Spring naar bijdragen

In de Hemel komen


Aanbevolen berichten

Veel mensen zijn geneigd vanuit een bepaalde theologische achtergrond te kijken naar de Hemel , maar vooral ook naar de vraag: hoe komt je daar.

Dit lijkt me een interessant onderwerp: vooral om eens te kijken wat de Bijbel nu echt zegt over hoe je in de hemel/ bij God/ het eeuwe leven krijgt.

- Vanuit mijn achtergrond zie ik het bovenal als iets dat van God komt. Dus door genade.

De mens moet die genade aannemen door:

1. geloof

2. bekering

3. berouw van zonden

4. doop voor vergeving zonde

5. doop voor ontvangen Geest

6. eucharistie om genade te ontvangen

7. biecht om gebonden te blijven

8. men moet een rechtvaardig leven lijden

9. Je houden aan geboden (van het nieuwe verbond)

Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en wat de Bijbel er allemaal over zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het Gods doel was dat wij in verbondenheid met Hem en onze medemens leven. Dat is denk ik ook in het hiernamaals de hemel. Maar door we nu in een gebroken wereld leven is dat niet helemaal het geval en door ons handelen ontstaat er een breuk in de relatie tussen ons en God. Die kunnen wij niet helen, maar God wel. Dat is van Zijn kant genade.

Maar na een geheelde breuk kunnen we toch weer opnieuw van Hem afzonderen. En om een breuk te helen, zul je dat toch ook zelf wel willen en aanvaarden (of zoals ze dat wel eens noemen aan 'meewerken'). Dat gaat een beetje moeilijk als je dat wat de breuk in de eerste plaats meer dierbaar is. Sacramenten zijn denk ik oa. zichtbare uitingen/handelingen van Gods genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel mensen zijn geneigd vanuit een bepaalde theologische achtergrond te kijken naar de Hemel , maar vooral ook naar de vraag: hoe komt je daar.

Dit lijkt me een interessant onderwerp: vooral om eens te kijken wat de Bijbel nu echt zegt over hoe je in de hemel/ bij God/ het eeuwe leven krijgt.

- Vanuit mijn achtergrond zie ik het bovenal als iets dat van God komt. Dus door genade.

De mens moet die genade aannemen door:

1. geloof

2. bekering

3. berouw van zonden

4. doop voor vergeving zonde

5. doop voor ontvangen Geest

6. eucharistie om genade te ontvangen

7. biecht om gebonden te blijven

8. men moet een rechtvaardig leven lijden

9. Je houden aan geboden (van het nieuwe verbond)

Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en wat de Bijbel er allemaal over zegt.

Wat ik niet snap, is dat je zegt dat je in de hemel komt door genade. Maar vervolgens geef je 9 stappen die mensen moeten nemen. Dan is het toch geen genade meer, maar acties van mensen?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Genade, omdat:

*knock knock*

Who's there?

-It's Jesus, open the door.

Why?

-I'm here to save you.

Save me from what?

-Save you from what I'm going to do to you since you lied, caused pain, stole, denied people in need .

|P

Prima omschrijving denk ik.

@Allen: waarop baseert men dat men hierna in de Hemel komt? Ik dacht dat er een nieuwe Hemel en Aarde zou komen? Komt er dan niemand meee op de aarde wonen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Allen: waarop baseert men dat men hierna in de Hemel komt? Ik dacht dat er een nieuwe Hemel en Aarde zou komen? Komt er dan niemand meee op de aarde wonen,

Grote kans dat we hier uiteindelijk ("ooit") niet meer zo moeilijk over zullen gaan doen...

De hemel staat voor veel mensen (en volgens mij ook volgens de Schrift) voor "de verblijfplaats van God" en de aarde voor "de verblijfplaats voor de mensen". Maar als God (ooit) temidden van de mensheid woont, vallen hemel en aarde volledig samen... En is het onderscheid tussen "hemel" en "aarde" niet meer te maken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel mensen zijn geneigd vanuit een bepaalde theologische achtergrond te kijken naar de Hemel , maar vooral ook naar de vraag: hoe komt je daar.

Dit lijkt me een interessant onderwerp: vooral om eens te kijken wat de Bijbel nu echt zegt over hoe je in de hemel/ bij God/ het eeuwe leven krijgt.

- Vanuit mijn achtergrond zie ik het bovenal als iets dat van God komt. Dus door genade.

De mens moet die genade aannemen door:

1. geloof

2. bekering

3. berouw van zonden

4. doop voor vergeving zonde

5. doop voor ontvangen Geest

6. eucharistie om genade te ontvangen

7. biecht om gebonden te blijven

8. men moet een rechtvaardig leven lijden

9. Je houden aan geboden (van het nieuwe verbond)

Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en wat de Bijbel er allemaal over zegt.

Om een antwoord te vinden op uw vraag is er in feite maar één bron die daar een antwoord kan op geven en dit is de Maker en Onderhouder van het systeem waar de mens deel van uitmaakt .

En Hij heeft het antwoord dan ook op tweeërlei manieren gegeven ; ten eerste door het op Schrift te zetten en ten tweede door het zelf in de praktijk te komen voorleven tijdens zijn verblijf op deze planeet.

Het is dan ook aangewezen om enkel deze geschreven bron , de Bijbel ,te gebruiken bij het zoeken naar een antwoord op uw vraag die ook heel veel mensen bezighoud.

Uw vraag betreft dus in de eerste plaats wat van de mens gevraagd wordt om het eeuwig leven te bekomen ( de Bijbel spreekt niet van de hemel als definitieve woonplaats , wel van de aarde ) en daarop is het Bijbels antwoord:

Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God. (Micha 6:8)

Wat nu de betekenis is van “ recht doenâ€, “getrouwheid lief te hebben†en “ootmoedig wandelen met God “ dat kan men op vele plaatsen in Gods woord vinden,

Maar het komt er hoofdzakelijk en steeds op neer dat men door het begrijpen van wat God voor de mensheid gedaan heeft namelijk

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

( Joh 3: 16)

Uit dankbaarheid en liefde ongedwongen aanneemt dat zijn systeem gebaseerd op zijn fundamentele geboden ( Exodus 20: 1-17) het beste is voor alle schepselen.

En het begrijpen hetgeen God gedaan heeft is kort samengevat als volgt.

Gods systeem berust fundamenteel op twee pijlers ; gerechtigheid en genade.

1) Gerechtigheid is het toepassen van een wet die de grondslag vormt van een bepaald systeem. In Gods systeem zijn de wetten onveranderlijk en de basis daarvan is dat bij overtreding van één ervan de eeuwige dood ( het voor eeuwig niet meer bestaan) het gevolg is.

2) Genade is de onverdiende gave die aangeboden (geschonken) wordt door diegene die plaatsvervangend de straf draagt aan de overtreder, die onder de gerechtigheid valt en dus de eeuwige dood verdiend.

Als bijvoorbeeld de rechter een straf uitspreekt over de overtreder dan is aan de gerechtigheid voldaan. Maar als de rechter,omdat hij de vader van de overtreder is, deze straf zelf draagt dan is aan de genade voldaan. Dit alles op voorwaarde dat de overtreder het aanbod van de vader aanvaardt , anders ondergaat hij onvermijdelijk zelf de straf.

Het “ootmoedig wandelen met God “ vertaald zich dan ook in de praktijk door aannemen en aanvaarden van hetgeen Christus van ons vraagt in hetgeen Hij eigenhandig in de rots geschreven heeft en ons voorgeleefd heeft tijdens zijn aards bestaan.

Een dagelijks gebed en Bijbelstudie met de vraag om bijstand van de Heilige Geest zijn dan ook de aangewezen methode om “ootmoedig met God te wandelen†en hier op aarde een vrede vol leven te kunnen leiden met de volle zekerheid van Christus’ belofte om eens voor eeuwig met Hem in de Heilige Stad op de Nieuwe Aarde te kunnen doorbrengen

maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

27 Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd

(Joh 14: 26-29)

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn,

(Openbaring 21:1-3)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik niet snap, is dat je zegt dat je in de hemel komt door genade. Maar vervolgens geef je 9 stappen die mensen moeten nemen. Dan is het toch geen genade meer, maar acties van mensen?

Yep, welkom in de Kerk, daar waar God er voor je is, maar je uiteindelijk zelf de troep mag opruimen. ;)

Serieus: die negen "stappen" vormen denk ik niets meer of minder de relatie met God. Net zoals je in een huwelijk ook van alles met en voor elkaar doet, puur op basis van de liefde die je voor elkaar hebt. De liefde is het belangrijkst, maar zij moet wel onderhouden worden om stand te houden. En soms is dat lief en gemakkelijk en soms is dat ruzie en ingewikkeld. Henkjan, en ook de katholieke Kerk, zegt dus eigenlijk: God nodigt je uit een relatie met Hem te onderhouden en zijn vergeving te ontvangen, en dat doe je het beste op de volgende wijzen. Waarbij de sacramenten, in dit geval het doopsel en de eucharistie, natuurlijk geen menselijke handelingen zijn, maar handelingen van Christus zelf. Je kunt immers niet jezelf dopen en jezelf het Lichaam van Christus toeëigenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Allen: waarop baseert men dat men hierna in de Hemel komt? Ik dacht dat er een nieuwe Hemel en Aarde zou komen? Komt er dan niemand meee op de aarde wonen,

Klopt. Maar tot die tijd heb je nog de zielen van overledenen die in Gods aanwezigheid zijn. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan Openbaringen en andere NT teksten.

Nu, daarbij kun je lijkt me terecht opmerken dat ons hele concept van ruimte en tijd niet automatisch meteen van toepassing is op het hiernamaals. (Iets staat me bij dat dit ook een middeleeuwse oplossing was op bepaalde theologische discussies.) En natuurlijk de opmerking van Dingo. Ik vraag me sowieso af of je iets zinvols kunt zeggen over de "letterlijke" conditie van die 'nieuwe schepping' aangezien wat we er over lezen vooral een berg symboliek is.

Maar goed. Volgens mij doet het er niet zo toe voor de discussie gezien het onderwerp toch vooral gaat over wat nodig is om behouden te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

De hemel is de woonplaats van God en zijn engelen. De aarde is de woonplaats van de mens.

Het is helemaal nooit de bedoeling van God geweest dat mensen in de hemel zullen wonen ook niet na hun dood.

(Psalm 115:16) . . .Wat de hemel betreft, aan Jehovah behoort de hemel toe, Maar de aarde heeft hij aan de mensenzonen gegeven.

De aarde zal altijd bestaan voor menselijke bewoning, de dood zal worden weggedaan en de doden zullen op aarde een opstanding krijgen. Dit zijn allemaal aanwijzingen dat het eeuwige leven niet in de hemel is maar op aarde..............

(Psalm 37:11) . . .De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

(Psalm 37:29) 29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

(Psalm 37:34) . . .Hoop op Jehovah en houd zijn weg, En hij zal u verhogen om de aarde in bezit te nemen. Wanneer de goddelozen worden afgesneden, zult gij [het] zien.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hendrik-NG en Olorin: thanks voor de antwoorden! :) Ik denk er zo ongeveer hetzelfde over. Ik maak me alleen altijd n beetje zorgen over hoe christenen met constructies als 'hiernamaals', 'hemel' zaken als 'redding' een exclusief, persoonlijk iets maken, gekoppeld aan een abstract voorstelling van zaken. Waardoor ze zich soms buitenspel zetten voor de daadwerkelijke issues in het hier en nu. Ik zeg verder niet dat dat voor iedereen zo is, helemaal niet. Maar daar waar ik t denk te constateren... nou ja, ik denk dat t een foutieve attitude is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hemel is de woonplaats van God en zijn engelen. De aarde is de woonplaats van de mens.

Het is helemaal nooit de bedoeling van God geweest dat mensen in de hemel zullen wonen ook niet naar hun dood.

(Psalm 115:16) . . .Wat de hemel betreft, aan Jehovah behoort de hemel toe, Maar de aarde heeft hij aan de mensenzonen gegeven.

Hoi Ed,

waar komen dan al die mensen in de hemel vandaan? Johannes ziet 24 oudsten, een ontelbare menigte, martelaren onder het altaar...

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hemel is de woonplaats van God en zijn engelen. De aarde is de woonplaats van de mens.

Het is helemaal nooit de bedoeling van God geweest dat mensen in de hemel zullen wonen ook niet naar hun dood.

(Psalm 115:16) . . .Wat de hemel betreft, aan Jehovah behoort de hemel toe, Maar de aarde heeft hij aan de mensenzonen gegeven.

Hoi Ed,

waar komen dan al die mensen in de hemel vandaan? Johannes ziet 24 oudsten, een ontelbare menigte, martelaren onder het altaar...

Ed geloofd denk ik dat er 144000 gezalfden naar de hemel gaan, en de overige massa zal op een paradijselijke aarde verblijven.

24 oudsten zullen volgens Ed vermoedelijk 24 van die 144000 zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid