Spring naar bijdragen

Miljoenen mensen verdwenen, 2e kans?


Aanbevolen berichten

Een mens die nog alle kanten op kan in zijn leven is een atheïst als hij nog niet in God gelooft. Hoe kan iemand in God geloven zijn zonder dat hij het weet? Geloven geeft aan dat het een bewust iets moet zijn.

Ps: ik heb gezocht op je tekst maar kan alleen dit vinden:

14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;

15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).

16 In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.

Is dat wat je bedoelt?

Bron http://www.statenvertaling.net/bijbel/romeinen.html

Het Nederlands van de Statenvertaling is hier nogal "stug". In een vertaling als de WV95 komt hij voor mij wat beter uit de verf:

Rom 2:14 Wanneer heidenen, die de wet niet hebben, uit zichzelf doen wat de wet verlangt, zijn zij zichzelf tot wet, ook al bezitten zij de wet niet. 15 Zij tonen dat wat de wet vereist, in hun hart geschreven staat. Hun geweten getuigt daarvan, en hun gedachten, die hen over en weer beschuldigen of ook wel vrijspreken 16 op de dag dat God volgens mijn evangelie over de verborgen daden van de mens zal oordelen, door Christus Jezus.

Waar "heidenen" vertaald staat, staat in het Grieks ἔθνη (ethnè). En dat betekent gewoon "volken" - de niet-Joodse volken, bezien vanuit het standpunt van de Jood. En als Paulus het dan over "de wet" heeft, dan bedoelt hij de Thora, of de Thora + andere geschriften (Tenach - voor ons: het "Oude Testament").

En met dat in het achterhoofd lijkt Paulus hier iets heel fascinerends te zeggen:

Dat volken, die die Bijbel niet kennen, en daarbij God niet en de "leefadviezen" die Hij Israël heeft meegegeven toch kunnen leven zoals God de mens adviseert...

Die Wet, zo zegt Paulus, kan in het hart van een mens geschreven staan (γÏαπτὸν - grapton) - in modernere taal (er wordt meer gedrukt dan geschreven tegenwoordig): een mens kan indrukken opdoen, die hem/haar de juiste keuzes doet maken in het leven. Zo, helemaal in het verborgene - tot de dag dat God over de mensen zal oordelen, en het geweten en de gedachten van deze mensen hen zal vrijpleiten...

Dan worden me een aantal zaken duidelijk. En de voornaamste is, dat het bij "geloven in God" niet (slechts) gaat om kennis. Want zelfs zonder kennis van "de wet" kan een mens toch "vrijgepleit worden"... Geloven is, in dit Schriftgedeelte, dus niet een kennen van God, maar een volgen van de juiste indrukken, en daar "in vertrouwen aan vast blijven houden in je leven"...

Aan die indrukken die in je hart zijn geprint - door God, denk ik daar dan bij... En dat zegt Paulus niet met zo veel woorden, maar ik volg hier dezelfde logica als jij: "Hoe kan iemand in God geloven zijn zonder dat hij het weet? - Hoe kan iemand kennis hebben van de wil van God, zonder dat God die wil bekend maakt?". Doordat die wil van God ons ook in de harten gegrift kan worden, zegt Paulus hier...

En vertrouwt een mens dan op die juiste indrukken, dan vertrouwt hij (zonder dat hij het weet) op Degene die hem deze indrukken heeft ingeprent... Leeft hij, zonder dat hij het weet, mét God, en niet zonder...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens de bijbel zal er een moment komen dat de opname van de gemeente komt, ineens miljoenen mensen die verdwenen zijn,

Daar zijn de meningen binnen het christendom nogal over verdeeld of dat wel zo is. De rapture theologie is overigens pas in de 17e eeuw opgekomen en in haar huidige vorm (zoals die oa. in Left Behind naar voren komt) zelfs pas in de 19e eeuw (Darby). Nu heb je christenen die het aanhangen maar ook christenen die het niet aanhangen. Beide groepen zullen stellen dat hun visie bijbels is.

is er voor de achtergebleven mensen dan een 2e kans van bekering en geloof?

Onder mensen die het aanhangen is doorgaans de visie dat na de opname de antichrist aan de macht komt. Dan bekeren een berg mensen zich tot het christendom en de antichrist gaat vervolgens die christenen vervolgen. Die mensen die volharden in hun geloof zijn gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Olorin

Op zich staat er in de Bijbel sowieso niets over een 'opname'.

Er wordt een keer gesproken over dat mensen die zondigen ineens weggegrepen worden (door de dood) en een keertje dat wanneer Jezus daadwerkelijk komt mensen als het ware naar het toevliegen, maar dan meteen landen op de nieuwe aarde.

De ' opname van de gemeente' -theologie is dus precies hetzelfde als de lichamelijke opname van Maria: een stukje geloof dat naast de Bijbel bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze beroepen zich wel degelijk op Bijbelteksten.

De opname:

1 Tessalonicenzen 4,

16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.

Dat niet meteen het laatste oordeel zal plaatsvinden:

Matteüs 24,

36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. [...] 40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

Persoonlijk geloof ik er niet in. In de onderbouwing toch een beetje magertjes, zeker als ik het afzet tegen andere Bijbelgedeeltes die me een ander beeld geven. Ik vind het ook een beetje botsen met het beeld wat ik van de Bijbel krijg. En wat voor mij persoonlijk ook wel meeweegt is dat in al die eeuwen vanaf het ontstaan van het christendom deze visie nooit is opgekomen, ondanks al die discussies over de eindtijd en nu pas een paar eeuwen geleden pas echt is opgekomen binnen het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Olorin

Precies, ik ken deze twee teksten:

De eerste gaat echter specifiek over het einde van openbaringen wanneer Jezus zelf komt en daarmee dus openbaringen ook stopt.

De tweede heeft het over wegnemen, en geeft daarbij twee voorbeelden: mensen die weggenomen zijn door de zondvloed en mensen die opgenomen zijn van het veld. In elk geval weten we van de zondvloed dat juist de zondaars werden weggenomen. Het zou een merkwaardige plotswisseling zijn als je dan bij voorbeeld twee het precies andersom doet zonder dat verder aan te geven.

Dus mocht er al een opname komen voor de feitelijke eenwording van Hemel en aarde zal het dus eerder op opname zijn van zondaars volgens de logica van dit stukje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid