Spring naar bijdragen

Dierensoorten niet kruisen?


Aanbevolen berichten

De reden om diersoorten niet met elkaar te kruisen is imo omdat er dan eerder afwijkingen en ziekten kunnen ontstaan bij het gekruiste dier.

Nee. Het is gewoon niet mogelijk, op enkele uitzonderingen na. Alleen zeer nauwverwante dieren kunnen worden gekruist, en het merendeel van de nakomelingen is of onvruchtbaar of bij terugkruising met een va de oudersoorten krijg je weer gewoon de oudersoort. Het is wel zo dat een bepaalde manier van doorfokken tot ziektes leidt (ik ben geen hondenkenner, maar een aantal rashonden schijnt te ver doorgekruisd te zijn)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde dat dat de reden van God was om dieren niet met elkaar te kruisen, de vraag waar dit topic mee begon :)

En idd kan het kruisen leiden tot te ver doorfokken met alle nare gevolgen van dien, dat is dus de reden dat God dat zei in Leviticus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde dat dat de reden van God was om dieren niet met elkaar te kruisen, de vraag waar dit topic mee begon :)

En idd kan het kruisen leiden tot te ver doorfokken met alle nare gevolgen van dien, dat is dus de reden dat God dat zei in Leviticus.

De reden dat God dat zei zie ik er anders niet bijstaan.Die verzin je nu zelf. Ook de reden van God om tegen het zaaien van 2 gewassen op een akker te zijn ben ik erg benieuwd naar.. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik bedoelde dat dat de reden van God was om dieren niet met elkaar te kruisen, de vraag waar dit topic mee begon :)

En idd kan het kruisen leiden tot te ver doorfokken met alle nare gevolgen van dien, dat is dus de reden dat God dat zei in Leviticus.

De reden dat God dat zei zie ik er anders niet bijstaan.Die verzin je nu zelf. Ook de reden van God om tegen het zaaien van 2 gewassen op een akker te zijn ben ik erg benieuwd naar.. :#

Die van 2 gewassen kan elke boer je uitleggen. Elk jaar een ander gewas is het beste, alhoewel tegenwoordig niet echt geldig mee vanwege kunstmest etc etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde dat dat de reden van God was om dieren niet met elkaar te kruisen, de vraag waar dit topic mee begon :)

En idd kan het kruisen leiden tot te ver doorfokken met alle nare gevolgen van dien, dat is dus de reden dat God dat zei in Leviticus.

De reden dat God dat zei zie ik er anders niet bijstaan.Die verzin je nu zelf. Ook de reden van God om tegen het zaaien van 2 gewassen op een akker te zijn ben ik erg benieuwd naar.. :#

Die van 2 gewassen kan elke boer je uitleggen. Elk jaar een ander gewas is het beste, alhoewel tegenwoordig niet echt geldig mee vanwege kunstmest etc etc.

voor een aantal gewassen is teeltrotatie verplicht, niet zozeer van wegen het uitputten van de grond, maar meer om ziekten onder de duim te houden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde dat dat de reden van God was om dieren niet met elkaar te kruisen, de vraag waar dit topic mee begon :)

En idd kan het kruisen leiden tot te ver doorfokken met alle nare gevolgen van dien, dat is dus de reden dat God dat zei in Leviticus.

Als God niet wil dat er doorgefokt wil worden moet hij dat verbieden. Doorfokken is namelijk het tegenovergestelde van kruisen. Bij doorfokken, fok je met zeer nauwverwante dieren, bij kruisen met nauwverwante dierSOORTEN, wat echt iets totaal anders is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wet of geen wet, het is vrijwel onmogelijk om diersoorten te kruisen.

Nee hoor. Zebra's en paarden. Paarden en ezels. Tijgers en leeuwen. Raaf en ekster (?), in ieder geval een paar vogels. Schaap en geit. Etc. Etc. Etc.

Definitie van diersoort is wel: groep dieren die geen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is.

Voorbeeld: Dier X en Y kunnen biologisch gezien voortplanten, ze leven in hetzelfde gebied. Dier X leeft echter overdag en dier Y is een nachtdier. Ze zullen elkaar dus nooit tegenkomen. Ze kunnen dus geen nakomelingen krijgen. En als dat gebeurt zijn die hoogstwaarschijnlijk onvruchtbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde dat dat de reden van God was om dieren niet met elkaar te kruisen, de vraag waar dit topic mee begon :)

En idd kan het kruisen leiden tot te ver doorfokken met alle nare gevolgen van dien, dat is dus de reden dat God dat zei in Leviticus.

De reden dat God dat zei zie ik er anders niet bijstaan.Die verzin je nu zelf. Ook de reden van God om tegen het zaaien van 2 gewassen op een akker te zijn ben ik erg benieuwd naar.. :#

Ik antwoordde op de vraag waar dit topic mee begon van ikbenBen en die vraag was waarom God het verbood, snap je? Ik had er imo bij moeten zetten, dus de reden dat God het kruisen van dieren verbood is imo omdat het ziekte enz met zich mee kan brengen. Als het onmogelijk is om dieren te kruisen waarom begint God er dan over, Hij gaat niet iets verbieden wat onmogelijk zou zijn. Kennelijk kon het toen zeker wel :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik bedoelde dat dat de reden van God was om dieren niet met elkaar te kruisen, de vraag waar dit topic mee begon :)

En idd kan het kruisen leiden tot te ver doorfokken met alle nare gevolgen van dien, dat is dus de reden dat God dat zei in Leviticus.

De reden dat God dat zei zie ik er anders niet bijstaan.Die verzin je nu zelf. Ook de reden van God om tegen het zaaien van 2 gewassen op een akker te zijn ben ik erg benieuwd naar.. :#

Ik antwoordde op de vraag waar dit topic mee begon van ikbenBen en die vraag was waarom God het verbood, snap je? Ik had er imo bij moeten zetten, dus de reden dat God het kruisen van dieren verbood is imo omdat het ziekte enz met zich mee kan brengen. Als het onmogelijk is om dieren te kruisen waarom begint God er dan over, Hij gaat niet iets verbieden wat onmogelijk zou zijn. Kennelijk kon het toen zeker wel :)

En wat als Leviticus nu gewoon het boek der priesters was? Je kunt er gerust van uit gaan dat zij zullen gezegd hebben dat het van God afkomstig was.

Jezus Zelf was het al niet een met de scheidbrief van Mozes en dat is voor mij heel veel zeggend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De reden dat God dat zei zie ik er anders niet bijstaan.Die verzin je nu zelf. Ook de reden van God om tegen het zaaien van 2 gewassen op een akker te zijn ben ik erg benieuwd naar.. :#

Ik antwoordde op de vraag waar dit topic mee begon van ikbenBen en die vraag was waarom God het verbood, snap je? Ik had er imo bij moeten zetten, dus de reden dat God het kruisen van dieren verbood is imo omdat het ziekte enz met zich mee kan brengen. Als het onmogelijk is om dieren te kruisen waarom begint God er dan over, Hij gaat niet iets verbieden wat onmogelijk zou zijn. Kennelijk kon het toen zeker wel :)

En wat als Leviticus nu gewoon het boek der priesters was? Je kunt er gerust van uit gaan dat zij zullen gezegd hebben dat het van God afkomstig was.

Jezus Zelf was het al niet een met de scheidbrief van Mozes en dat is voor mij heel veel zeggend.

Ik denk dat dat geen verschil maakt met hoe slecht het is om dieren te kruisen :) Dat blijft gewoon een feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft denk ik vooral ook een spirituele compoment. Leviticus is inderdaad bestemd voor joodse priesters en levieten en bevat vooral rituelen en voorschriften om de zuiverheid en apartheid van Israël als uitverkoren volk te benadrukken, naast traditionele, overgeleverde kennis over ziekten, landbouw en recht. Denk aan de offercultus en aan de reinheidswetten.

In feite is het een familiekroniek waar je in leest, waar de familie haar kennis in bijhoudt, daar de priesters en levieten volgens de traditie immers uit één familie stammen.

In heel het boek kom je dan ook veel wetten tegen waarin wordt benadrukt dat alles in orde behoort te geschieden en men dingen niet zomaar door elkaar heen mag gebruiken. Het heilige mag niet vermengd worden met het profane, wierook voor de tempel mag niet thuis gebrand worden, men mag niet huwen met mensen uit andere volken en zéker niet de joodse godsdienst vermengen met andere godsdiensten.

Dit dierengebod en ook het gebod over de gewassen en de verschillende stoffen is daar een uitvloeisel van. Israël behoort zich niet te vermengen en deze geboden helpen haar daar voortdurend aan te herinneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag ook geen twee stoffen dragen. En seksualiteit tussen hetzelfde geslacht wordt verboden. We nemen het ene wel over maar het andere niet. Zoals het dragen van twee stoffen maken we ons niet druk.
Zeker, maar als datgene wat in de de Bijbel staat niet uitvoerbaar is, dan dient het figuurlijk genomen te worden. Het niet mogen dragen van twee stoffen moet je waarschijnlijk zien als eh, als, eh...
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid