Spring naar bijdragen

ISIS (islamitische staat)


Aanbevolen berichten

Toen Salman Rushdie zijn Duivelsverzen publiceerde werd hij ter dood veroordeeld, wegens belediging van de Islam.

Toen de Deense kranten Mohammed weergevan in spotprenten, was het belediging van de Islam.

Nu Isis de Islam gebruikt als excuus, hoor ik niemand zeggen dat zij de Islam beledigen. terwijl deze belediging toh een stuk erger is dan een aar tekeningen zinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 347
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

20 september gaat het helemaal worden zo te lezen.

Van Aartsen: geen nieuwe protestmars door Schilderswijk

Er komt geen nieuwe 'mars voor de vrede' door de Haagse Schilderswijk. De kans op ongeregeldheden is te groot. Dat heeft burgemeester Jozias van Aartsen (VVD) besloten, meldt het AD.

002_RBIAdam-image-1576458.jpeg

Rellen

De kans dat er rellen uitbreken als betogers in de wijk demonstreren tegen moslimextremisme, is volgens van Aartsen te groot.

PVV-leider Geert Wilders had woensdag opgeroepen tot een nieuwe protestmars door de wijk.

De politicus was van plan om met 'duizenden' door de Schilderswijk te lopen. Maar daar zitten de inwoners niet op te wachten. Radicale jongeren gaven aan dat zij dan aan het rellen zouden slaan.

Spanningen

Tijdens een protest tegen IS kon de politie afgelopen zondag ternauwernood voorkomen dat demonstranten slaags raakten met IS-sympathisanten en jongeren uit de Schilderswijk. De demonstratie werd afgebroken en de organisatie kondigde een nieuwe mars aan.

Maar Van Aartsen, die woensdag terugkwam van vakantie, ziet een mars in de wijk niet zitten. De gemeente kan een demonstratie zelf niet verbieden, maar wel een locatieverbod opleggen. Vermoedelijk zullen de betogers moeten uitwijken naar het Malieveld.

bron: elsevier.nl

Verstandig besluit of zwichten voor bedreigingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem ligt m.i. niet bij het wel of niet houden van een demonstratie, maar bij het handhaven van het gezag. "Den Haag" zou deze gelegenheid moeten aangrijpen om wat er leeft eruit te krijgen en het gezag met vaste hand te vestigen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Demonstraties testen het gezag op twee manieren. Op de wijze hoe de demonstranten het gezag erkennen, en op de wijze waarop ze in toom worden gehouden. En als het gezag te zwak is, kan het zelfs een revolutie worden. Een demonstratie verbieden vanwege risico's is daarom een zwaktebod en het laten voortwoekeren van kwaad. Want het gezag voorziet dat zij onvoldoende gezag heeft, en zij gaat de kans om het alsnog te (be)vestigen graag uit de weg. Maar de taak van het gezag is om elk beginsel van verwerping van het gezag aan de oppervlakte te brengen, om zo het gezag nadrukkelijker te kunnen vestigen, indien deze door demonstranten openlijk wordt verworpen.

Waar het gezag is gevestigd, daar heeft de politie aan een paar man genoeg.

Waar het gezag z'n snor drukt uit vrees, daar staat vervolgens zelfs het leger machteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een lastige kwestie. Enerzijds ben ik het er wel mee eens dat het waarschijnlijk niet zo'n goed idee is een dergelijke demonstratie in een woonwijk te houden.

Want ondanks het grote probleem met ISIS-aanhangers in die wijk is het gewoon geen goed idee om een demonstratie van mogelijk meer dan duizend mensen, waaronder een groot aantal extreem-rechts, een wijk vol allochtonen in te sturen. Daarmee maak je het probleem alleen maar groter.

Anderzijds geeft dit in elk geval de schijn dat Van Aartsen is gezwicht voor de ISIS-radicalen en door hen de dienst laat uitmaken. De feitelijke situatie zal wel wat genuanceerder zijn maar, zeker in het licht van dat ISIS-vlaggen gedoe, maakt het de situatie ook moeilijker dan hij al was.

Al met al is het probleem dat nu is ontstaan behoorlijk groot en ik ben benieuwd hoe het zich verder zal ontwikkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kabinet overweegt militaire steun aan Koerden

Het kabinet sluit niet uit dat Nederland net als de VS militaire steun gaat leveren aan de Koerdische nationale regering in het noorden van Irak.

Peshmerga.jpg?itok=8bblFr0-

Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken schrijft dat donderdag aan de Tweede Kamer.

Timmermans laat in een antwoord op Kamervragen weten dat het Nederlands kabinet denkt dat Islamitische Staat (IS), voorheen ISIS, in het noorden van Irak ''vermoedelijk verantwoordelijk is voor zeer ernstige internationale misdrijven, zoals oorlogsmisdrijven, misdaden tegen de menselijkheid en genocide''.

De VS heeft de militaire assistentie aan het Iraakse en Koerdische leger opgevoerd, schrijft Timmermans. ''Het kabinet begrijpt en steunt de overwegingen van partners om de Koerdische regionale regering te bewapenen, met steun van de Iraakse regering. Indien de huidige veiligheidsdreiging voortduurt, sluit het kabinet niet uit dat Nederland in enige vorm ook een bijdrage zal leveren.''

Timmermans vervolgt in zijn brief: ''Het vermoeden dat zeer ernstige misdrijven zijn en worden gepleegd, noodzaakt tot inzet op preventie, het voorkomen van verdere escalatie en het bieden van hulp. De inspanningen van het kabinet zijn daarop gericht. Het kabinet is voorts van mening dat alle partijen of individuen die zich schuldig maken aan internationale misdrijven daar verantwoording voor af moeten leggen.''

'Instabiliteit'

Timmermans noemt de opmars van IS in Irak en Syrië onder meer zorgelijk omdat die ''een aanzuigende werking'' kan hebben op andere jihadisten. Dat leidt ook tot meer instabiliteit in het hele Midden-Oosten, maar ook in Noord-Afrika.

''Het kabinet is ervan doordrongen dat actie door en samenwerking met bevriende landen, in en buiten de regio, cruciaal is om IS(IS) een halt toe te roepen. Het kabinet staat daarover in contact met verschillende partners, zowel bilateraal als in VN-verband en andere multilaterale fora.''

IS en de meer dan duizend jihadstrijders die vanuit alle EU-landen meevechten in Irak en Syrië zorgen volgens Timmermans voor ''een internationale dreigingssituatie''. De terreurorganisatie heeft de intentie aanslagen in het Westen te plegen. De dreiging die uitgaat van de jihadgangers noopt daarom tot internationale samenwerking.

Nederlandse jihadisten

Timmermans gaat ook in op de Nederlandse jihadstrijders. Zij kunnen bij terugkomst in Nederland vervolgd worden voor oorlogsmisdrijven, misdrijven tegen de menselijkheid of genocide, ook al hebben ze die misdrijven in Noord-Irak gepleegd.

Dat kan op basis van de Wet Internationale Misdrijven. Ze kunnen daarnaast ook vervolgd worden voor andere misdrijven, zoals deelname aan een terroristische organisatie.

De sociale uitkering en andere toelagen als de studiefinanciering zijn van alle bekende Nederlandse jihadstrijders stopgezet. Tot nog toe gaat het om ruim dertig mensen, aldus de minister.

Isil-Mosul.jpg

Gevolgen

Volgens CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt heeft het benoemen van 'genocide' gevolgen voor de positie van Nederland. "Door het uitspreken van het woord genocide verplicht het kabinet zich actie te nemen om de internationale rechtsorde te handhaven", aldus Omtzigt.

"Dit betekent dat ook de veiligheidsraad zich met spoed over genocide moet uitspreken, ten einde een brede coalitie te smeden die de wandaden van ISIS gaat stoppen en de slachtoffers gaat helpen."

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma noemt het terecht dat het kabinet nu erkent dat IS vermoedelijk genocide pleegt. "Nu is het zaak dat de Europese ministers van Buitenlandse Zaken morgen tot substantiële actie komen om het leed te verzachten en de opmars van ISIS te stoppen.''

SP-Kamerlid Harry van Bommel vindt dat het kabinet wel meer ambitie mag tonen om het leed van de yezidi's en anderen in Noord-Irak te lenigen. Nederland kan meer bijdragen aan de opvang van vluchtelingen, vindt hij. Dat kan met geld, maar ook door transportvliegtuigen in te zetten die materiaal naar de yezidi's in het Sinjar-gebergte kunnen brengen.

bron nu.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bundeswehr gaat jezidi's helpen

De Duitse luchtmacht begint morgen met hulpvluchten naar Noord-Irak. Vier vliegtuigen van Transall brengen sanitair materiaal en levensmiddelen naar de stad Erbil, meldt het persbureau DPA.

De goederen worden in Erbil aan de VN overgedragen, die ze onder de noodlijdende bevolking moet verdelen.

Net als Nederland sluit Duitsland wapenleveranties aan Irak niet uit. Bondskanselier Merkel zei vandaag dat dat ze alle speelruimte voor wapenexport zal gebruiken die politiek en juridisch mogelijk is.

Humanitaire crisis

"Het is verschrikkelijk wat mensen in Noord-Irak - jezidi's, christenen en anderen - door de terreurgroep Islamitische Staat meemaken", zei Merkel. "Het stoppen van de opmars van deze extremisten en het helpen van de noodlijdende bevolking is een taak voor de gehele internationale gemeenschap."

Vandaag kondigde de VN de hoogste alarmfase af voor een humanitaire crisis. Daardoor kan de VN extra geld en hulpgoederen vrijmaken.

bron: NOS.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verstandig besluit of zwichten voor bedreigingen?

Op zich wel verstandig. Maar nu blijkt wel wat voor een grote huichelaar het is. Een pro-ISIS demonstratie wou hij namelijk eerder niet verbieden of een gebiedsverbod geven. Deze Judas van Aartsen heeft al lang en breed kleur bekend, ik mag hopen dat zijn falen vanavond tot een eind komt.

De acties van Timmerfrans spreken ook nog steeds boekdelen over lafheid en ontkenning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

GENOCIDE-EXPERT: 'TIMMERMANS PRAAT POEP'

Minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans praat grote onzin, zo vindt genocide-expert Anthonie Holslag (Universiteit van Amsterdam, NIOD) tegen het ANP. Timmermans heeft gezegd dat "genocide niet erger is dan misdaden tegen de menselijkheid". Gelul, zo vindt Holslag.

http://www.powned.tv/nieuws/politiek/20 ... _praa.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Verbod demonstraties Schilderswijk'

Burgemeester Jozias Van Aartsen kondigde dit besluit aan in het spoeddebat dat vanavond plaats vond. Hij vertelt dat onze democratische samenleving heeft gestreefd naar een vrije en menslievende samenleving, maar ideologische piromanen brengen onze samenleving nu in gevaar'.

Onwaardig. Vreselijke argumentatie. Argumenten die gelden op het taksimplein in Istanbul, Turkije. (Turks: Taksim Meydanı; meydan = plein) En er was geen Arabische lente en geen coup op het Majdan in Kiev mogelijk geweest, als dit verbod in de minder democratische landen ook had mogen gelden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het misschien een idee om dit topic om te dopen tot "Azijn-topic". Wat een gescheld allemaal zeg. Niemand doet het goed. De Arabische Lente was niet mogelijk geweest, de revolutie in Oekraïne was niet mogelijk geweest, als ook dáár een verbod op demonstreren in 1 specifieke wijk had gegolden? Over vreselijke argumentatie gesproken. Enige wat Van Aartsen zegt is: ga maar naar het Malieveld. Da's ons Nederlandse Tahrir/ Taksim Plein. Niks aan de hand dus. De rest van het gescheld op Van Aartsen is al even onzinnig. De man heeft niets fout gedaan. Rechts-populistische media (zoals terreurbeweging GeenStijl) hebben de zaak vertekend om hun eigen agenda te dienen en de grootste fout kwam van reguliere media, want die zijn veel te ver meegegaan met deze hetze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geenstijl een terreurbeweging? Wauw.. jij neemt ze serieuzer dan dat ze zichzelf nemen..

Overigens niks mis met media die af en toe voor wat opschudding zorgen het houdt de boel een beetje scherp, anders verdienen topmannen in de zorg straks 50 miljoen per jaar en neemt de politiek 46 weken per jaar vakantie (leer stage).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah. Anderhalve eeuw geleden gedroegen de media zich keurig, die hielden gewoon hun bek. En verdienden topmensen in de publieke sector een normaal salaris en werkten politici hard. Niks aan de hand dus. Je kunt de media ook overschatten. Heel makkelijk zelfs.

En ja, een website die beoogt mensen kapot te maken omdat hun mening ze niet aanstaat, die schandpaaltaktieken toepast en die oproept massaal mensen lastig te vallen, beoefent terreur. Maakt niet uit of ze zichzelf serieus nemen of niet. Wat GS doet is kwalijk en heeft niets met journalistiek te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niks mis met een schandpaal als mensen kapot gemaakt worden door een alles overheersend bureaucratie of door een brei van regeltjes. De schandpaal mag van mij best gebruikt worden voor kopschoppers, misstanden bij bureau jeugdzorg of het aan de kaak stellen van excessieve beloningen. Overigens wat vind je dan van Joop.nl, de tegenhanger van geenstijl, waar daders slachtoffer worden en slachtoffers daders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt wel heel christelijk, zoals je Joop definieert. ;)

Nee, Joop vind ik ook niks, maar zij beperken zich iig meestal tot het geven van een mening, en dat is principieel anders dan wat GeenStijl doet. Je zegt het zelf al: zij passen de schandpaal toe. Joop doet dat doorgaans niet, als ik me niet vergis. Joop bouwt op links ressentiment en gooit dat in een "beschaafde" vorm. GeenStijl bouwt op rechts ressentiment en gooit dat in een zo onbeschaafd mogelijke vorm. En in die vorm ligt het principiële verschil. Een schandpaal heeft niks te zoeken in een democratie. Als je dat anders ziet: prima, we leven in een vrij land, maar dan ben je domweg antidemocratisch. Volgens mij is door (de overigens erg rechtse) Andreas Kinneging al perfect verwoord waarom GS-kloon PowNed niks in een democratie te zoeken heeft. Dat geldt nog meer voor GS. Het mag bestaan in een vrij land, maar het was vele malen beter geweest als er geen GS was geweest. En daar waar dankzij die site mensen worden geterroriseerd, mag het OM wat mij betreft hard ingrijpen.

Overigens dwalen we af van het onderwerp. Hoewel we het nog steeds over een terreurbeweging hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het misschien een idee om dit topic om te dopen tot "Azijn-topic". Wat een gescheld allemaal zeg. Niemand doet het goed. De Arabische Lente was niet mogelijk geweest, de revolutie in Oekraïne was niet mogelijk geweest, als ook dáár een verbod op demonstreren in 1 specifieke wijk had gegolden? Over vreselijke argumentatie gesproken. Enige wat Van Aartsen zegt is: ga maar naar het Malieveld. Da's ons Nederlandse Tahrir/ Taksim Plein. Niks aan de hand dus. De rest van het gescheld op Van Aartsen is al even onzinnig. De man heeft niets fout gedaan. Rechts-populistische media (zoals terreurbeweging GeenStijl) hebben de zaak vertekend om hun eigen agenda te dienen en de grootste fout kwam van reguliere media, want die zijn veel te ver meegegaan met deze hetze.
De Arabische Lente was een ramp zoals wel is gebleken uit alles dat er daarna is gebeurd.

Verder kun je misschien je mening onderbouwen i.p.v. een beetje te komen schelden en roepen. Je beschuldigd anderen ervan dit topic tot een "azijn" topic te maken maar zelf kom je lekker binnenwalsen en off-topic meteen mensen van alles en nog wat beschuldigen zonder het hele onderwerp van dit topic zelfs maar aan te raken. Wat een ongein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, de Arabische Lente was een ramp. Dus is het sowieso onzin om die erbij te slepen - wat, zoals je hebt gelezen, niet door mij werd gedaan.

En verder... ik scheld niet, ik beschuldig ook niemand. Het is een beetje flauw om mijn kritiek te beantwoorden met "je bent zelf aan het schelden!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt, de Arabische Lente was een ramp. Dus is het sowieso onzin om die erbij te slepen - wat, zoals je hebt gelezen, niet door mij werd gedaan.
En verder... ik scheld niet, ik beschuldig ook niemand. Het is een beetje flauw om mijn kritiek te beantwoorden met "je bent zelf aan het schelden!"
Welke kritiek?

Het enige dat ik zie zijn wat loze beschuldigen en de bewering dat de mensen die hier posten een stel azijnpissers zijn omdat ze zich oprecht kwaad maken over wat er in Irak gebeurd.

Ben je op dit forum te komen om te agiteren of zo? Nergens zie ik een voorstelpost maar overal loop je ruzie te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je suggestie dat ik hier overal ruzie zoek, werp ik verre van me. Ook heb ik nergens geschreven "Jullie zijn vanwege je mening over wat er in Irak gebeurt een stel azijnpissers", dus ook wat dat betreft voel ik me niet aangesproken. Het staat je vrij om te reageren op wat ik schreef. Maar als je alleen reageert op wat ik niet heb geschreven, dan gaat deze discussie nergens heen vrees ik.

Edit, ik vergeet het belangrijkste. Waar ik kritiek op heb, kan je al lezen in mijn eerste post in dit topic. Ik heb kritiek op dat eeuwige gekanker op Van Aartsen. Tot mijn verrassing zie ik ook gescheld op Timmermans. Ik vind dat belachelijk, aangezien naar mijn mening er een hetze plaatsvindt, vooral tegen Van Aartsen. Het enige wat die laatste "fout" heeft gedaan is dat hij geen populist is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat hij fout heeft gedaan is de bewering dat er geen grenzen zijn overschreden door ISIS-vlaggen. Pas nadat er maatschappelijke kritiek op kwam stelde hij dat standpunt bij en werd er ook iets ondernomen. Toen werd die kritiek met terugwerkende kracht tot hetze bestempeld. Dat vind ik vrij arrogant.

Timmermans heeft zich jarenlang verzet tegen het innemen van het erkennen van de vervolging van christenen in Egypte, Syrië en Irak ondanks veelvuldige vraag partijen als de ChristenUnie en het CDA. Ook nu heeft hij de boot zolang mogelijk afgehouden. Dat mensen daar kritiek op hebben lijkt me terecht.

Maar blijkbaar is iedere kritiek op politici per definitie populisme?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante stelling: "iedere kritiek op politici is populisme". Heb ik hier in dit topic niet gelezen.

Van Aartsen heeft naar ik heb gelezen, gewoon keurig rechtstatelijk gehandeld, namelijk door vast te stellen dat de politie geen misstanden had gemeld en dat het, als er wel iets mis was, aan het OM is om actie te ondernemen. Wat jij ervan bakt is wat GeenStijl ervan heeft gebrouwen, o.a. door de zaken verkeerd weer te geven en te suggereren dat Van Aartsen iets anders had moeten doen. Feit is, dat hij vanaf het begin heeft gehandeld zoals in een rechtsstaat van een burgemeester wordt gevraagd. En inderdaad, het was fout van hem, dat hij vervolgens enigszins heeft toegegeven aan de populistische eis, dat hij zich anders zou moeten gedragen dan in een rechtsstaat van een burgemeester verwacht wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal niet. Je beschuldigd anderen ervan "GeenStijl" te volgen maar ik lees helemaal geen GeenStijl en heb niks met die website. Wat loop je toch van te projecteren en beschuldigen de hele tijd.

Aan het begin vertelde Van Aartsen dat er geen grenzen waren overschreden, daarna werd dat bijgesteld. Ik geloof dat, dat ook te maken heeft met maatschappelijke druk. Het kan wel degelijk nut hebben om kritiek te uiten om burgemeesters en in dit geval was dat in mijn ogen terecht.

Ik denk dat je GeenStijl sowieso belangrijker en invloedrijker maakt dan het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid