Spring naar bijdragen

Wanneer ben je gered of verloren?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Daar komt het uiteindelijk wel op aan. Ik denk niet dat je ooit kunt zeggen wie verloren is. Maar er worden wel indicaties gegeven die in je voordeel of nadeel spelen. Je medemens laten stikken komt er bijvoorbeeld niet al te goed van af.

Kun je voorbeelden noemen als het gaat om je medemens te laten stikken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus lijkt in de bijbel toch net wat anders te zeggen:

MT25 [31] Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. [32] Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; [33] de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. [34] Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. [35] Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, [36] ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.†[37] Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? [38] Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? [39] Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?†[40] En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.†[41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.†[44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?†[45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.†[46] Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Jezus zegt daar m.i. dat je wel degelijk zult worden afgerekend op je daden. Als ej je medemens laat stikken, dan rekent God het aan alsof je Hem laat stikken.

Waarom zou een mens niks goeds kunnen doen? In die zelfde tekst lees ik dat als je je naaste helpt, je Christus helpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je voorbeelden noemen als het gaat om je medemens te laten stikken?

Naast die bijbeltekst (of andere teksten zoals van de barmhartige samaritaan) zou ik oneindig veel voorbeelden kunnen noemen. De ebola slachtoffers in Afrika, slachtoffers van Isis, de vluchtelingen die aan de grens van Nederland staan, de straatkrantverkoper bij de supermarkt, de vriend die het even niet meer ziet zitten, de bijstandsmoeder bij de voedselbank, een eenzaam familielid, de slaaf in Azië die je 10 euro shirt gemaakt heeft, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik en-en

Zowel geloof als werken. In de zin dat je zodra je christen wordt je ook van harte Christus navolgt en in liefde dingen doet voor o.a. je medemens.

Maar uiteraard puur werkheiligheid is wat anders. Net zoals dat als je gelooft maar je nooit wat doet voor Gods koninkrijk je een soort van dood geloof hebt.

De waarheid ligt een beetje in het midden. Maar vaak zie ik dat bepaalde kerken het beiden extreem naar hun eigen eenzijdige visie toetrekken alsof het of alleen door werken is of alleen door geloof.

Het is denk ik van allebei een beetje en die 2 gaan bij een christen vaak hand in hand zonder perse te ontaarden in werkheiligheid wat weer het andere uiterste is.

De bijbel belicht ook beiden aspecten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je voorbeelden noemen als het gaat om je medemens te laten stikken?

Naast die bijbeltekst (of andere teksten zoals van de barmhartige samaritaan) zou ik oneindig veel voorbeelden kunnen noemen. De ebola slachtoffers in Afrika, slachtoffers van Isis, de vluchtelingen die aan de grens van Nederland staan, de straatkrantverkoper bij de supermarkt, de vriend die het even niet meer ziet zitten, de bijstandsmoeder bij de voedselbank, een eenzaam familielid, de slaaf in Azië die je 10 euro shirt gemaakt heeft, etc.

Allemaal leuke vrome praat.

Ik kan mensen niet van ebola genezen, ik kan niet alle slachtoffers opvangen uit IS gebied, de vluvhtelingen kan im niet allemaal helpen, de straatverkoper bij de supermarkt in mijn dorp vetrouw ik niet ;), vrienden zullen mij nooit om vragen, ik heb geen genoeg geld om de bijstandmoeders te voeden, salvernij kan ik ook niet tegen strijden, ook heb ik geen eenzame familie leden.

Hij is de gene die het kan verhelpen, we moeten het evangelie verkondigen vurig om bidden om Zijn wederkomst. Naaste liefde is verkondigen van het evangelie, Hem de rug toekeren is de grote zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan mensen niet van ebola genezen, ik kan niet alle slachtoffers opvangen uit IS gebied,

Je kunt geld geven voor onderzoek.

de vluvhtelingen kan im niet allemaal helpen,

Ow jewel, al was het maar je politieke stem. maar buiten dat, veel keuzes/

de straatverkoper bij de supermarkt in mijn dorp vetrouw ik niet ;),

Dat kan. En na je dood hoor je het vast wel of je je gelijk krijgt of niet. 'I like to think' dat naïef gedrag nooit negatief uitpakt. In het slechtste geval krijg je een schouderklopje omdat je het probeert...

vrienden zullen mij nooit om vragen, ik heb geen genoeg geld om de bijstandmoeders te voeden, salvernij kan ik ook niet tegen strijden, ook heb ik geen eenzame familie leden.

Misschien dat je proactief zelf hulp moet bieden? Slavernij is een kwestie om te kijken wat jij koopt. Wie maakt jouw kleding? En qua geld, ben je armer dan die mensen?

Die bijbeltekst is best helder he. Wat zegt Jezus zelf? Wie keert hem de rug toe? Laat je je medemens stikken, dan laat je Jezus stikken.

“Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is denk ik en-en

Wat heerlijk katholiek. :#

Ja echt. :)

baptist :# , maar zo nu en dan vier ik een dienst mee met de katholieken ;)

Dat en/en vind ik paaps. :#

Maar om eerlijk te zijn, ik hem wel een gereformeerde kerkdienst meegemaakt waar ik heel treffend de rol van 'werken' in verband gelegd hoorde met geloof (hele goede predikant!). Het bevestigd mijn mening dat katholieken en protestanten in theorie eigenlijk niet enorm ver van elkaar af liggen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen vaak meer doen dan we denken inderdaad.

We moeten niet meteen te groot denken. Je kan in je eigen straat al een hoop doen voor anderen hoe klein ook. Boodschapje voor je zieke buurvrouw.

Storten van geld zoals al werd genoemd. Vriendelijk zijn tegen mensen op straat door al goedemorgen te zeggen ipv elkaar straal voorbij te lopen.

Zijn soms kleine dingen die een verschil kunnen maken en mensen kunnen helpen zich geholpen te voelen of prettig te voelen waarin jij als christen in kan bijdragen.

Als al die miljarden mensen op de wereld in zijn eigen kleine straatje dit deed zou de wereld er al heeeel anders uitzien. Zoals God bedoeld heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat heerlijk katholiek. :#

Ja echt. :)

baptist :# , maar zo nu en dan vier ik een dienst mee met de katholieken ;)

Dat en/en vind ik paaps. :#

Maar om eerlijk te zijn, ik hem wel een gereformeerde kerkdienst meegemaakt waar ik heel treffend de rol van 'werken' in verband gelegd hoorde met geloof (hele goede predikant!). Het bevestigd mijn mening dat katholieken en protestanten in theorie eigenlijk niet enorm ver van elkaar af liggen. ;)

In sommige opzichten lijken ze op elkaar. Al zijn er uiteraard ook verschillen, maar die mogen er ook zijn. Maar het valt me op als ik met de baptistengemeente een gezamelijke dienst heb met de katholieken, we ook zoveel dingen delen en raakvlakken en overeenkomsten hebben.

Ja de liederen(latijnse gezangen bij hen en de opwekkingsbundel bij ons) verschillen. En misschien de sfeer en de aankleding vd dienst is bij beiden wat anders. Maar we dienen beiden dezelfde God en delen heel veel geloofsstandpunten.

Ik vind dat wel leerzaam zo'n oecumenische dienst. Je kan zoveel van elkaar leren. Een katholieke broeder vond onze liedjes zo vrolijk, hij noemde het "halleluja"liedjes , maar dat bedoelde hij echt positief.

De gezangen van de katholieke broeders en zusters(die ik heel slecht ken omdat ze vaak ook in het latijns zijn) vind ik ook heel mooi om te horen, het klinkt heel sereen en gedragen.

Maar goed ik wijk af vh onderwerp. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het bekende geld stroeien, wel op de juiste partij stemmen, elke zondag keurig naar de kerk. Dat is de weg naar behoud.

Nu doe ik het ook, geef aan goede doelen, stem CU, heb regelmatige kerkgang, koop m, n kleding bij c&a (fairtrade katoen), ik gaf de daklozen krant verkoper voedsel en water. Maar dit is zo klein, zo nietig. Kijk wat Jezus deed, dat kan ik niet. Uiteraard verdien ik een enkeltje hel, maar door Zijn genade ben ik misschien behouden. Alle grootste eer wat ik nu heb is Jezus volgen, Hem dienen en aanbidden. Aan zijn voeten, de hoogste plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het bekende geld stroeien, wel op de juiste partij stemmen, elke zondag keurig naar de kerk. Dat is de weg naar behoud.

Nu doe ik het ook, geef aan goede doelen, stem CU, heb regelmatige kerkgang, koop m, n kleding bij c&a (fairtrade katoen), ik gaf de daklozen krant verkoper voedsel en water. Maar dit is zo klein, zo nietig. Kijk wat Jezus deed, dat kan ik niet. Uiteraard verdien ik een enkeltje hel, maar door Zijn genade ben ik misschien behouden. Alle grootste eer wat ik nu heb is Jezus volgen, Hem dienen en aanbidden. Aan zijn voeten, de hoogste plaats.

Werkheiligheid ansich is uiteraard niet hetgeen je behoud. Dat je het doet omdat je christen bent is fijn. En het laat zien dat je gehoor geeft aan je geloof en is een uitwerking van je geloof.

Maar het storten van geld en goede daden doen zijn op zichzelf geen middel om in de hemel te komen zeg maar. Daar zit voor mij wel ergens de nuance in.

Het wordt wat laat dus ik lees morgen verder wat men nog gereageerd heeft. ;)

Het is interessante materie dit. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Werkheiligheid is als water om de plant levend te houden.

Een soort van pokon dus?

Is ook wat plat, om werkheiligheid als meststof te zien van je behoud. Het was slechts een hersenscheet. ;)

:# idd een beetje plat als ik het weer teruglees meststof voor je behoud. Ik moet gewoon niet zo laat meer reageren, dan ga ik mensen bijna onbedoeld beledigen door mijn te snelle reacties en ingevingen :# .

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid