Spring naar bijdragen

Hebben de Vader, Zoon en Heilige Geest de zelfde autoriteit?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk het niet, de man staat tenslotte boven de vrouw. Zoals God boven Jezus en Jezus boven de Heilige Geest. Dit trouwens m, n menig, kan zijn dat ik pure ketterij verkondig ;)

Dit wordt steevast door bepaalde mensen uit zijn context gerukt. Paulus leert daar de joden - die destijds een vrouw als minder dan een beest beschouwden - dat ze hun vrouw moesten liefhebben. Net zoals Hij hen liefhad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk het niet, de man staat tenslotte boven de vrouw. Zoals God boven Jezus en Jezus boven de Heilige Geest. Dit trouwens m, n menig, kan zijn dat ik pure ketterij verkondig ;)

Niet mee eens. Ik denk eerder dat de Vader, Zoon en de Heilige Geest verschillende taken hebben. Net zoals de Eerste Kamer en Tweede Kamer verschillende taken hebben en niet belangrijker zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken??? Iemand een idee?

Alhoewel de drie hemelse machten eenzelfde natuur hebben is er onder hen een duidelijk onderscheid in functionaliteit ( autoriteit)

Volgende Bijbelteksten tonen dit duidelijk aan:

Korr 1:3

“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,â€

Efez. 1:3

“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christusâ€

Joh 20 : 17 -18

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.

1Korr 11:4

Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God

Hieruit blijkt dat De Vader de hoogste autoriteit heeft en dat ook daarom Paulus zegt dat er uiteindelijk maar één GOD is ; namelijk DE VADER omdat Hij de hoogste autoriteit heeft en alles en iedereen, ook Christus, zich aan Hem moet (en zal) onderwerpen.

1 Korr 8:6

“voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.â€

1 Korr. 15: 20-28

wanneer Hij ( Christus)het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen.

Maar wanneer Hij ( Christus) zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij ( de Vader) uitgezonderd, die Hem ( Christus)alles onderworpen heeft. Wanneer alles Hem ( Christus) onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem ( de Vader)onderwerpen, die Hem ( Christus) alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er sprake is van drie personen, dan is dat in deze volgorde.

Echter kan ik zelf niet de gedachte van drie personen tot 1 God formeren, zonder dat het dan ook 1 persoon wordt.

Dat maakt dat ik dan bij het gebruik van de woorden "personen" hier er voor kies om er een Goddelijke invulling aan te geven die in ieder begrip " persoon" een volstrekt unieke betekenis krijgt.

Wat doen we nu met het gegeven God is Geest en dus zullen de waarachtige aanbidders bidden in Geest en waarheid?Dat is wat Jezus de Samaritaanse vrouw leert.

Hebben we het dan over de Heilige Geest of over de Vader?

Ik zie tussen de Heilige Geest en de Vader slechts 1 verschil, en dat is dat de Vader nooit volledig in ons kan zijn, maar de Heilige Geest is dat substantiële deel van Gods Geest (!!!) wat wel in ons kan zijn.

Als we dit verschijnsel dan een Persoon wensen te noemen, dan moeten we ons er wel van bewust zijn dat Hij eigenlijk een uitvloeiïng van de Vader is. Het is de Vader in ons aan het werk.

Het is dan in Vaders autoriteit. In die autoriteit handeld Jezus ook, die wel een persoon op zichzelf staand is, maar te gelijk zo intiem met de Vader verbonden is, dat Hij onlosmakelijk met Hem 1 is.

God kunnen we niet bevatten alsof het om mensen gaat.

Hij staat ver daar boven en boven onze waarnemingsvermogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Traditioneel dat de man eindverantwoordelijk is voor het welzijn van het gezin en dat hij daarom bij voortdurende discussies of overleggingen uiteindelijk het finale besluit kan nemen. In die zin is hij dus het hoofd van het gezin.

In veel traditionele gezinnen betekent het ook dat hij voor het grootste deel de religieuze opvoeding thuis op zich neemt en de kinderen dus over het geloof leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie tussen de Heilige Geest en de Vader slechts 1 verschil, en dat is dat de Vader nooit volledig in ons kan zijn, maar de Heilige Geest is dat substantiële deel van Gods Geest (!!!) wat wel in ons kan zijn.

Als we dit verschijnsel dan een Persoon wensen te noemen, dan moeten we ons er wel van bewust zijn dat Hij eigenlijk een uitvloeiïng van de Vader is. Het is de Vader in ons aan het werk.

Het is dan in Vaders autoriteit.

In Hand.2:1-4,17 lees je dat de heilige geest wordt uitgestort op de eerste christenen. Je zou jezelf ook kunnen afvragen: zou God een deel van God, wat aan Hem gelijk is, kunnen uitstorten op mensen?

Het is inderdaad de Vader die bepaalt wie de heilige geest ontvangt. Luk.11:13.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dat zijn nuttige vragen

Net als de vraag of God jouw geest over iemand kan uitstorten :)

Weet je wat het mooie is,

over God raak je nooit uitgedacht..

Hij overstijgt al onze gedachten.

Woorden, begrippen en elke voorstelling doet er aan te kort.

God is er niet door te vangen.

Hij is gewoon wie Hij is ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Korintiërs 11:3 Maar wel wil ik dat ge weet

dat de Gezalfde het hoofd is van elke man,

de man het hoofd van de vrouw

en God het hoofd van de Gezalfde.

God is hoger dan Christus. In een normaal gezin is de autoriteit

van de vader ook hoger dan dat van het kind.

Laat ons lezen wat de Zoon er zelf over te zeggen had.

Johannes 14:28

ge hebt gehoord dat ík u heb gezegd:

ik ga heen én kom naar u toe;

als ge me liefhad

zoudt ge verheugd zijn

dat ik naar de Vader toe reis,

omdat de Vader groter is dan ik;

Ik denk dat het heel duidelijk is. De Zoon zelf zegt

dat de Vader groter is dan hijzelf.

Dus de Vader, Zoon en Heilige Geest zijn niet hetzelfde.

De Heilige Geest is ook onder de Vader en ook de Zoon kan de Heilige

Geest zenden. Volgens onze Heer Jezus Christus is die gestuurd werd niet

groter dan die hem stuurt.

Johannes 13:16

amen, amen, ik zeg u:

geen dienaar is groter dan zijn heer

en geen afgezant groter dan wie hem stuurt;

De Vader stuurde zijn Zoon. Dus kan de Zoon nooit groter zijn of gelijk.

Zoals iemand hierboven voor mij vermeld heeft in: 1 Korintiërs 15

1 Korintiërs 15: 24-28

28

Maar wanneer

alles aan hem onderworpen is,

dán zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen

aan hem

die alles aan hem heeft onderworpen,

opdat het zal zijn: God alles in allen!

Dus zoals wij kunnen zien zijn ze niet het zelfde in gezag.

Er zijn zelf dingen waarvan alleen de Vader af weet, volgens Christus.

Als de apostelen aan Jezus vragen in Handelingen 1:6 Heer, gaat u in déze tijd voor Israël

het koningschap herstellen? Krijgen ze het antwoord van Jezus in: Handelingen 1:7

dat de tijden of momenten te kennen

die de Vader in de eigen volmacht

heeft gesteld. Zelf Jezus weet hier het antwoord niet op.

Handelingen 1:7

Maar hij zegt tot hen:

het is niet aan u

de tijden of momenten te kennen

die de Vader in de eigen volmacht

heeft gesteld;

IN EIGEN VOLMACHT HEEFT GESTELD.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk het niet, de man staat tenslotte boven de vrouw. Zoals God boven Jezus en Jezus boven de Heilige Geest. Dit trouwens m, n menig, kan zijn dat ik pure ketterij verkondig ;)

Dit wordt steevast door bepaalde mensen uit zijn context gerukt. Paulus leert daar de joden - die destijds een vrouw als minder dan een beest beschouwden - dat ze hun vrouw moesten liefhebben. Net zoals Hij hen liefhad.

Als de vrouw een christelijke vrouw is en de man een christelijke man dan

moet zij zich in alles onderschikken aan haar man.

Laat ons lezen.

Efeziërs 5:24

Nee, zoals de vergadering

zich onderschikt aan de Gezalfde,

zo ook de vrouwen aan de mannen,

in alles;

Maar deze onderschikking gaat ook alleen maar gebeuren

als de christelijke man deze regels navolgt.

Efeziërs 5:25-28

25

de mannen:

hebt de vrouwen lief

zoals ook de Gezalfde

de vergadering heeft liefgehad

en zich voor haar heeft prijsgegeven,

26

opdat hij haar zou heiligen;

hij heeft haar ook gereinigd

in het waterbad, door zijn woord,

27

om zelf haar in heerlijkheid

naast zich te plaatsen:

de vergadering zonder vlek of rimpel

of wat dan ook van zulke dingen;

nee, opdat zij heilig zal zijn

en onbesmet;

28

zo zijn ook de mannen verplicht

hun vrouwen lief te hebben

als hun eigen lichamen;

want wie zijn vrouw liefheeft

heeft ook zichzelf lief;

Hier is ook nog een heel mooie vers.

1 Petrus 3:7

De mannen evenzo:

als ge samenhuist, erkent dan

het vrouwelijke als een brozer vaatwerk,

en bewijst hun eer

als mede-erfgenamen

van de genade des levens,

opdat uw gebeden niet

verhinderd worden.

Het vrouwelijke als een brozer vaatwerk,

en bewijst hun eer

Het brozer vaatwerk wordt hier als de vrouw uitgebeeld,

die men eer moet geven.

Je kan het zo zien. Als een bodyguard de president beschermt zal niemand

hem eer schenken omdat hij de president heeft beschermt, maar zal de eer altijd

naar de president gaan omdat hij een of andere goede daad heet verricht. Dat zouden

wij ook met onze vrouwen moeten doen als christelijke mannen. En waarom?

opdat uw gebeden niet

verhinderd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Vader stuurde zijn Zoon. Dus kan de Zoon nooit groter zijn of gelijk.

Zoals iemand hierboven voor mij vermeld heeft in: 1 Korintiërs 15

1 Korintiërs 15: 24-28

28

Maar wanneer

alles aan hem onderworpen is,

dán zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen

aan hem

die alles aan hem heeft onderworpen,

opdat het zal zijn: God alles in allen!

Dus zoals wij kunnen zien zijn ze niet het zelfde in gezag.

Hier staat inderdaad dat Jezus de autoriteit, die hij van zijn Vader heeft ontvangen, weer terug zal geven aan zijn Vader.

Het vers er voor, 15:27, is ook duidelijk vind ik. Er staat dat toen alles aan Jezus werd onderworpen, dit met uitzondering van God zelf was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja, dat zijn nuttige vragen

Net als de vraag of God jouw geest over iemand kan uitstorten :)

Weet je wat het mooie is,

over God raak je nooit uitgedacht..

Hij overstijgt al onze gedachten.

Woorden, begrippen en elke voorstelling doet er aan te kort.

God is er niet door te vangen.

Hij is gewoon wie Hij is ;)

Alles wat Hij nodig vindt dat wij over Hem moeten weten, kunnen we te weten komen door Zijn Woord. En het is nu juist met behulp van Gods geest, dat we het kunnen begrijpen. In 1 Kor.2:9-12 vinden we dat. Zelfs de "diepe dingen", zijn dan te begrijpen. Hij heeft het "bereid voor degenen die Hem liefhebben".

Jezus bracht het ook onder woorden in Johannes 14:26. De heilige geest zou ook dienen als leraar en zou ook het vermogen geven om datgene wat geleerd is, weer in de herinnering terug te roepen.

We moeten ons er natuurlijk wel voor inspannen. - Zie Spreuken 2:1-5.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja precies. De bijbel leert ons de waarheid.

In dat geval hoef ik me dus niet te beroepen op wat de concilies hebben voort gebracht of wat de protestantse christenen aan leringen hebben voort gebracht. Ik hoef me niet te beroepen op wat dan ook, wat er door broeders en zusters van de kerk mij onderwezen wordt, maar ik mach het natuurlijk wel :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja precies. De bijbel leert ons de waarheid.

In dat geval hoef ik me dus niet te beroepen op wat de concilies hebben voort gebracht of wat de protestantse christenen aan leringen hebben voort gebracht. Ik hoef me niet te beroepen op wat dan ook, wat er door broeders en zusters van de kerk mij onderwezen wordt, maar ik mach het natuurlijk wel :)

Het vraagt onderscheidingsvermogen. Het opvolgen van instructies van God door anderen is in het verleden levensreddend geweest. Zo kwamen er engelen naar Sodom om Lot en zijn gezin te waarschuwen. Ze kregen specifieke instructies. Lots vrouw en zijn aanstaande schoonzoons kwamen ook voor redding in aanmerking, maar zij negeerden de waarschuwingen. Het kostte hen het leven.

Ook het volk Israël kreeg via Mozes instructies om te ontkomen aan de laatste plaag en dat ze uit Egypte werden gered. Ook hier was gehoorzaamheid van levensbelang.

En nog een voorbeeld uit het NT. Toen er onenigheid bleef ontstaan over de besnijdenis, gingen Paulus en Barnabas naar de apostelen en oudere mannen in Jeruzalem. In Hand.15:28,29 lees je welk besluit er wordt genomen. Er staat: "Want het heeft de heilige geest en ons goed gedacht u geen verdere last op te leggen...."

In 16:4 zie je hoe deze instructies werden overgebracht naar de gemeente. Gods heilige geest gaf in dit geval niet een ieder afzonderlijk inzicht. Maar dat kwam via de oudere mannen en apostelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja precies. De bijbel leert ons de waarheid.

In dat geval hoef ik me dus niet te beroepen op wat de concilies hebben voort gebracht of wat de protestantse christenen aan leringen hebben voort gebracht. Ik hoef me niet te beroepen op wat dan ook, wat er door broeders en zusters van de kerk mij onderwezen wordt, maar ik mach het natuurlijk wel :)

Het vraagt onderscheidingsvermogen. Het opvolgen van instructies van God door anderen is in het verleden levensreddend geweest. Zo kwamen er engelen naar Sodom om Lot en zijn gezin te waarschuwen. Ze kregen specifieke instructies. Lots vrouw en zijn aanstaande schoonzoons kwamen ook voor redding in aanmerking, maar zij negeerden de waarschuwingen. Het kostte hen het leven.

Ook het volk Israël kreeg via Mozes instructies om te ontkomen aan de laatste plaag en dat ze uit Egypte werden gered. Ook hier was gehoorzaamheid van levensbelang.

En nog een voorbeeld uit het NT. Toen er onenigheid bleef ontstaan over de besnijdenis, gingen Paulus en Barnabas naar de apostelen en oudere mannen in Jeruzalem. In Hand.15:28,29 lees je welk besluit er wordt genomen. Er staat: "Want het heeft de heilige geest en ons goed gedacht u geen verdere last op te leggen...."

In 16:4 zie je hoe deze instructies werden overgebracht naar de gemeente. Gods heilige geest gaf in dit geval niet een ieder afzonderlijk inzicht. Maar dat kwam via de oudere mannen en apostelen.

Naar hen zou ik ook zeker wel geluisterd hebben.

Nu is het zo dat de dwalingen van de afgelopen 2000 jaar de verdeeldheid zo groot heeft gemaakt, dat je niet alles meer van je voorganger of kerkenraad in vertrouwen kan geloven en aannemen.

Dikwijls moet je aan hen voorbij en zelf naar Jezus toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar hen zou ik ook zeker wel geluisterd hebben.

Nu is het zo dat de dwalingen van de afgelopen 2000 jaar de verdeeldheid zo groot heeft gemaakt, dat je niet alles meer van je voorganger of kerkenraad in vertrouwen kan geloven en aannemen.

Dikwijls moet je aan hen voorbij en zelf naar Jezus toe.

Het is triest dat het zo is. Maar zou God in deze tijd ook niet oprechte mensen kunnen gebruiken om zijn volk te leiden? Als Jezus in Matth. 24 onderwijs geeft over de eindtijd, zegt hij in 24:45-47, dat hij "een slaaf" heeft aangesteld om zijn volk geestelijk voedsel te geven.

Als God zijn volk in het verleden heeft kunnen organiseren, kan Hij dat nu toch ook? Nu is lichtgelovigheid gevaarlijk. Een ieder zal voor zichzelf moeten onderzoeken wat waarheid is. - Hand.17:11. Met behulp van Gods geest is dat mogelijk. In Joh.16:13 staat immers dat Gods geest de weg zal wijzen in alle waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit wordt steevast door bepaalde mensen uit zijn context gerukt. Paulus leert daar de joden - die destijds een vrouw als minder dan een beest beschouwden - dat ze hun vrouw moesten liefhebben. Net zoals Hij hen liefhad.

Als de vrouw een christelijke vrouw is en de man een christelijke man dan

moet zij zich in alles onderschikken aan haar man.

Laat ons lezen.

Efeziërs 5:24

Nee, zoals de vergadering

zich onderschikt aan de Gezalfde,

zo ook de vrouwen aan de mannen,

in alles;

Maar deze onderschikking gaat ook alleen maar gebeuren

als de christelijke man deze regels navolgt.

Efeziërs 5:25-28

25

de mannen:

hebt de vrouwen lief

zoals ook de Gezalfde

de vergadering heeft liefgehad

en zich voor haar heeft prijsgegeven,

26

opdat hij haar zou heiligen;

hij heeft haar ook gereinigd

in het waterbad, door zijn woord,

27

om zelf haar in heerlijkheid

naast zich te plaatsen:

de vergadering zonder vlek of rimpel

of wat dan ook van zulke dingen;

nee, opdat zij heilig zal zijn

en onbesmet;

28

zo zijn ook de mannen verplicht

hun vrouwen lief te hebben

als hun eigen lichamen;

want wie zijn vrouw liefheeft

heeft ook zichzelf lief;

Hier is ook nog een heel mooie vers.

1 Petrus 3:7

De mannen evenzo:

als ge samenhuist, erkent dan

het vrouwelijke als een brozer vaatwerk,

en bewijst hun eer

als mede-erfgenamen

van de genade des levens,

opdat uw gebeden niet

verhinderd worden.

Het vrouwelijke als een brozer vaatwerk,

en bewijst hun eer

Het brozer vaatwerk wordt hier als de vrouw uitgebeeld,

die men eer moet geven.

Je kan het zo zien. Als een bodyguard de president beschermt zal niemand

hem eer schenken omdat hij de president heeft beschermt, maar zal de eer altijd

naar de president gaan omdat hij een of andere goede daad heet verricht. Dat zouden

wij ook met onze vrouwen moeten doen als christelijke mannen. En waarom?

opdat uw gebeden niet

verhinderd worden.

Dit is juist. Dit is echter de alchemie van de goddelijke liefde en de details liggen subtieler en zijn honderdduizend maal verfijnder dan in dogma's valt uit te drukken.

Allereerst is dit uitsluitend geldig voor de relatie tussen de twee. En niet voor de relatie tussen mannen en vrouwen.

Ten tweede is het alleen mogelijk zich via de alchemie van de goddelijke liefde te ontwikkelen (zich te bewegen in Christus), indien beiden hun hele leven aan Christus wijden. Let wel: De man zal zijn vrouw alléén kunnen aansturen indien hij de leiding en de inspiratie van Christus door de Heilige Geest hoort, verstaat, én volgt. Maakt hij daarin fouten - en dat doet hij, want hij is, net als de vrouw, een gebroken mens in een gebroken schepping - dan zal de vrouw hem (moeten) corrigeren. De vrouw op haar beurt kan dat alleen maar op de juiste manier doen, als zij de leiding van Christus door de Heilige Geest hoort, verstaat én volgt.

Er is dus in geen enkel opzicht sprake van absolute onderschikking aan de een of de ander, maar beiden maken zich ondergeschikt aan Christus. Niet aan elkaar, maar aan Christus. Zoekt het Koninkrijk éérst: de rest wordt u toegeworpen, is zoveel diepgaander waarheid dan men soms beseft. Slechts door de kracht van Christus kunnen beiden zich vervolgens aan elkaar onderschikken en mag de man de bovengeschikte rol vervullen in de betreffende partnerschap met zijn vrouw, omdat de vrouw dat goed vindt, zolang hij door de Geest is geïnspireerd, evenals zijzelf, en de man zich (ook) laat corrigeren. Sterker nog, zij vindt dat fijn. Dit komt ook de eros tussen de beiden alleen maar ten goede, voor beiden.

Slechts dan kan een mens ook in zijn huwelijk zeggen: Christus is naast mij, Christus is voor mij, Christus staat achter mij, Christus is in mij, Christus is onder mij,Christus troont boven mij, Christus aan mijn rechterhand, Christus aan mijn linkerhand,Christus als ik mij neerleg, Christus als ik ga zitten, Christus wanneer ik opsta.

Een verkeerd, dogmatisch duiden van de alchemie van de godddelijke liefde, maakt de kans groot dat beide hun bestemming missen. Menig gestrand cq ongelukkig christelijk huwelijk is gebaseerd op een dergelijk dogmatisch misverstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid