet je eerst geloven in God en tot inkeer komen.

Deze twee dingen zijn belangrijk en zijn nodig voor iemand zich laat dopen.

Laat ons in Handelingen lezen en bewijzen dat je geloof moet hebben voor je doop.

Wat gebeurde er met de eunuch die door Filippus gedoopt wordt?

Handelingen 8:36-38

36

Maar als ze de weg volgend

een stuk verder gegaan zijn

komen ze bij zomaar een water

en de eunuch brengt uit:

zie, water!- wát verhindert mij

ondergedompeld te worden?

Wat vroeg Filippus aan de eunuch voordat hij gedoopt werd?

als u met heel uw hart gelooft mág het!

37

Maar Filippus zegt tot hem:

als u met heel uw hart gelooft

mág het!

Maar ten antwoord zegt hij:

ik geloof dat Jezus Christus

de Zoon van God is!

Wat gebeurde er dan?

38

Hij beveelt de wagen stil te laten staan

en beiden dalen ze af, het water in,

zowel Filippus als de eunuch,

en hij dompelt hem onder.

Dus om een doop uit te voeren moet je geloof hebben.

Maar hoe kom je tot geloof.

Romeinen 10:17

Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Wie moet dan uiteindelijk gedoopt worden?

-Je moet hebben gehoord het woord van God.

-Hij moet hebben begrepen dat hij een zondaar is.

-En men moet tot inkeer komen realiseren dat dat men fout handelt.

Op juist dezelfde manier werd ik ook gedoopt. Voor ik mocht gedoopt worden in mijn gemeente

moest ik tot inkeer komen en de leer van Jezus leren, zijn geboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie moet dan uiteindelijk gedoopt worden?

-Je moet hebben gehoord het woord van God.

-Hij moet hebben begrepen dat hij een zondaar is.

-En men moet tot inkeer komen realiseren dat dat men fout handelt.

Op juist dezelfde manier werd ik ook gedoopt. Voor ik mocht gedoopt worden in mijn gemeente

moest ik tot inkeer komen en de leer van Jezus leren, zijn geboden.

Goed om allerlei aspecten van die doop te belichten. Maar dan is het wel wijs om daar niet te "selectief" bij te worden. Want anders zou je nog "ruzie" kunnen krijgen met medegelovigen die andere aspecten te nadrukkelijk belichten...

Zo kan de doop bijvoorbeeld ook worden ingezet als "instrument" om leerlingen van Jezus te "maken":

Mat 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 28:20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

In dat vers zie je dat de doop vooraf kan gaan aan dat "leerling zijn" en het "alles onderhouden wat Hij ons heeft opgedragen": de doop kan gelijk op gaan met dat leerproces. Of daar "zelfs" aan voorafgaan (daar beide methoden hier met een deelwoord gekoppeld zijn aan dat "op weg gaan en leerlingen maken", zonder dat er een vaste volgorde staat aangeduid... Letterlijk staat er: "...maak alle volken tot mijn leerlingen, hen dopende..., hen lerende...")

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dan is het wel wijs om daar niet te "selectief" bij te worden.

Laat dat nou net een probleem zijn van heel veel christenen die schijnbaar niet kunnen bevatten dat de bijbel een vrij complexe verzameling boeken is waar vele verschillende interpretaties over allerlei onderwerpen uit te halen valt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie moet dan uiteindelijk gedoopt worden?

-Je moet hebben gehoord het woord van God.

-Hij moet hebben begrepen dat hij een zondaar is.

-En men moet tot inkeer komen realiseren dat dat men fout handelt.

Op juist dezelfde manier werd ik ook gedoopt. Voor ik mocht gedoopt worden in mijn gemeente

moest ik tot inkeer komen en de leer van Jezus leren, zijn geboden.

Goed om allerlei aspecten van die doop te belichten. Maar dan is het wel wijs om daar niet te "selectief" bij te worden. Want anders zou je nog "ruzie" kunnen krijgen met medegelovigen die andere aspecten te nadrukkelijk belichten...

Zo kan de doop bijvoorbeeld ook worden ingezet als "instrument" om leerlingen van Jezus te "maken":

Mat 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 28:20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

In dat vers zie je dat de doop vooraf kan gaan aan dat "leerling zijn" en het "alles onderhouden wat Hij ons heeft opgedragen": de doop kan gelijk op gaan met dat leerproces. Of daar "zelfs" aan voorafgaan (daar beide methoden hier met een deelwoord gekoppeld zijn aan dat "op weg gaan en leerlingen maken", zonder dat er een vaste volgorde staat aangeduid... Letterlijk staat er: "...maak alle volken tot mijn leerlingen, hen dopende..., hen lerende...")

Ik ben er niet selectief mee het wordt gewoon aan de mensen gevraagd voordat ze gedoopt worden.

Ik wil ook niemand kwetsen. Ik hou evenveel van Katholieken als van Protestanten en iedereen daar tussen. Maar deze dingen werden wel gevraagd voor dat zich iemand liet dopen.

Zouden wij niet allemaal leerlingen van Christus moeten zijn nadat wij gedoopt worden?

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld? Al die mensen die gedoopt werden zullen ook wel eerst moeten

ingezien hebben dat ze tot inkeer moesten komen en in Jezus geloven, met heel hun hart, voordat ze gedoopt werden anders zou het niet zo in de geschriften staan.

Men moet ook niet alles leren voordat met gedoopt wordt. Dat zou meerdere jaren duren voordat je

aan je doop kan beginnen. Men moet geloven in Jezus en tot inkeer komen.

En aan geloof kom je door het woord van God te horen.

Romeinen 10:17

Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Dus een kleine basis aan leer voor je doop kan geen kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dan is het wel wijs om daar niet te "selectief" bij te worden.

Laat dat nou net een probleem zijn van heel veel christenen die schijnbaar niet kunnen bevatten dat de bijbel een vrij complexe verzameling boeken is waar vele verschillende interpretaties over allerlei onderwerpen uit te halen valt.

Ik denk dat het vrij logisch is en begrijpelijk? Er kan duidelijk gelezen worden wat er gevraagd wordt

voor iemand die gedoopt wordt. Geloof in Jezus en men moet tot inkeer komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie moet dan uiteindelijk gedoopt worden?

-Je moet hebben gehoord het woord van God.

-Hij moet hebben begrepen dat hij een zondaar is.

-En men moet tot inkeer komen realiseren dat dat men fout handelt.

Op juist dezelfde manier werd ik ook gedoopt. Voor ik mocht gedoopt worden in mijn gemeente

moest ik tot inkeer komen en de leer van Jezus leren, zijn geboden.

Goed om allerlei aspecten van die doop te belichten. Maar dan is het wel wijs om daar niet te "selectief" bij te worden. Want anders zou je nog "ruzie" kunnen krijgen met medegelovigen die andere aspecten te nadrukkelijk belichten...

Zo kan de doop bijvoorbeeld ook worden ingezet als "instrument" om leerlingen van Jezus te "maken":

Mat 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 28:20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

In dat vers zie je dat de doop vooraf kan gaan aan dat "leerling zijn" en het "alles onderhouden wat Hij ons heeft opgedragen": de doop kan gelijk op gaan met dat leerproces. Of daar "zelfs" aan voorafgaan (daar beide methoden hier met een deelwoord gekoppeld zijn aan dat "op weg gaan en leerlingen maken", zonder dat er een vaste volgorde staat aangeduid... Letterlijk staat er: "...maak alle volken tot mijn leerlingen, hen dopende..., hen lerende...")

Ik ben er niet selectief mee het wordt gewoon aan de mensen gevraagd voordat ze gedoopt worden.

Ik wil ook niemand kwetsen. Ik hou evenveel van Katholieken als van Protestanten en iedereen daar tussen. Maar deze dingen werden wel gevraagd voor dat zich iemand liet dopen.

Inderdaad... Aan sommigen werd gevraagd...
Zouden wij niet allemaal leerlingen van Christus moeten zijn nadat wij gedoopt worden?

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt? Al die mensen die gedoopt werden zullen ook wel eerst moeten ingezien hebben dat ze tot inkeer moesten komen en in Jezus geloven, met heel hun hart, voordat ze gedoopt werden anders zou het niet zo in de geschriften staan.

Het fascinerende van dat evangelie naar Mattheus vind ik, dat er ook die andere "weg van de doop" wordt geschetst. Niet met "geloof" als doop-voorwaarde, maar met "geloof" als "verhoopt doop-gevolg"... Een "hoop-doop", als het ware. Waarbij de hoop bestaat dat men een leerling wordt... Men tot inkeer komt...

Zie hoe Johannes de Doper in dat evangelie die doop voorzegt:

Mat 3:11 Ik dompel jullie onder in water om je tot bekering te bewegen, maar Hij die na mij komt, is machtiger dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor Hem te dragen. Hij zal jullie dopen in Heilige Geest en in vuur.

Johannes' doop was een doop in water om mensen tot bekering te bewegen - "maar na mij komt een Machtiger persoon - Hij die onderdompelt in Heilige Geest en in vuur" - "om mensen tot bekering te bewegen", is de gedachtegang die daarbij aansluit...

Een onderdompeling in de Geest als "instrument" tot bekering: laat dat nu heel goed passen bij die "dagelijkse/voortdurende vernieuwing van ons leven" (Efez 4:23) waar Paulus over spreekt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed om allerlei aspecten van die doop te belichten. Maar dan is het wel wijs om daar niet te "selectief" bij te worden. Want anders zou je nog "ruzie" kunnen krijgen met medegelovigen die andere aspecten te nadrukkelijk belichten...

Zo kan de doop bijvoorbeeld ook worden ingezet als "instrument" om leerlingen van Jezus te "maken":

Mat 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 28:20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

In dat vers zie je dat de doop vooraf kan gaan aan dat "leerling zijn" en het "alles onderhouden wat Hij ons heeft opgedragen": de doop kan gelijk op gaan met dat leerproces. Of daar "zelfs" aan voorafgaan (daar beide methoden hier met een deelwoord gekoppeld zijn aan dat "op weg gaan en leerlingen maken", zonder dat er een vaste volgorde staat aangeduid... Letterlijk staat er: "...maak alle volken tot mijn leerlingen, hen dopende..., hen lerende...")

Ik ben er niet selectief mee het wordt gewoon aan de mensen gevraagd voordat ze gedoopt worden.

Ik wil ook niemand kwetsen. Ik hou evenveel van Katholieken als van Protestanten en iedereen daar tussen. Maar deze dingen werden wel gevraagd voor dat zich iemand liet dopen.

Inderdaad... Aan sommigen werd gevraagd...
Zouden wij niet allemaal leerlingen van Christus moeten zijn nadat wij gedoopt worden?

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt? Al die mensen die gedoopt werden zullen ook wel eerst moeten ingezien hebben dat ze tot inkeer moesten komen en in Jezus geloven, met heel hun hart, voordat ze gedoopt werden anders zou het niet zo in de geschriften staan.

Het fascinerende van dat evangelie naar Mattheus vind ik, dat er ook die andere "weg van de doop" wordt geschetst. Niet met "geloof" als doop-voorwaarde, maar met "geloof" als "verhoopt doop-gevolg"... Een "hoop-doop", als het ware. Waarbij de hoop bestaat dat men een leerling wordt... Men tot inkeer komt...

Zie hoe Johannes de Doper in dat evangelie die doop voorzegt:

Mat 3:11 Ik dompel jullie onder in water om je tot bekering te bewegen, maar Hij die na mij komt, is machtiger dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor Hem te dragen. Hij zal jullie dopen in Heilige Geest en in vuur.

Johannes' doop was een doop in water om mensen tot bekering te bewegen - "maar na mij komt een Machtiger persoon - Hij die onderdompelt in Heilige Geest en in vuur" - "om mensen tot bekering te bewegen", is de gedachtegang die daarbij aansluit...

Een onderdompeling in de Geest als "instrument" tot bekering: laat dat nu heel goed passen bij die "dagelijkse/voortdurende vernieuwing van ons leven" (Efez 4:23) waar Paulus over spreekt!

Ik denk dat je het niet juist hebt met u theorie. Deze vers wordt nogal veel verkeerd begrepen. Door middel van de Bijbel kunnen wij nagaan wat Johannes nog allemaal deed tijdens de doop.

Laten wij lezen in Marcus

Marcus 1:4

geschiedt het dat Johannes de Doper

in de woestijn

een doop van bekering predikt

tot vergeving van zonden.

Verder in Handelingen

Handelingen 13:24

terwijl tevoren Johannes al,

voor het aanschijn van zijn intocht uit,

een doop van bekering preekte

aan heel de gemeenschap van Israël;

Het is duidelijk dat Johannes een doop van bekering predikt

tot vergeving van zonden.

De volgende logische vraag is wat predikte Johannes juist

aan de mensen voor hij hen doopte?

Terug in Handelingen krijg je het antwoord van Paulus zelf.

Handelingen 19:4

Maar Paulus zegt:

Johannes doopte een doop van bekering

en zei tot de gemeenschap

dat ze moesten geloven in hem

die na hem kwam, dat is in Jezus!

Zie je het komt juist op het zelfde neer men moet eerst in Jezus geloven voordat men

gedoopt kan worden en tot inkeer komen hoort daarbij.

Handelingen 20:21

zowel aan Judeeërs als aan Hellenen

heb ik de bekering tot God betuigd

en geloof in onze Heer, Jezus;

En dit is de uitleg van Matteüs 3:11

Jij citeerde ook Efeziërs 4:23.

Wat wil je hier juist mee aangeven?

Efeziërs 4:23

dat ge vernieuwd moet worden

door de geest van uw denken

Het klinkt nogal onlogisch dat je aan geloof komt door simpelweg onderdompeling van water.

Je zou evengoed een Hindoe kunnen laten dopen die niks weet van Christus en daarna opeens tot bekering komt. Het lijkt mij nogal een onlogisch proces, terwijl er in de Bijbel altijd logica te vinden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat je het niet juist hebt met u theorie. Deze vers wordt nogal veel verkeerd begrepen. Door middel van de Bijbel kunnen wij nagaan wat Johannes nog allemaal deed tijdens de doop.

Laten wij lezen in Marcus

Marcus 1:4 ...een doop van bekering...

Verder in Handelingen

Handelingen 13:24 ...een doop van bekering...

Het is duidelijk dat Johannes een doop van bekering predikt

tot vergeving van zonden.

En dit is de uitleg van Matteüs 3:11

Niet zo nuttig: het ene vers het zwijgen opleggen door een ander vers uit een heel ander boek...

En doen we dat toch: wie zegt dat Mat 3:11 niet de uitleg geeft waar die "doop van bekering" (βάπτισμα μετανοίας) precies voor bedoeld was, namelijk εἰς μετάνοιαν - tot bekering...?!!

De genitivus (2e naamval) van μετανοία (μετανοίας) zie je dan als "attributief"; de "doop van bekering" is dan de "bekeringsdoop". Bekeringsdoop? Ja: tot bekering...

Zoals in Luc 18:6 ... ὠκÏιτὴς τῆς ἀδικίας (τῆς ἀδικίας: ook genitivus); dit wordt vertaald met: "de onrechtvaardige rechter"; niet met "de rechter van onrecht"!!

Maar waarschijnlijk is het beter om alle verzen in hun waarde te laten, en er gewoon niet zulke stellige uitspraken over te doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het klinkt nogal onlogisch dat je aan geloof komt door simpelweg onderdompeling van water.

Tot geloof komen is ook "onlogisch"... Het is een wonder van God!

Zeg ik met een oog op:

Fil 2:12b Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 2:13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt.

en:

1 Kor 12:3b Niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat je het niet juist hebt met u theorie. Deze vers wordt nogal veel verkeerd begrepen. Door middel van de Bijbel kunnen wij nagaan wat Johannes nog allemaal deed tijdens de doop.

Laten wij lezen in Marcus

Marcus 1:4 ...een doop van bekering...

Verder in Handelingen

Handelingen 13:24 ...een doop van bekering...

Het is duidelijk dat Johannes een doop van bekering predikt

tot vergeving van zonden.

En dit is de uitleg van Matteüs 3:11

Niet zo nuttig: het ene vers het zwijgen opleggen door een ander vers uit een heel ander boek...

En doen we dat toch: wie zegt dat Mat 3:11 niet de uitleg geeft waar die "doop van bekering" (βάπτισμα μετανοίας) precies voor bedoeld was, namelijk εἰς μετάνοιαν - tot bekering...?!!

De genitivus (2e naamval) van μετανοία (μετανοίας) zie je dan als "attributief"; de "doop van bekering" is dan de "bekeringsdoop". Bekeringsdoop? Ja: tot bekering...

Zoals in Luc 18:6 ... ὠκÏιτὴς τῆς ἀδικίας (τῆς ἀδικίας: ook genitivus); dit wordt vertaald met: "de onrechtvaardige rechter"; niet met "de rechter van onrecht"!!

Maar waarschijnlijk is het beter om alle verzen in hun waarde te laten, en er gewoon niet zulke stellige uitspraken over te doen...

Handelingen 19:4

Maar Paulus zegt:

Johannes doopte een doop van bekering

en zei tot de gemeenschap

dat ze moesten geloven in hem

die na hem kwam, dat is in Jezus!

Dit is duidelijk genoeg. Wees geen fanatiek het gaat niet om sport.

Paulus zegt zelf: Johannes doopte een doop van bekering

en zei tot de gemeenschap

dat ze moesten geloven in hem

die na hem kwam, dat is in Jezus!

Het is toch leuk als je achter de waarheid komt door een mede gelovige.

Ik heb het ook van iemand anders moeten leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Handelingen 19:4

Maar Paulus zegt:

Johannes doopte een doop van bekering

en zei tot de gemeenschap

dat ze moesten geloven in hem

die na hem kwam, dat is in Jezus!

Dit is duidelijk genoeg.

En waarin botst die tekst dan met "mijn" uitleg van Mat 28 en Mat 3?

Johannes doopte en gaf aan dat men het vertrouwen moest stellen in de "Later Komende"...

"...maak alle volken tot mijn leerlingen, hen dopende..., hen lerende..."

Soms is het leren "het later komende" - en soms de doop... Nou en?? Als beiden (doop én leer) nu wijzen op Jezus...? Op de noodzaak van een "voortdurende vernieuwing van ons leven"...?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Handelingen 19:4

Maar Paulus zegt:

Johannes doopte een doop van bekering

en zei tot de gemeenschap

dat ze moesten geloven in hem

die na hem kwam, dat is in Jezus!

Dit is duidelijk genoeg.

En waarin botst die tekst dan met "mijn" uitleg van Mat 28 en Mat 3?

Johannes doopte en gaf aan dat men het vertrouwen moest stellen in de "Later Komende"...

"...maak alle volken tot mijn leerlingen, hen dopende..., hen lerende..."

Soms is het leren "het later komende" - en soms de doop... Nou en?? Als beiden (doop én leer) nu wijzen op Jezus...? Op de noodzaak van een "voortdurende vernieuwing van ons leven"...?!

Hendrik laat mij even opsommen met wat je bedoeld. Als ik fout zit verbeter mij gerust.

Bedoel je niet met Mat 3:11 dat men door onderdompeling tot geloof komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil nog is even naar Matteüs 3:11 teruggaan, maar dan in de KJV in het Engels.

Hier staat het veel beter in vertaald.

Matteüs 3:11 I indeed baptize you with water unto repentance: but he that cometh after me is mightier than I, whose shoes I am not worthy to bear: he shall baptize you with the Holy Ghost, and with fire:

Ik heb repentance onderlijnd, wat berouw betekend.

In het Grieks μετάνοια. Wordt uitgesproken als met-an'-oy-ah.

Betekenis: voor de schuld, met inbegrip van reformatie of gewoon berouw.

Dus voor ze gedoopt werden kwamen ze tot inkeer of berouw.

Paulus zelf dan geeft nog eens uitleg over de doop van Johannes

dat ze in Jezus moesten geloven.

Handelingen 19:4

Maar Paulus zegt:

Johannes doopte een doop van bekering

en zei tot de gemeenschap

dat ze moesten geloven in hem

die na hem kwam, dat is in Jezus!

Deze twee dingen moet je begrijpen voor je doop.

-Berouw hebben, begrijpen dat iemand een zondaar is.

-En men moet in Jezus geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel waar, maar toch zijn dit ook bijzaken.

Mensen kunnen wel verzanden in protocollen van hoe het was gegaan in het eerste begin en hoe het daarom nu 'moet' zijn, maar je kan daar ook in verzanden en dan wordt het tot een rookgordijn, waarin de kern waar het echt om gaat gemist wordt.

Wat is nu immers wat God wil?

Dat het Licht de duisternis doorbreekt. Dat mensen bekeren en niet langer satan toebehoren.

Wat zou het dan baten, een discussie over kinder of volwassendoop?

Of dat een herdoop een vloek zou brengen?

Wat ik geloof is dat God gewoon verandering wil zien.

De doop is daarin iets om ons te leren dat alleen Hij dat in ons kan doen, als we nederig Hem de regie overdragen, zodat niet langen wij, maar Hij de touwtjes in handen heeft.

Natuurlijk is het typisch menselijk dat er dan gedoe ontstaat over dooprituelen en verschillen daarin binnen kerkverbanden.

Het is als dat je vader je op jouw verjaardag een cadeau geeft en dit als gewoonte doet, maar dat een broer van je de gewoonte veranderd heeft en nu standaard een cadeau geeft op de dag dat de kinderen voor het eerst zijn gaan lopen. Dat er nu een ruzie ontstaat tussen broers en zussen over de dag waarop dat cadeau nu gegeven moet worden. Want we deden het toch altijd op de verjaardag, maar nu opeens op de dag dat we leerden lopen?

Alsof de vader dat wat kan schelen. Wat de dag is 'waarop' de kinderen de gelegenheid vieren moeten zijn weten, maar Hij gaf het cadeau op de verjaardag. Zo kijk ik ook tegen de doopdiscussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil nog is even naar Matteüs 3:11 teruggaan, maar dan in de KJV in het Engels.

Hier staat het veel beter in vertaald.

Matteüs 3:11 I indeed baptize you with water unto repentance: but he that cometh after me is mightier than I, whose shoes I am not worthy to bear: he shall baptize you with the Holy Ghost, and with fire:

Ik heb repentance onderlijnd, wat berouw betekent.

In het Grieks μετάνοια. Wordt uitgesproken als met-an'-oy-ah.

Betekenis: voor de schuld, met inbegrip van reformatie of gewoon berouw.

Dus voor ze gedoopt werden kwamen ze tot inkeer of berouw.

Dat "dus" in je conclusie klopt niet. Het Griekse voorzetsel "εἰς" dat in Mat 3:11 gebruikt wordt geeft een "doel, richting" aan. Dat "εἰς μετάνοιαν" (horend bij dat werkwoord "dopen") moet in vertaling iets van dat doel, die richting inhouden...

En dan kan het twee kanten op: ofwel Johannes doopt "in de hoop dat men zich gaat bekeren omdat men zich ook wil laten dopen" (=bekering als voorwaarde), ofwel Johannes doopt "in de hoop dat dat teken de mensen aan het denken zet, en ze zich zullen bekeren 'omdat ze nu eenmaal een nieuwe start hebben mogen maken'" (= bekering als gevolg)...

Wat maar aangeeft dat je "dus voordat ze gedoopt werden kwamen ze tot inkeer" niet klopt... Er zijn twee manieren om de kwestie uit te leggen.

Ik zoek de waarheid hier toch wat in het midden (want beide wijzen van uitleg kunnen hier m.i. prima naast elkaar bestaan)... Want Johannes vaart weliswaar uit tegen dat "addergebroed dat denkt door de doop aan Gods oordeel te kunnen ontkomen", maar er staat niet bij dat hij hen de doop onthoudt. Wel dat hij hen aanspoorde om "hun leven te veranderen"... Waarbij ik dan denk: ook zijn prediking was dus "εἰς μετάνοιαν"... Op bekering gericht... Net als zijn doop...

(NB: ook het Engelse "unto" in "unto repentence" is net zo "dubbelzinnig" als de Griekse tegenhanger. Heel het bovenstaande verhaal kan je dus ook over de Engelse vertaling zeggen...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid